Okej. Jag fattar inte ett skit av vad du skriver.
Jag undrade om du hade bytt ut givarna som satt på 531an till dem som satt på 530n.
Du svarar:
tja jag bytte ju topp och slängde över allt samma givare e det me... tror du att det e fel givare då?? finns det en speciel för 531 topp??
Jag tolkar det, med viss osäkerhet, som att du har tagit lös givarna ur 530 toppen och monterat i 531 toppen, och för att svara på din fråga; Nej, det finns inte särskilda givare till 531 toppen, men det finns olika styrsystem och givetvis har de olika givare som är anpassade för dem.
Sen skriver du:
kom på att det satt redan givare på 531 toppen så det e inte de
Än en gång har jag ingen aning om hur jag ska tolka det du skriver och därför måste jag anta att du inte har bytt trots att ja kom fram till motsatsen i förra inlägget.
Detta skapar en jävla förvirring!
Därefter frågar du:
men ere en speciel givare vid föredlar locket där?? är det en annan till 531 topp??
Nej, det är som sagt ingen speciell givare vid fördelarlocket, men de olika givarna skiljer mellan styrsystemen. LH 2.2, som du har, använder sej av en hallgivare för att få ut varvtalssignalen, medan LH 2.4, som sitter i sena 740 och 940 har, använder sej av en tändlägesgivare istället. Den sitter monterad ovanför svänghjulet.
Så nu prövar jag igen:
Har du bytt ut givarna som satt i 531 topplocket mot de som satt i 530 toppen?
Om inte så får motorn fel eller inga signaler alls och det resulterar i att motorn går i "linka hem läge" med förinställda värden vilket leder till en skum gång på motorn.