3650
Sök

Don't drink & drive's

Muttley
24 juni 2009
Kalaspinglan skrev:
Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns

Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

Jag kör taxi och i alla taxibilar är det lag på alkolås,
det är suveränt bra uppfinning och borde finnas i alla bilar,
speciellt i yrkesfordon!
Dessa är eftermonterade på bilarna och funkar kanon cool

Tyvärr är de inte lag på alkolås i alla taxibilar. Den jag kör just nu har inte alkolås, men alla våra personbilar som är mindre än ett år gamla har alkolås.

Tyvärr fungerar inte vissa alkolås bra i de bilarna, utan på vissa av bilarna får man blåsa till man är helt utmattad.
men jag tycker de ska vara lag på det.

697 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Kalaspinglan skrev:
Phaetoon skrev:
En vän till mig försvann midsommarafton för en massa år sedan. (Svartmålaolyckan)
Den onyktra (2,5 promille) föraren överlevde. Han hade bälte. Tre andra strök med.
Dom skulle åka mindre än en kilometer till en efterfest.
R.i.p.

Det finns till och med en film om det,
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns

Alkolås någon?
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt med tanke på hur mycket elände som alkohol i trafiken skapar.
Ett krav på att samtliga lastbilar/bussar som körs i Sverige (och sen i hela Europa) borde ha det, är väl inte helt orimligt heller?

Beklagar sorgen och han med 2,5 promille fick säkert inte så mkt straff heller sad

speciellt i yrkesfordon!

Tyvärr är de inte lag på alkolås i alla taxibilar. Den jag kör just nu har inte alkolås, men alla våra personbilar som är mindre än ett år gamla har alkolås.

Tyvärr fungerar inte vissa alkolås bra i de bilarna, utan på vissa av bilarna får man blåsa till man är helt utmattad.

Okej, rätt synd att det inte är det! Är en toppenbra grej tycker jag,
dessutom gillar kunderna det som åker med smile
Trist när det krånglar, det kan våra oxå göra ibland men har inte varit
ngr större problem!

697 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Nu har det diskuterats hit och dit i den här tråden och speciellt om
det ska vara lag på alkolås i alla bilar!! Men jag förstår inte varför vissa
e så himla emot ett alkolås i sin bil...
Om nu staten t.e.x skulle bekosta det, vad är problemet???
Om man inte har ngr drogproblem varför är man då emot det då??
Det tar ca 15 sekunder att blåsa och få grönt tills man kan starta bilen,
nån som inte har tid med det???

Muttley
24 juni 2009
Kalaspinglan skrev:
tkd_rille skrev:
Kalaspinglan skrev:

speciellt i yrkesfordon!

Okej, rätt synd att det inte är det! Är en toppenbra grej tycker jag,
dessutom gillar kunderna det som åker med smile
Trist när det krånglar, det kan våra oxå göra ibland men har inte varit
ngr större problem!

Ja de kvittar mig, jag vet att jag aldrig kört onykter pga jag är nästan nykterist så.

I min privata bil skulle jag aldrig haft de och vill inte ha. men de är ju bra på osäkra människor.

Muttley
24 juni 2009
Kalaspinglan skrev:

De var förslag om de men att bilägaren fick betala viss summa själv faktiskt.

Fattig student
1 282 Inlägg
24 juni 2009
tkd_rille skrev:
Kalaspinglan skrev:

De var förslag om de men att bilägaren fick betala viss summa själv faktiskt.

Det beror ju lite på självkostanaden med jag hålla med om, sen beror det ju på det här med service och dyligt..
Håller ju fortfarande på att dom som åker för rattfylla skulle haft riktigt svettiga böter och bekostat en stor del av den kostnaden..
Service och kontroll hos bilprovningen samtidigt som man besiktigar bilen, hade kunnat bli en liten kostnad.. Fattar inte varför vissa är så emot det..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 juni 2009
Det händer ofta att man får höra av flertalet av kompisarna att de har satt sig och kört direkt på morgonen när det var fest kvällen innan. Jag tycker det är så fruktansvärt idiotiskt, jag vet inte hur många gånger de tjatade om just detta på trafikskolan och ändå gör de så, känns inte som att man ska ha körkort då, som någon sa innan så vågar jag knappt köra efter att ha druckit en lättöl ens.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

blacken
24 juni 2009
Kalaspinglan skrev:

Att du ens frågar.
1:För mej och säkerligen en hel del andra så skulle jag bli tvungen att sälja bilen, för ett sådant skitsystem i min bil har jag omöjligen råd med. Men det skiter väl sådana som du i, bara ni får er vilja igenom. Hör då till bilden att jag är 50% invalid och är ganska så i behov av en bil då och då för att kunna ta mig längre sträckor.
2. skiten kommer att strula och klicka stup i kvarten, med dyra verkstadsbesök som påföljd.

Och till sist så ska varje individ bära sina egna lass, jag själv krökar inte därför så ska jag inte misstänkligöras som en pontensiell fyllkörare, enbart på grund av att det finns idiotskitstövlar som kör på lyset. Jag har inget behov av en dylik mackapär i min bil, jag behöver inte heller en sådan skitmojäng i min bil, jag vill inte ha en sådan j"""a skitgrunka i min bil. Det ska räcka med den argumentationen. Annars så är man inne på ren diktatur

697 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Kalaspinglan skrev:

Att du ens frågar.
1:För mej och säkerligen en hel del andra så skulle jag bli tvungen att sälja bilen, för ett sådant skitsystem i min bil har jag omöjligen råd med. Men det skiter väl sådana som du i, bara ni får er vilja igenom. Hör då till bilden att jag är 50% invalid och är ganska så i behov av en bil då och då för att kunna ta mig längre sträckor.
2. skiten kommer att strula och klicka stup i kvarten, med dyra verkstadsbesök som påföljd.

Och till sist så ska varje individ bära sina egna lass, jag själv krökar inte därför så ska jag inte misstänkligöras som en pontensiell fyllkörare, enbart på grund av att det finns idiotskitstövlar som kör på lyset. Jag har inget behov av en dylik mackapär i min bil, jag behöver inte heller en sådan skitmojäng i min bil, jag vill inte ha en sådan j"""a skitgrunka i min bil. Det ska räcka med den argumentationen. Annars så är man inne på ren diktatur

Inte meningen att du ska känna dej misstänkligjord, ber om ursäkt om
du känner det så, inte min mening!
Varför skulle du få sälja bilen??
Och jag skrev att -Om staten bekostar det.
-Vi har gamla bilar som fått monterat alkolås och det är inga problem...

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 juni 2009
Kalaspinglan skrev:

Måste ställa mig kritisk till idén om obligatoriska alkolås i alla bilar.

Varför?
1. Jag som aldrig dricker alkohol, varför ska jag behöva blåsa i något för att starta min bil? den kommer aldrig få ett negativt utslag så vad är poängen?
2. Det är extremt enkelt att lura eller komma förbi alkolås när det väl fungerar. Ett alkolås är i praktiken som att du har låst din bil och lagt nyckeln under framdäcket.
3. Ju kallare det bli desto längre tid tar det för låset att värmas upp. Uppvärmningen tar ström ifrån batteriet, har du dåligt med kräm i batteriet så får man inse att alkolåset just tog den sista droppen. Sedan kanske man har bråttom, oj fasiken får vänta 1-5 minut/er för att låset ska värmas upp.
4. Systemet behöver service, tror inte man kan köra runt med ett alkolås hur länge som helst, servicen är nog inget man grejar själv, onödig kostnad.
5. Systemet kommer gå sönder förr eller senare.
6. Efter ett tag blir munstyckena ohygieniska, vilket betyder att antingen tvättar man dom (går inte hur många gånger som helst) eller har en stor uppsättning munstycken = extra kostnad för ägaren.
7. Det finns inte tillräckligt med plats i alla bilar, kanske behövs stora ingrepp för att få det att fungera = stora kostnader. Folk med ovanliga bilar, skall dom tvingas förstöra inuti för att kunna köra dom?

Två frågor till dig: Varför ska alla behöva påverkas bara för att ett fåtal inte följer reglerna?
Om alla fordon har alkolås och folk ändå blir dödade av rattfyllerister, vad gör man då?

En liten notis: När man lyssnar på Vägverkets trafikinspektörer så talar dom sig varma om Vägverkets alkolås i uppkörningsbilarna och på dom låter det som att detta blir obligatoriskt inom 10 år så vi som är emot det har troligtvis redan förlorat eller inget att säga till om. Nu gäller det i första hand nya bilar och jag anar att dom äldre kommer förr eller senare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

379 Inlägg
25 juni 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/105229/693617_d4109f.jpg

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

4 001 Inlägg
25 juni 2009
Att staten skulle gå in och betala något sådant kommer aldrig att hända och även om staten gör det så är det ändå du & jag som betalat det ändå! Statens pengar är våra skattepengar, dom har lixom inte en grop där dom gräver fram lite pengar när det behövs.

Inför det som ett krav på dom som åkt dit för fyllekörning eller har ett antal LOB t.ex

Förresten så tar inte alkolåsen drograttfylla... det kommer bara att vara ett slag i luften om det blir obligatoriskt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
25 juni 2009
Kalaspinglan skrev:
blacken skrev:
Kalaspinglan skrev:

Att du ens frågar.

Inte meningen att du ska känna dej misstänkligjord, ber om ursäkt om
du känner det så, inte min mening!
Varför skulle du få sälja bilen??
Och jag skrev att -Om staten bekostar det.
-Vi har gamla bilar som fått monterat alkolås och det är inga problem...

Bara det att staten skulle aldrig bekosta ett sådant stunt, men däremot kräva en lagändring så att alla måste göra det. Är defenetivt det troligaste scenariot om det skulle falla berörda politiker på läppen med ett sådant förslag. Det skulle bli alldeles för dyrt för mig att skruva in dylikt skit i min bil, har helt enkelt inte råd, vad är det som är så svårt att fatta med det??
Och det förekommer att dom klickar stup ikvarten, dessutom så skulle dom passa på att lägga av typ mitt i vintern någonstans långt borta ifrån hemmet, och då så är det bärgare och aktoriserad verkstad som gäller. Ytterligare så är både kvalitè och funktion långt ifrån "värlsdbäst" på dom mojickerna..
Och till "syvende och sist" JAG VILL INTE HA SÅDANT SKIT I MIN BIL!.. acceptera det...
Senast redigerat av blacken (25 juni 2009)

697 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Slash skrev:
Kalaspinglan skrev:

Måste ställa mig kritisk till idén om obligatoriska alkolås i alla bilar.

Varför?
1. Jag som aldrig dricker alkohol, varför ska jag behöva blåsa i något för att starta min bil? den kommer aldrig få ett negativt utslag så vad är poängen?
2. Det är extremt enkelt att lura eller komma förbi alkolås när det väl fungerar. Ett alkolås är i praktiken som att du har låst din bil och lagt nyckeln under framdäcket.
3. Ju kallare det bli desto längre tid tar det för låset att värmas upp. Uppvärmningen tar ström ifrån batteriet, har du dåligt med kräm i batteriet så får man inse att alkolåset just tog den sista droppen. Sedan kanske man har bråttom, oj fasiken får vänta 1-5 minut/er för att låset ska värmas upp.
4. Systemet behöver service, tror inte man kan köra runt med ett alkolås hur länge som helst, servicen är nog inget man grejar själv, onödig kostnad.
5. Systemet kommer gå sönder förr eller senare.
6. Efter ett tag blir munstyckena ohygieniska, vilket betyder att antingen tvättar man dom (går inte hur många gånger som helst) eller har en stor uppsättning munstycken = extra kostnad för ägaren.
7. Det finns inte tillräckligt med plats i alla bilar, kanske behövs stora ingrepp för att få det att fungera = stora kostnader. Folk med ovanliga bilar, skall dom tvingas förstöra inuti för att kunna köra dom?

Två frågor till dig: Varför ska alla behöva påverkas bara för att ett fåtal inte följer reglerna?
Om alla fordon har alkolås och folk ändå blir dödade av rattfyllerister, vad gör man då?

En liten notis: När man lyssnar på Vägverkets trafikinspektörer så talar dom sig varma om Vägverkets alkolås i uppkörningsbilarna och på dom låter det som att detta blir obligatoriskt inom 10 år så vi som är emot det har troligtvis redan förlorat eller inget att säga till om. Nu gäller det i första hand nya bilar och jag anar att dom äldre kommer förr eller senare.

Givetvis så finns det fel och brister på allt, även detta!
Ta med låset in på kvällen om det är kallt ute, då blir den inte nerkyld.
Poängen med detta är väl, lite att det finns dom som kör kroniskt på
fyllan, år efter år...Eller den som blir förbannad på nån i fyllan och villan
i fyllan och kanske tar bilen i vredesmod! Eller den som alltid tar ett glas
vin/ en öl till maten, för det bara är ett glas men i själva verket så blir
personen kanske påverkad!
Hur dessa lås skulle kunna fuskas med det vet jag inte, men det går ju att
fuska med mkt! Men då kanske ett hårda straff skulle vara bra...

Men en fråga till dej då,  hur ska man komma åt alla som tar bilen och kör påverkade då??

Vi har väl mga lagar som alla blir drabbade av för att ett fåtal inte skött sej??
T.e.x kan en arbetsgivare ta drogtester på sina anställda, är det rätt?
Så varför kan man inte ha en lag till..
Men som sagt, jag har bara lagt upp den här tråden för att folk skulle
kolla in VV sida och sen höra vad andra tycker och tänker!

Jag vet inte allt , bara en massa tankar! Jag vet hur fruktansvärt trist
och sorgligt det är att förlora någon pga att en rattfull kör ihjälen en i
familjen.. Det sätter spår många många år framåt sad

blacken
25 juni 2009
hur ska man komma åt alla som tar bilen och kör påverkade då??

enda säkra sättet är att helt förbjuda fordon av alla de sort. För idioter föds det stup i kvarten, men en ska kan man glutta på, varför så krökar folk och fä pannbenet ur led så fort tillfälle gives?. Ett tips, habitat och livsmiljö är "ganska" så avgörande för sådana val i ens vardag..

3 714 Inlägg
26 juni 2009
Det där med alkolås är bara onödigt eftersom det går att kringgå utan större problem....

Men kan dom göra alkolåsen säkrare så kanske det funkar

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

6 Inlägg
17 februari 2012
Tror faktiskt inte att alkolås kommer fungera på sikt i vilket fall.

1. Väldigt dyrt

2. kan med enkelhet luras "tänker inte beskriva hur man kan göra det då jag inte vill medverka till eventuell fyllekörning" men tänker man efter i 5 minuter så gör man det enkelt med saker man kan hitta i vägkanten.

3.kan med enkelhet kopplas förbi "tänker inte beskriva detta heller av ovan nämd anledning"

4.Dom ger faktiskt en del felvärden, vet om en busschaffis som tvättade rutorna medans han väntade på en körning "sprutade på spolarvatten "spolarvätska och vatten blandat" på rutorna och spolade sedan av.
luktade såklart spolarvätska med det gör det i vilket fall.
resultatet var att alkolåset reagerade och bussen gick inte att starta.
I övrigt så tillåter tekniken felvärden vid följande tillfällen "dessa är inte alla med dessa är bekräftade"
Om du snusar så är det förhållande hög risk att den låser om du nyligen haft snus inne.
Om du använder dig av munvatten "många av dessa inehåller lite alkohol eller alkoholliknande ämnen"
detta kan faktiskt hålla i sig upp mot en halv dag "så länge du luktar fräsht i munnen typ" så klart varierar detta från munnvatten till munnvatten, men listerine är bekräftat.
Många andra saker du kan tänkas stoppa i truten har ämnen som är tillräkligt lika alkohol för att alkolåset kan komma att reagera.
Många rengöringsämnen du kan tänkas använda på in och utsida av bilen.
Rakvatten inehåller tillräckligt mycket alkohol för att du skall kunna bränna det.
väldigt höga odds att du inte kan starta bilen direkt efter att du rakat dig då rakvattnet ångar nästan ren alkohol som dels du andas in dels som ångar förbi munstycket när du närmar dig låset.

Folk som kör på fyllan och blir påtvingade alkolås kommer att kunna ta sig runt dom i vilket fall.
det stoppar dom kanske 2 gånger från att ta bilen men den tredje så har dom flesta Alagare kommit runt systemet.

I övrigt så finns det inget som säger att en A-lagare kör besiktade bilar.
Och om det nu skulle vara som så att du efter att du druckit är dum nog att köra "t.ex din morsa dog eller dyl"
så kommer du nog att ta dig förbi låset också.
Ni som har alkoslås försök ta er runt det jag kan nästan lova efter 5-10minuter så har ni startat bilen.

Nej det jag tror är grejen är att istället för att trycka dit lås och förlita sig på tekniken är att lyfta problemet desto mer. vi har lyckats se till att nästan alla har bälte på sig idag vilket inte var självklart förr.

För att komma runt en hel del fyllekörningar så behövs bara ett staket runt parkeringen på utestället en P-vakt som kan låta folk blåsa när dom kör därifrån "kostar inte mer än en vakt"
I övrigt så kommer långt många fler att åka dit om man utfäster en belöning på tips.
Låt oss säga att tips som leder till omhändertagandet om någon som kör full genererar 1000kr.
hur många vågar ens köra från en fest på fyllan? hur många av A-lagarna kommer inte ange sina kompisar för att få pengar till nästa helrör?
Nu är det ju som så att dom som kör på fyllan tänker som så "varför skulle någon sätta dit mig"
Men vet dom om att någon kan tjäna 1000kr på hans fyllekörning så blir det ju snarare "fan med kör jag nu är det ju säkert någon som ringer för att få lite fetare plånbok"
Är nästan övertygad om att det snarare är vägen att gå.

Jag ser inga problem med alkohol för sig själv, men att köra något som kan orsaka skador på andra än sig själv när man är berusad är totalt förjävligt, för mig räcker det med att bruka t.ex en spikpistol på lyset för att göra mig förbannad.
Själv kör jag aldrig på fyllan har aldrig gjort, låter inte heller mina kompisar köra på fyllan.
har vid tillfällen gått ut och försatt bil och mc ur bruk när misstanke om fyllekörning fanns.
"dvs kopplat ur startmotor tändning osv"

796 Inlägg
17 februari 2012
Seriöst? Vad tänkte du på när du bumpar en nästan 3 år gammal tråd? Finns andra trådar där sånt här tas upp..

Hemma bra, garaget BÄST!

6 Inlägg
17 februari 2012
Fan inte nu igen "måste fan lära mig att kolla datumen på trådarna"
Fick upp tråden när jag sökte efter annan läste genom och kommenterade.
Vad fan gör jag nu då? raderar ut inläggen?
Pinsamt......

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
17 februari 2012
King_Charger skrev:
Tror faktiskt inte att alkolås kommer fungera på sikt i vilket fall.

1. Väldigt dyrt

2. kan med enkelhet luras "tänker inte beskriva hur man kan göra det då jag inte vill medverka till eventuell fyllekörning" men tänker man efter i 5 minuter så gör man det enkelt med saker man kan hitta i vägkanten.

3.kan med enkelhet kopplas förbi "tänker inte beskriva detta heller av ovan nämd anledning"

4.Dom ger faktiskt en del felvärden, vet om en busschaffis som tvättade rutorna medans han väntade på en körning "sprutade på spolarvatten "spolarvätska och vatten blandat" på rutorna och spolade sedan av.
luktade såklart spolarvätska med det gör det i vilket fall.
resultatet var att alkolåset reagerade och bussen gick inte att starta.
I övrigt så tillåter tekniken felvärden vid följande tillfällen "dessa är inte alla med dessa är bekräftade"
Om du snusar så är det förhållande hög risk att den låser om du nyligen haft snus inne.
Om du använder dig av munvatten "många av dessa inehåller lite alkohol eller alkoholliknande ämnen"
detta kan faktiskt hålla i sig upp mot en halv dag "så länge du luktar fräsht i munnen typ" så klart varierar detta från munnvatten till munnvatten, men listerine är bekräftat.
Många andra saker du kan tänkas stoppa i truten har ämnen som är tillräkligt lika alkohol för att alkolåset kan komma att reagera.
Många rengöringsämnen du kan tänkas använda på in och utsida av bilen.
Rakvatten inehåller tillräckligt mycket alkohol för att du skall kunna bränna det.
väldigt höga odds att du inte kan starta bilen direkt efter att du rakat dig då rakvattnet ångar nästan ren alkohol som dels du andas in dels som ångar förbi munstycket när du närmar dig låset.

Folk som kör på fyllan och blir påtvingade alkolås kommer att kunna ta sig runt dom i vilket fall.
det stoppar dom kanske 2 gånger från att ta bilen men den tredje så har dom flesta Alagare kommit runt systemet.

I övrigt så finns det inget som säger att en A-lagare kör besiktade bilar.
Och om det nu skulle vara som så att du efter att du druckit är dum nog att köra "t.ex din morsa dog eller dyl"
så kommer du nog att ta dig förbi låset också.
Ni som har alkoslås försök ta er runt det jag kan nästan lova efter 5-10minuter så har ni startat bilen.

Nej det jag tror är grejen är att istället för att trycka dit lås och förlita sig på tekniken är att lyfta problemet desto mer. vi har lyckats se till att nästan alla har bälte på sig idag vilket inte var självklart förr.

För att komma runt en hel del fyllekörningar så behövs bara ett staket runt parkeringen på utestället en P-vakt som kan låta folk blåsa när dom kör därifrån "kostar inte mer än en vakt"
I övrigt så kommer långt många fler att åka dit om man utfäster en belöning på tips.
Låt oss säga att tips som leder till omhändertagandet om någon som kör full genererar 1000kr.
hur många vågar ens köra från en fest på fyllan? hur många av A-lagarna kommer inte ange sina kompisar för att få pengar till nästa helrör?
Nu är det ju som så att dom som kör på fyllan tänker som så "varför skulle någon sätta dit mig"
Men vet dom om att någon kan tjäna 1000kr på hans fyllekörning så blir det ju snarare "fan med kör jag nu är det ju säkert någon som ringer för att få lite fetare plånbok"
Är nästan övertygad om att det snarare är vägen att gå.

Jag ser inga problem med alkohol för sig själv, men att köra något som kan orsaka skador på andra än sig själv när man är berusad är totalt förjävligt, för mig räcker det med att bruka t.ex en spikpistol på lyset för att göra mig förbannad.
Själv kör jag aldrig på fyllan har aldrig gjort, låter inte heller mina kompisar köra på fyllan.
har vid tillfällen gått ut och försatt bil och mc ur bruk när misstanke om fyllekörning fanns.
"dvs kopplat ur startmotor tändning osv"

vet att det du svarade på är gammalt men det är endå jävligt bra ämne som inte får glömmas bort

grejen med alkolås är kanske att det inte stoppar alla från att köra
men! det stoppar nog många från att fortsätta köra fulla

grejen med alkolister är att dom oftast tappar greppet totalt när körkortet blir indraget
och då slutar det med att dom skiter i allt totalt
får dom då möjligheten att ha kvar körkortet så kan det faktist bli ett väldigt bra resultat
då dom har något kvar att kämpa för

om det var i årskiftet eller om det var 1feb som en ny lag infördes där det kommer bli billigare att få alkolås monterat i bilen dock på egen kostnad
samtidigt som det är 12månaders indragning som minst för rattfylla
så det har blivit hårdare och gör att folk kommer montera in alkolås tidigare

men visst kan man koppla ur det men man får en notering i körkortet och detta gör att polisen direkt när dom ser körkortet kommer veta att dom ska köra bil med alkolås och gör då en funktions kontroll
av alkolåset

jag ser hellre folk med alkolås i sina bilar än folk utan körkort utan skattade försäkrade osv
som inte har något att förlora

men alla mynt har 2sidor
och man får välja det som skadar minst

jag personligen förstår inte hur man kan sätta sig full bakom ratten jag kör inte ens bil på kvällen efter utan väntar tills det gått 1dygn och kvällen efter det även om jag bara drukit en starköl

nu dricker jag högst 1gång om året har haft perioder där jag inte ens drukit en droppe på 5år

men har folk runt mig som har alkohol problem och det är ingen lek är helt övertygad om att det är förbannat svårt att klara sig ifrån spriten och det drabbar deras arbetsliv och övriga liv och det är oftast då det går till att dom sätter sig full och kör för att kunna jobba osv

och det sista dom gör är att erkänna att dom har problem

Kör fort så hinner inget hända...

Sök