mastrovious skrev:
Snyggt utlägg men du missade poängen!
Vad jag menar är att någonstans måste man ta beslut som inte involverar alla. Grundtanken med omrösting är ju att vi ska utse ett gäng som representerar folket som sedan ska ta vissa beslut etc i "folkets namn". Huruvida det blir så i slutändan eller inte är ju mindre relevant. Dvs koalitionsregering eller ej så är det ju trots allt ändå ett valt parti som representerar majoriteten... Sen om det är fusk eller inte låter jag förbli osagt.. det är inte min poäng riktigt.
Poängen är att alla lagförslag som ändras eller andra saker regeringen tar beslut om går ju inte genom folket via omröstning hela tiden. Varför? Jo, för att vi valt ett gäng som ska representera majoriteten av människor. Man kan ju diskutera huruvida detta lagförslag skulle gått genom folket via omröstning etc. I slutändan är det ju trots allt demokrati som regerar i landet. Går ju inte skylla på att det INTE är det varje gång något man inte är nöjd med slår igenom... Om man ska köra på ett bokstavligt folkstyre så skulle vi ju rösta om allt! Så är ju inte demokratin tänkt att fungera heller...
Man har ju obestridligt en tanke med hela Ipredlagen även om den i mina ögon är vansinnig. Men som sagt man kan ju inte alltid vara nöjd i en demokrati.
Frågan är ju bara den om att lögner är i "folkets namn"? Jag ser det snarare så att; du röstar på något parti som lovar något, och sen gör dom hur fan dom vill och bryr sig inte ett skit om folket. Självklart måste man fatta småbeslut som inte folket kan vara en del av; t.ex gällande landets ekonomi, för att hålla sig borta från en ekonomisk katastrof etc. Men Ipred är inte en sådan sak. Det är en tydlig sak som folket skulle fått rösta om.
Nja. Jag kan inte riktigt hålla med. Det är inte riktigt demokrati. Fler och fler söker sig till missnöjespartier. Och den enda anledningen till att Socialdemokraterna, Moderaterna och deras "underpartier" har det så bra, är för att dom bildar just koalitionsregeringar. Ingen annan får en värdig chans. Folk vet att det hela tiden kommer att stå mellan rött och blått, med antingen Socialdemokraterna eller Moderaterna i spetsen. Så har det ju varit i princip i hela Sveriges politiska historia.
Nej, men i en demokrati ska majoriteten vara nöjda eftersom att det antagligen är en majoritet som har röstat fram partiet som styr landet, right? Eller kan det vara så att partierna gör helt tvärt emot vad dom har lovat; Jo, för så är det!
1. Ipred. En majoritet av Svenska folket röstar och säger att dom är emot det. Bryr dom sig? Nä!
2. FRA. En majoritet av Svenska folket, politiker, media o.s.v röstar emot. Bryr dom sig? Nä!
3. Det lovades att bensinskatten inte skulle höjas. Vad händer? Jo, den höjs.
4. Det lovas att de som arbetar ska få det bättre. Man får några hundringar mer i månaden, samtidigt som i princip ALLA andra avgifter, skatter och liknande höjs = du förlorar det lilla du har tjänat in direkt.
5. Högre hyror.
6. Högre A-kassaavgifter.
7. Skyhöga höjningar på Systembolaget.
8. Sämre villkor för unga.
9. Sämre villkor för sjuka.
10. Sämre villkor för arbetslösa.
Tror du att folket är med på detta? Jag kan göra listan hur lång som helst...