King_Charger skrev:
Tror faktiskt inte att alkolås kommer fungera på sikt i vilket fall.
1. Väldigt dyrt
2. kan med enkelhet luras "tänker inte beskriva hur man kan göra det då jag inte vill medverka till eventuell fyllekörning" men tänker man efter i 5 minuter så gör man det enkelt med saker man kan hitta i vägkanten.
3.kan med enkelhet kopplas förbi "tänker inte beskriva detta heller av ovan nämd anledning"
4.Dom ger faktiskt en del felvärden, vet om en busschaffis som tvättade rutorna medans han väntade på en körning "sprutade på spolarvatten "spolarvätska och vatten blandat" på rutorna och spolade sedan av.
luktade såklart spolarvätska med det gör det i vilket fall.
resultatet var att alkolåset reagerade och bussen gick inte att starta.
I övrigt så tillåter tekniken felvärden vid följande tillfällen "dessa är inte alla med dessa är bekräftade"
Om du snusar så är det förhållande hög risk att den låser om du nyligen haft snus inne.
Om du använder dig av munvatten "många av dessa inehåller lite alkohol eller alkoholliknande ämnen"
detta kan faktiskt hålla i sig upp mot en halv dag "så länge du luktar fräsht i munnen typ" så klart varierar detta från munnvatten till munnvatten, men listerine är bekräftat.
Många andra saker du kan tänkas stoppa i truten har ämnen som är tillräkligt lika alkohol för att alkolåset kan komma att reagera.
Många rengöringsämnen du kan tänkas använda på in och utsida av bilen.
Rakvatten inehåller tillräckligt mycket alkohol för att du skall kunna bränna det.
väldigt höga odds att du inte kan starta bilen direkt efter att du rakat dig då rakvattnet ångar nästan ren alkohol som dels du andas in dels som ångar förbi munstycket när du närmar dig låset.
Folk som kör på fyllan och blir påtvingade alkolås kommer att kunna ta sig runt dom i vilket fall.
det stoppar dom kanske 2 gånger från att ta bilen men den tredje så har dom flesta Alagare kommit runt systemet.
I övrigt så finns det inget som säger att en A-lagare kör besiktade bilar.
Och om det nu skulle vara som så att du efter att du druckit är dum nog att köra "t.ex din morsa dog eller dyl"
så kommer du nog att ta dig förbi låset också.
Ni som har alkoslås försök ta er runt det jag kan nästan lova efter 5-10minuter så har ni startat bilen.
Nej det jag tror är grejen är att istället för att trycka dit lås och förlita sig på tekniken är att lyfta problemet desto mer. vi har lyckats se till att nästan alla har bälte på sig idag vilket inte var självklart förr.
För att komma runt en hel del fyllekörningar så behövs bara ett staket runt parkeringen på utestället en P-vakt som kan låta folk blåsa när dom kör därifrån "kostar inte mer än en vakt"
I övrigt så kommer långt många fler att åka dit om man utfäster en belöning på tips.
Låt oss säga att tips som leder till omhändertagandet om någon som kör full genererar 1000kr.
hur många vågar ens köra från en fest på fyllan? hur många av A-lagarna kommer inte ange sina kompisar för att få pengar till nästa helrör?
Nu är det ju som så att dom som kör på fyllan tänker som så "varför skulle någon sätta dit mig"
Men vet dom om att någon kan tjäna 1000kr på hans fyllekörning så blir det ju snarare "fan med kör jag nu är det ju säkert någon som ringer för att få lite fetare plånbok"
Är nästan övertygad om att det snarare är vägen att gå.
Jag ser inga problem med alkohol för sig själv, men att köra något som kan orsaka skador på andra än sig själv när man är berusad är totalt förjävligt, för mig räcker det med att bruka t.ex en spikpistol på lyset för att göra mig förbannad.
Själv kör jag aldrig på fyllan har aldrig gjort, låter inte heller mina kompisar köra på fyllan.
har vid tillfällen gått ut och försatt bil och mc ur bruk när misstanke om fyllekörning fanns.
"dvs kopplat ur startmotor tändning osv"