Efter att med min "halv-moderna" bil åkt både veteran/jänke-cruisingar såväl som tuning/styling/moderna cruisingar så förstår jag att jänkarna får fler tillstånd till cruising. Folk med veteranbil sköter sig ofta bättre, det gasas inte massor (eller jo, men på bättre ställen), man bryter inte leden etc etc. Generellt sett är ju åldern på jänkeförare betydligt äldre och därmed mer erfarna är japs/euro.
jänkefolket verkar vara bättre på att söka tillstånd för sina cruisingar, exempelvis 1maj i Nkpg var centrum avstängt och polis som dirigerade runt trafiken så att jänkarna kunde åka runt, runt i lugn och ro. Mkt bra anordnad cruising som flöt på bra trots flera hundra bilar. Japs/euro känns oftare spontant utan tillstånd, cruisingvakter eller uppmärkt cruisingrutt.
Tuning/styling/moderna cruisingar verkar ofta (inte alltid!) krylla av testosteron och en ofrånkommlig tvångstanke att visa sig bättre än dom andra på cruisingen. Leden bryts, folk gasar ifrån, det burnas mitt bland folk o bilar, den som dunkar högst vinner osv.
Är det veterancruising så är ju alla veteranbilar välkomna, även volvo/saab/opel etc.
Men är det japansk cruising, låt dom japanska bilarna cruisa! Känner man sig utanför får man väl starta en egen cruising... Veteran-jänkare och moderna japs är kanske inte världerns snyggaste kombo imo.
Nu låter det som att jag förespråkar jänkare helt och hållet, så är inte fallet. Men deras cruisingar brukar vara bättre imo.
Btw, jag är inte så kritisk som jag låter i det här inlägget
Mvh