2943
Sök

BMW E30 Touring tvångsandad

295 Inlägg
1 juli 2009
#101
grymt rolig tråd och häftig kärra.  men posten gör livet surt för dig! dax att lägga lakrits utanför deras fikarum så dom vaknar till liv!

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

4 670 Inlägg
1 juli 2009
#102
Surt att posten pajja kammen men dom står väl för dessa kostnader så ny kan inhandlas?


915 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#103
mickius skrev:
Surt att posten pajja kammen men dom står väl för dessa kostnader så ny kan inhandlas?

att hitta en kam i det skicket som inte är ny är mer eller mindre omöjligt. oavsett så jag har inga pengar att handla för innan/om det blir tal om ersättning

Arnie skrev:
grymt rolig tråd och häftig kärra.  men posten gör livet surt för dig! dax att lägga lakrits utanför deras fikarum så dom vaknar till liv!

tack:)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#104
Dagens modd. Basreflextratt i framlyset och fått dit de riktiga fälgarna. Får riktigt elaka hjulstuds vid burnout med de breda fälgarna så det blir enbart finåkar-fälgar. Riktigt sjukt fäste i dem trots att det är Millenium 625kr/st-däck, spinner knappt trots fullt när det är blött ute det sticker som fan smile

http://img39.imageshack.us/img39/7506/dsc05685v.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/716/dsc05687c.jpg
Senast redigerat av phonic (3 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#105
Nu har ADHDn slagit till igen..

Nästan klar med IC-monteringen är någon timma jobb kvar. Tyvärr hade jag bara blåa slangar över hemma, så de får sitta där tills man har råd att byta till svarta,, de blir några kr..
Kommer öppna upp lite i fronten så att ICn får andas samt en styrplåt mellan infästningarna, tanken är att spalfläkten ska kompensera det tappade luftflödet som kylaren får.

Har monterat spalfläkten jag haft liggandes nu och kopplat den till en knapp vid växelspaken, passade på att montera en säkringshållare där när jag ändå höll på.

Den nylackade ventilkåpan hittade också på plats.

Sitter en ny vattenpump på plats nu med, kommer även montera servon nu där ska finnas alla delar till det.

Ska se om jag hittar en liten oljekylare att installera nu när jag ändå håller på, känns som ett måste då bankörning är det bästa jag vet.

Sålde lamelldiffen som sitter på idag, den håller inte för effekten särkilt inte nu när icn åker på plats och man lär hitta större spridare så det blir att åka en 320 aga-diffad tills det rasar så får man köpa något stöddigt sen.


http://img22.imageshack.us/img22/4720/dsc05713u.jpg

http://img13.imageshack.us/img13/4747/dsc05719b.jpg

http://img13.imageshack.us/img13/4510/dsc05724y.jpg

http://img200.imageshack.us/img200/6849/dsc05726h.jpg
Senast redigerat av phonic (7 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#106
Man skulle kunna tro att man som vanligt legat på latsidan men så är det inte. Har avverkat ytterligare 13h i garaget idag, det blir 40h på 3 dagar. Ibland undrar man vart all tid tar vägen?
Ett vältränat öga lägger märke till alla ändrade detaljer... smile

Det börjar ta sig sa pyromanen. Cirka 2h jobb innan uppstart. Om allt fungerar som det ska byts diffen ut imorgon eftersom den är såld (orka rasa andras saker).

Sitter du på 6st(5st 630 då jag har en) 450-630cc högohmspridare kan du höra av dig, och nej, inga ockerpriser. 5nya 630 kostar 2500kr inkl frakt bara för du betalat 100,000 gör inte jag det men behöver du snabba pengar så.

http://img43.imageshack.us/img43/7376/dsc05733b.jpg
Senast redigerat av phonic (8 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

26 Inlägg
8 juli 2009
#107
Vad tror du att du hamnar på för effekt då? Ser ju bra ut förövrigt.

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99

915 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#108
m5micke skrev:
Vad tror du att du hamnar på för effekt då? Ser ju bra ut förövrigt.

Ingen aning. Tillräckligt. 0,7bar utan intercooler så spann jag 201m streetrace hela vägen. Så det kommer ju inte bli sämre med 1bar och intercooler (när jag uppdaterat spridare/soppapump).

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#109
Idag var det dags för lite terapiarbete.

Sålde ju min lamelldiff då jag vet med all säkerhet att den hade sprängts med intercooler monterad så jag har gängat dit diffen som följde med bilen (svetsdiff), känns förjävligt men att elda upp 3papp hade känts värre.
Letar en stor lamelldiff men de är både sällsynta och svindyra så vi får se spårar det ur i vinter blir det en m535diff istället den kostar mindre, är bättre. Det tråkiga är att man får köpa sviktstålaxlar och de kostar ju likamycket till. Struntsamma vi är inte där än.

Givetvis hade ju en pinnbult gått av i ena medbringare så fick krabba med det en stund, så blev det oljebyte och rengöring.

Sen hade givetvis ena silentblockbussningen åkt ur så där rök en halvtimma blod, svett och tårar.
Nu är iallafall bakvagnen färdig att hängas på plats efter lite krubb, kaffe och ritalin smile

http://img197.imageshack.us/img197/4527/dsc05838qxh.jpg

http://img189.imageshack.us/img189/7264/dsc05840j.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/9601/dsc05845x.jpg
Senast redigerat av phonic (26 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#110
Bilen tillsalu. Får jag inte vad jag begär behåller jag den.
Har hittat en riktigt go E30 med M50 turbo som är allt jag vill ha av en e30.. Är dock förälskad i touringen men att lägga det hästjobbet när man kan få det serverat på fat, why not? E30n jag är intresserad är inte av denna värld, sånt pedantskick!

http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_E30 … 21&w=1
Senast redigerat av phonic (30 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#111
Bilen tillsalu. Får jag inte vad jag begär behåller jag den.
Har hittat en riktigt go E30 med M50 turbo som är allt jag vill ha av en e30.. Är dock förälskad i touringen men att lägga det hästjobbet när man kan få det serverat på fat, why not? E30n jag är intresserad är inte av denna värld, sånt pedantskick!

Min annons: http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_E30 … 21&w=1

Sneakpeak=)
http://img.photobucket.com/albums/v649/deejaywasp/06.jpg
Senast redigerat av phonic (30 juli 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2009
#112
Såg att den hade dragkrok, hade varit en riktigt go dragbil detta ju tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

915 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#113
Rquired skrev:
Såg att den hade dragkrok, hade varit en riktigt go dragbil detta ju tongue

Ja det var lite min tanke med den som bruksbil :-)

Jag älskar Touringen men bilen jag sneglar på har de bitarna jag vill ha i denna, och jag känner att jag inte riktigt har orken att plocka ihop det själv i vinter, lägger hellre den tiden på en riktig bur så man slipper vara nervös varje gång man kliver på.. smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#114
Då och nu. Sånna bilder tycker jag är kul :-)

http://img40.imageshack.us/img40/3913/bild285.jpg

http://img20.imageshack.us/img20/9342/dsc05679a.jpg


Ska åka och kolla på båt om några timmar, har blivit riktigt biten efter ha spenderat ett par veckor på sjön med Emelio. Igår blev det vattenskidor i typ 5h, kan knappt röra sig idag hehe..
Båten vi ska kolla på är en Gilbert 21 som är en 60-tals racebåt dock lär skrovet vara mer nytillverkat än så. Sitter en Chrysler V8 på 250hk i den så det lär gå undan, läste mig till att skrovet ligger "bäst" vid 45knop dvs ca 90km/h. Toppfarten brukar ligga runt 90knop på de filmerna jag hittat på Youtube där man har 225-300hk motorer.
Där finns både stereo, hydrauliska trimplan, övernattningsmöjlighet för 2, hamnkapell och lgftrailer ingår. Allt man behöver.. Massa nytt var det på den också. 40papp kan inte vara mycket pengar för det, sen är vi två som delar så det blir överkomligt. Det tråkiga blir nog sopparäkningen, hehe... Går i funderingarna på att strypa motorn om vi köper den, lite mindre munstycke,varvtalsbegränsare och justera tändningen alt åka på 40-50% E85 som snikvariant. Då vi mest ska fiska och dra vattenskidor behöver vi inte åka med all den effekten, men det är rätt skönt att ha den dagen man vill åka fort, tanken är att åka ut lite på havet eftersom vi inte har spec långt dit (4mil) då kan de va rätt gött med effekt..
Ska bli riktigt intressant att provåka den idag!

http://195.149.144.149/images/56/5631258156.jpg
http://195.149.144.149/images/56/5620946858.jpg
Senast redigerat av phonic (6 augusti 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#115
Efter ett ryck nu i veckan blev bilen äntligen uppstartad igen.
Det avverkades inte mindre än 24mil ikväll, till från och på Streerace. Jävligt kul efter lite uppehåll.

Körde med mina 9" fälgar idag, och satan vilket bett, spann lite på 1an bara greppade jävligt fort. Innan när jag körde med 195/65 så spann det 1,2,3.

Intercoolern har gjort stor skillnad, bilen känns mycket starkare genom hela registret, laddet kommer några varv senare men inte så att man måste sitta och vänta på det :-)

Spridarna är påtok försmå, laddar 0,7 nu och det är gränsfall på toppen med 5,5kg soppatryck när de ska ligga på 3smile Så det blir att köpa på sig 630cc spridare och en ny soppapump för den SKRRRRIIIIIKEEEER kommer dö närsomhelst! smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#116
fick iaf en repa på film. kameran funkade inte såbra för filmaren..

http://www.gatfilmer.com/film/285/E30tu … trace.html

hittade ingen bilder från kvällen heller trots att det blixtrade helatiden..

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
10 augusti 2009
#117
phonic skrev:
Då fick man äntligen tummer ur och började på toppen. Googlade runt lite på hur folk har gått tillväga när de slipar in ventilerna, det visar sig väl hur dåligt resultatet blir dock tror jag inte det kan bli sämre än det var innan...

Inslipad insugsventil. Får inte den blanka finischen, det blir mer matt även med finpasta..
http://img142.imageshack.us/img142/6065/dsc05615x.jpg

Avgasventil...
http://img145.imageshack.us/img145/5188/dsc05617r.jpg

http://img177.imageshack.us/img177/9493/dsc05620.jpg

Oslipat avgasventilsäte och inslipat insugsventilsäte. Får inte den blanka finischen, det blir mer matt även med finpasta..
http://img229.imageshack.us/img229/5066/dsc05628.jpg

http://img141.imageshack.us/img141/6919/dsc05623.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/9482/dsc05627.jpg

Blästrade av all skit som låg ovanpå tallriken, var försiktigt så jag inte träffade resten av ventilen..
http://img99.imageshack.us/img99/7360/dsc05632.jpg

pröva med autosol och 2000 papper, efter att do tagit grov och finpasta, när du slipar ventilerna lägger du en droppe olja oxo för att få det lättare att slipa, sedan kan du göra som vi:
1. hitta en slang ca 15 cm, som har en omkrets 2mm mindre än själva ventilens "smala del", hitta en som sitter bra och att ventilen inte lossnar ifrån den
2. hitta en borr som är 2mm större än själva slangens innre omkrest
3. fäst slangen ungefär 5 cm in i slangen, om du har lim använd lim så den inte lossnar.
4. fäst borren på en borrmaskin¨
5. lägg ventilerna på plast, alltså montera dem i blocket, sedan på baksidan av blocket där man ser ventilens smala del, där trycker du in slangen 2 cm in i ventilen.

Liten guide på hur vi slipar med borr maskin:
-kleta på lite grov pasta, och lägg en droppe motorolja.
-starta borrmaskinen
-börja dra borrmaskinen försiktigt mot dej så du hör att ventilen skrapar/slipar i blocket, gör det i ungefär 5 sekunder, sedan dra ut den igen i någon halv sek, dra ventilen mot dej igen och repetera.
-sedan kör du så fast med fin slippasta
-för att få den riktigt fina blanka ytan gör vi så att vi slipar lite med 1500 och 2000grit vattenslippapper så vi får bort dem stora reporna.
-sedan fram med autosolen, sj använder vi den stora burken, kostar 200kr
-kör med autosol med samma teknik som de andra slippastorna, fast i stället för 5 sekunder kör du minst 20 sekunder, och dra väldigt försiktigt och använd mycket autosol.
putsa bara av med en trasa och viola ! big_smile
Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (10 augusti 2009)


915 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#118
TwinsBilOchPlat skrev:
pröva med autosol och 2000 papper, efter att do tagit grov och finpasta, när du slipar ventilerna lägger du en droppe olja oxo för att få det lättare att slipa, sedan kan du göra som vi:
1. hitta en slang ca 15 cm, som har en omkrets 2mm mindre än själva ventilens "smala del", hitta en som sitter bra och att ventilen inte lossnar ifrån den
2. hitta en borr som är 2mm större än själva slangens innre omkrest
3. fäst slangen ungefär 5 cm in i slangen, om du har lim använd lim så den inte lossnar.
4. fäst borren på en borrmaskin¨
5. lägg ventilerna på plast, alltså montera dem i blocket, sedan på baksidan av blocket där man ser ventilens smala del, där trycker du in slangen 2 cm in i ventilen.

Liten guide på hur vi slipar med borr maskin:
-kleta på lite grov pasta, och lägg en droppe motorolja.
-starta borrmaskinen
-börja dra borrmaskinen försiktigt mot dej så du hör att ventilen skrapar/slipar i blocket, gör det i ungefär 5 sekunder, sedan dra ut den igen i någon halv sek, dra ventilen mot dej igen och repetera.
-sedan kör du så fast med fin slippasta
-för att få den riktigt fina blanka ytan gör vi så att vi slipar lite med 1500 och 2000grit vattenslippapper så vi får bort dem stora reporna.
-sedan fram med autosolen, sj använder vi den stora burken, kostar 200kr
-kör med autosol med samma teknik som de andra slippastorna, fast i stället för 5 sekunder kör du minst 20 sekunder, och dra väldigt försiktigt och använd mycket autosol.
putsa bara av med en trasa och viola ! big_smile

Jag har kört med borrmaskin, orka indianpinnen den gav man upp efter 30sek=)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#119
Blev några filmsnuttar idag, svårt att både köra och agera kameraman så det blev inte mycket filmat.

Just nu 0,7bar så det går inget hiskeligt men går att köra om :-)

Sitter tyvärr orginal 320diff med pissutväxling, lamelldiffen jag hade där nyss låg på 1800rpm i 90 nu ligger jag på 2700! "Växla växla kommer ingenstans" med tattardialekt :-)

http://www.gatfilmer.com/film/288/E30_turbo_incar.html
Senast redigerat av phonic (12 augusti 2009)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#120
Skruvade ner ena fjäderbenet häromdagen då jag har ett knepigt missljud som låtit _precis_ som en lös insatsdämpare. Men det var det inte. Passade på att byta till en ny topplagring som låg på hyllan i väntan på orken...
Troligtvis (kan inte vara mycket annat) så är det flexröret som gnager mot grenröret då det ligger rätt tajt, ska prova och lägga lite avgasbandage och se om "gnisslet" försvinner..

Var på självplocken idag och hämtade sista pusselbiten till servo-installationen, en E30-servo "undre" rattstång/led. Så nu är det bara orken det hänger på innan man har servostyrning (2,9rattvarv mot 4,1 nu) kanske t.o.m går att åka på lite sladd då utan att det blir farligt :-)

Är anmäld till drift-träning i Hässleholm den 23e, tanken är att också åka på Blackrace i Kalmar den 22e. Bara allt håller ihop så syns man på båda ställena.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com


Sök