Thomson^ skrev:
Jag blev stoppad för ca 2 veckor sedan för exakt samma sak. Bilen var påställd och försäkrad men ej besiktigad.
Aspiranten som stoppade mig gav mig 1500:- i böter trots att jag ihärdigt hävdade att jag var påväg till verkstad. Vi diskuterade häftigt i 30 minuter men hon gav sig inte. Jag visade henne baksidan på besiktningspappret där det står klart och tydligt att man får köra kortaste vägen till och från verkstad eller besiktning.
Hon vägrade ge sig och jag fick boten i näven. Jag var fly förbannad och sa till henne att vi ses i tingsrätten så får dom avgöra vem som har rätt.
3 dagar senare kom det ett brev från Polismyndigheten i VästraGötaland där det stog att min bot var ogiltig på grund av en lagändring. (Dom hänvisade inte till vilken) Dom bad mig snällt att INTE betala boten utan att istället skicka tillbaka den i bifogat svarskuvert.
Vad hände när du blev stoppad? Fick du några böter? Isåfall skrev du på dom?
Fick du inga böter på plats så kan du vara lugn. Då händer inget mer.
Fick du böter så dra det vidare till tingsrätten och hävda att du var påväg till verkstad. Du riskerar inget högre straff än 1500:- som bötesbeloppet är på att köra med körförbud. Staten betalar rättegångskostnaden.
Exakt! bara neka, erkänner du så fälls du !
Du kan åka när som var som med obes, dom kan gråta bäst du vill.
Du är alltid påväg till verkstaden, bara säga som det är. :-)
Börjar dom tugga så fortsätt förneka oavs ev hot, sen så går du till nån liten bilfirma dagen efter och betalar för att få en tid inbokad, betala 300kr lr nåt bara så du får firman bakom dig vid en ev rättegång där det står att du bokat tid dagen efter.
Sen att du inte hade möjlighet att köra den till verkstaden samma dag är inte ditt problem, du får åka dit och ställa bilen på deras parkering så kör dom in den när dom öppnar sen.
Inte helt ovanligt att snutarna står o tjuter o gnäller, ha lite framförhållning bara och en firma bakom dig.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed