2529
Sök

Phranz's Volvo 740 LTT

Busbil som används till vardags..

322 884 Visningar
Projektet avslutat 26 oktober 2015
725 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#741
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110846/110846-df55348c1a0b7df87246488c5432b32d_large.jpg

Hängde i motorn och testade måtta lite ikväll!

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110846/110846-d19cb4b1b22f0017bc187be289951c79_large.jpg

Nu är motorn så långt bak den kommer för tråg och originalturbos. På bilden ser det ut att vara en dryg decimeter mellan motor och torped men i själva verket är det ca 5-7 cm. Frågan är om det kommer lira eller är motorn för långt fram för att bli helt 100?
Senast redigerat av Phranz (6 november 2014)


30 Inlägg
6 november 2014
#742
ja jäklar så gött snack!! big_smile

Get Low Or Die Trying,, KÖÖLA

Däck Missbrukare
31 Inlägg
7 november 2014
#743
Va jag sett så är det ju fler som har dom en bra bit ifrån torpeden och det funkar ju fint för dom så de borde väl inte vara några problem ? smile
Senast redigerat av RcTuning (7 november 2014)

725 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#744
RcTuning skrev:
Va jag sett så är det ju fler som har dom en bra bit ifrån torpeden och det funkar ju fint för dom så de borde väl inte vara några problem ? smile

Jo så är det ju.. Får tro på att det funkar smile


725 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#745
Det går fram och tillbaka i bygget. Har inte byggt några fästen än. Motorn är utriven och tråget demonterat. Positivt är att jag fick tips om en kille som ville byta sitt baksumptråg mot mitt framsump. Mycket passande då det inte stämmer särskilt bra mot framvagnsbalken med frontsump. Lär uppdatera nån gång nästa vecka igen smile


725 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#746
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110846/110846-13ab62989529f283d4a9147c7dc56b71.jpg

Så byggde jag mina plåtar tillslut. Lutade neråt för att fånga olja som slungas bak vid acceleration och sidleds.
Motorn står nu med tråget monterat och härdar till i veckan då lådan åker på igen och fästena börjar smidas.

/Frans


764 Inlägg
1 december 2014
#747
Gött, fick tag på ett rearsump tråg här i veckan jag med smile


725 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
#748
TurboLundin skrev:
Gött, fick tag på ett rearsump tråg här i veckan jag med smile

Nu har jag missat nått, bygger du 2jz också? smile


764 Inlägg
2 december 2014
#749
Phranz skrev:
TurboLundin skrev:
Gött, fick tag på ett rearsump tråg här i veckan jag med smile

Nu har jag missat nått, bygger du 2jz också? smile

Nej jag kommer köra lillebrorsan wink


725 Inlägg
15 december 2014
Trådstartare
#750
Har nu bestämt mig för att satsa allt på 760n direkt, har därför rivit av turbos, insug osv för att det ska få plats.. Så hädan efter kommer 2jz-projektet att följas i 760-tråden.

Håll utkik.

/Frans


725 Inlägg
30 maj 2015
Trådstartare
#751
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110846/110846-f8c6d3b6a4343fd12af63b423f40057c.jpg

Och här slutar denna solskenshistoria.. Besiktigade bilen i mars och fick ett antal 2:or på bla rost. Har lagat upp flera gånger tidigare på samma ställe. Det var värst runt bakre länkarmsinfästningarna och gick inte att få till bra. Har ju dessutom 760n att greja med plus crossåka övrig tid så kände inte för att lägga massa tid när det ändå inte gick att få helt 100. Så jag bestämde mig för att ta det jag behövde och sälja resten som var något värt. Så det fick sluta så här.

Känns lite tungt när det är förstabilen och den vart med i drygt 6.5 år. Men så är det.
Nu läggs att skruvande på 760n istället så hoppas på att komma en bit med den nu smile

/Frans


462 Inlägg
18 juni 2015
#752
Segt hmm Vet lite hur det är. Har haft min vita 740 i 4 år (också förstabil) och just nu står den väldigt rensad. Känns segt att skrota den lixom. Tror det får bli att skaffa en reservdelsbil och plocka över till min då den är i princip rostfri och har endast gått 20.000 mil.
Men det är ju det där med tiden och att orka fixa bilen bara för att sälja iväg den hmm
Lycka till med 760in föresten! Följer det projektet med spänning! smile


725 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#753
grillchips skrev:
Segt hmm Vet lite hur det är. Har haft min vita 740 i 4 år (också förstabil) och just nu står den väldigt rensad. Känns segt att skrota den lixom. Tror det får bli att skaffa en reservdelsbil och plocka över till min då den är i princip rostfri och har endast gått 20.000 mil.
Men det är ju det där med tiden och att orka fixa bilen bara för att sälja iväg den hmm
Lycka till med 760in föresten! Följer det projektet med spänning! smile

Ja riktigt segt, varför plockat ner din? Ja det är bara att jobba på, håll utkik smile


462 Inlägg
20 juni 2015
#754
Tröttnade på att skruva då motorn inte gav den effekt jag ville ha. Motorn visade sig även efter mappning både läcka när vi trycktestade den (inte i tryckrören utan det var toppen som var så otät) sen ville den inte starta någon vecka senare. Så sålde allt i delar då dom var värda mer del för del. och det ångrar jag inte ett dugg smile
Nu blire att köpa något färdigbyggt tongue Sen kan man alltid bygga om, men just nu vill jag bara köra samt att det är en ekonomisk genväg! smile


725 Inlägg
21 juni 2015
Trådstartare
#755
grillchips skrev:
Tröttnade på att skruva då motorn inte gav den effekt jag ville ha. Motorn visade sig även efter mappning både läcka när vi trycktestade den (inte i tryckrören utan det var toppen som var så otät) sen ville den inte starta någon vecka senare. Så sålde allt i delar då dom var värda mer del för del. och det ångrar jag inte ett dugg smile
Nu blire att köpa något färdigbyggt tongue Sen kan man alltid bygga om, men just nu vill jag bara köra samt att det är en ekonomisk genväg! smile

Aha.. Nej det är ju kass! Färdigt blir ju såklart billigare men det är ju skönt att veta vad som är gjort här och där.. Men förstår dig smile


125 Inlägg
10 juli 2015
#756
grymt projekt big_smile


Sök