2319
Sök

Behöver lite råd angående chiptrimning av min VW Bora TDI

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Hej alla!

Har bokat tid för chiptrimning av min VW Bora 110 HK TDI imorgon.

Har 110HK nu och jag kommer att få 140HK + lite extra vridmoment.

Priset är bara 1700:- inkl. montering och garanti.

Hittade annonsen på blocket och chippet är utav märket: "PSI Motorsport"

http://www.psi-motorsport.com

Annonsen på blocket:

http://www.blocket.se/vi/11295298.htm?ca=15_s

Nu behöver jag lite råd och tips. Var det bra det jag gjorde med att jag bokade tid?

Är det någon som känner till det märket?

Kan det bli några problem tror ni eller kan jag vara lugn smile?

Tack till alla som svarar wink uppskattas!
Senast redigerat av XtremeTuning (28 april 2009)

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Kom igen nu, hjälp mig någon.. jag vet att ni kan där ute smile

tuningservice.se
91 Inlägg
28 april 2009
Ska du chiptrimma bilen eller montera en effektbox?

Ser ut som de endast kopplar in sig på railtrycksgivaren för att lura bilen så den tror att den har lägre railtryck än vad den egentligen har.

Detta resulterar endast i ett högre railtryck som inte är nyttigt för spridarna, Effekten kommer dock öka en aning.

Jag skulle rekommendera en omprogrammering av styrenheten eller en riktig effektbox som ökar spridartiderna

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
sebben skrev:
Ska du chiptrimma bilen eller montera en effektbox?

Ser ut som de endast kopplar in sig på railtrycksgivaren för att lura bilen så den tror att den har lägre railtryck än vad den egentligen har.

Detta resulterar endast i ett högre railtryck som inte är nyttigt för spridarna, Effekten kommer dock öka en aning.

Jag skulle rekommendera en omprogrammering av styrenheten eller en riktig effektbox som ökar spridartiderna

Jag ska montera en effektbox.

Nu har jag ju redan bokat tid.. hehe.. men vad kan hända?

Kan väl inte vara alltför skadligt ?

tuningservice.se
91 Inlägg
29 april 2009
Det som kan hända är att spridarna överbelastas och man skjuter sönder spridarhuvuden dessutom  lurar man railtrycket och bilen försöker adaptera bort höjningen.

Nej jag vet inte hur skadligt det kan vara eftersom jag inte vet hur mycket deras effektboxarna höjer railtrycket.  Men skulle en spridare gå sönder så är du garanterad ett turbohaveri om inte spridarhuvudet river sönder mer än så t.ex. ventiler kolvar etc.

jag vet att kvalitets trimning kostar mer än 2000kr. En riktig effektbox som har utvecklats och funkar utan att tumma på driftsäkerhet kostar mellan 6-12000 kr, en omprogrammering av styrdonet kan du dock få till mycket lägre pris.

Jag har chippat en del dieslar och jag ökar alltid spridartider då det går samt railtrycket till en rimlig nivå.

Men jag kan absolut inte säga att deras produkter är skit då jag alldrig har testat just det märket, Men kollar man på deras pris gemfört mot de större firmorna som lägger mycket tid/pengar på utveckling så blir jag mycket tveksam.

MVH

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
sebben skrev:
Det som kan hända är att spridarna överbelastas och man skjuter sönder spridarhuvuden dessutom  lurar man railtrycket och bilen försöker adaptera bort höjningen.

Nej jag vet inte hur skadligt det kan vara eftersom jag inte vet hur mycket deras effektboxarna höjer railtrycket.  Men skulle en spridare gå sönder så är du garanterad ett turbohaveri om inte spridarhuvudet river sönder mer än så t.ex. ventiler kolvar etc.

jag vet att kvalitets trimning kostar mer än 2000kr. En riktig effektbox som har utvecklats och funkar utan att tumma på driftsäkerhet kostar mellan 6-12000 kr, en omprogrammering av styrdonet kan du dock få till mycket lägre pris.

Jag har chippat en del dieslar och jag ökar alltid spridartider då det går samt railtrycket till en rimlig nivå.

Men jag kan absolut inte säga att deras produkter är skit då jag alldrig har testat just det märket, Men kollar man på deras pris gemfört mot de större firmorna som lägger mycket tid/pengar på utveckling så blir jag mycket tveksam.

MVH

Okej, tack för den här informationen!

Har ändrat mina planer nu. Jag avbokade tiden och jag ska inte lägga dit en effektbox utan jag ska modifiera programvaran.

Antar att det jag pratar om nu är äkta chiptrimning?

I vilket fall, jag har bokat tid ikväll hos ProScott Performance. Någon som känner till de?

http://www.proscott.org

Deras samarbetspartners är bland annat powerchip.se som jag känner till rätt bra.

Bora 1,9 TDI 110 HK 235 Nm    och jag kommer att få  148 HK / 305 Nm

Någon som har erfarenhet från chiptrimning via OBD-uttaget eller att löda i styrboxen?
För det är väl det de ska göra om jag har förstått det rätt.

Svar uppskattas smile kikar tillbaka snart..
Senast redigerat av XtremeTuning (29 april 2009)

tuningservice.se
91 Inlägg
29 april 2009
Det är OBD som gäller vid omprogrammering  av den modellen om jag inte minns fel och det är absolut inga fel.

MVH

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 april 2009
Ända som är tråkigt är att chippningen kan råka raderas vid felsökning eller uppdatering av programvara vid servicen. Skulle vara bättre om du kunde köpa dosan som du chippar med. (om den nu inte redan följde med så att säga. smile )

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Mäki skrev:
Ända som är tråkigt är att chippningen kan råka raderas vid felsökning eller uppdatering av programvara vid servicen. Skulle vara bättre om du kunde köpa dosan som du chippar med. (om den nu inte redan följde med så att säga. smile )

Okej. Hur menar du då?

Jag servar min bil hos min kusse så Volkswagen petar inte någonting nuförtiden smile

Hur ska vi göra för att inte "råka" radera chippningen ?

Tack på förhand smile

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 april 2009
Du chippar inte din motor du matar in ny programvara i det chippet som redan sitter där från fabrik, och VW verkstad kan råka nollställa chipet så std programvara kommer tillbaka för deras diagnos dator känner av att oj här är de inte som de ska vara och då skickar tillbaka alla parametrar till original

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Nu är det fixat. Det blev att löda i boxen smile

Men den fungerar kanon och går som ett skott nu smile

Sök