3430
Sök

Hur många liter är det här basröret?

23 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Hur ska man räkna ut hur många litrar det här basröret är? smile
Tänkte bygga en egen låda.

Allmänt

* Höjd x bredd x djup (mm): 484
    * Diameter (mm): 328

Länk: http://www.blaupunkt.com/se/7606439004_main.asp
Senast redigerat av BennySandstrom (4 april 2009)

122 Inlägg
4 april 2009
radie x radie x 3,14 x höjden = svaret

Inga problem!

21 761 Inlägg
4 april 2009
Det är ju inte lätt att säga, beror på hur de har angivit måtten. Om längdmåttet (484 mm) är själva röret så borde bruttovolymen vara 39,8 liter, men om måttet är ända ut till högtalargallret så måste man veta hur långt ut från röret det sticker ut. smile

23 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är ju inte lätt att säga, beror på hur de har angivit måtten. Om längdmåttet (484 mm) är själva röret så borde bruttovolymen vara 39,8 liter, men om måttet är ända ut till högtalargallret så måste man veta hur långt ut från röret det sticker ut. smile

Om de skulle angett som det senare alternativet, skulle det då skilja mycket? smile

21 761 Inlägg
4 april 2009
Jag räknade nog lite fel i förra inlägget.

Om det är själva rörets mått som anges, då är bruttovolymen ca 33,7 liter ifall det även är 13 mm material i "botten" på röret. Röret är iaf gjort av 13 mm material enligt produktbeskrivningen. Varje centimeters skillnad i rörlängd motsvarar ungefär 0,72 liters volym, då kan du sedan kolla hur långt in elementet sitter och räkna bort dessa centimetrar för att få fram en mer trovärdig volym. smile

23 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
nu är det så att jag har bara själva högtalaren och ska bygga en egen låda smile

Men vad tror ni om att köra på 30l ?

547 Inlägg
5 april 2009
Var är basen köpt då? Man brukar oftast få med ritningar / rekomenderad lådvolym när man köper bas.
Ifall du inte hittar info kan jag åka till återförsäljaren här i Jakobstad och kolla upp vad den basen ska ha.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
5 april 2009
BennySandstrom skrev:
Men vad tror ni om att köra på 30l ?

Det borde ju funka tycker jag. Vilken avstämning som originallådan har är inte lätt att veta, men 40-45 Hz är en avstämning som används i de flesta bilar. Om man räknar på 30 liter netto så blir rörlängden ca 30 cm för att få 45 Hz avstämning.

Prova i så fall att göra lådan på 35 liter totalt och sätt dämpmatta (tex polyestermatta) på lådans innerväggar. Då är både bas och rör inräknade i volymen.

Eller så kan du ju låta Sandvik ta reda på vad som rekommenderas. smile

547 Inlägg
5 april 2009
Ringde åt återförsäljaren nu.

Ifall det är en Blaupunkt GTw 1200 MkII du har så ser optimala lådorna ut såhär:

Sluten: 44 liter

Portad: 70 liter med en 4" port på 340mm

Förresten, dethär är en ren gissning.. Men du råkar inte vara Benny Sandström från Bosund? Emmas lillebror? tongue

Bor 10km ifrån dig isf.

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
5 april 2009
Den "optimala" basreflexlådan får i så fall en avstämning på runt 30 Hz, vilket ofta är i lägsta laget för bilbruk. Risken är mycket stor att basen låter betydligt bättre med en dörr öppen.

Det är ju också lite underligt att baselementet sitter i en fabriksbyggd låda som är ungefär hälften så stor som den optimala volymen, men det kan ju förstås vara så att den optimala volymen är en teoretisk uträkning som utgår helt ifrån parametrarna och egentligen är anpassad för inomhusbruk. smile

547 Inlägg
5 april 2009
Inte alls räknat på det själv, ringde bara till återförsäljaren och han kollade papprena från Blaupunkt.. Inte säker på att det är vanliga GTw 1200 MkII som sitter i det basröret heller.

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
5 april 2009
Bara så att det inte blir missförstånd.

Jag "anklagar" alltså inte dig för teoretiska uträkningar, inte alls. Det är återförsäljarens uppgifter som jag tycker låter aningen "icke bilkupe-optimalt". smile

547 Inlägg
5 april 2009
Mm, testade räkna lite nu och fick de inte alls att stämma.

Räknade du på denna ( http://www.blaupunkt.com/se/7606475001_main.asp ) basens parametrar?

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
5 april 2009
Nej, jag har inte kollat på några parametrar alls, jag kollade bara vilken avstämning som 70 liters låda får med 34 cm långt 4" rör. smile

Blev lite nyfiken med tanke på den uträkning på avstämning jag fick med 30 liters låda, misstänkte att återförsäljarens uppgifter skulle innebära väldigt låg avstämning. Ren nyfikenhet alltså. wink
Senast redigerat av Drönirettab (5 april 2009)

23 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Förresten, dethär är en ren gissning.. Men du råkar inte vara Benny Sandström från Bosund? Emmas lillebror? tongue

Bor 10km ifrån dig isf.

Ja det är det tongue

Det är en kompis som ska ha den, jag kanske skulle sagt att den ska användas inne i ett sovrum och gärna i en sluten låda smile

23 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
ok, då kör jag på 44 liter sluten låda smile Kan någon vänlig själ hjälpa mej med måtten till en ca. 44l Kubisk låda? tongue
Senast redigerat av BennySandstrom (7 april 2009)

Sök