Hur mycket sjönk spänningen när du vred på halvljuset och fläkten?
Om har 1500-2000 varv på motorn, vilken laddspänning blir det då?
Ifall spänningen på batteripolerna håller sig över 14 V med halvljus+fläkt påslagen och motorn endast på tomgång, då borde det inte vara fel på laddregulatorn. Däremot ska spänningen inte stiga flera volt när du varvar upp motorn till 1500-2000 varv, det är orsaken till att jag frågar efter den saken.
Det skumma är ju att voltmätaren i kombiinstrumentet visar så pass mycket fel, med tanke på att du har mätt på batteriet vilken spänning det verkligen kommer dit. Voltmätaren kan kanske göra att batteriet blir urdraget när bilen är avslagen, men knappast under färd eftersom du har mätt spänningen själv.
Ditt ordinarie batteri kan iof vara dåligt, men samtidigt har du ju bytt batteri utan framgång och då faller den iden också bort.
Du skulle nog behöva ha en pålitlig voltmätare i bilen så att du kan studera hur spänningen beter sig under färd, det är inte helt omöjligt att någonting glappar så att laddspänningen till batteriet försvinner stundtals vid körning.
För att utesluta att generatorns diodbrygga är dålig och tjuvdrar ström vid avstängd motor, då kan du göra en "tjuvströmsmätning" med multimetern. Låt bilen vara helt avstängd, ingen kupebelysning eller någonting annat påslaget, ta loss ena batterikabeln och mät sedan med multimetern ställd i läge för strömmätning. Lämpligt mätområde är 10 A eller 20 A beroende på vilket som finns.
Det är iaf några saker som jag kommer att tänka på.