4597
Sök

Bästa högtalarsetupen för metal/hårdrock?

-utan 940
1 728 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag sitter och funderar på vilka högtalare som skulle lämpa sig bäst för metal och hårdrock i bilen eftersom jag inte lyssnar på nåt annat.
Nu har jag 5,25:or i framdörrarna och "4" i bakdörrarna (sitter i adaptrar, det går att trycka dit 5,25:or om man kapar i dörrens innerplåt) samt 2st "10" basar riktade mot baksätet som drivs av ett gammalt bryggkopplat MDS high-current steg på 4*75w (och en herrans massa ampere skulle jag tro).

Tiotumsbasarna ger ju snabb och snärtig bas som lämpar sig bäst för 90tals-techno och de små dörrhögtalarna får anstränga sig rejält om jag vill spela högt. Baslådan byggde jag när jag åkte 740 men i 940 skulle man lätt få plats med en större låda med tolvtummare istället, det vore väl bättre till metal?

Sen funderar jag på att komplettera dörrhögtalarna med 2st 6*9:or fram istället för kartfacken i dörrarna samt 2st i hatthyllan och driva dessa fyra med slutsteget jag använder till basarna nu.

Vad tror ni om denna setup?

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
1 maj 2009
#2
Mina funderingar och tips:

Skippa 6x9orna och köp 6,5 kit för pengarna istället. Enklare och så får du oftast mer ljudkvalitet för pengen. sätt ett 5,25 kit i bakdörrarna medans du håller på.

Tror att en 10" vinner mot en 12" i ljudkvalitet när det skall spelas hårdrock osv (OM det bara är storleken som skiljer)

Varför inte testa med 10" arna först och se?

det hade jag satsat på iallafall! Hoppas det hjälpte lite!

Mvh Albin

Catch the moment, soon It'll be over

2 914 Inlägg
1 maj 2009
#3
jo kanske ett mer kraftfullt steg till basen och kanske driva dom vanliga högtalarna på mds steget. tror det skulle duga pröva det till och börja med och 10" duger gott är bättre och mer snärt i dom än 12" (som föregående talare säger. mer snärt i 10" än 12" om bara storleken skiljer)
vad är det för 10" du har? smile länk? smile

-utan 940
1 728 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#4
Abbee: Du menar att jag ska köra 6,5:or i framdörrarna istället för 5,25:orna? När jag tänker efter är det kanske inte så stor mening att ha kvar dem när man monterar större högtalare så nära annars.
Tiorna har jag testat länge, byggde lådan 2002 tror jag det var. Jag tänkte bara att när man spelar metal kommer ju bastonerna från en elbas och bastrumman, vilket är lite dovare ljud än den elektroniska basen i techno och pop-musik.

Kalle: Ja om jag går över 5,25 i dörrarna kan det vara läge att låta slutsteget driva dem istället för stereon.
Som jag skrev tidigare är det just snärtig bas i tiorna vilket lämpar sig bäst för "dunka-dunka"-musik som jag inte lyssnar på.
Det är gamla GAS Silver 10, de finns inte kvar på Internet.

Tar stereon skada av att bli snebelastad eller om den körs helt obelastad?
Om vi säger att jag sätter 6,5:or i framdörrarna och hatthyllan och driver dessa med slutsteget måste jag ju fortfarande driva bakdörrehögtalarna med stereon, eller blir de överflödiga?

Tack för tipsen.
mvh

2 914 Inlägg
1 maj 2009
#5
Andreas 940 skrev:
Abbee: Du menar att jag ska köra 6,5:or i framdörrarna istället för 5,25:orna? När jag tänker efter är det kanske inte så stor mening att ha kvar dem när man monterar större högtalare så nära annars.
Tiorna har jag testat länge, byggde lådan 2002 tror jag det var. Jag tänkte bara att när man spelar metal kommer ju bastonerna från en elbas och bastrumman, vilket är lite dovare ljud än den elektroniska basen i techno och pop-musik.

Kalle: Ja om jag går över 5,25 i dörrarna kan det vara läge att låta slutsteget driva dem istället för stereon.
Som jag skrev tidigare är det just snärtig bas i tiorna vilket lämpar sig bäst för "dunka-dunka"-musik som jag inte lyssnar på.
Det är gamla GAS Silver 10, de finns inte kvar på Internet.

Tar stereon skada av att bli snebelastad eller om den körs helt obelastad?
Om vi säger att jag sätter 6,5:or i framdörrarna och hatthyllan och driver dessa med slutsteget måste jag ju fortfarande driva bakdörrehögtalarna med stereon, eller blir de överflödiga?

Tack för tipsen.
mvh

gör det lätt för dig. sätt in ett steg nån polare har eller liknande, sen driver du gammhögtalarna på steget, låter helt annars med steg på högtalarna rätt som det är är du nöjd med det så, alltså bara med ett mer ordentligt steg som driver 4" och gamla 5.25 du har. det var ju ett 4 kanaligt steg du hade. pröva så. först och främst.
och nej stereon ska inte ta skada av att driva på 2 kanaler eller bara köra på lågnivå eller hur du nu mena tongue men någon med mer erfarenhet får gärna intyga det åt mig men jag förstår inte hur det ska göra det. annars skulle min vara dålig då jag först drev nå små högtalare först innan jag bytte upp mig.
Senast redigerat av kalle_kalle (1 maj 2009)

573 Inlägg
1 maj 2009
#6
Abbee skrev:
Tror att en 10" vinner mot en 12" i ljudkvalitet när det skall spelas hårdrock osv (OM det bara är storleken som skiljer)

Storleken har ingen betydelse, eller ja mindre iaf, lådan är det viktiga när man ska ha en fyllig och snabb baskagge. Kicker solo x 18" går att spela metal rätt bra med om man har lite mindre låda och massa kraft i steget. så 10 eller 12" spelar mindre roll, beror ju mkt på märket oxå

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Hifi Freak
462 Inlägg
1 maj 2009
#7
Först måste ja fråga. Hur ofta har du passagerare bak som åker med dig? Om det är ofta då kan du ju ha något där bak. Men annars så tycker ja inte du ska ha några högtalare bak. pga att dom som åker där. Har sällan pröjsatt något av annlägningen. Och du ska ju absolut inte höra något från bakhögtalarna. Bara dom som sitter bak. För annars blir ljudbilden för dig helt förstörd.

Mitt tips. Behåll dina 5,25" högtalare. I dörrarna eller om du kan sätta dom i instrumentbrädan så är det ca 100 gånger bättre.. ett par 5,25" i brädan låter ca 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.  Och finns det plats kör med en av dina 10" basar i fram. Och skippa alla passiva filter. Lägg pengar på en sjyst huvudenhet med aktivt delningsfilter och har den tidskomp så är det ännu bättre...

Har du inte dom pengarna kör separat aktivt delningsfilter..... Ja lovar dig. Du kommer få en chock hur stor skilnad det blir.. Specielt om du kör med 5,25" i brädan..

Lycka till.

/Andreas


R1 driver!
5 128 Inlägg
1 maj 2009
#8
T-RÖD skrev:
Först måste ja fråga. Hur ofta har du passagerare bak som åker med dig? Om det är ofta då kan du ju ha något där bak. Men annars så tycker ja inte du ska ha några högtalare bak. pga att dom som åker där. Har sällan pröjsatt något av annlägningen. Och du ska ju absolut inte höra något från bakhögtalarna. Bara dom som sitter bak. För annars blir ljudbilden för dig helt förstörd.

Mitt tips. Behåll dina 5,25" högtalare. I dörrarna eller om du kan sätta dom i instrumentbrädan så är det ca 100 gånger bättre.. ett par 5,25" i brädan låter ca 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.  Och finns det plats kör med en av dina 10" basar i fram. Och skippa alla passiva filter. Lägg pengar på en sjyst huvudenhet med aktivt delningsfilter och har den tidskomp så är det ännu bättre...

Har du inte dom pengarna kör separat aktivt delningsfilter..... Ja lovar dig. Du kommer få en chock hur stor skilnad det blir.. Specielt om du kör med 5,25" i brädan..

Lycka till.

/Andreas

Då får jag med ställa en fråga där, var får man tag i dessa aktiva delningsfilter? Fick höra att man måste ha det för att kunna koppla ihop 2 par framsystem (för annars ändrades delningen i filtret eller något?:S)
Mvh Marcus


Hifi Freak
462 Inlägg
2 maj 2009
#9
_DamnIt skrev:
T-RÖD skrev:
Först måste ja fråga. Hur ofta har du passagerare bak som åker med dig? Om det är ofta då kan du ju ha något där bak. Men annars så tycker ja inte du ska ha några högtalare bak. pga att dom som åker där. Har sällan pröjsatt något av annlägningen. Och du ska ju absolut inte höra något från bakhögtalarna. Bara dom som sitter bak. För annars blir ljudbilden för dig helt förstörd.

Mitt tips. Behåll dina 5,25" högtalare. I dörrarna eller om du kan sätta dom i instrumentbrädan så är det ca 100 gånger bättre.. ett par 5,25" i brädan låter ca 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.  Och finns det plats kör med en av dina 10" basar i fram. Och skippa alla passiva filter. Lägg pengar på en sjyst huvudenhet med aktivt delningsfilter och har den tidskomp så är det ännu bättre...

Har du inte dom pengarna kör separat aktivt delningsfilter..... Ja lovar dig. Du kommer få en chock hur stor skilnad det blir.. Specielt om du kör med 5,25" i brädan..

Lycka till.

/Andreas

Då får jag med ställa en fråga där, var får man tag i dessa aktiva delningsfilter? Fick höra att man måste ha det för att kunna koppla ihop 2 par framsystem (för annars ändrades delningen i filtret eller något?:S)
Mvh Marcus

Tror ex pioneer säljer såna filter. Vet att dom gjorde det förr iaf. Innan det fanns inbyggda i spelarna..

Varför ska du koppla ihop 2 framsystem? och varför skulle det ändras något pga det.. Det är skitsnack isf...

Men ja rekomenderar en huvudenhet med aktiv delning. Då kör du ju bara kabel från högtalare direkt till steget. Passiva filter funkar inte så bra i en bil. Om du inte bygger om bilen så du sitter i mitten då vill säga..tongue + att passiva filter själ en jävla massa efekt....  Testa o kör aktivt så vet du vad ja snackar om sen.... Helst med tidskomp....


-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#10
kalle_kalle skrev:
gör det lätt för dig. sätt in ett steg nån polare har eller liknande, sen driver du gammhögtalarna på steget, låter helt annars med steg på högtalarna rätt som det är är du nöjd med det så, alltså bara med ett mer ordentligt steg som driver 4" och gamla 5.25 du har. det var ju ett 4 kanaligt steg du hade. pröva så. först och främst.
och nej stereon ska inte ta skada av att driva på 2 kanaler eller bara köra på lågnivå eller hur du nu mena tongue men någon med mer erfarenhet får gärna intyga det åt mig men jag förstår inte hur det ska göra det. annars skulle min vara dålig då jag först drev nå små högtalare först innan jag bytte upp mig.

Jag tvivlar på att det skulle bli någon skillnad att driva dörrhögtalarna med slutsteget istället för stereon, de är ju inte speciellt tungdrivna.
Ja jag menade att jag antingen bara skulle driva två högtalare eller ingen alls med stereon om jag kör med 4st 6,5:or.

Miramithe skrev:
Storleken har ingen betydelse, eller ja mindre iaf, lådan är det viktiga när man ska ha en fyllig och snabb baskagge. Kicker solo x 18" går att spela metal rätt bra med om man har lite mindre låda och massa kraft i steget. så 10 eller 12" spelar mindre roll, beror ju mkt på märket oxå

Någon jätteskillnad är det väl inte mellan 10 och 12 tum men det är ett steg i rätt riktning.
När jag byggde min baslåda hade jag inget val eftersom 740 har så lågt bagageutrymme mot baksätet, i 940 har man 36cm till godo vilket lätt räcker till 12-tummare.

T-RÖD skrev:
Först måste ja fråga. Hur ofta har du passagerare bak som åker med dig? Om det är ofta då kan du ju ha något där bak. Men annars så tycker ja inte du ska ha några högtalare bak. pga att dom som åker där. Har sällan pröjsatt något av annlägningen. Och du ska ju absolut inte höra något från bakhögtalarna. Bara dom som sitter bak. För annars blir ljudbilden för dig helt förstörd.

Mitt tips. Behåll dina 5,25" högtalare. I dörrarna eller om du kan sätta dom i instrumentbrädan så är det ca 100 gånger bättre.. ett par 5,25" i brädan låter ca 100 gånger bättre än 6,5" i dörren.  Och finns det plats kör med en av dina 10" basar i fram. Och skippa alla passiva filter. Lägg pengar på en sjyst huvudenhet med aktivt delningsfilter och har den tidskomp så är det ännu bättre...

Har du inte dom pengarna kör separat aktivt delningsfilter..... Ja lovar dig. Du kommer få en chock hur stor skilnad det blir.. Specielt om du kör med 5,25" i brädan..

Lycka till.

/Andreas

Det åker folk där ibland men det är inte för någon annans skull jag köper grejer till bilen, syrran har en likadan fast med 6*9:or i hatthyllan som drivs av ett eget steg och jag tycker det låter riktigt bra när man sitter där fram. De spelar så högt att jag har satt en strömbrytare på remote-kabeln så att hon kan stänga av dem när det sitter folk i baksätet.

Det finns hål och galler för diskanthögtalare i instrumentbrädan men några 5,25:or går inte att sätta där utan att kapa rejält i brädan, men blir det så stor skillnad som du påstår kan det ju vara värt det. Tiotummarna sitter i samma låda så de går inte att ha där fram.

Jag ska kolla lite under morgondagen hur pass mycket plats det finns i brädan, sen är det nåt krångel med stereon för det spelar inte höger fram, kanske bara kabelbrott. Hade ändå tänkt byta ut original-skitkablarna mot riktiga.

Pengar finns men jag är lite snål när det gäller grejer som inte får bilen att gå fortare. smile

Tack för alla tips!
mvh

Hifi Freak
462 Inlägg
2 maj 2009
#11
Ja alltså högt o bra är två skilda saker. Bara för att det låter högt behöver det ju inte låta bra.

Ljudbilden blir helt fel. Du ska inte höra något från bakhögtalarna..

Ja ja garanterar att det blir så bra. Det blir grymt bra. 5,25" i hyfsat bra kvalite. monterade i instrumentbrädan.

Nä du får ju inte plats med båda 10" i fram. Men plocka ut en bas. Och montera den fram. Och den andra kan du ju sälja eller koppla till hemma stereo eller något.

För ja lovar dig att du inte behöver något mer.

En bra huvudenhet med både aktiv delning och tidskomp är Pioneer Deh-p88RS2 Den kan ja skarpt rekomendera...

Ja håller sj på o bygga en ljudbil...

Länken finns i min signatur....

/Andreas


Hifi Freak
462 Inlägg
2 maj 2009
#12
Desutom så slipper du åka runt med stor tung låda där bak. Och då blir ju bilen lättare. Då går den ju fortare ju.. Bara possitivt med det bygget ju... Bättre ljud + snabbare bil..tongue


2 126 Inlägg
2 maj 2009
#13
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men kommer själv att köra på detta:

6,5" fram (kit)
6/9:or bak
2st 10" basar
1st 12" inställd för lägre frekvenser än 10" 
Samt en 8" bas så småningom i instrumentpanelen

Tycker att det räcker gott med 10" basarna men känns ändå som man saknar dom lägre frekvenserna när man lirar riktigt snabb och hård metal så därför skall en 12:a in i reservhjulsbaljan på XR4:an

Sen en riktigt bra stereo med bra filter för fininställningar, samt e rätt bra om man kan stänga av den inbyggda förstärkaren på stereon om man kör helt o hållet på slutstegen!


-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#14
T-RÖD skrev:
Ja alltså högt o bra är två skilda saker. Bara för att det låter högt behöver det ju inte låta bra.

Ljudbilden blir helt fel. Du ska inte höra något från bakhögtalarna..

Ja ja garanterar att det blir så bra. Det blir grymt bra. 5,25" i hyfsat bra kvalite. monterade i instrumentbrädan.

Nä du får ju inte plats med båda 10" i fram. Men plocka ut en bas. Och montera den fram. Och den andra kan du ju sälja eller koppla till hemma stereo eller något.

För ja lovar dig att du inte behöver något mer.

En bra huvudenhet med både aktiv delning och tidskomp är Pioneer Deh-p88RS2 Den kan ja skarpt rekomendera...

Ja håller sj på o bygga en ljudbil...

Länken finns i min signatur....

/Andreas

Alltså jag är ingen audiofil, för mig är det bra om det spelar högt utan att det blir överslag eller vad det kallas när man spelar högre än steget orkar med. smile
Jag kan mycket väl tänka mig att det låter bra med 5,25:or i instrumentbrädan som du säger, då sitter de ju högre upp och ljudet studsar mot vindrutan mot mig.

Pioneer Deh-p88RS2 var lite över min prisklass, då köper jag hellre en Torsen-diff. cool

Jag vet inte var jag skulle få plats med en tiotummare där fram, offra passagerarens benutrymme? hmm

-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#15
Big_JN skrev:
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men kommer själv att köra på detta:

6,5" fram (kit)
6/9:or bak
2st 10" basar
1st 12" inställd för lägre frekvenser än 10" 
Samt en 8" bas så småningom i instrumentpanelen

Tycker att det räcker gott med 10" basarna men känns ändå som man saknar dom lägre frekvenserna när man lirar riktigt snabb och hård metal så därför skall en 12:a in i reservhjulsbaljan på XR4:an

Sen en riktigt bra stereo med bra filter för fininställningar, samt e rätt bra om man kan stänga av den inbyggda förstärkaren på stereon om man kör helt o hållet på slutstegen!

Ser ut som en fin kombination. Alternativet för mig är att byta ut tiorna mot en enda 12-tummare, det blir så dyrt att köpa nytt steg som orkar driva 2st tolvor och jag vill som sagt inte lägga för mycket pengar på ljud.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 maj 2009
#16
Big_JN skrev:
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men kommer själv att köra på detta:

6,5" fram (kit)
6/9:or bak
2st 10" basar
1st 12" inställd för lägre frekvenser än 10" 
Samt en 8" bas så småningom i instrumentpanelen

Tycker att det räcker gott med 10" basarna men känns ändå som man saknar dom lägre frekvenserna när man lirar riktigt snabb och hård metal så därför skall en 12:a in i reservhjulsbaljan på XR4:an

Sen en riktigt bra stereo med bra filter för fininställningar, samt e rätt bra om man kan stänga av den inbyggda förstärkaren på stereon om man kör helt o hållet på slutstegen!

För det första.. blanda inte basar.. Även om du kör olika frekvenser. Jobbigt å struligt å få det
att spela tillsammans ändå. Fasfel kan komma som ett brev på posten.

6*9 i bak? Varför? Vad e det med 6*9 som är så roligt? Du har basar bak, om du nu MÅSTE ha något
typ av baksystem så släng dit ett par diskretare 6,5".. Jag skulle personligen skita i det helt
och lägga lite extra pengar på framsystem.

Keep it simple och det kommer att lira riktigt bra.

Sen kan jag lova att 10" kan vrida ur sig gott om djupbas.. finns 8" som klarar av minst lika mycket
djupbas som en 12" bas.. så det räcker garanterat i alla fall.

Ja just de ja.. Jag lirar mest hårdrock i bubblan.. Jag har 18" och det spelar betydligt rappare än
många andra mindre basar.. Så storleken har mindre betydelse.
Senast redigerat av Tokken (2 maj 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
2 maj 2009
#17
Nu komm detta lite långt ned men,

"Abbee: Du menar att jag ska köra 6,5:or i framdörrarna istället för 5,25:orna? När jag tänker efter är det kanske inte så stor mening att ha kvar dem när man monterar större högtalare så nära annars."

Jag menar att du ska sätta 6,5" i kartfacken i stället för 6x9or. Och som någon sa här innan, om du har plats och ekonomi för ett par 3,5" eller 4" i panelen så skulle jag rekomendera det.

                      -----> 3,5" panelen
Huvudenheten
                      -----> 5,25" i framdörrarna (alternativ montera ned dessa om det inte låter bra)

                -------> 6,5" kit i framdörr
slutsteg 1
                -------> 6,5"kit i hatthylla


slutsteg 2  -------> till basarna i skuffen


Jag hade skippat bakdörrarna och koncentrerat mig på framdörrarna.

Catch the moment, soon It'll be over

2 126 Inlägg
2 maj 2009
#18
Tokken skrev:
Big_JN skrev:
Vet inte om detta kommer hjälpa dig men kommer själv att köra på detta:

6,5" fram (kit)
6/9:or bak
2st 10" basar
1st 12" inställd för lägre frekvenser än 10" 
Samt en 8" bas så småningom i instrumentpanelen

Tycker att det räcker gott med 10" basarna men känns ändå som man saknar dom lägre frekvenserna när man lirar riktigt snabb och hård metal så därför skall en 12:a in i reservhjulsbaljan på XR4:an

Sen en riktigt bra stereo med bra filter för fininställningar, samt e rätt bra om man kan stänga av den inbyggda förstärkaren på stereon om man kör helt o hållet på slutstegen!

För det första.. blanda inte basar.. Även om du kör olika frekvenser. Jobbigt å struligt å få det
att spela tillsammans ändå. Fasfel kan komma som ett brev på posten.

6*9 i bak? Varför? Vad e det med 6*9 som är så roligt? Du har basar bak, om du nu MÅSTE ha något
typ av baksystem så släng dit ett par diskretare 6,5".. Jag skulle personligen skita i det helt
och lägga lite extra pengar på framsystem.

Keep it simple och det kommer att lira riktigt bra.

Sen kan jag lova att 10" kan vrida ur sig gott om djupbas.. finns 8" som klarar av minst lika mycket
djupbas som en 12" bas.. så det räcker garanterat i alla fall.

Ja just de ja.. Jag lirar mest hårdrock i bubblan.. Jag har 18" och det spelar betydligt rappare än
många andra mindre basar.. Så storleken har mindre betydelse.

6/9:orna blir det mest pga att jag hade dom installerade sedan tidigare, kommer att bytas ut så småningom (är trevägs som körs mest på högre frekvenser)
12" kommer köras på ett separat steg, och kommer att spela uppåt mot taket en bit ifrån 10" basarna!
Sen har jag lagt ner mest pengar på framsystemet, blev ett DLS R6A kit som spelar riktigt bra och gör att 6/9:orna används bara som utfyllnad av ljudet där bak och dom sitter monterade en bra bit ifrån 10" dom också (fördelen med en relativt stor kombi-coupé)
Orsaken att jag bygger så här är att testa hur det kommer låta, låter det skit så tas grejor bort och byggs om. Kommer bli DLS basar för hela slanten!
Men tack för råden jag uppskattar det verkligen och ska bli roligt att se om du får rätt (vilket du säkert får) men det e roligt att experimentera sig fram wink
MVH Jimmy


-utan 940
1 728 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#19
Abbee skrev:
Nu komm detta lite långt ned men,

"Abbee: Du menar att jag ska köra 6,5:or i framdörrarna istället för 5,25:orna? När jag tänker efter är det kanske inte så stor mening att ha kvar dem när man monterar större högtalare så nära annars."

Jag menar att du ska sätta 6,5" i kartfacken i stället för 6x9or. Och som någon sa här innan, om du har plats och ekonomi för ett par 3,5" eller 4" i panelen så skulle jag rekomendera det.

                      -----> 3,5" panelen
Huvudenheten
                      -----> 5,25" i framdörrarna (alternativ montera ned dessa om det inte låter bra)

                -------> 6,5" kit i framdörr
slutsteg 1
                -------> 6,5"kit i hatthylla


slutsteg 2  -------> till basarna i skuffen


Jag hade skippat bakdörrarna och koncentrerat mig på framdörrarna.

Ok, en fördel med att sätta i kartfacken är att det finns betydligt bättre plats där. 940 är en hemsk bil att bygga ljud i, man kan tro att Volvo valde ut de minsta högtalarna de kunde hitta och sen byggde dörrarna runt dessa. I framdörrarna sitter högtalarna dessutom delvis inklämda mellan dörren och instrumentpanelen så man kan inte bara göra en spacer och flytta ut dem en bit om monteringsdjupet inte räcker till.

Själv tror jag att jag skulle märka skillnad om jag tog bort dörrhögtalarna bak, de sitter ju precis bakom mig, tom. närmare än de i framdörrarna.

7 274 Inlägg
2 maj 2009
#20
Krångla inte till det med onödigt många högtalare i diverse storlekar.
Kan du få dit 6.5" i dörrarna fram?
Om ja, skippa 5.25" i dörrarna helt och kör enbart med 6.5". Gärna dubbla 6.5" om du gillar mycket midbas wink
Till 6.5" kan du antingen köra:
Enbart diskanter
Koaxialer på i-brädan/a-stolpen
Mellanregister + diskanter på i-brädan/a-stolpen

Alla 3 kombinationer har sina för och nackdelar.
Med enbart diskanten så blir det lite lurigt med placeringen då mycket ljud kommer nerifrån från 6.5" samt att dom kan bli lite skrikiga om dom placeras långt ifrån midden.

Koaxialerna kräver lite mer jobb, om du inte har uttag på brädan orginal. Men dom får upp mycket mer ljud ifrån golvet.

Skillnaden mellan koaxialer och mellanreg med separat diskant är väl att koaxer brukar väl inte låta riktigt lika bra samt att diskanten inte alltid kan vinklas så mycket som man skulle behöva.

Dom flesta blir nöjda med bara en diskant iaf wink

Måste du ha ljud i bak?
Om ja, så sätt dom i hatthyllan istället då du säger att dom sitter väldigt nära dig annars.
Behöver inte vara några värstingar eller drivas utav steg heller då dom bara sitter där som utfyllnad för dom i bak.
Detta är något du köper allra sist om du verkligen känner att det behövs.

Så ett rejält framsystem med ett BRA slutsteg kan du komma oerhört långt på om det monteras korrekt!
Sen kan du sätta en bas i handskfacket om du kan och det finns tillräckligt med utrymme att bygga på.
Annars så sätter du en eller två basar i bak. Om det är en sedan brukar det hjälpa mycket om man spelar in genom skidluckan och TÄTT bakåt.
Brukar kunna rekomendera 1kr bas till 2kr slutsteg.
Med ett bra slutsteg så får man dom flesta basar att kunna vakna till liv wink



Sök