3022
Sök

Ljudet försvinner lite vid högre volym.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Behöver lite råd ang ljudet av DE riktiga proffsen här på g.org.

Har 2 nakamichi kit 6.5" kopplade på ett audison 2.250

dessa är kopplade i 2ohm stereo. kör som vanligt på delningsfiltren sen drar ja ström från de ena över till de andra filtret då.

Problemet är att när ja höjer upp till de lite högre volymerna så försvinner ljud. de kan försvinna mellanreg, diskant osv.

de är delade på ca 50hz på hp. inget på cd. endast steg.

va kan detta bero på. även när ja endast kör me dem så blir det samma "akustiska" försvinnande.

Har fått råd om att vända diskantkablar o.s.v. men ej tagit till o göra de då man måste riva hela dörrsidan.

Vill ha råd innan jag börjar med detta och är väldigt tacksam om de med erfarenhet svarar.

dem spelar fortfarande midbas, men (musiken försvinner)

Är det nått ni behöver veta så fråga så svarar ja på det då. men om ni har erfarenhet av just detta så HJÄLP.

Kandet bero på kablaget de är nog bara 2.5mm2 sku ja tro. alltså för kitten. kanske blir lite snålt? de kan va 4mm2 men ja e int säker.
Senast redigerat av pattilatti2 (25 maj 2009)

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Jag är absolut inget expert. Men jag frågar ändå. Försvinner ljudet helt, alltså blir det tyst eller blir bara volymen betydligt lägre?

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Jag är absolut inget expert. Men jag frågar ändå. Försvinner ljudet helt, alltså blir det tyst eller blir bara volymen betydligt lägre?

Det spelar på i samma takt. men de försvinner ljud i nån högtalare, samt diskant, de spelar ant lägre elr inget:P vette fan blir helt paff när de hände. som att de växlar mellan varann elr nå. sänker ja då spelar de som vanligt.

Svårt att förklara. nånslags musikalisk nedsläckning blir de iaf tongue vette fan va sånt kallas..

2 914 Inlägg
25 maj 2009
nej dina kablar är alldelens nog stora om du inte börjar mata med t.ex. 500 watt rms per kit och det gör ingen... så dina klarar sig smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
de är 600wrms tongue kanske mer ut fr steget..
dock fördelas detta över bägge kitten..

va fan kan de vara då?

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Har du båda kitten fram? Om du har det, har du testat att bara spela med baksystemet och kollat om det blir samma sak?

Men det jag tänker först på är att antingen klipper steget för att det blir för stor på frestning eller att den inte får nog med ström/jord.

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Har du båda kitten fram? Om du har det, har du testat att bara spela med baksystemet och kollat om det blir samma sak?

Men det jag tänker först på är att antingen klipper steget för att det blir för stor på frestning eller att den inte får nog med ström/jord.

ja ström vore ju förbannat konstigt om de inte fick :p har 50mm2 kablage till skiten samt flera optima batterier, ny generator, alla kablar osv är nytt. den är dock jordad i kondingens jord. och sedan är kondingen jordad i chassi. men de bli samma sak om ja kör me sub on/ off.

ja bägge kitten är fram. och för att kunna köra ett kitt i taget, måste ja komma åt delningsfiltret, och dem sitter i dörrarna. sad

Det klipper ej. utan ljuden försvinner bara. det går ej i protekt eller annat om du tänkte så.

hmm, undra om man kan köra nå fader / balance för att växla mellan dem fast ändå ett kitt i taget... ska testa nå sådant. se va som händer i hög volym.

nå andra tips än ström jord tongue de har ja redan förväntat mig att få. ( det är uppmätt att de int är större spänningsfall på alla punkter.)

men ja tänker kan delningsfiltren göra så detta händer? som att de klipper ljuden vid viss volym. om de är skadade elr någe? belastas mer eller något sådant.

4 693 Inlägg
25 maj 2009
Har du satt dom I dörrarna? Haha smile Va segt. Men testa att jorda i chassit istället. Eller direkt på batteriet bara för att se om det blir någon skillnad. Man vet ju aldrig.

Booyakasha!

69 Inlägg
25 maj 2009
vad har du för spelare?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
snigel skrev:
vad har du för spelare?

pioneer deh 80mp

1 400 Inlägg
25 maj 2009
Hur sitter högtalarna i dörren,rakt eller vinklade.
Vid en rak montering rakt mot varandra så kan dom slå ut varandra och man får detta fenomen.
Om du delar dom högre kvarstår problemet även då ?och hur stor volym har högtalarna,sitter dom i låda eller spelar dom rakt in i dörren ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Vid en rak montering rakt mot varandra så kan dom slå ut varandra och man får detta fenomen.
Om du delar dom högre kvarstår problemet även då ?och hur stor volym har högtalarna,sitter dom i låda eller spelar dom rakt in i dörren ?

dem sitter rakt  dvs höger sida mot vänster sida. i ombyggda dörrsidor samt lådor/fett me dämpning i dörrarna.

ja va kan lådan vara .. 10+liter därikring.inkl dörr då

hur menar du om vi säger att de inträffar vid volym 40 av 60. menar du att ja ska fortsätta höja för o se om de försvinner då?

hur löser man detta då? nå tips?

(ska testa att dela dem högre men de ska ju delas i ca 50/60hz..) nå rekomendationer. sa ja dela på 80 elr högre?

1 400 Inlägg
25 maj 2009
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

dem sitter rakt  dvs höger sida mot vänster sida. i ombyggda dörrsidor samt lådor/fett me dämpning i dörrarna.

hur menar du om vi säger att de inträffar vid volym 40 av 60. menar du att ja ska fortsätta höja för o se om de försvinner då?

(ska testa att dela dem högre men de ska ju delas i ca 50/60hz..)

Nej jag menade om du delar dom högre ca 70hz. kvarstår problemet även då.

oj missade din sista rad smile
Senast redigerat av micke7406 (25 maj 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

(ska testa att dela dem högre men de ska ju delas i ca 50/60hz..)

Nej jag menade om du delar dom högre ca 70hz. kvarstår problemet även då.

oj missade din sista rad smile

skall testa det imorrn, men om de kvarstår, har du nå andra tips.. funderar på om man kan dämpa bakom högtalaren för att lura den elr nå...

jag var även fundersam på om kablarna är tillräckliga, då de ändå är 2 6.5" som spelar på en 2.5mm2 kabel. per sida dvs. om de int va 4mm2 minns fan ej.. den har suttit där länge.. om de int får tillräckligt me ström men de kanske int ska spela roll för just högtalare..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Har du satt dom I dörrarna? Haha smile Va segt. Men testa att jorda i chassit istället. Eller direkt på batteriet bara för att se om det blir någon skillnad. Man vet ju aldrig.

hehe testa att dra kopplingar mellan delningsfilter x4 så roligt är det inte. samt sno ström fr de ena.. kortast möjliga sträcka kände jag iaf.

men ja ska jorda det steget i chassit med. har bara segat o då var kondingens jord perfekt. om de nu spelar roll. de hamnar på samma punkt för de.

1 400 Inlägg
25 maj 2009
Prova om du har samma problem när du har ena dörren öppen. Om det går bättre då så prova att fasa om ena högtalaren och testa om det blir bättre.
Men det kan även vara signalen till steget som spökar. Men prova med en dörr öppen först och återkom och berätta om det blir bättre då.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
Prova om du har samma problem när du har ena dörren öppen. Om det går bättre då så prova att fasa om ena högtalaren och testa om det blir bättre.
Men det kan även vara signalen till steget som spökar. Men prova med en dörr öppen först och återkom och berätta om det blir bättre då.

jes ska köra på det, men ja.. signal skiten är ju paj på cd.. tongue dock är den jordad i chassit på spelaren men ska detta påverka till denna grad? om den är jordad?

men ja testar de me öppen dörr. vad ska ja i såfall fasa om 6.5" på vilken sida den som dör eller ? menar du vända bägge plus minus, på varje filter då.? samt diskanterna? dem sitter ju även i dörren. man ser lite på filmerna på min sida hur dörren är byggd. om de hjälper någe.

jävligt drygt detta blev då.. blir att köpa en p88 men vette fan om man vågar pios lågnivå är inte rolig..

1 400 Inlägg
25 maj 2009
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

jes ska köra på det, men ja.. signal skiten är ju paj på cd.. tongue dock är den jordad i chassit på spelaren men ska detta påverka till denna grad? om den är jordad?

men ja testar de me öppen dörr. vad ska ja isåfall fasa om 6.5" på vilken sida den som dör eller ? menar du vända bägge plus minus, på varje filter då.? samt diskanterna? dem sitter ju även i dörren. man ser lite på filmerna på min sida hur dörren är byggd. om de hjälper någe.

jävligt drygt detta blev då.. blir att köpa en p88 men vette fan om man vågar pios lågnivå är inte rolig..

Du fasvänder bara på ena sidan. Men som du nyss skrev om signalen så tror Jag nog att det beror mer på det.
Men prova först så att man kan utesluta problemet med släckning av högtalarna.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
micke7406 skrev:
pattilatti2 skrev:
micke7406 skrev:

men ja testar de me öppen dörr. vad ska ja isåfall fasa om 6.5" på vilken sida den som dör eller ? menar du vända bägge plus minus, på varje filter då.? samt diskanterna? dem sitter ju även i dörren. man ser lite på filmerna på min sida hur dörren är byggd. om de hjälper någe.

Du fasvänder bara på ena sidan. Men som du nyss skrev om signalen så tror Jag nog att det beror mer på det.
Men prova först så att man kan utesluta problemet med släckning av högtalarna.

japp. men kan ja bara shifta på steget då? lättast, men då vänds ju allt tongue på höger sidan som jag upplever de är.. annars får ja väl testa en högtalare i taget om de nu ska va fett noga. big_smile hehe..

Får testa med nån annan cd ochså. 

tack för hjälpen very nice:)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
hallå. ja ljudet är kvar då ja spelar med öppen dörr. dvs det försvinner.verkar som att de gör det på bäggesidorna, elr det spelar mkt dovare. elr hur man ska förklara det.

bytte fr full till hp på steget. och kör nu ca 70hz där men de är samma sak..

har ej fasvänt något, då ja måste lös med hela dörren.

men de är väl nästa steg då?

eller kan ja shifta på steget, men då vänds ju alla saker på nu höger sida:P
Senast redigerat av pattilatti2 (26 maj 2009)

Sök