Nu var det riktigt kallt ute ikväll, så där så att alla jag känner håller sig inomhus..... Men inte denna gubben nänä jag har börjat kolla över första punkten på listan.
Det var ju en hel del att demontera för att komma åt instrumentet.
Först så ska ju ratten bort och det är ju enkelt om man som jag har snipp-snappoffnav.
Sen får man lossa 4 skruv så att man får loss kåpan under ratten den som huvvajeröppningen sitter fast i.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a2a93f4fc271f987cfa2c66fa7d6dd3.jpg]()
Nästa steg är att plocka bort ramen där alla kontakter sitter såsom bakrutevärmaren och varningsblinkers mm.
När det är kallt så sitter ju kontaktstyckena ännu hårdare och fingrarna är kalla och det gör ont, jafan då hämtar man lilla polygripen och allt löser sig.
Ramen sitter med två små skruv i ovansidan och några plastclips i nederkant, sen får man lossa två muttrar så det går att sänka ner hela rattstången för annars är det nästan omöjligt att få bort ramen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ac23a2bdeea5e5e42af43e9f653950f0.jpg]()
Då är det själva instrumentets tur att demonteras och det finns 3 små skruv, 2 av dem sitter i dom plastöron som syns på bilden en i varje nedre hörn och sen en skruv i mitten där uppe som synes.
Ett snabbt test för att se om själva mätaren fungerar och det är i mitt fall bränslemätaren som strulat.
Om man tittar på baksidan av mätarhuset på bilden så sitter det 3 små skruv i en triangel långt ut till höger och med tändning på så ska man jorda den skruven i mitten längst ner av dessa tre då ska mätaren börja röra sig.
Jag testade först på tempmätaren för den vet jag att den funkar och med jord på så gick den i topp snabbt som fan, då testade jag bränslemätaren och denna har en servofunktion så den går mycket saktare Men den gick ända upp även denna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f4ed8610b98987f77084e0cfcc6eede3.jpg]()
Ok då vet vi att mätaren funkar, dags att leta kabel och då är det bra att ha verkstadsmanualen till hands då man får reda på vilken kabel jag ska leta upp.
Sagt och gjort den jag kollar upp är en grön kabel med små korta grå linjer på men inte heldragna utan 5cm mellanrum, jaja tar nu fram favoritverktyget multimetern och "pingar" denna kabel mellan instrument ända bak till kontaktstycket till pumparmaturen och den är hel.
Nu får jag kolla var denna kabel tar vägen efter kontaktstycket mot armaturen då den väldigt lämpligt byter färg till gul.
Det är den 3:e kabeln uppifrån på bilden.
Sen på undersidan armaturen där pumpen och nivåmätaren sitter där byter den färg igen från gul till en liten klen grå kabel som är lödad på nivåmätaren så jag får mäta även där och då är jag helt säker på att signalen inte är bruten nånstans.
Men varför funkar inte mätaren då, ja det sitter en jordkabel fastlödd i locket på armaturen och den var helt av,då testa jag med att jorda för hand men inget händer mätarnålen rör sig inte.
Så jag får ta loss hela armaturen och löda på nytt så det är ok iaf sen får jag plugga mera på hur det hela ska funka med jordning och signal till nivågivaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bec96467f5159efa821ec0a4bdd03334.jpg]()
Punkt 1 var en jobbig jävel men jag har lovat mig själv att inte hoppa över nån punkt i listan som jag alltid brukar göra innan.
Får se om det blir nåt mek imorn Hej.