2546
Sök

Köpråd: 940 turbo -95

57 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Har nu hittat en volvo 940 turbo -95 som han ska ha 15.5k för. Men nu undrar ja för den har gått 45 000 mil
De tycker ja låter väldigt mkt:(?
E de värt de eller kommer ja bara få byta massa delar?
Kamremsbytet va ett tag sen så det lär ja få byta
Rost ser man inte alls någonting av direkt för det e ju oftast de som tar "dö" på bilen.


///Anton

1 814 Inlägg
22 mars 2009
#2
den har gått mycket, turbon kasnke rentav är slut? jag hade nog kollat bilen noga om inget,

1 915 Inlägg
22 mars 2009
#3
Den är ju knappt inkörd smile
Så länge bilen är bra servad så brukar de funka bra.
Min 945 LTT -97 har rullat 44500mil, går som en klocka, finns ingen info bland alla papper att turbon nångång är bytt, så vad jag vet är det orginalturbon som sitter på.

De senaste 3000milen har den gått med 1bar laddtryck och chipp osv.
Enda större fel jag haft var en trasig topplockspackning, som senare visade sig vara en stor spricka i toppen, men passade på och renoverade motorn med nya lager, kolvringar osv och köpte en 531 topp istället.
De gamla lagren och ringar som gått ca 44000mil såg fina ut och hade säkert gått många fler mil.


Vindrutan var väldigt blästrad när jag köpte bilen, så den bytte jag, även strålkastarna och blinkers fram var blästrade, så det byttes oxå.
Stenskott på huven osv finns oxå, men det e väl sånt man får räkna med när den har rullat massa mil på vägarna.

Har även fått byta bakhjulslager....

Provkör bilen och se så allt funkar som det ska och inte finns några missljud.
Gör ett kompressionstest om du har möjlighet och se så alla 4 cylindrar ligger jämt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 mars 2009
#4
Baloobaman skrev:
Har nu hittat en volvo 940 turbo -95 som han ska ha 15.5k för. Men nu undrar ja för den har gått 45 000 mil
De tycker ja låter väldigt mkt:(?
E de värt de eller kommer ja bara få byta massa delar?
Kamremsbytet va ett tag sen så det lär ja få byta
Rost ser man inte alls någonting av direkt för det e ju oftast de som tar "dö" på bilen.


///Anton

de ja skulle kolla vore ju turbon och hur han går för övrigt missljud hur kopplingen känns

äre inge problem med nått av de så köp kul bil


629 Inlägg
22 mars 2009
#5
Som ovanstående har sagt, bästa är ju att provköra den och lyssna efter missljud osv.
Något som nästan är garanterat är dock att klädseln uppemot fönsterna har börjat skrynkla sig med så många mil på nacken.
Fast det är det kosmetiska, motor och v-låda bör ju absoult hålla länge till om den är välservad osv.
Kopplingen skulle jag vara mest uppmärksam imot och kontrollera.

Mröh

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
22 mars 2009
#6
44 tusen är långt.. ja ganska normalt för volvo då... men är turbon inte bytt så åker du på den snart.

koppling, stötdämpare, och kanske bakaxel(läckage) låter som sånt som brukar vara slut, kan nog säga att lite bussningar kan vara ganska slitna. Min 740 hade läckte vid pinjongen, hade upprostad tankamatur(plast på 940?).

En sak till, har du råd att tanka den?

larsson.m skrev:
Den är ju knappt inkörd smile
Så länge bilen är bra servad så brukar de funka bra.
Min 945 LTT -97 har rullat 44500mil, går som en klocka, finns ingen info bland alla papper att turbon nångång är bytt, så vad jag vet är det orginalturbon som sitter på.

De senaste 3000milen har den gått med 1bar laddtryck och chipp osv.
Enda större fel jag haft var en trasig topplockspackning, som senare visade sig vara en stor spricka i toppen, men passade på och renoverade motorn med nya lager, kolvringar osv och köpte en 531 topp istället.
De gamla lagren och ringar som gått ca 44000mil såg fina ut och hade säkert gått många fler mil.

Det här låter lite väl fanatiskt tycker jag, turbon lär vara bytt, även om de inte finns papper på det.
Just det du har "bara" totalrenoverat motorn också. Och hur ska kolvringar som suttit i bilen sen den var ny gått mer än bilen? såvida motorn inte är bytt då...

Ta inte detta fel... men volvoägare brukar ha en tendens till att överdriva lite om pålitligheten utav bilarna. Dem är ungefär som de allra flesta bilar, och har också de vanliga felen bilar får när dem gått långt, bussningar etc, dem är bara lätta att laga och får inte så jättemycket konstiga fel som vissa andra märken får, jag hade varit lite reserverad av att köpa den om du inte räknar med att du ska trimma den och enda renovera motorn. Men som bruksbil så hade jag hellre köpt en GL då dem oftast inte är lika hårt körda, och dem har inte heller någon turbo som krånglar.

som jag läste i bilsport en gånggick nått sånt här.... "Gamla volvo är ett jättebra utgångsämne, det krävs bara att man gör lite mer än hänger tärningar i backspegeln"
Senast redigerat av AcesHigh666 (22 mars 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök