3564
Sök

Generatorn laddar dåligt, Audi RS4-01.

133 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena,

Min Audi RS4 från 2001 drar ur batteriet under färd.
Märkte att Voltmätaren i kombiinstrumentet visade låg spänning, den visade långt under 12V,
så jag tog loss batteriet o mätte på det, det visade ca 14,3 volt men indikatorn på batteriet var helt svart, den ska va grön om batteriet är ok.
Så jag tog in batteriet och laddade upp det så att indikatorn blev grön, satte i batteriet och startade bilen, samma grej igen, Voltmätaren visade ca 12 Volt, den ska visa runt 14 Volt när bilen är igång.
Jag mätte på batteriet då bilen var i gång o det visade 14,7 Volt, sen sjönk det lite när jag slog på halvljuset o ytterligare lite mer när jag drog i gång kupé fläkten.
Så till min fråga är generatorn kass eller finns det andra saker som kan påverka?
Dåliga jordflätor har jag kollat efter.
Jag tänkte att jag skulle testa att byta laddningsregulatorn, men innan jag gör det så vill jag utesluta alla andra saker som kan vara fel.

Jag har även testat att byta batteri utan större framgång.

Tack på förhand!


21 761 Inlägg
31 maj 2009
#2
Hur mycket sjönk spänningen när du vred på halvljuset och fläkten?
Om har 1500-2000 varv på motorn, vilken laddspänning blir det då?

Ifall spänningen på batteripolerna håller sig över 14 V med halvljus+fläkt påslagen och motorn endast på tomgång, då borde det inte vara fel på laddregulatorn. Däremot ska spänningen inte stiga flera volt när du varvar upp motorn till 1500-2000 varv, det är orsaken till att jag frågar efter den saken.

Det skumma är ju att voltmätaren i kombiinstrumentet visar så pass mycket fel, med tanke på att du har mätt på batteriet vilken spänning det verkligen kommer dit. Voltmätaren kan kanske göra att batteriet blir urdraget när bilen är avslagen, men knappast under färd eftersom du har mätt spänningen själv.

Ditt ordinarie batteri kan iof vara dåligt, men samtidigt har du ju bytt batteri utan framgång och då faller den iden också bort.

Du skulle nog behöva ha en pålitlig voltmätare i bilen så att du kan studera hur spänningen beter sig under färd, det är inte helt omöjligt att någonting glappar så att laddspänningen till batteriet försvinner stundtals vid körning.

För att utesluta att generatorns diodbrygga är dålig och tjuvdrar ström vid avstängd motor, då kan du göra en "tjuvströmsmätning" med multimetern. Låt bilen vara helt avstängd, ingen kupebelysning eller någonting annat påslaget, ta loss ena batterikabeln och mät sedan med multimetern ställd i läge för strömmätning. Lämpligt mätområde är 10 A eller 20 A beroende på vilket som finns.

Det är iaf några saker som jag kommer att tänka på. smile

446 Inlägg
31 maj 2009
#3
den där lilla plastbollen som man ser genom ett hål i batteriet ska du inte lita på, dom fungerar sällan som dom ska. dom mäter syravikten i batteriet, vilket egentligen ger en rätt bra idikation på hur bar batteriet mår, men dom kan liksom kärva dom små fanskapen..

14,7V låter mycket på en bensinare. kolla spänningen på högre varv med, sticker den över 15 volt så blir det farligt för då är det inte säkert att spänningsstabilatorerna i styrenheter o dyl. klarar av att hålla referensspäning.. + att du kan koka batteriet.

plocka ur laddregulatorn och titta/känn på släpringarna på rotorn. känns dom bra och inte har en kant nersliten så kan du byta bara regulatorn, men är släpringen sliten så är det dags för en renovering eller byte.

21 761 Inlägg
31 maj 2009
#4
Dessutom mäts ju bara syravikten i just den cellen som "flötet" sitter i, då märker man inte om någon annan cell börjar vara dålig. smile

133 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#5
Jag glömde att skriva att spänningen blev så låg i bilen att abs lamporna och EPS lamporna osv tändes plus att bilen varnade för låg spänning i färddatorns fönster.
Plus att jag noterade att det var något skumt på gång ett par veckor innan då Volt mätaren i bilen visade ca 12Volt när jag startade bilen o låg på tomgång men när jag sedan körde i väg o fick varv på motorn så steg mätaren upp till sitt normala läge.

Kan det ha någon betydelse om batteriet har för låg Ampere för bilen, tittade nämligen på nätet på ett nytt batteri till just min bil och där stod det att batteriet var på 80 Ampere fast det som satt i bilen var bara på 72 Ampere?

@Drönirettab: Spänningen sjönk ca 0,1 Volt när jag satte på halvjuset och ytterligare 0,1 Volt när jag drog i gång kupé fläkten. Fast 0,1 Volt kanske inte har en sån stor betydelse??
Ska testa att mäta så som du skrev.

@VW_67: Jag ska försöka att få ut regulatorn, det är riktigt trångt och jag måste få tag i ett par ramper som jag kan köra upp bilen på så jag kommer under.
Finns ju liftar på typ OKQ8 men de ligger en bit i från hemmet och det vore surt om man fick stopp på bilen mitt på motorvägen eller liknande, hehe.

Jag tackar för alla ideér, ska undersöka dessa under veckans gång! smile


21 761 Inlägg
31 maj 2009
#6
fagerlund skrev:
Jag glömde att skriva att spänningen blev så låg i bilen att abs lamporna och EPS lamporna osv tändes plus att bilen varnade för låg spänning i färddatorns fönster.
Plus att jag noterade att det var något skumt på gång ett par veckor innan då Volt mätaren i bilen visade ca 12Volt när jag startade bilen o låg på tomgång men när jag sedan körde i väg o fick varv på motorn så steg mätaren upp till sitt normala läge.

Skumt. Frågan är om den verkliga spänningen på batteriet också var såpass låg eller om det glappar i någon strömkabel från batteriet in till övriga systemet.

fagerlund skrev:
Kan det ha någon betydelse om batteriet har för låg Ampere för bilen, tittade nämligen på nätet på ett nytt batteri till just min bil och där stod det att batteriet var på 80 Ampere fast det som satt i bilen var bara på 72 Ampere?

Nej, inte som jag ser det. I så fall ska det handla om ett ruskigt litet batteri, så att tex inte startmotorn orkar gå runt vid kallstart i vinterkyla.

fagerlund skrev:
Spänningen sjönk ca 0,1 Volt när jag satte på halvjuset och ytterligare 0,1 Volt när jag drog i gång kupé fläkten. Fast 0,1 Volt kanske inte har en sån stor betydelse??

De värdena såg bra ut tycker jag, när det ändras högst någon enstaka tiondel i spänning vid ökad strömförbrukning så är det godkänt. Det viktiga är att inte spänningen sjunker med tex 1 V bara för att man slår igång halvljuset. smile

133 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
#7
Ja det kan ju vara såsom du säger att det är någon strömkabel som glappar, enklast att kolla detta vore nog att ha med en polare som kollar voltmätaren i bilen samtidigt som jag går loss på alla kablar i motorrummet.
Skulle det då vara så att en kabel glappar så kanske den får tillfällig kontakt när jag rycker i den???
Det batteriet som satt i klarade att dra i gång bilen vintertid utan problem så då kan jag borste från det.
Ska försöka att ta en närmare titt på generatorn om jag får upp bilen en bit. Kan ju kanske hända att kontakten på generatorn har fått för sig att hoppa ur eller att det kanske finns lite ärg på stiften, ska även kolla så att jordkabeln på generatorn är ok.

Ja 0,1 Volt är nog ingen att oroa sig för som du skriver, men om man kollade på bilens voltmätare så såg det mer ut som att det sjönk 0,5 volt när jag drog i gång halvljus osv, men den mätaren är väl sådär att förlita sig på som du skrev. smile


133 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#8
Då ska vi se, jag testade tjuvström o där hittade jag ingen "läcka".
Testade även att varva upp bilen med multimetern kopplad till batteriet och det gav bara negativa utslag, Volten sjönk 0,1 för att sedan gå upp 0,1 Volt igen när jag släppte gasen.
Måste försöka få loss regulatorn o kolla den.
Finns det nått mer man kan kolla, säkringar till/från generatorn måste det väl finnas?
Nått relä inne i bilen/motorrummet som kan vara boven i dramat?


133 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#9
Hmm, kollade lite på kontroll lamporna på kombiinstrumentet och kom o tänka på en sak, ska inte batteri symbolen lysa när man vrider nyckeln till läget innan start och släckas när man startar bilen???
Den verkar inte lysa någon gång den kontrollampan, den lös inte ens när bilens färddator slängde upp en batteri symbol i displayen. Den ska väl lysa om generatorn inte laddar som den ska, inte sant??
Jag blir inte klok på det här! sad

EDIT: Såg på en bild från i våras att batteri symbolen ska lysa när nyckeln är i läget innan start.
Läste någonstans att just den lampan måste vara hel för att laddregulatorn ska fungera, typ som en remote, kan detta även stämma för Audi?
Senast redigerat av fagerlund (1 juni 2009)


21 761 Inlägg
1 juni 2009
#10
Ja, så brukar det vara, men tydligen har en del nyare bilar ett motstånd parallellkopplat över batterilampan så att generatorn kan börja ladda ändå. Om just din bil har så, det vet jag inte. smile

Eftersom du har mätt över 14 V på batteriet så ger ju generatorn laddning, trots att inte batterilampan lyser när tändningen är påslagen.

133 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Ja, så brukar det vara, men tydligen har en del nyare bilar ett motstånd parallellkopplat över batterilampan så att generatorn kan börja ladda ändå. Om just din bil har så, det vet jag inte. smile

Eftersom du har mätt över 14 V på batteriet så ger ju generatorn laddning, trots att inte batterilampan lyser när tändningen är påslagen.

Ok. smile
Lyckades läsa till mig att om batteri lampan inte lyser innan start så är det nått fel på generatorn/laddningssystemet (eller så är lamp-jäveln bara sönder smile ) så jag måste få kollat över generatorn och dess tillbehör. Men först så ska jag ut o köra en längre sträcka för att se om bilen drar ur batteriet igen eller inte.


133 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#12
Har inte tagit loss generatorn men tänkte bara skriva att Volt-mätaren gjorde ett ryck åt rätt håll igår när jag körde iväg. Så förmodligen så är den kolen/regulatorn som är kass i värsta fall hela generatorn.
Har spanat in en generator på skroten från en S4, frågan är bara om det är en likadan som sitter i en RS4?


21 761 Inlägg
6 juni 2009
#13
Ja, kolen kan nog vara dåliga, som VW_67 skrev. Om de kärvar eller är mycket nedslitna så kan de få kontakt när de känner för det. När du startar bilen så har antagligen inte kolen kontakt (vilket gör att inte batterilampan kan lysa) och då visar voltmätaren låg spänning, men sedan när motorn varvas upp litegrann så får kolen kontakt igen och spänningen stiger.

Jag tänkte aldrig på det i de förra inläggen, bra att VW_67 nämnde kolen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2009)

133 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#14
Hoppas hoppas hoppas att det bara är till att byta laddningsregulatorn/kolen!
Åkte på att byta bränslepumpen förra månaden för den nätta summan av 7400:-, 5550:- för pumpen o 1850:- för jobbet, uhhhh. Så om generatorn är sönder så går jag f-n upp i atomer, hehe wink


2 Inlägg
6 juni 2009
#15
Kontrollera att kabeln B+ på generatorn är korrekt ansluten och ger 12v när du slår på tändningen. Annars ger inte generator någon grundladd. Hade det felet på min och då lyser inte batteri lampan, var bara att köpa en ny kontakt ca 79:- på audi. Lycka till

133 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#16
rasmuss4 skrev:
Kontrollera att kabeln B+ på generatorn är korrekt ansluten och ger 12v när du slår på tändningen. Annars ger inte generator någon grundladd. Hade det felet på min och då lyser inte batteri lampan, var bara att köpa en ny kontakt ca 79:- på audi. Lycka till

Tackar det ska helt klart kontrolleras! big_smile


21 761 Inlägg
6 juni 2009
#17
D+ är det nog frågan om, inte B+. smile

133 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
D+ är det nog frågan om, inte B+. smile

Ok, jag kollar alla kablar för säkerhets skull. wink
Hittade en "animerad" bild på generatorn på Bildelsspecialistens sida där står det B1+(M8), L, DFM.
Va betyder den beteckningen, jag är verkligen helt kass på bilelektronik.


21 761 Inlägg
6 juni 2009
#19
B1+ är B+, dvs laddkabeln som går till batteriet. M8 visar bara att det är M8 gänga på anslutningsskruven.

L borde vara samma som D+, dvs den som går till batterilampan i instrumenthuset.

DFM är "field" enligt en beskrivning som jag har kikat i, fast den anslutningen borde bara behövas när generatorn har ett externt laddrelä. Det har knappast din generator.

Andra får ge råd om dessa beteckningar, jag är lite osäker på DFM.

133 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
B1+ är B+, dvs laddkabeln som går till batteriet. M8 visar bara att det är M8 gänga på anslutningsskruven.

L borde vara samma som D+, dvs den som går till batterilampan i instrumenthuset.

DFM är "field" enligt en beskrivning som jag har kikat i, fast den anslutningen borde bara behövas när generatorn har ett externt laddrelä. Det har knappast din generator.

Andra får ge råd om dessa beteckningar, jag är lite osäker på DFM.

Ok, jag måste verkligen lägga mig o skruva i morgon känner jag, har dragit ut på det lite för länge nu...



Sök