4462
Sök

Volvo 940 Turbo/400hp/kamaxel-val

935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
Kör nu med 1,7 i laddtryck med följande koncept...


*B230FT
*FT-Kolvar
*UppHonat Block

--531-topp med A-kam--

*3lagers stålpackning Topplock.
*Nya Packningar i hela blocket + vevlager
*Portat och omsvetsat XS-Power Grenrör
*KKK27 Turbo med inbyggd WG / 1,7 ladd
*H-profil Vevstakar med ARP-Bult
*Delphi 788cc Spridare Räcker till 400hk på e85
*Walbro 255lph GSL392 GSL 392 Bensinpump Högtryck (InLine)
*m90 låda
*4-puckad Sinter
*Sachs Race engineering Tryckplatta -712

Har ju ett sjukt bottendrag med A-kamen men kanske lite väl mycket för ligger jag i 120Km/tim på motorvägen varvar den nästan 4000varv.. skulle vilja ha ner detta något..något bra tips på annan kamaxel? har en 531-topp med vx3 kam i.. kanske blir bättre om ja slänger dit den toppen?..

Tacksam för alla svar om tips på passande kam till detta motor-recept..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 juni 2009
#2
V_Racing skrev:
Har ju ett sjukt bottendrag med A-kamen men kanske lite väl mycket för ligger jag i 120Km/tim på motorvägen varvar den nästan 4000varv.. skulle vilja ha ner detta något..något bra tips på annan kamaxel? har en 531-topp med vx3 kam i.. kanske blir bättre om ja slänger dit den toppen?..

Tacksam för alla svar om tips på passande kam till detta motor-recept..

du vet väl om att kammen inte har nåt med varven på motorn att göra?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#3
NITROUS skrev:
V_Racing skrev:
Har ju ett sjukt bottendrag med A-kamen men kanske lite väl mycket för ligger jag i 120Km/tim på motorvägen varvar den nästan 4000varv.. skulle vilja ha ner detta något..något bra tips på annan kamaxel? har en 531-topp med vx3 kam i.. kanske blir bättre om ja slänger dit den toppen?..

Tacksam för alla svar om tips på passande kam till detta motor-recept..

du vet väl om att kammen inte har nåt med varven på motorn att göra?

De har ju en hel del att göra med varven, genom att byta kamaxel så kan man ju justera vid vilka varv motorn är som vassast.

Men ja förstår vad du menar, de är utväxlingen han bör oroa sej för om han tycker att de varvar för mkt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#4
Är de bara för att ta ut så mkt hästar som möjligt så välj en kamaxel med höga lyft. Vill du ha en hyfsat körbar och vi pratar volvo original kammar så kör med vx eller v kam, de ska tydligen vara bra kammar i turbo motorer.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#5
okey tack för svar.. har ju en vx3 kam liggandes så får väl testa å se hur det blir med den..


935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#6
om jag nu ska ändra utväxlingen hur ska jag gå tillväga då? MVH..


335 Inlägg
1 juni 2009
#7
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med


935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#8
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

aha okey.. kör just nu med en slungdiff ifrån 940. 1031.. frågan är om en automatbakaxel håller ^^


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 juni 2009
#9
V_Racing skrev:
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

aha okey.. kör just nu med en slungdiff ifrån 940. 1031.. frågan är om en automatbakaxel håller ^^

1041 heter axeln med slungdiff:) automat axeln håller lika bra som alla andra axlar smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#10
turboforssen skrev:
V_Racing skrev:
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

aha okey.. kör just nu med en slungdiff ifrån 940. 1031.. frågan är om en automatbakaxel håller ^^

1041 heter axeln med slungdiff:) automat axeln håller lika bra som alla andra axlar smile

jaha okey smile då vet jag smile tackar för svar smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 juni 2009
#11
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

har inte automatklumpen typ 4.10:1?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#12
NITROUS skrev:
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

har inte automatklumpen typ 4.10:1?

Det eller 3.91:1. Troligast är att slutväxeln redan är från en automat.

EDIT: För att lösa problemet så får du köpa en bakaxel från en bil som de inte sitter en automat låda.

Förövrigt vill jag bara säga att turboforssen har rätt när de gäller slungdiffklumpens namn - 1041.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 juni 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#13
patrikhornfeldt skrev:
NITROUS skrev:
laggey skrev:
automat bakaxel får du ner rätt så mkt varv med

har inte automatklumpen typ 4.10:1?

Det eller 3.91:1. Troligast är att slutväxeln redan är från en automat.

EDIT: För att lösa problemet så får du köpa en bakaxel från en bil som de inte sitter en automat låda.

Förövrigt vill jag bara säga att turboforssen har rätt när de gäller slungdiffklumpens namn - 1041.

som det inte sitter en automatlåda på? trodde jag skulle ha en bakaxel ifrån en automat?... så vilken bakaxel ska jag ha nu tongue? har iaf nu tydligen en 1041 med slungdiff.. mvh..


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#14
Till att börja med så vill ja fråga vad du har för växellåda?

Bakaxelns nummer (1041 i ditt fall) är bara en beteckning för att tala om vilken typ av diff de sitter i. Sedan finns den med olika slutväxlar som reglerar hur många varv den ingående axeln hinner snurra innan drivaxlarna har snurrat ett varv (eller är det tvärtom? skitsamma..). Har du en m45, m46, m47 eller m90 låda så har du garanterat en bakaxel som har suttit på en bil med automatlåda, rätt säkert med 4.10:1s slutväxel därav de höga varven.

Vill du köra med slungdiff (klart du vill wink) så leta efter en 1041 från en bil utan automatlåda, då finns de minst tre utväxlingar du kan ha: 3.31:1, 3.54:1 eller 3.73:1.

3.54:1 har ja i min 1031a, och i kombination med m46 lådan som sitter i så har ja 3000 rpm efter 130 nån gång. Skulle jag byta till 3.73:1 så skulle ja ha 3000 rpm vid 120 ungefär.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 juni 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

935 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#15
patrikhornfeldt skrev:
Till att börja med så vill ja fråga vad du har för växellåda?

Bakaxelns nummer (1041 i ditt fall) är bara en beteckning för att tala om vilken typ av diff de sitter i. Sedan finns den med olika slutväxlar som reglerar hur många varv den ingående axeln hinner snurra innan drivaxlarna har snurrat ett varv (eller är det tvärtom? skitsamma..). Har du en m45, m46, m47 eller m90 låda så har du garanterat en bakaxel som har suttit på en bil med automatlåda, rätt säkert med 4.10:1s slutväxel därav de höga varven.

Vill du köra med slungdiff (klart du vill wink) så leta efter en 1041 från en bil utan automatlåda, då finns de minst tre utväxlingar du kan ha: 3.31:1, 3.54:1 eller 3.73:1.

3.54:1 har ja i min 1031a, och i kombination med m46 lådan som sitter i så har ja 3000 rpm efter 130 nån gång. Skulle jag byta till 3.73:1 så skulle ja ha 3000 rpm vid 120 ungefär.

kör med en m90 v-låda


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#16
Okej, hade du haft en 3.54:1 slutväxel så hade du haft samma varvtal vid 130 som jag ungefär då m90 lådans femma är på 0.81:1 och m46ans femma (överväxeln, som ja vill påpeka att alla jävla växlar under 1:1 är, eller overdriven som folk vill kalla det) är på 0.79:1. Lådornas utväxling är nästan likadana när de kommer till volvo och därför tror jag att du har en automatlåde bakaxel på 4.10:1.

Så vill du få ner varvtalet så byt till en från en med manuell låda.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2009
#17
jag har m90 + 3:31 bakaxel å vid 3000 rpm har jag 130 knyck


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 juni 2009
#18
Xuri skrev:
jag har m90 + 3:31 bakaxel å vid 3000 rpm har jag 130 knyck

Jadu, de skiljer bara 2 - 300 rpm mellan dem så jag tror att om man ska vara helt säker måste man kolla upp så att varvtalet stämmer helt. Kan hända att ja har ex 3200 rpm eller nått sånt vid 130, jag törs inte säga säkert.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 juni 2009
#19
jag vet att jag har 130 vid 3000 rpm å jag kollade utväxling när jag satte i diffen..


935 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#20
jag har iaf 4000rpm i 120km/tim får kolla upp detta tack för alla svar... mvh



Sök