Rquired skrev:
Bmw 325 E30, finns som bakhjulsdriven 325i och fyrhjulsdriven 325ix. Väldigt rolig bil att köra, komfort? För att vara en liten och sportinriktad bil är den bekväm, men det är komfort som är huvudsyftet med den bilen. Vill du ha en nästan lika kul bil med mer komfort, kolla på Bmw 525i/525ix istället.
Men nämre eftertanke, 525ix har en bättre motor (kamkedja, så gott som outslitlig) än vad 325 har (kamrem) och dessutom är E34 en av Bmws mest välbyggda bilar. Satsa på en sådan...
Bmw med fyrhjulsdrift driver mer bak än fram, vilket ger ett bakhjulsdrivet beteende trots att den är 4x4. Det är min definition på "kul att köra" i alla fall
Ett annat mycket bra val är Audi quattro, tänker på gamla Audi 100 då. Vad jag hört (*läst) så ska turbo 4an vara ett bättre val än V6an. Men om man skall ha V6 är det lika bra att gå på 2.8q direkt istället för 2.6q. Audis bilar är understyrda till betendet och därmed (enligt mitt tycke) inte lika roliga som Bmw. Därför hamnar det på andra plats i listan, men inget dåligt val de heller.
Om Bmw finns ett kanonforum (
www.autopower.se) där du hittar det mesta. Nått liknande om Audi känner jag inte till.
Rent generellt, det viktigaste att se upp med när det gäller Bmw (och även audi quattro kan jag tänka mig) är buskörda/hårdkörda bilar. Bilar som är roliga att köra körs gärna hårt, vilket ger en bil som kan kräva dyra reparationer.
Lycka till med köpet!