2624
Sök

Tävlingsljud

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Jag funderar på vilken frekvens/ljud som folk använder när de tävlar i billjud. Jag menar, det är ju knappast musik de spelar. Kan inte riktigt skriva hur ljudet låter, men någon kanske vet vad jag menar.

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 april 2009
Softis skrev:
Jag funderar på vilken frekvens/ljud som folk använder när de tävlar i billjud. Jag menar, det är ju knappast musik de spelar. Kan inte riktigt skriva hur ljudet låter, men någon kanske vet vad jag menar.

vanliga sinus-toner från tex db-jams skivorna
här finns en del downloads på toner med olika frekvenser
http://realmofexcursion.com/downloads.htm

i billjud lär dem använda musik för att döma om det är välljud iaf, i en del andra klasser med tex spela högt som mål är det musik som gäller då det står i reglerna. tex street stock och bassrace.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Men jag menar det där ljuder som bara är en ton, kanske någon speciell frekvens de använder.

Synd att det inte gick att ladda ner Bass, I love you. Jag vill testa med den, alla andra gör ju det och det vore kul att ha något att jämföra med. Men jag tog lite frekvenser smile

Booyakasha!

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Tänkte om det finns någon optimal frekvens att spela med för att få högsta db eller om det är individuellt för högtalarna.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2009
Den optimala frekvensen beror på vart din bil peakar (storleken på cupén) och avstämningsfrekvensen på din låda. Du får helt enkelt bränna ut en skiva med frekvenser mellan tex 30 och 80Hz och testa när det trycker på som mest och spelar högst!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Okej okej, tack för svaret. Jag har ljud mellan 1Hz och 20kHz så jag har nog den rätta också där någonstans smile

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 april 2009
Softis skrev:
Okej okej, tack för svaret. Jag har ljud mellan 1Hz och 20kHz så jag har nog den rätta också där någonstans smile

Du har ett sinussvep då antar jag.
Dock är det svårt att bara med hörseln peka ut vilken frekvens som spelar högst.

Man kan göra sinussvep medans man mäter med ett termlab (kostar dock 6-7K om jag inte minns fel och man behöver en dator) och där se viid vilken frekvens det spelar högst.

Sedan är det som ChriZtoffer säger att det beror på var bilen har sin peakfrekvens.
Dock kan man påverka detta bla genom dämpning, vid extrema byggen (som tex Elwis o Berntssons men även mindre extrema so som tex. Kims bil) flytta vart baffeln i basväggen sitter. Hur man har utformat kupén för att få fram trycken vid rutan osv osv osv osv.

Så det hänger inte bara på bilen i sig utan även hur man bygger.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Nu har ju inte jag något överdrivet basbygge direkt. En JBL P1222 i skuffen, kommer snart 4 st 8" också, men det är allt jag har i basväg. Var bara nyfiken och det vore kul att testa ändå. Vart exakt mäter man db i bilen? Är det i mitten av instrumentbrädan? Det har jag fått för mig iaf. farsan har en dbmätare på hans jobb, en sådan där värstingsak, ska låna den tänkte jag så man får något hum om db smile
Senast redigerat av Softis (23 april 2009)

Booyakasha!

653 Inlägg
23 april 2009
Softis skrev:
Men jag menar det där ljuder som bara är en ton, kanske någon speciell frekvens de använder.

Synd att det inte gick att ladda ner Bass, I love you. Jag vill testa med den, alla andra gör ju det och det vore kul att ha något att jämföra med. Men jag tog lite frekvenser smile

Bassotronics - bass, i love you? Har den ifall du vill ha tongue

7 241 Inlägg
23 april 2009
Exakt vart vid framrutan har jag inte koll på men det är en bit in från höger a-stolpe. Tror det är 10-15cm in från stolpen och 5cm upp på rutan. Iaf på officiella tävlingar.

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Aronsson_Kil skrev:
Softis skrev:

Ge mig, ge mig, ge mig!!!! big_smile

Booyakasha!

653 Inlägg
23 april 2009
Softis skrev:
Aronsson_Kil skrev:
Softis skrev:

Ge mig, ge mig, ge mig!!!! big_smile

Msn? smile

4 693 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Jag skickade ett pm till dig

Booyakasha!

653 Inlägg
23 april 2009
Softis skrev:
Jag skickade ett pm till dig

Inte kommit fram än iaf :S adda mattias.aronsson@hotm..

1 400 Inlägg
24 april 2009
Lonefox skrev:
Exakt vart vid framrutan har jag inte koll på men det är en bit in från höger a-stolpe. Tror det är 10-15cm in från stolpen och 5cm upp på rutan. Iaf på officiella tävlingar.

25 cm in och 10 cm upp på passagerar sidan smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

7 241 Inlägg
24 april 2009
micke7406 skrev:
Lonefox skrev:

25 cm in och 10 cm upp på passagerar sidan smile

Sedärja big_smile

Ja...jag är inget db-freak så wink

236 Inlägg
24 april 2009
Testa 50hz på den basen tror den ligger där 40-60hz kommer inte riktigt ihåg wink Mvh Christian

4 693 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Frekvensomfång 23Hz-450Hz. Rätt lågt big_smile

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 april 2009
rätt lagom smile spelar ju alla sina basar på tongue 40-80hz är nog de vanligaste skulle jag tro för musik:)
Senast redigerat av pattilatti2 (24 april 2009)

2 914 Inlägg
25 april 2009
pattilatti2 skrev:
rätt lagom smile spelar ju alla sina basar på tongue 40-80hz är nog de vanligaste skulle jag tro för musik:)

king kong rmx Dj Smuv-ODG13 Jibbs f chamillionaire , lil wayne , yo gotti & chingy 
eller vad den heter basar på jättebra i min bil wink rent ut av en favorit big_smile det är nigga nigga nigga musik men den basar på som fan big_smile

edit:
http://www.youtube.com/watch?v=Z3wcgb-U … re=related
denna är det (låter fjolligt på min dator :S ajja skyller på högtalarna på datorn).
Senast redigerat av kalle_kalle (25 april 2009)

Sök