3435
Sök

Hur lyckas alla turbokonvertera lagligt?

214 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Kvittar vilken  bil man går in på g-org nästan alla är turbo konverterade roll ni som har gjort det kan väl aldrig kommit undan lagligt? och då tänker jag mig främst -92 och framåt (ifall jag inte missminner mig så var det väl nya regler då?) eller kör alla den klassiska ta ur allt och besiktiga sen sätta i allt igen och köra? själv är jag också sugen på att turbo konvertera men hur blir det med försäkring osv?
Senast redigerat av MikeyMouse (12 maj 2009)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Darth Vader
1 644 Inlägg
12 maj 2009
Du kan inte räkna med att någon bil efter 75 är turbokonverterad lagligt. Att göra detta kostar ofantliga summor.

De har säkert bes-motorer eller så demonterar det det till bes. Alt. så har de en "bes-bil" som de kör in med istället, och sedan sätter skyltarna på deras turbobil.
Senast redigerat av DoWahDiddy (12 maj 2009)

Braaaaap?

214 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
okej, då blir det för dyrt ifall jag måste köpa en bmw till tongue med min vanliga otur så behöver jag försäkringen (jävla älgar) så det får nog bli att avstå neutral
Senast redigerat av MikeyMouse (12 maj 2009)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Darth Vader
1 644 Inlägg
12 maj 2009
Klokt val wink

Braaaaap?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 maj 2009
eller så kör man obesitkigat...

511 Inlägg
12 maj 2009
MeloveGolf skrev:

väldigt smart

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

1 926 Inlägg
12 maj 2009
halvorsen skrev:
MeloveGolf skrev:

väldigt smart

Nej.

Det går inte att besiktiga lagligt om du inte har en jävligt gammal bil, antingen river dom ner turbon ( Har hört att man får ha den monterat men utan tryckrör så det inte laddar, vet inte om det är sant dock ) eller så byter dom motor helt o hållet, eller så har man tur och bes gubben bryr sig inte big_smile

287 Inlägg
12 maj 2009
ganska simpelt, plocka bort turbon å grenrör, avgassystem och så dit med original grejjer istället, sen mappa om det behövs. kanske hänga dit lmm, intercooler och sånt kan dom ju inte säga så mycket om man inte har det inkopplat. tar ju inte många timmar. har man tur så har man besiktningstid under vinterhalvåret så slipper man plocka bort det under sommarn. eller om folk provar besiktiga ändå? men det har ja svårt och tro att så många gör?!

Mvh

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

1 758 Inlägg
13 maj 2009
Turbokonverterad motor får du bara stoppa i en bil av årsmodell 1975 eller äldre.
Är bilen reggad som ombyggt fordon är det också OK.

Sen kan man ju ha "tur" och klara sig ändå, eller så "fuskar" man sig igenom på ett eller annat sätt.

1 291 Inlägg
13 maj 2009
schnauz skrev:
Turbokonverterad motor får du bara stoppa i en bil av årsmodell 1975 eller äldre.
Är bilen reggad som ombyggt fordon är det också OK.

Sen kan man ju ha "tur" och klara sig ändå, eller så "fuskar" man sig igenom på ett eller annat sätt.

Även på ombyggt fordon måste motorn vara original. Turbokonvertering eller liknande får man bara igenom på ett amatörbyggt fordon.

2 230 Inlägg
13 maj 2009
lagligt:P nej nej men man får väll chansa lite, annars som sagt tidigare så får man byta till org grenrör å köra sugis den dagen tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 758 Inlägg
13 maj 2009
MattiasH skrev:
Även på ombyggt fordon måste motorn vara original. Turbokonvertering eller liknande får man bara igenom på ett amatörbyggt fordon.

Oups, var nog inte riktigt vaken när jag skrev det där ser jag nu...roll
Tur att alla inte sover!

KHRacing
13 maj 2009
sen står det ju inte i alla fordons papper heller att de har turbo :-)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök