2504
Sök

Hur många dB pallar man med?

399 Inlägg
26 mars 2009
Lonefox skrev:
Maildaemon skrev:
http://www.articlesextra.com/pistol-crab-alpheus.htm

http://www.nature.com/nature/journal/v4 … 477a0.html

Och såklart http://en.wikipedia.org/wiki/Pistol_shrimp

Finns mkt skrivet om den lille krabaten

Film dessutom: http://www.educatedearth.net/video.php?id=3366

Fy i helvete vad det såg coolt ut.
Ibland är naturen helt underbar smile

Eller hur. Sjuka är ju att man kan höra knallen på över en kilometers håll under vatten big_smile

573 Inlägg
26 mars 2009
kalle_kalle skrev:
jesper_NA skrev:
Ljudkälla Ljudtrycksnivå, dB
Högsta möjliga ljudnivå             194
Invid startande jetplan             145
Smärtgräns            120
Grovslipning, avstånd 1 m             110
Motorsåg, avstånd 1 m             100
Excenterpress, avstånd 1 m              90
Luftkyld elmotor, avstånd 1 m              80
Normalt samtal              65
Ljudisolerat pausrum              45
Kylskåp, avstånd 1 m              30
Tyst sovrum              20

tongue lite kul info

KAN man inte spela högre än 194 db? yikes

du kan rent teoretiskt, om du har en tyck kammare, ljudet vid 194dB klarar inte av att flytta luften bara, men det går...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

682 Inlägg
27 mars 2009
tongue o vad har tryckammare med bilåkningen o göra? tongue

nog om det skulle det inte vara fett coolt o pulsera 205 db ur bilen tongue det kommer vara shock vågor tongue skulle vara fett nice o ha i backluckan o smälla av en våg mot polisen om dom skulle komma efter wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2009
jesper_NA skrev:

nog om det skulle det inte vara fett coolt o pulsera 205 db ur bilen tongue det kommer vara shock vågor tongue skulle vara fett nice o ha i backluckan o smälla av en våg mot polisen om dom skulle komma efter wink

Vad har extrembilar som spelar 175+ att göra med vanliga bilar?
Dessa åbäken är mer eller mindre baslådor med hjul på och kan dessutom ej köras......ändå kallas det för bilstereo? wink
Dessutom så måste de snart bygga bilarna mer som riktiga tryckkammare ju närmare 190-194db de kommer i vilket fall som helst så....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

260 Inlägg
27 mars 2009
big_smile Det är kul o bygga Extreme-bil, jag o kim hade riktigt roligt ibland men visst det är mycket jobb om man ska komma nånstans..
Sen vad jag hördes säga om ljudtryck så över 190-195dB så omvandlas det till värmeenergi om detta nu e sant vet jag inte,, o att folk spelar 180dB idag bara för att termlabbet säger så vad finns det för referenser till det egentligen roll termlabbet har vi ju bara för att kunna mäta någorlunda lika över världen..
Vet vi egentligen hur högt 190dB är??hmm

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2009
Black-Angel skrev:
big_smile Det är kul o bygga Extreme-bil, jag o kim hade riktigt roligt ibland men visst det är mycket jobb om man ska komma nånstans..
Sen vad jag hördes säga om ljudtryck så över 190-195dB så omvandlas det till värmeenergi om detta nu e sant vet jag inte,, o att folk spelar 180dB idag bara för att termlabbet säger så vad finns det för referenser till det egentligen roll termlabbet har vi ju bara för att kunna mäta någorlunda lika över världen..

I praktiken skulle jag tro nej.......såvida man inte är forskare och har ett stort fint labb att leka i big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

260 Inlägg
27 mars 2009
Somsagt vet ej detta vara bara nåt jag hörde andra diskutera o dom har varit med ett tag i dB-cirkusen oxå ,,,

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 mars 2009
Black-Angel skrev:

Det är klart att "vi" vet hur högt 190dB är men om det går att framställa av en högtalare tror jag kan bli svårt. Det får framtiden utvisa.

MVH//Björn

260 Inlägg
27 mars 2009
Joo men vad e det som säger att just 190dB e 190dB bara för att termlabbet visar det innan så mättes ju det med coustic,audiocontrol mm o alla visade ju lite olika resultat så vad säger att det e just det,, typ gamla o nya TL kunde det ju skilja ca 3-8db med samma anläggning vad e då egentiligen rätt,,
Bara en tanke ,,

682 Inlägg
29 mars 2009
Lonefox skrev:
jesper_NA skrev:

Vad har extrembilar som spelar 175+ att göra med vanliga bilar?
Dessa åbäken är mer eller mindre baslådor med hjul på och kan dessutom ej köras......ändå kallas det för bilstereo? wink
Dessutom så måste de snart bygga bilarna mer som riktiga tryckkammare ju närmare 190-194db de kommer i vilket fall som helst så....

tongue haha när har jag sagt att dom har 175+? tongue har inte enns antytt någon möjlighet till detta tongue utan bara pratat om vad ljud är och sagt vad jag tycker om saken tongue ha ! och tongue 205 e inga vågor smile shock vågor tongue sedan skulle det vara 100% möjligt att utföra, sedan hur bilen skulle må efteråt tongue skall vi inte diskutera, tongue enklaste sättet e nog att tongue smälla av en bomb i backsätet tongue då kommer du nog garanterat få shockvågor storleksklassen tongue massor
Senast redigerat av jesper_NA (29 mars 2009)

260 Inlägg
29 mars 2009
wow 18 smileisar i ett inlägg, nytt rekord?

16 197 Inlägg
29 mars 2009
jesper_NA skrev:

vet du ens hur en bil ser ut som man tävlar i dB med??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

682 Inlägg
29 mars 2009
nej och jag bryr mig inte det minsta.

38 Inlägg
29 mars 2009
evilaudio skrev:
jesper_NA skrev:

Beror ju på vilken klass man spelar i.

16 197 Inlägg
29 mars 2009
Gibblo skrev:
evilaudio skrev:
jesper_NA skrev:

jo men en Extreme bil..

6 851 Inlägg
29 mars 2009
evilaudio skrev:
Gibblo skrev:
evilaudio skrev:

jo men en Extreme bil..

Som ett kassaskåp med ett hjul i var hörn..typ.wink

16 197 Inlägg
29 mars 2009
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
Gibblo skrev:

jo men en Extreme bil..

Som ett kassaskåp med ett hjul i var hörn..typ.wink

exakt.. men de e ju de som krävs för att spela så pass högt-

BilstereoNörd
576 Inlägg
29 mars 2009
Black-Angel skrev:
Joo men vad e det som säger att just 190dB e 190dB bara för att termlabbet visar det innan så mättes ju det med coustic,audiocontrol mm o alla visade ju lite olika resultat så vad säger att det e just det,, typ gamla o nya TL kunde det ju skilja ca 3-8db med samma anläggning vad e då egentiligen rätt,,
Bara en tanke ,,

Jo det vet vi för att ett visst sinusformat lufttryck motsvarar en viss dB, de sensorer som bl.a används i TL klarar att på ett korrekt sätt mäta sinusformat lufttryck, detta lufttrycket omräknas sen enligt en formel för att få fram korrekt dB värde på så när som någon tiondel...

Sinusformat lufttryck innebär att sensorn mäter både positivt o negativt (tryck/undertryck) i förhållande till atmosfärstrycket...precis som en mick men den tål extremt mycket högre tryck utan att bottna o dista.

Ej att jämföra med äldre rena mickrofonmätare där det exprimenterades med kammare o fysisk dämpningar för att de skulle tåla över 140dB, medförde olinjäritet o rena gissningar på vad det verkliga värdet kunde vara...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök