2995
Sök

Någon som har bytt bränslepump på en saab 900 nya karossen?

360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#1
Misstänker att min bränslepump har gått på saaben. Skulle vilja veta hur man lättast byter den? Har fått höra att man måste ta ner hela tanken för att byta pumpen pga att det är konstruktions fel. Stämmer det?
Min saab är från 1995

Tack på förhand

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

195 Inlägg
4 maj 2009
#2
jaa de behövs om du inte vill slita sönder lite plåt där bak smile


360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#3
Okej sad
Är det mycket jobb med att riva tanken och byta pumpen?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 maj 2009
#4
Klipp upp plåten i skuffen istället, kolla stcs eller 900 klubben, dom har nog ett och annat tips att ge dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
Får nog bli att klippa upp plåten. Tack för tipsen smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

371 Inlägg
4 maj 2009
#6
Klipp som sagt upp ett hål under baksätet istället så slipper du plocka ner tanken. Lite bilder från när jag bytte bränslepump kommer här nedan:

http://www.geting.se/image.php/169034-200809271622.jpg
För att få upp den bruna plastringen så måste du ha nån form av verktyg. Vissa svetsar ihop något, jag sågade till ett istället wink
http://www.geting.se/image.php/169035-200809271623.jpg
Tyvärr har jag inga mått på brädan, men det är lätt att kolla när du fått upp hålet under baksätet. Lycka till med bytet smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#7
Jätte tack för bilderna big_smile
Men hur vet man vart man ska såga hålet om man inte ser vart inspektionsluckan sitter?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

371 Inlägg
4 maj 2009
#8
Du har ju min bild att gå efter wink

Jag gjorde som så att jag provborrade lite försiktigt, för att sedan lysa in med ficklampa och bilda mig en uppfattning om var jag skulle klippa.

Jag drog upp några spår med vinkelslip så att plåten blev tunnare där jag skulle klippa. Vinkelslip rätt igenom känns lite riskabelt när man är vid bränsletanken :p
Senast redigerat av NiV3Rt (4 maj 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#10
Ahaaa. Då är jag med big_smile
Men gjorde du det på din 9-3a? Eller det kanske sitter likadant som på 900? De är ju rätt så lika i karossen. Annars får jag testa mig fram som du gjorde big_smile

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

371 Inlägg
4 maj 2009
#11
Det är likadant på ng900/og9-3. Räkna med att plastanslutningarna till slangarna sitter som fan bara. Bara att ha tålamod så man inte drar sönder dem.

Ny pump kan du köpa på biltema för runt 300kr förresten. Tänk bara på att anslutningen på biltemapumpen är 8mm istället för 6mm som det är på originalpumpen. Så du får skarva på en 8mm slang med slangklämmor (rostfria).

EDIT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=228670 Nu tror jag inte du behöver så mycket mer info big_smile
Senast redigerat av NiV3Rt (4 maj 2009)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 maj 2009
#12
Borra försiktigt... det sista du vill ha är ett hål i tanken smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

371 Inlägg
4 maj 2009
#13
Man får vara bra klumpig om man ska borra hål i tanken, men det är väl värt att nämnas ja. Förutom risken med hål i tanken så finns det ju en del slangar och grejer i området så big_smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

360 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#14
Tack så mycket för alla tips big_smile
Hittade en länk här också
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … E4nslepump
Man måste väl ha speciella slangar också för bensin?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

371 Inlägg
4 maj 2009
#15
Japp. Tänk på att slangen ska tåla bensin på utsidan med. Vanlig bränsleslang gör det INTE wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

465 Inlägg
4 maj 2009
#16
mer jobb med att göra hål i plåten än vad det är att lossa tanken!:S

371 Inlägg
5 maj 2009
#17
laaantz skrev:
mer jobb med att göra hål i plåten än vad det är att lossa tanken!:S

Hur fan skulle det vara det? tongue
Tänk på att det troligtvis finns bränsle i tanken, och sedan måste man lossa de där anslutningarna som sitter ashårt medan man tar ner tanken. Inget jobb jag skulle vilja utföra direkt.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

360 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#18
Grejen är den att jag har inte speciellt mkt verktyg här, jag har inga pallbockar. Och värst av allt, jag har inget garage tongue. Pallbockar och verktyg går att fixa, men garage eller lyft blir mkt svårare. Vet inte ens om jag får ner hela tanken under bilen, så litet avstånd mellan bilen och marken.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

371 Inlägg
5 maj 2009
#19
Jag har tillgång till billyft men gjorde ändå ett hål under baksätet. Du får se det som så att du rättar till Saabs misstag wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

360 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#20
Nu skulle jag behöva lite support här faktiskt. Jag har borrat upp plåten och skärt i tyget. Men under plåten så var det som en vit plast grej. Är det något som ska bort det också?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/95562/647600_5v96fr.jpg

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?


Sök