3728
Sök

Bensinförbrukning tomgångskörning

182 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Hejsan!
Som ni kanske redan har fattat så undrar jag hur mycket en bil drar i timmen på tomgångskörning (jag bortser från att 1 minut är max i de flesta städer)
låt säga att det är en rak fyra med 200 hästar

164 Inlägg
8 maj 2009
1-2 liter per timma ska man räkna på... men din ligger nog närmare en liter smile

182 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
är det så jävla lite? tänker typ på motorbåtar i modellen större som drar typ 100 liter timmen
Senast redigerat av kimish (8 maj 2009)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 maj 2009
kimish skrev:
är det så jävla lite? tänker typ på motorbåtar i modellen större som drar typ 100 liter timmen

Då kanske du har lite större volym på grejerna också?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

187 Inlägg
8 maj 2009
Då är de ganska stora motorer vi pratar om när de förbrukar den mängden? tongue

182 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
de vet man aldrig wink 1 liter / timme låter minimalt men de va ju bra, då vet man att man lika gärna kan bajsa när man stannar för kisspaus

1 482 Inlägg
8 maj 2009
Jag är lite intresserad av vad min drar på tomgång också per timme typ..

4 liters v8a. Lär väll ligga på typ 10 liter timmen minst sad

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 maj 2009
John87 skrev:
kimish skrev:

Då kanske du har lite större volym på grejerna också?

Och när man räknar på båtar räknar man ju att båten är rörelse, du frågade om tomgångsförbrukning smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

123 Inlägg
8 maj 2009
kanske ska ändra om rubriken då till båtmotorer?

-utan 940
1 728 Inlägg
9 maj 2009
En Scania 12L diesel-sexa på 420hk drar ungefär 1L/timme på tomgång.

Avstängd
18 Inlägg
9 maj 2009
Min SAAB drar mer på tomgång än när man kör, enligt färddatorn i alla fall haha.. men det är är ju som sagt en SAAB.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2009
Nick_ skrev:
Min SAAB drar mer på tomgång än när man kör, enligt färddatorn i alla fall haha.. men det är är ju som sagt en SAAB.

Såvida det inte är en 9000 så är det inte den aktuella förbrukningen du ser i färddatorn utan genomsnittsförbrukningen.

Den räknar alltså antalet liter som går åt mot sträckan som är körd och står du då stilla med motorn igång så höjs ju snittet. Man kan vända på det också och säga att om du låter bilen rulla fritt med växel i (dvs hjulen drar runt motorn) utan att gasa så sjunker snittet eftersom den körda sträckan blir längre men förbrukningen densamma.

Ärligt talat saknar jag fan soppamätaren som fanns i 9000, det var mycket roligare att se exakt hur mycket soppa som gick åt hela tiden än att bara se det där tråkiga snittet hela tiden.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Finlirare
478 Inlägg
9 maj 2009
Kanske är en myt jag vet inte, men har hört att det bilen drar per mil drar den i timmen ungefär. Kanske kan stämma ganska bra ändå, en rad 5 som drar ca en liter milen kanske kan gå en timme på tomgång. En stor gammal V8 lär ju inte dra en liter per timme utan snarare 2-3 liter som den drar per mil istället.

212 Inlägg
9 maj 2009
min focus drar också mer på tomgång än under körning.... enligt färddatorn...

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

2 337 Inlägg
9 maj 2009
Passat TDI 130 sörplar i sig mellan 0.1 och 0.3 l / h vid tomgång, har jag för mig.

498 Inlägg
9 maj 2009
azXig skrev:
Kanske är en myt jag vet inte, men har hört att det bilen drar per mil drar den i timmen ungefär. Kanske kan stämma ganska bra ändå, en rad 5 som drar ca en liter milen kanske kan gå en timme på tomgång. En stor gammal V8 lär ju inte dra en liter per timme utan snarare 2-3 liter som den drar per mil istället.

Det kan nog stämma ganska bra.
Min skoda drar ca 0,6 blandad körning och vid tomgång visar färddatorn mellan 0,8l/h  och 0,5l/h beroende på om den är kall eller varm.

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
9 maj 2009
TBOC_Razor skrev:
Ärligt talat saknar jag fan soppa mätaren som fanns i 9000, det var mycket roligare att se exakt hur mycket soppa som gick åt hela tiden än att bara se det där tråkiga snittet hela tiden.

Förstår inte hur du kan sakna det. Det är bmws största misstag att ha en soppa förbrukningsmätare. Tar bort allt var körglädje innebär.

Sen vill jag göra en sak klar för alla som påstår att den drar mer när ni står still på tomgång än när ni åker.
Man mäter soppa förbrukning i STRÄCKA/FÖRBRUKNING. Så när ni står still på tomgång åker ni ju ingenstans. Då drar den alltså oändligt med soppa. Sen när ni åker. Då rullar bilen och då drar den alltså mindre soppa eftersom ni färdas framåt.

Hoppas det ska hjälpa er att förstå:b
Senast redigerat av Kaalle (9 maj 2009)

Körv
3 535 Inlägg
9 maj 2009
Kaalle skrev:
TBOC_Razor skrev:
Ärligt talat saknar jag fan soppa mätaren som fanns i 9000, det var mycket roligare att se exakt hur mycket soppa som gick åt hela tiden än att bara se det där tråkiga snittet hela tiden.

Förstår inte hur du kan sakna det. Det är bmws största misstag att ha en soppa förbrukningsmätare. Tar bort allt var körglädje innebär.

Sen vill jag göra en sak klar för alla som påstår att den drar mer när ni står still på tomgång än när ni åker.
Man mäter soppa förbrukning i STRÄCKA/FÖRBRUKNING. Så när ni står still på tomgång åker ni ju ingenstans. Då drar den alltså oändligt med soppa. Sen när ni åker. Då rullar bilen och då drar den alltså mindre soppa eftersom ni färdas framåt.

Nu pratar ni olika språk. TBOC_Razor pratar om Saab 9000 och du pratar om BMW.

Truckdriving Man

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 maj 2009
14,8 liters diesel åttan som sitter i scanian ligger runt 2 liter timmen, beroendes på temp osv. Men sen är det väl en sanning att diesel drar mindre på tomgång än bensin.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 maj 2009
Kaalle skrev:
TBOC_Razor skrev:

Så du sitter och stirrar på den mätarn när du är ute och kör?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök