2977
Sök

Ipred, den nya lagen. vad tycker ni?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 april 2009
Här kan vi läsa om vad innebär lagen.
Tyck till om Ipred-lagen!
Den 1 april träder det omdebatterade EU-direktivet Ipred i kraft. GP reder ut vad den innebär. "Storebrorssamhälle!" säger vissa av läsarna på gp.se.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=486447

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 april 2009
Nästa val blir första gången jag får rösta... då blir det PP så vi får slut på galenskaperna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 april 2009
AcesHigh666 skrev:
Nästa val blir första gången jag får rösta... då blir det PP så vi får slut på galenskaperna.

Man kan ha en idealism om hur man vill har det men man får inte drömma för mycket.
Det kommer alltid nya lager som tvinga folk att tvärnita oavsett vem som står längst upp.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
1 april 2009
expect1991 skrev:
Ren skit, lagen som fick mig att tappa hoppet för den svenska demokratin helt och hållet. Jag tror att om regeringen anstränger sig kan vi köra om Kina som diktaturstat rätt snart!

Du tog orden ur munnen på mig.

Det snackas om demokrati (för er som inte vet så betyder det "folkstyre"). Frågan är ju när folkstyre betyder att man gör tvärt emot vad folket tycker. Enligt all statistik som jag har sett i diverse medier (tidningar, tv, radio, etc etc etc) så har ALLTID minst 85% av folket varit emot Ipred. Bryr sig regeringen? Nej, såklart inte. Det är ju faktiskt de med fetast plånbok som bestämmer...

Suck!

627 Inlägg
1 april 2009
Hexenhammer skrev:
expect1991 skrev:
Ren skit, lagen som fick mig att tappa hoppet för den svenska demokratin helt och hållet. Jag tror att om regeringen anstränger sig kan vi köra om Kina som diktaturstat rätt snart!

Det snackas om demokrati (för er som inte vet så betyder det "folkstyre"). Frågan är ju när folkstyre betyder att man gör tvärt emot vad folket tycker. Enligt all statistik som jag har sett i diverse medier (tidningar, tv, radio, etc etc etc) så har ALLTID minst 85% av folket varit emot Ipred. Bryr sig regeringen? Nej, såklart inte. Det är ju faktiskt de med fetast plånbok som bestämmer...

Suck!

Demokrati i all ära, men det gäller ju att sätta allt i sitt sammanhang. Vem vill betala skatt? Vem vill betala något överhuvudtaget? Vem vill arbeta 8 tim/dag? Skulle man gå på folkets röst hela tiden hade inte världen sett ut som den gör idag. Det måste ju stå några bakom och ta vissa beslut, demokratin slutar sällan i att alla är nöjda.

Sen tycker jag den här lagen suger pung, men den har säkert sina fördelar också. Det gäller att argumentera fram sin sak utan att köra över motpartens argument genom smutskastning. Lite så gör kanske regeringen nu, man kör bara på å skiter fullständigt i medborgarnas åsikter.

EDIT: Folkstyre innebär dessutom inte att ALLA säger sitt varje gång. Regeringen är utvald av folket, glöm ej!
Senast redigerat av mastrovious (1 april 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

1 948 Inlägg
1 april 2009
alain skrev:
AcesHigh666 skrev:

Man kan ha en idealism om hur man vill har det men man får inte drömma för mycket.
Det kommer alltid nya lager som tvinga folk att tvärnita oavsett vem som står längst upp.

Det är klart... men när majoriteten av svenska folket verkar vara emot lagen... och dem likt förbannat röstar igenom den... då står det klart att riksdagen måste rensas upp...  Dags att visa att "om dem inte sköter sig så åker dem ut". Någon har betalat en jävla massa pengar för att det här ska gå igenom...

Jag drömmer inte om en värld där allt är gratis... utan att en kompromiss nås, som det är nu så får redan film/musik industrin pengar för varje tom CD/DVD/MP3-skiva, varje mp3 spelare, varje DVD spelare. Och nu får dem fria tyglar att sätta dit vem dem vill. En kompromiss som innebär bättre priser, större utbud och mer tillgängligt. och inte bara "betala annars jävlar"...

200kr för en cd är alldeles för dyrt. 50-100kr låter mer vettigt. Med tanke på att vilken musikintresserad person som helst kan med utrustning för några tusenlappar (instrument+port till datorn och en dator då :]) kan spela in en skiva med hög kvalite, så ser man tydligt att 200kr skivan är på tok för mycket. Fler internettjänster som erbjuder nerladdning i form av att man köper skivan en gång, sen får man ladda ner den hur många gånger man vill. Möjligheterna finns och vad vi behöver är att någon med lite vett bakom pannbenet kommer in i riksdagen och härjar runt lite, någon som ser möjligheterna i stället för att mot betalning göra allt för att någon annan ska få mer pengar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
1 april 2009
Varför ska Svensson ska staffas med en nedladdning när det finns företager som ser till att man kan ladda ner gratis?
Som jag har alltid sagt, politiken är som en gammal soppa, det kan man leva på men det smakar fan. sad

7 274 Inlägg
1 april 2009
mastrovious skrev:
Hexenhammer skrev:
expect1991 skrev:

Suck!

Demokrati i all ära, men det gäller ju att sätta allt i sitt sammanhang. Vem vill betala skatt? Vem vill betala något överhuvudtaget? Vem vill arbeta 8 tim/dag? Skulle man gå på folkets röst hela tiden hade inte världen sett ut som den gör idag. Det måste ju stå några bakom och ta vissa beslut, demokratin slutar sällan i att alla är nöjda.

Sen tycker jag den här lagen suger pung, men den har säkert sina fördelar också. Det gäller att argumentera fram sin sak utan att köra över motpartens argument genom smutskastning. Lite så gör kanske regeringen nu, man kör bara på å skiter fullständigt i medborgarnas åsikter.

EDIT: Folkstyre innebär dessutom inte att ALLA säger sitt varje gång. Regeringen är utvald av folket, glöm ej!

Visst är regeringen utvald utav folket men dom är utvalda PGA vissa löften, som tydligen inte behöver följas när dom väl har blivit valda.
Någon som minns att bensinskatten inte skulle höjas något? roll
Visst kan inte folket få välja allt och så men större förändringar och lagar borde väl ändå ha en folkomröstning?

1 874 Inlägg
1 april 2009
mastrovious skrev:

Vem vill betala skatt?
Troligtvis vill dom flesta ha lägre skatt, eftersom att vi idag bor i det land med näst högst skattetryck i hela världen. Skatter och sådant finansierar sedan något bra. Som att du och jag kan få sjukvård utan att behöva göra om i USA; köpa försäkringar som kostar oss allt vi äger, och som sedan kanske inte gäller ändå. Skatt är nödvändigt, dock inte så mycket som idag.

Vem vill arbeta 8 timmar/dag?
Jag arbetar gärna 8 timmar per dag. Visst, jag skulle vilja jobba mindre om jag fick betalt för det. Men inse fakta; inga företag vill ge dig 18.000kr efter skatt för att du ska jobba 5 timmar om dagen...

Demokratin slutar sällan i att alla blir nöjda.
Självklart kan inte alla bli nöjda. Men har man en demokrati ska majoriteten av folket få bestämma. Det ska med andra ord avgöras i en omröstning. Jag vet inte om du missade det; men varken Ipred eller FRA röstades igenom av folket - Större delen var emot. Men vem bryr sig liksom? Inte partiledarna i alla fall.

Regeringen är inte alls alltid utsedd av folket!
Och det är fakta. Hade Moderaterna inte bildad koalitionsregering så hade vi suttit med en Socialdemokratisk regering. Och det är ju faktiskt det som hindrar någorlunda vettiga partier från att komma in i riksdagen. Folk röstar mer och mer på "missnöjespartier", men de kommer aldrig att komma in. Är dom nära på det, så bildar alla stora riksdagspartier koalitionsregering för att få sitta kvar vid makten. Jag vet inte om du kallar det folkstyre. Själv kallar jag det fusk, för att få makt.

blacken
1 april 2009
Brains skrev:
mastrovious skrev:
Hexenhammer skrev:

Suck!

Visst är regeringen utvald utav folket men dom är utvalda PGA vissa löften, som tydligen inte behöver följas när dom väl har blivit valda.
Någon som minns att bensinskatten inte skulle höjas något? roll
Visst kan inte folket få välja allt och så men större förändringar och lagar borde väl ändå ha en folkomröstning?

Eller att det inte skulle bli biltullar i Stockholm. Folkstyre (demokrati) innbär att FOLKET bestämmer, INTE dom valda representanterna av olika kulör.

1 948 Inlägg
1 april 2009
Hexenhammer skrev:
mastrovious skrev:

Vem vill betala skatt?
Troligtvis vill dom flesta ha lägre skatt, eftersom att vi idag bor i det land med näst högst skattetryck i hela världen. Skatter och sådant finansierar sedan något bra. Som att du och jag kan få sjukvård utan att behöva göra om i USA; köpa försäkringar som kostar oss allt vi äger, och som sedan kanske inte gäller ändå. Skatt är nödvändigt, dock inte så mycket som idag.

Jag arbetar gärna 8 timmar per dag. Visst, jag skulle vilja jobba mindre om jag fick betalt för det. Men inse fakta; inga företag vill ge dig 18.000kr efter skatt för att du ska jobba 5 timmar om dagen...

Självklart kan inte alla bli nöjda. Men har man en demokrati ska majoriteten av folket få bestämma. Det ska med andra ord avgöras i en omröstning. Jag vet inte om du missade det; men varken Ipred eller FRA röstades igenom av folket - Större delen var emot. Men vem bryr sig liksom? Inte partiledarna i alla fall.

Och det är fakta. Hade Moderaterna inte bildad koalitionsregering så hade vi suttit med en Socialdemokratisk regering. Och det är ju faktiskt det som hindrar någorlunda vettiga partier från att komma in i riksdagen. Folk röstar mer och mer på "missnöjespartier", men de kommer aldrig att komma in. Är dom nära på det, så bildar alla stora riksdagspartier koalitionsregering för att få sitta kvar vid makten. Jag vet inte om du kallar det folkstyre. Själv kallar jag det fusk, för att få makt.

Yes!!! det där låter som ett oslagbart inlägg... det som retar mig mest är den sista punkten du tar upp... det är nämligen den som är den stora anledningen till att vi faktiskt håller på att få diktatur i sverige... koalitioner borde förbjudas i riksdagen... som det är nu spelar det ingen roll vilket parti du röstar på... alla i riksdagen går ihop till höger och vänster... och går det dåligt för sin sida... då byter man och stödjer den andra...

627 Inlägg
1 april 2009
Hexenhammer skrev:
mastrovious skrev:

Vem vill betala skatt?

Snyggt utlägg men du missade poängen! smile
Vad jag menar är att någonstans måste man ta beslut som inte involverar alla. Grundtanken med omrösting är ju att vi ska utse ett gäng som representerar folket som sedan ska ta vissa beslut etc i "folkets namn". Huruvida det blir så i slutändan eller inte är ju mindre relevant. Dvs koalitionsregering eller ej så är det ju trots allt ändå ett valt parti som representerar majoriteten... Sen om det är fusk eller inte låter jag förbli osagt.. det är inte min poäng riktigt.

Poängen är att alla lagförslag som ändras eller andra saker regeringen tar beslut om går ju inte genom folket via omröstning hela tiden. Varför? Jo, för att vi valt ett gäng som ska representera majoriteten av människor. Man kan ju diskutera huruvida detta lagförslag skulle gått genom folket via omröstning etc. I slutändan är det ju trots allt demokrati som regerar i landet. Går ju inte skylla på att det INTE är det varje gång något man inte är nöjd med slår igenom... Om man ska köra på ett bokstavligt folkstyre så skulle vi ju rösta om allt! Så är ju inte demokratin tänkt att fungera heller...

Man har ju obestridligt en tanke med hela Ipredlagen även om den i mina ögon är vansinnig. Men som sagt man kan ju inte alltid vara nöjd i en demokrati.

627 Inlägg
1 april 2009
Någon som minns att bensinskatten inte skulle höjas något?

Detta är dessvärre något som svenskar överlag är dåliga på, STREJK! Ta Grekland som exempel, där höjdes bensinen med motsvarande ca 1 kr för ett par år sedan. Det resulterade i generalstrejk i hela landet. Vänd på steken, demokrati innebär "folkstyre" men vad gör folket själva? Lätt att ha massa åsikter men det gäller ju att agera och vara aktiv i ett folkstyre...

249 Inlägg
1 april 2009
Vi visste nog alla att dom skulle använda lagen retroaktivt (till viss del), nu börjas det:

http://www.dn.se/kultur-noje/ljudboksfo … e-1.835573

Inom dom närmaste månaderna kommer dom statuera exempel och skrämma upp folk med hjälp av media, fildelningen minskar under ett par månader. Sen kommer en [beställd] undersökning som visar hur mycket fildelningen har minskat, och hur bra lagen är. Allt enligt mallen.

Sen återgår vi till det normala och fildelningen fortsätter att öka..

Om öppna nätverk:

http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-hot- … k-1.834903
Senast redigerat av 85an (1 april 2009)

627 Inlägg
1 april 2009
One Sworm kommer göra lagen helt onödig! smile

RS
886 Inlägg
1 april 2009
Jag tycker vi ska gå ur EU, det här är ju bara skrattretande! tongue Vi kan följa Norge istället, dom är ju inte lika lurade som oss iaf.

Focus RS

1 874 Inlägg
1 april 2009
AcesHigh666 skrev:
Yes!!! det där låter som ett oslagbart inlägg... det som retar mig mest är den sista punkten du tar upp... det är nämligen den som är den stora anledningen till att vi faktiskt håller på att få diktatur i sverige... koalitioner borde förbjudas i riksdagen... som det är nu spelar det ingen roll vilket parti du röstar på... alla i riksdagen går ihop till höger och vänster... och går det dåligt för sin sida... då byter man och stödjer den andra...

Håller verkligen med. Vad är vitsen med val om partierna får sitta kvar trots en egentlig förlust, bara för att dom "bildar lag" så att deras sammanlagda antal röster blir fler? Det är så idiotiskt så jag blir förbannad alltså. Här var Kristdemokraterna på väg ut. Nä, men då är det ju självklart att Alliansen räddar dom, så att dom får vara kvar. Sånt jävla trams!

28 Inlägg
1 april 2009
Blir piratpartiet i nästa val. Dom verkar vara dom enda som är emot den här skiten.

1 874 Inlägg
1 april 2009
mastrovious skrev:
Snyggt utlägg men du missade poängen! smile
Vad jag menar är att någonstans måste man ta beslut som inte involverar alla. Grundtanken med omrösting är ju att vi ska utse ett gäng som representerar folket som sedan ska ta vissa beslut etc i "folkets namn". Huruvida det blir så i slutändan eller inte är ju mindre relevant. Dvs koalitionsregering eller ej så är det ju trots allt ändå ett valt parti som representerar majoriteten... Sen om det är fusk eller inte låter jag förbli osagt.. det är inte min poäng riktigt.

Poängen är att alla lagförslag som ändras eller andra saker regeringen tar beslut om går ju inte genom folket via omröstning hela tiden. Varför? Jo, för att vi valt ett gäng som ska representera majoriteten av människor. Man kan ju diskutera huruvida detta lagförslag skulle gått genom folket via omröstning etc. I slutändan är det ju trots allt demokrati som regerar i landet. Går ju inte skylla på att det INTE är det varje gång något man inte är nöjd med slår igenom... Om man ska köra på ett bokstavligt folkstyre så skulle vi ju rösta om allt! Så är ju inte demokratin tänkt att fungera heller...

Man har ju obestridligt en tanke med hela Ipredlagen även om den i mina ögon är vansinnig. Men som sagt man kan ju inte alltid vara nöjd i en demokrati.

Frågan är ju bara den om att lögner är i "folkets namn"? Jag ser det snarare så att; du röstar på något parti som lovar något, och sen gör dom hur fan dom vill och bryr sig inte ett skit om folket. Självklart måste man fatta småbeslut som inte folket kan vara en del av; t.ex gällande landets ekonomi, för att hålla sig borta från en ekonomisk katastrof etc. Men Ipred är inte en sådan sak. Det är en tydlig sak som folket skulle fått rösta om.

Nja. Jag kan inte riktigt hålla med. Det är inte riktigt demokrati. Fler och fler söker sig till missnöjespartier. Och den enda anledningen till att Socialdemokraterna, Moderaterna och deras "underpartier" har det så bra, är för att dom bildar just koalitionsregeringar. Ingen annan får en värdig chans. Folk vet att det hela tiden kommer att stå mellan rött och blått, med antingen Socialdemokraterna eller Moderaterna i spetsen. Så har det ju varit i princip i hela Sveriges politiska historia.

Nej, men i en demokrati ska majoriteten vara nöjda eftersom att det antagligen är en majoritet som har röstat fram partiet som styr landet, right? Eller kan det vara så att partierna gör helt tvärt emot vad dom har lovat; Jo, för så är det!

1. Ipred. En majoritet av Svenska folket röstar och säger att dom är emot det. Bryr dom sig? Nä!
2. FRA. En majoritet av Svenska folket, politiker, media o.s.v röstar emot. Bryr dom sig? Nä!
3. Det lovades att bensinskatten inte skulle höjas. Vad händer? Jo, den höjs.
4. Det lovas att de som arbetar ska få det bättre. Man får några hundringar mer i månaden, samtidigt som i princip ALLA andra avgifter, skatter och liknande höjs = du förlorar det lilla du har tjänat in direkt.
5. Högre hyror.
6. Högre A-kassaavgifter.
7. Skyhöga höjningar på Systembolaget.
8. Sämre villkor för unga.
9. Sämre villkor för sjuka.
10. Sämre villkor för arbetslösa.

Tror du att folket är med på detta? Jag kan göra listan hur lång som helst...

1 948 Inlägg
1 april 2009
"Hexenhammer" du har så jävla rätt att det är skrämmande...

Sök