3296
Sök

Bensin föbjuds i norge?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
23 mars 2009
Niklas1987 skrev:
Vi smo vill köra på bensin då? Ska vi bli ut mobbade?

tänkte precis fråga det... Vi som bara har bensin bilar då? nu bor jag inte i norge.. Men då tvingas man ju att köpa ny bil.. och det kanske man inte har råd med?

wtf är världen på väg? vilket jävla ställe...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 814 Inlägg
23 mars 2009
man kan ju komma runt det lätt, bara att köpa en E85 bil o köra på bensin. hahahah

1 754 Inlägg
23 mars 2009
Jag har för mig att EU ska ha något krav på utsläpp från bilar 2012? Hur fungerar det egentligen?

EDIT: Aha!

"När EUs lagstiftare i går enades om utsläppsreglerna för bilar inom unionen blev tillverkarna av stora bilar vinnare. I stället för 2012 införs gränsen på 130 g koldioxid per kilometer först 2015. "

Hur fan ska det gå till med Porsche, Ferrari, BMW, Mercedes eller Lexus?
Senast redigerat av Holiace (23 mars 2009)

Jag kan inget om allt.

ElectroRaggare
885 Inlägg
23 mars 2009
Fattar inte vad folk gnäller om?
Jag tycker det är en bra ide av norge som vi borde ta efter!

Helt förbjuda försäljningen av bensinbilar inom 6 år. Låter bra. Vill man bums ha en bensinbil så får man köpa en begangnad helt enkelt. Big deal smile
Om fler och fler länder skulle haka på detta så skulle säkert utvecklingen av hybrider snabbas på rejält.
Som det är nu så köper ju folk bensinbilar bara för att det är för jobbigt med alternativen.

Och för er som inte fattar / orkar läsa ett helt inlägg: NEJ jag vill inte inte förbjuda bensinen, bara försäljningen av BensinBilar!  jisses..

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

ElectroRaggare
885 Inlägg
23 mars 2009
Holiace skrev:
Jag har för mig att EU ska ha något krav på utsläpp från bilar 2012? Hur fungerar det egentligen?

"När EUs lagstiftare i går enades om utsläppsreglerna för bilar inom unionen blev tillverkarna av stora bilar vinnare. I stället för 2012 införs gränsen på 130 g koldioxid per kilometer först 2015. "

Dom får väl anpassa sig helt enkelt.  Ska bli spännande att se vem av dessa tillverkare som gör den snabbaste bilen på 130g/km wink

645 Inlägg
23 mars 2009
Jag vill se Gatebil breisladd med elbilar!!! lol

Heja Norge! wink

Lights out.
124 Inlägg
23 mars 2009
Spel för galleriorna...

blacken
23 mars 2009
Quantic skrev:

Heja Norge! wink

Tja, uttrycket  "jag ska bara ut och surra med polarna", får en helt ny innebörd/betydelse då.. big_smile

TACS Medlem
457 Inlägg
23 mars 2009
OK för mig ... om de samtidigt slutar utvinna olja!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 mars 2009
ExXtr3me skrev:
Niklas1987 skrev:

tänkte precis fråga det... Vi som bara har bensin bilar då? nu bor jag inte i norge.. Men då tvingas man ju att köpa ny bil.. och det kanske man inte har råd med?

wtf är världen på väg? vilket jävla ställe...

Läs om, läs rätt.
Bensin ska inte sluta säljas, bara nya bensinbilar

1 754 Inlägg
23 mars 2009
NxV skrev:
Dom får väl anpassa sig helt enkelt.  Ska bli spännande att se vem av dessa tillverkare som gör den snabbaste bilen på 130g/km wink

Det e väl bara att köra på biogas. Det släpper väl ut typ en tiondel?

Jag kan inget om allt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 mars 2009
Holiace skrev:

Bmw ligger långt fram när det gäller sånt här. De har länge tillverkat de snålaste bilarna i förhållande till effekt. Ligger också långt fram när det gäller vätgas och liknande alternativa bränslen. Så bmw kommer inte ha några problem. Anses dessutom göra "världens bästa personbilsdieslar" så om Norge förbjuder bensinbilar gynnar det snarare dom...

Mercedes har också en hel del på gång med sitt bluetech eller vad det nu heter. Och Lexus har sina elhybrider.

Vi ska snarare oroa oss för Volvo och Saab som ligger riktigt illa till inom detta området. Saab har bara sin etanolteknik (omodernt, utkonkurrerat och om 5år är ändliga resurser kanske till och med förbjudna) och Volvo har genom lite nödlösningar knåpat ihop drivE modellerna som knappt är godkända för nån tyngd alls på krok eller i bagage, dessutom en massa andra begränsningar ang. fälgar etc.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 354 Inlägg
23 mars 2009
Rquired skrev:
Holiace skrev:

Bmw ligger långt fram när det gäller sånt här. De har länge tillverkat de snålaste bilarna i förhållande till effekt. Ligger också långt fram när det gäller vätgas och liknande alternativa bränslen. Så bmw kommer inte ha några problem. Anses dessutom göra "världens bästa personbilsdieslar" så om Norge förbjuder bensinbilar gynnar det snarare dom...

Mercedes har också en hel del på gång med sitt bluetech eller vad det nu heter. Och Lexus har sina elhybrider.

Vi ska snarare oroa oss för Volvo och Saab som ligger riktigt illa till inom detta området. Saab har bara sin etanolteknik (omodernt, utkonkurrerat och om 5år är ändliga resurser kanske till och med förbjudna) och Volvo har genom lite nödlösningar knåpat ihop drivE modellerna som knappt är godkända för nån tyngd alls på krok eller i bagage, dessutom en massa andra begränsningar ang. fälgar etc.

de får inte ens ha dragkrok för luftflödet...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 mars 2009
Seth skrev:
Rquired skrev:
Holiace skrev:

de får inte ens ha dragkrok för luftflödet...

Till och med så illa, och den är volvo stolta över roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 mars 2009
Niklas1987 skrev:

vem vill köra på bensin? etanol ger mer effekt och är ett renare bränsle... sen skulle inte bensin försvinna helt, utan bara att alla bilar som säljs efter t.ex 2015 inte går på bensin utan något av alla andra fina alternativ... har du en gammal bensinbil så påverkas du inte... och även om dem skulle sluta sälja bensin också så är det bara att etanolkonvertera...

ser alltså inga som helst problem med detta... men det skulle aldrig funka i sverige då politikerna skiter i miljön totalt, och väljer att skatta ihjäl de nya bränslena istället, så folk skulle köpa jättegamla bilar bara för att få köra på bensin...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

fälg fantast
1 086 Inlägg
23 mars 2009
om det nu blir så , då vet jag var min nästa bensinbil skall köpas smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Quantic skrev:

Heja Norge! wink

Precis vad jag tänkte haha wink

Nä men många trimmade kör väll redan på E85 miljövänligt smile

Mvh Christian

8 156 Inlägg
24 mars 2009
Ganska så smart om man ser nationalekonomiskt på det. De länder som förbjuder nybilsförsäljning av bilar först lär vara de länder som kommer upp med flest alternativa lösningar, som dom sedan kan marknadsföra. Sen kan ju Norge sälja sin olja/bensin till länder som är kvar i oljeberoendet.
Nu handlar det visserligen bara om nybilsförsäljning, men ändå intressant.
Varför bygga sig fast i ett fossilbränsleberoende liksom. Oljan behövs till annat.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 mars 2009
Phaetoon skrev:
Ganska så smart om man ser nationalekonomiskt på det. De länder som förbjuder nybilsförsäljning av bilar först lär vara de länder som kommer upp med flest alternativa lösningar, som dom sedan kan marknadsföra. Sen kan ju Norge sälja sin olja/bensin till länder som är kvar i oljeberoendet.
Varför bygga sig fast i ett fossilbränsleberoende liksom. Oljan behövs till annat.

Jo precis! och som motorintresserad ser jag gärna nya bränslen, och möjligheter att köra våra ottomotorer på dem, med lite modifikationer då... Det måste ju finnas mer vätskor som brinner än bara bensin eller hur?

jag tror starkt på e85.. men det som saknas verkar vara ett bra och effektivt sätt att framställa den på.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

ElectroRaggare
885 Inlägg
24 mars 2009
AcesHigh666 skrev:
Phaetoon skrev:

Jo precis! och som motorintresserad ser jag gärna nya bränslen, och möjligheter att köra våra ottomotorer på dem, med lite modifikationer då... Det måste ju finnas mer vätskor som brinner än bara bensin eller hur?

jag tror starkt på e85.. men det som saknas verkar vara ett bra och effektivt sätt att framställa den på.

Framförallt ett miljövänligt sätt att framställa/frakta E85 på.. wink

Sök