3396
Sök

Ljudbygge V70R

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 maj 2009
Ta ett snack med jensclaudius här på gorg när det gäller vinylarbete.....
Jag lovar....han kan sina saker wink (sök upp honom och kika på hans projektbilder)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hifi Freak
462 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Har stått lite still i bygget nu. Eftersom ja blev pappa till lille Kim den 5/5smile

Men tänkte ja skulle försöka ge mig på o plasta nya baslådan här i veckan. Hur det ska gå vet ja inte För det är ruggigt tajt bakom handskfacket pga värmepaketet. Och det kan ju va skönt o ha kvar..tongue

Men har iaf flyttat på allt kablage som går där. Och det är en del. hihi...

Ja är inte så där jätte van o plasta baslådor. Brukar bygga mina i mdf. Men är för tajt för det. Någon som har några tips? Hur många lager glasfiber brukar ni lägga? Något mer man kan ha för o stärka upp den? Får inte ta så mycket plats. Eftersom det är ruggigt trångt.

/Andreas

Egen företagare
864 Inlägg
11 maj 2009
T-RÖD skrev:
Har stått lite still i bygget nu. Eftersom ja blev pappa till lille Kim den 5/5smile

Men tänkte ja skulle försöka ge mig på o plasta nya baslådan här i veckan. Hur det ska gå vet ja inte För det är ruggigt tajt bakom handskfacket pga värmepaketet. Och det kan ju va skönt o ha kvar..tongue

Men har iaf flyttat på allt kablage som går där. Och det är en del. hihi...

Ja är inte så där jätte van o plasta baslådor. Brukar bygga mina i mdf. Men är för tajt för det. Någon som har några tips? Hur många lager glasfiber brukar ni lägga? Något mer man kan ha för o stärka upp den? Får inte ta så mycket plats. Eftersom det är ruggigt trångt.

/Andreas

Får gratulera till lille kim.

Å hoppas att bygget kommer fortgå strax.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Designer.
1 260 Inlägg
11 maj 2009
Grattis till Kim smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

7 241 Inlägg
11 maj 2009
Grattis till lilla/lille Kim smile

Ang. plastningen så har jensclaudius en bra guid klistrad i bilstereoforumet.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726
Senast redigerat av Lonefox (11 maj 2009)

4 663 Inlägg
11 maj 2009
grattis

591 Inlägg
19 maj 2009
Snyggt byggt

DB-Jägarn

ClubJDM
531 Inlägg
1 634 Inlägg
2 juni 2009
Här går det framåt ser jag. Men har du inte strippat brädan ifrån den gamla vinylen? STOR risk för släpp sen när du klätt den då.

Sen hur mycket glasfiber du skall använda till lådan är beroende på form, storlek osv, men internstagning är det viktigaste. Sedan skall du plasta till du känner att den är stenhård och inte ger vika för någonting. Vågar du köra över den med bilen är den stabil nog. Själv tror jag att jag skulle kunna skjuta på mina dörrlådor utan att det skulle gå hål smile Iaf i mina förra, men det går nog med de nya också big_smile Många säger max 6 lager glasfiber, jag säger minst 10 roll

Grattis till Kim. Själv fick jag en liten dotter som heter Hannah inatt big_smile

Lycka till. Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (2 juni 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Hifi Freak
462 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Haha framåt.. har støtt på lite problem med baslådan. Riktigt dåligt med utrymme. Funderar nastan på o plocka bort værmepaketet. Skulle løsa så många bekymmer. Om man plockade bort værmepaketet. Då vore det gott om platts. Før som det ser ut nu. Så ær det grymt tajt. Men ska gøra ett førsøk till i helgen nær ja kommer hem från Norge.

Ang brædan så blir det nog o køra med bræda nr1 blev inte så snyggt i bilen med andra brædan. dær ja breddat den blir før rak o føljer inte bilens øvriga former. Ser bara skumt ut. Så får fixa en ny bræda o børja om. Men det blir senare. Ska testa med bræda nr1. Så kan ja æven se hur stor ljudskilnad det blir. Om det blir någon alls.

Ang baslådan så skulle ja vilja bygga med så mycket mdf som bara går. Tyvær ær det så grymt dåligt med plats. Så vet inte om ja får dit basen då. Och inte sæker på att det går æven om ja skulle plasta hela lådan heler. Men ska ge ett førsøk i helgen. Funkar inte det. Så får ja klæ om min gammla låda som va monterad i vænstra hørnet vid golvet. Blir lite trångt før långbenta kvinnor. Men dom får væll lida lite.. haha..

Grattis till Hannah.... jætte kul. sj så har ja ett ex som inte ær riktigt frisk i knoppen. Så ja får inte træffa Kim. Så det kænns mindre roligt. Men hoppas det løser sig någon gång. Men troligtvist blir det tvist...sad

Har du vægarna førbi Stockholm så måste du sæga till. Så ja får lysna i din bil...tongue

/Andreas

andreas_gbg_ skrev:
Här går det framåt ser jag. Men har du inte strippat brädan ifrån den gamla vinylen? STOR risk för släpp sen när du klätt den då.

Sen hur mycket glasfiber du skall använda till lådan är beroende på form, storlek osv, men internstagning är det viktigaste. Sedan skall du plasta till du känner att den är stenhård och inte ger vika för någonting. Vågar du köra över den med bilen är den stabil nog. Själv tror jag att jag skulle kunna skjuta på mina dörrlådor utan att det skulle gå hål smile Iaf i mina förra, men det går nog med de nya också big_smile Många säger max 6 lager glasfiber, jag säger minst 10 roll

Grattis till Kim. Själv fick jag en liten dotter som heter Hannah inatt big_smile

Lycka till. Mvh Andreas

94 Inlägg
6 juni 2009
Hur stor ska lådan vara för högtalarna? Om du gör fritt under högtalaren rätt neråt så kan du ju plasta fast ett 5" rör i baffeln. Grattis till Kim! smile

Hifi Freak
462 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Patti Du som är Pioneer freak. Vet du något om denna bas   http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

Vill helst köra med DLS men kommer inte funka i min bil. Har börjat med baslåde bygget. Och magneten är i vägen. Så en sån här bas kanske kunde vara något...

Någon som vet något om den?  Eller andra tips.

Det är snuskigt trångt bakom handskfacket på V70

Tack på förhand.

/Andreas

pattilatti2 skrev:
ser ju nice ut:) varför byta ut pioneer högtalarna? hihi Det handlar ju inte om att köpa "dyra saker" hihi
Ne seriöst, nobelium serien är väl snäppet vassare just för finljud:) Men pion har sin egen charm.

Bra jobbat iaf:)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 juni 2009
T-RÖD skrev:
Patti Du som är Pioneer freak. Vet du något om denna bas   http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

Vill helst köra med DLS men kommer inte funka i min bil. Har börjat med baslåde bygget. Och magneten är i vägen. Så en sån här bas kanske kunde vara något...

Tack på förhand.

/Andreas

pattilatti2 skrev:
ser ju nice ut:) varför byta ut pioneer högtalarna? hihi Det handlar ju inte om att köpa "dyra saker" hihi
Ne seriöst, nobelium serien är väl snäppet vassare just för finljud:) Men pion har sin egen charm.

Den verkar iaf gryyymt bra, tror att jag ska köra på den själv i handsfacket snart, lagom till djupet ochså. smile

har du kollat nå på hertz? de kräver ju rätt små lådor.

pion va ju lite seg driven faktiskt, samt 17l låda, dock är djupet mindre på den än rw basen du hade i tankarna. Dock är det nog rätt bra kvalite på ljudet i pion där.

U-Dimension RM210SL finns ju med, ca 7.2cm djup. men det är 23 liters låda rek.

Annars kan du ju köra på detta:) om de platsar Dls RW6 skulle va rätt coolt:)

ps: jag brukar köra ca 12-14 lager när jag plastar,..ska va stabilt:D
Senast redigerat av pattilatti2 (6 juni 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Nä inte kollat på hertz Problemet är magneten. Värmepaketet i V70.n som sitter bakom handsfacket. Tar grymt stot plats. Därför funkar det inte med RW10.an. Magneten tar i värmepaketet utan låda. Så det kommer aldrig gå o bygga låda till den.  Inte utan o bygga om så hela handskfack o panelen kommer ca 10cm längre in mot passagerarstol.

Därför vore det lättare med en högtalare med litet monteringsdjup.

RW6 verkar ju nice. Har du lysnat på dom? Men 6,5" blir väll som en 8" då. Så borde bli bättre med en 10.a eller? Rätta mig om ja har fel. Har sj inte lysnat på varken pion eller RW6.

pattilatti2 skrev:
T-RÖD skrev:

Tack på förhand.

/Andreas

pattilatti2 skrev:

Den verkar iaf gryyymt bra, tror att jag ska köra på den själv i handsfacket snart, lagom till djupet ochså. smile

pion va ju lite seg driven faktiskt, samt 17l låda, dock är djupet mindre på den än rw basen du hade i tankarna. Dock är det nog rätt bra kvalite på ljudet i pion där.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 juni 2009
T-RÖD skrev:
Nä inte kollat på hertz Problemet är magneten. Värmepaketet i V70.n som sitter bakom handsfacket. Tar grymt stot plats. Därför funkar det inte med RW10.an. Magneten tar i värmepaketet utan låda. Så det kommer aldrig gå o bygga låda till den.  Inte utan o bygga om så hela handskfack o panelen kommer ca 10cm längre in mot passagerarstol.

RW6 verkar ju nice. Har du lysnat på dom? Men 6,5" blir väll som en 8" då. Så borde bli bättre med en 10.a eller? Rätta mig om ja har fel. Har sj inte lysnat på varken pion eller RW6.

pattilatti2 skrev:
T-RÖD skrev:

Tack på förhand.

/Andreas

rw6 an där går ju ner i 30hz dem ska spela grym djupbas, dock inte så du spelar några 150db, men för välljud fungerar dem nog, dock tror jag pion är bättre för de änamålet då du ändå vill ha både tryck och djup.

Jag skulle plasta ut intrumentbrädan nån cm om jag vore du, t.ex. limma aluminium strängar elr annan plåt som form för att göra instrument brädan lite "djupare". sedan plasta tyg, o.s.v.,

men du med en 8" finns de flera som spelat över 140db här på gorg. även med 6.5" så de är inga problem att få till en fin och djup bas me dem.

de går ju alltid att flytta bakstolen de cm som du bygger ut smile

Kan du int göra så basen spelar ner? minns ej hur de ser ut i v70 kringhandsfacket men säkert som i 850..
hur basen ligger spelar ju int så stor roll, de låga hz sprids ju överallt i kupen för det. Man kan ju köra med magneten utåt ochså, men de kna ju vara en trafiksäkerhets fråga, men spelar de roll eg.

Annars har du ju ett bagage. tongue rymms lite där med o de lär spela i hela bilen för det. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (6 juni 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Vill inte bygga om allt för mycket. Vill behålla så mycket av org linjerna som möjligt. Ska se så deskret ut som möjligt.

Skulle det gå o få till med RW6 så vore det ju grymt bra.

Men du tror pion spelar mer djupbas än RW6?

Alltså ja kräver inte att det ska spela 150db Kräver inte att det ska kunna spela jätte högt. Tanken är finljud med bra tryck i.

Visst man kan sätta i basen bak. Men då faller hela iden. går inte få till tidskompen lika bra med basen bak som om man har basen fram. pga avståndet.

Så helst vill ja ha basen under handskfacket.

Och den ska sitta med magneten uppåt och spela ner mot golvet. Om du förstår vad ja menar?

pattilatti2 skrev:
T-RÖD skrev:

pattilatti2 skrev:

rw6 an där går ju ner i 30hz dem ska spela grym djupbas, dock inte så du spelar några 150db, men för välljud fungerar dem nog, dock tror jag pion är bättre för de änamålet då du ändå vill ha både tryck och djup.

Jag skulle plasta ut intrumentbrädan nån cm om jag vore du, t.ex. limma aluminium strängar elr annan plåt som form för att göra instrument brädan lite "djupare". sedan plasta tyg, o.s.v.,

men du med en 8" finns de flera som spelat över 140db här på gorg. även med 6.5" så de är inga problem att få till en fin och djup bas me dem.

de går ju alltid att flytta bakstolen de cm som du bygger ut smile

Kan du int göra så basen spelar ner? minns ej hur de ser ut i v70 kringhandsfacket men säkert som i 850..
hur basen ligger spelar ju int så stor roll, de låga hz sprids ju överallt i kupen för det. Man kan ju köra med magneten utåt ochså, men de kna ju vara en trafiksäkerhets fråga, men spelar de roll eg.

Annars har du ju ett bagage. tongue rymms lite där med o de lär spela i hela bilen för det. smile

7 241 Inlägg
6 juni 2009
RW6 spelar djupt.....
Frågan är om du kan få plats med porten....
18l låda, 20cm ång 3"-port är vad DLS rekomenderar....och det fungerar.

Har dock ej ännu fått klarhet i om Mikko kör sina rakt ut i dörren eller om de spelar i slutna lådor. Han har dubbla i varje dörr...

Hifi Freak
462 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
RW6 spelar djupt.....

Har dock ej ännu fått klarhet i om Mikko kör sina rakt ut i dörren eller om de spelar i slutna lådor. Han har dubbla i varje dörr...

Borde väll funka o köra med Sluten låda också eller?

7 241 Inlägg
6 juni 2009
T-RÖD skrev:
Lonefox skrev:
RW6 spelar djupt.....

Borde väll funka o köra med Sluten låda också eller?

Borde ja.....
Med en Fs på 47Hz så förväntar jag mig ingen avgrundsdjup bas slutet. Men 0.45 i Qts skvallrar om attd te kan funka i slutet. Får kika på...skall bolla lite med Dröniettab med...

Edit:
Snabbt räknat på de få data jag fann och 2 basar i WinISD Beta (vet inte om specarna är för en eller två element)
Men 17l slutet F-3 på 74H och 0.7 i Qtc....
Group delay under 4ms iaf.....
Senast redigerat av Lonefox (6 juni 2009)

Sök