Köpte en bil (2006) hos en auktoriserad bilförsäljare. När man hämtar bilen så får man enbart 1 nyckel? Reagerade på detta och tog upp det det ska väll alltid ingå 2 st nycklar?
Vad tycker ni? vad gäller i denna situation? jag viste inte om att det enbart var 1 nyckel förens jag fick bilen o papprena var på skrivna. Säljaren vi köpte bilen av var på semester så de skullle kontakta oss när han kommer tillbaka..
Vad kan man kräva en ny nyckel så man vet garanterat att den inte har nån nyckel på vift?
Borde väl ändå ingå 2 nycklar? Om bilen du köpte blir stulen och du bara har en nyckel så får du inte ut ngt på försäkringen väl? eller har jag missuppfattat det hela
Borde väl ändå ingå 2 nycklar? Om bilen du köpte blir stulen och du bara har en nyckel så får du inte ut ngt på försäkringen väl? eller har jag missuppfattat det hela
ja har vart med om samma som ts köprte min audi på firma fick bara en nyckel !! om det är så som du säger med försäkringen kan det ju vara läge att ska ffa en till nyckel!!
Till nästan alla bilmärken har man 2 nycklar som standart, om inte säljaren har sagt att det finns bara en nyckel så finns bara en och vill du ha 2 då får man betala för det. Däremot om du inte fått informationen att det finns bara 1 nyckel så skulle jag kräva en till. Säljaren har kanske bara lagt den någonstanns utan att meddela sin kolega om det. Avvakta till säljaren är tillbaka, om det finns bara en så rekomenderar jag att du beställer en ny och programerar om immobilisern så att den borttappade blir avprogramerad.
Till nästan alla bilmärken har man 2 nycklar som standart, om inte säljaren har sagt att det finns bara en nyckel så finns bara en och vill du ha 2 då får man betala för det. Däremot om du inte fått informationen att det finns bara 1 nyckel så skulle jag kräva en till. Säljaren har kanske bara lagt den någonstanns utan att meddela sin kolega om det. Avvakta till säljaren är tillbaka, om det finns bara en så rekomenderar jag att du beställer en ny och programerar om immobilisern så att den borttappade blir avprogramerad.
Hej
Ja exakt så här är det säljaren har ej informerat om detta det fick vi veta när vi hämtade bilen och skrivit på alla papper. Det finns ingen mera nyckel den är bort tappad enligt förra ägarna. Inte Sett ett papper på att den är avprogrammerad heller. När vi påpekade detta så bakade de lite men vill ännu att säljaren ska komma tilllbaka. Får väll se vad som händer. Tycker nog de ska stå för en nykel och checka så det bara finns de till immbolizern.
Ja exakt så här är det säljaren har ej informerat om detta det fick vi veta när vi hämtade bilen och skrivit på alla papper. Det finns ingen mera nyckel den är bort tappad enligt förra ägarna. Inte Sett ett papper på att den är avprogrammerad heller. När vi påpekade detta så bakade de lite men vill ännu att säljaren ska komma tilllbaka. Får väll se vad som händer. Tycker nog de ska stå för en nykel och checka så det bara finns de till immbolizern.
Hoppas att säljaren är skysst och fixar fram en till nyckel åt dig eller iaf ta halva kostnaden. Se iaf till att du har en reservnyckel till bilen för om du råkar tappa bort den enda nyckel du har så blir det väldigt kostsamt för dig. När man programerar in en ny nyckel då har man den gamla som referens, den borttappade blir aut bortprogramerad och du slipper byta ut hela immobilisersystemet.
Håller med, är där inte tre nycklar till en Volvo? Oavsett, gå till handlaren och begär att de kodar om den till att enbart gälla de nycklar du har tillgängliga (passa på och beställ en ny, för en nyckel är inte kul om man tappar den). Annars är risken att FB krånglar vid ev. stöld
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
på nyare saab kan man kolla hur många nycklar som är kodade till bilen igenom att ha tändningen på och trycka på nån av knapparna på nyckeln. då hoppar det fram info i siden om antal nycklar.. vet inte om den funktionen finns på fler bilar
Finns det bara 1-nyckel så är det ju inte mycket att göra.
Finns hur mkt som helst att göra då
Mitt tips är att fixa en ny nyckel samt "ta bort" den nyckel som saknas, be märkesverkstad gå in och programmera in nycklar som finns och ta bort borttappade nycklar.
Hade bara 1 nyckel till min bil när jag köpte den men fixade en ny och tog bort den borttappade nyckeln. Jobbar på märkesverkstad så det hela kostade mej 184kr då med inslipning av ny nyckel inräknad. en bra stöldförsäkring kan man säga om man vill slippa försäkringsstrul vid stöld.
Lurigt, är det någon som VET vad som gäller ang skyldigheter osv vid företagsälj?
Är det en BRA seriös större firma fixar dom 2 nycklar precis som det ska vara, vill dom inte fixa nya nycklar ens bör man leta efter en annan bil på ANNAN verkstad.
För mej personligen finns bara 2 alternativ när man köper bil:
Alt1: Köp privat och gör en chansning om du har pengar till ett privatköp.
Alt2: Köp på stor firma, gärna märkesverkstad som är MRF ansluten dock är det ju till lite högre pris än privat men finns ju också möjlighet till kredit. Dock är detta seriösa firmor som håller det dom lovar.
Köpte en bil (2006) hos en auktoriserad bilförsäljare. När man hämtar bilen så får man enbart 1 nyckel? Reagerade på detta och tog upp det det ska väll alltid ingå 2 st nycklar?
Vad tycker ni? vad gäller i denna situation? jag viste inte om att det enbart var 1 nyckel förens jag fick bilen o papprena var på skrivna. Säljaren vi köpte bilen av var på semester så de skullle kontakta oss när han kommer tillbaka..
Vad kan man kräva en ny nyckel så man vet garanterat att den inte har nån nyckel på vift?
om det är en av dina onlinevolvos så kan du ta med bilen till bilia och nolla antalnycklar, därefter lägga till den du har. dvs. har någon stulit en nyckel tidigare så är den borttagen.
Ska man göra det ordentligt så ska man byta alla lås runtom bilen. Annars kan ju någon öppna dörren, lossa växel o bromsar och sno bilen ändå. Och då kostar det!
se till att få det på papper att du endast har 1nyckel annars kan det bli problem
vet en som blev av med en bil som han fått 1nyckel ett försäkringsbolag slog larm och lyckades hitta bilen efter någon tomte hade försökt försäkra bilen i sitt namn hehe mycket spännande
Bara att kolla i instruktionsboken hur många nycklar som ska finnas med. Har för mig att det borde vara 2 master + 1 extra. (verkstadsnyckel/dörrlås nyckel)
hmm låter väldigt konstigt, men en fråga bara varför gör du en tråd 3år efter att du har köpt bilen? Varför tog du inte tag i det här när du köpte bilen och fixade det på en gång? Men det borde ju kunna gå att avprogrammera nycklen hos Volvo. Sen att de fixar en ny nyckel och programmerara dessa två nycklar. Har köpte ett par bilar där det bara funnits en nyckel men då är det gamla bilar så då har man ju lite förståelse. Men när det gäller lite nyare bilar så ska man vara uppmärksam. Men om man öppnar med nyckel går inte larmet på bilen då? Eller personen som har den andra nycklen om det nu är någon som den sista nycklen, kan bara öppna bilen och göra vad han vill sen eller? Isåfall skulle man ju nästan behöva byta ut alla lås på bilen