3348
Sök

Hjälp volvo 850 glt -92 kokar hela tiden, vad är det för fel :(

321 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Tja !! idag när jag precis kommit ut på motorvägen så kollade jag av alla mätare som ja brukar göra, så ser jag att temp mätaren är högst upp på rött yikes så ja stänger av bilen direkt å rullar åt sidan...öppnar å lättar på trycket, startar den å mätaren ligger där den ska ( i mitten) men efter 30 sekunder händer samma sak igen, och så här har ja fått hålla på nu ända tills ja kom hem...det blir sånt tryck i slangarna ungefär som om det är stopp någonstans !! kan det vara fel på termistatorn ? vad blir det för symptom då ? kan man köra utan termistator ? tänkte plocka bort den, nå mer som har några tipps ? det är inge vatten i oljan, å ryker inte vitt heller iaf

8 250 Inlägg
24 april 2009
Termostaten kan ha låst sig. Det går att köra utan, men då komemr det ta lång tid innan den komemr upp i rätt temperatur om den ens gör det, så man bör inte åka utan hur länge som helst.

321 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Termostaten kan ha låst sig. Det går att köra utan, men då komemr det ta lång tid innan den komemr upp i rätt temperatur om den ens gör det, så man bör inte åka utan hur länge som helst.

jaså ? smile då ska jag ut och prova det big_smile

653 Inlägg
24 april 2009
frightnight skrev:
Marlboroman skrev:

jaså ? smile då ska jag ut och prova det big_smile

Tror på samma sak, ta bort den och lägg den i en gryta och koka och se ifall den öppnar sig smile

321 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Hmm nu har ja plockat bort den, men det är samma sak fortfarande, gahh blir galen, ena slangen e skit varm, den andra är inte lika varm...kan det vara luft i systemet ? står bilen på tomgång så bubblar det inget, men efter en stund så börjar vattnet att höjjas å det blir tryck. hmm vad fan kan det vara ? vad är det för symptom på trasig vatten pump ?

321 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
skumt nu är det ingen värme heller, när bilen står på tomgången så knakar det å grejjer från kärlet tror det är pga att det är så varmt, sen åker vattnet upp å ner hela tiden...och bilen kokar heller inte på tomgången, det är bara när man sätter på locket som den börjar att koka..vafannn

865 Inlägg
24 april 2009
frightnight skrev:
skumt nu är det ingen värme heller, när bilen står på tomgången så knakar det å grejjer från kärlet tror det är pga att det är så varmt, sen åker vattnet upp å ner hela tiden...och bilen kokar heller inte på tomgången, det är bara när man sätter på locket som den börjar att koka..vafannn

finns en ventil i locket till kärlet peta med nått på den så den rör sig har haft de problemet på min blev övertryck i behållaren...

dalmasens
24 april 2009
Går fläkten?

321 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Japp fläkten går !! vad i helvete, jvla bil jävel !!! ska ut å kolla på locket nu hmm

såg inget fel på locket inte, tryckte på den där grejjen ut å in
Senast redigerat av frightnight (24 april 2009)

321 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
kan det vara vattenpumpen som har gett sig ? alltså skurit sig ? vattnet verkar inte cirkulera !, ena slangen är varm andra är kall, det bubblar i kärlet med men det är inge kompresion som bubblar, för det bubblar lika mycket när man har stängt av bilen, kan det ine bli så för att vattnet blir så varmt ? för de ligger på samma ställe ?, det är konstigt för det går att åka med bilen, mätaren åker upp på rött, sen sjunker den ästan tiöll mitten ige så håller den på fram och till baka...

140 Inlägg
25 april 2009
Jag tror då mer på att toppen är sprucken så att kompressionen går ut i vattenkanalen för då sväller slangarna upp men det kan ju även va så att topp packninen är trasig oxå...
Senast redigerat av _mattsson_ (25 april 2009)

321 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Njee, alltså¨startar man bilen så bublar det inget, sätter man på locket å gasar så börjar det fräsa å knaka för att den börjar att koka, då börjar det att bubbla, inga vita avgaser inge vatten i oljan...och det bubblar inte mer för att man gasar, det bubblar lika mycket om bilen är avstängd, det kokar..så det är inge komprision som kommer ut..de luktar inte avgaser heller av vattnet, jag tror vattenpumpen har skurit..

321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
hmm ingen som vet ? kan en vattenpump skäraihop ? kör jag länge så kan man höra hur det bubblar inne ibilen i värmepaketet tror jag, för man kan känna vibbrasionerna i bromsen när det bubblar till. och vatten försvinner, men vet inte vart, inte i avgaserna inte i oljan...hmm

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 april 2009
_mattsson_ skrev:
Jag tror då mer på att toppen är sprucken så att kompressionen går ut i vattenkanalen för då sväller slangarna upp men det kan ju även va så att topp packninen är trasig oxå...

då hade det vitrykit , gegga på oljelocket , dålig olja. Den har ju inget utav det.. Jag skulle vilja säga att du ska kolla på din vattenpump! Eftersom du får tryck i ena slangen o inte i den andra så släpper inte vattenpumpen igenom nått vatten!

C H E V R O L E T <3

321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
_mattsson_ skrev:

då hade det vitrykit , gegga på oljelocket , dålig olja. Den har ju inget utav det.. Jag skulle vilja säga att du ska kolla på din vattenpump! Eftersom du får tryck i ena slangen o inte i den andra så släpper inte vattenpumpen igenom nått vatten!

Japp,och kör man en längre stund så blir andra slangen lite varm, det är väl för att det är sånt tryck å luft så vattnet bubblar tilloch cirkularar just vid det tillfället.

140 Inlägg
27 april 2009
frightnight skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
_mattsson_ skrev:

Japp,och kör man en längre stund så blir andra slangen lite varm, det är väl för att det är sånt tryck å luft så vattnet bubblar tilloch cirkularar just vid det tillfället.

Det beror helt på vart topp packningen går sönder å lika vart toppen spricker om det blir vit ryk lr gegga på oljelocket för går kompressionen ut i vattenkanalen så brukar det inte alltid vit ryka...

321 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
_mattsson_ skrev:
frightnight skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Det beror helt på vart topp packningen går sönder å lika vart toppen spricker om det blir vit ryk lr gegga på oljelocket för går kompressionen ut i vattenkanalen så brukar det inte alltid vit ryka...

Men det borde ju iaf lukta avgaser om expansionkärlet ? luktar inga avgaser alls.
och det bubblar heller inte när man startar bilen å står på tomgång ? det börjar bubbla bara när det börjar att koka.
Läste nånstans att om vattenpumpen inte pumpar runt som det ska, så ligger vattnet stilla, och vad händer då ? jo det börjar att koka och det blir tryck. eller hur ?

18 Inlägg
27 april 2009
Hade ungefär samma syndrom på min mb 190. Och då var de topppackningen som hade gett sig . Hade tryck o skit. Men den rök inte vitt alls. Så kan mkt väl vara toppackningen fast det inte ryker vitt.

274 Inlägg
27 april 2009
byt vattenpumpen

fyllo

140 Inlägg
27 april 2009
frightnight skrev:
_mattsson_ skrev:
frightnight skrev:

Men det borde ju iaf lukta avgaser om expansionkärlet ? luktar inga avgaser alls.
och det bubblar heller inte när man startar bilen å står på tomgång ? det börjar bubbla bara när det börjar att koka.
Läste nånstans att om vattenpumpen inte pumpar runt som det ska, så ligger vattnet stilla, och vad händer då ? jo det börjar att koka och det blir tryck. eller hur ?

Om inte vatten pumpen skulle pumpa så borde ju remmen slira eftersom det är den som drar runt pumpen...

Sök