3141
Sök

Lambda mätare? På befintlig Lambdasond?

Besserwisser?
160 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Det finns lambda mätare som inte har medföljande sond.
Hur kopplas detta till befintliga original sonder?

Länk till en mätare: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … =SG-33802*

MVH Henke!

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

2 911 Inlägg
14 juni 2009
#2
Jag antar det finns en beskrivning med till mätaren där det står vilka kablar på mätaren som ska kopplas på ström, jord, lamdans signal och ev. värme.

Dock, skulle jag tro att du bara behöver plus och minus från bilens tändning och signal från lambda, eller signaler om det är flerpoligt.

-utan 940
1 728 Inlägg
14 juni 2009
#3
Jag har en sån här: http://www.linkecu.com/products/Ancilla … LambdaLink
Den kostar dubbelt så mycket som den du länkade till men inte blev jag klokare för det. När man håller jämn fart scrollar dioderna fram och tillbaka och vid minsta gaspådrag går mätaren upp på max men bilen klarar besiktningen så jag antar att det är bra värden ändå.
Eftersom den ska jordas så nära Lambda-sonden som möjligt blev det problem med kablar som inte klarade värmen så den är inte monterad nu.
Senast redigerat av Andreas 940 (14 juni 2009)

1 758 Inlägg
14 juni 2009
#4
Vill bara flika in att med en smalbandslambda ser du i princip bara OM det går fett eller snålt - inte hur mycket.

Besserwisser?
160 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Vill bara flika in att med en smalbandslambda ser du i princip bara OM det går fett eller snålt - inte hur mycket.

Det är just det jag vill se över, pga. när jag höjer bränsletrycket och
höjer ladden samtidigt som jag har BSR chippet så måste jag hålla
lite små koll på att den inte går snålt eller fett för att spara lite turbo... wink

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

1 758 Inlägg
14 juni 2009
#6
Då rekommenderar jag absolut att du investerar i en bredbandslambda.
Kostar förstås en slant extra, men det är en väldigt billig "försäkring".

402 Inlägg
14 juni 2009
#7
Hoj! Köpte en sån där smalbandare, men den var TOTALT värdelös, den visade
på fett, eller maxfett hela tiden, så jag bytte till bredbandare istället, den är dyrare
men den funkar perfekt, man ser exakt blandning vid alla varvtal, värd varenda krona
mvh.smile

PS. Vet inte hur din sond serut, men min smalbandare kopplade jag uppe vid kontaktstycket i
motorrummet, på den svarta tråden med en "strömtjuv" Svart är plus utsignal iaf på 850
vit,vit(förvärmning) grå:ut minus svart:ut plus.mvh
Senast redigerat av Pinnenpabacken (14 juni 2009)


1 758 Inlägg
14 juni 2009
#8
Pinnenpabacken skrev:
Hoj! Köpte en sån där smalbandare, men den var TOTALT värdelös, den visade
på fett, eller maxfett hela tiden, så jag bytte till bredbandare istället, den är dyrare
men den funkar perfekt, man ser exakt blandning vid alla varvtal, värd varenda krona
mvh.smile

Precis. En smalbandare brukar ha ett mätområde på runt 0,96-1,04.
Så i princip talar den bara om om du ligger under eller över 1,0.

Besserwisser?
160 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#9
Låter som att jag ska satsa på en bredbandslambda iaf!
Ska ju fixa ett avgassystem snart så det blir nog ett sondhål längre bak! smile

Tackar för alla svar! smile

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!

54 Inlägg
21 maj 2012
#10
hej  jag har nyss kopplat in min lama klocka i min vr6a pgr e85 krovterigen
när jag kör så visar mätaren från 10.0 upp till ca 16 vi på drag men den står inte still utan svajar hela tiden mella dom vänen vid jän gas.vad kan detta bero på ? har kopplat in den grön gula kabeln till den svarta vid lamban .är det så att den svarta kaben från lamba mätaren ska ditt i stället till den svarta på lamba kabeln ?? mvh tobias

mätren är köpt på streetperfromance



Sök