3241
Sök

Vad drar v70 diesel i stan vs på landsväg

3 259 Inlägg
6 juli 2010
#21
Som skrivet tidigare, gå in på turboperformanceclub och sök så hittar du endel intressant läsning om volvo dieslar som drar över litern....

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 639 Inlägg
6 juli 2010
#22
JonR skrev:
Som skrivet tidigare, gå in på turboperformanceclub och sök så hittar du endel intressant läsning om volvo dieslar som drar över litern....

MVH/Jon

Har aldrig åkt i en Volvo diesel som drar över litern kan jag säga tongue . Eller jo! en FH16 smile

Farsan har en V70 D5 -09 som ligger runt 0,7L/mil.

För att inte tala om V70 DrivE som till och med går billigare än VW Polo bluemotion. Volvon tog 0,34L/mil i nått tyskt test med massa bilar inblandade och vann överlägset i testet.
Senast redigerat av Munkis (6 juli 2010)


3 259 Inlägg
6 juli 2010
#23
Volvo dieslar är törstiga jämfört med andra dieselbilar, det är jag knappast ensam om att tycka. Personligen har jag ägt S70 TDI -98, V70 D5 -04, passat 110hk -98, passat 130hk -02, båda volvona såldes för att dom var på tok för törstiga, 110hk passaten såldes för att göra plats för 130hk passaten... Det är mina erfarenheter iaf!

Skulle vilja se en vanlig svensson köra den där volvon på 0,34L/mil! big_smile Under rätt omständigheter är det nog många bilar som går att köra på hälften av den vanliga soppaförbrukningen, men i verkligheten, nja det vette tusan!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juli 2010
#24
JonR skrev:
Volvo dieslar är törstiga jämfört med andra dieselbilar, det är jag knappast ensam om att tycka. Personligen har jag ägt S70 TDI -98, V70 D5 -04, passat 110hk -98, passat 130hk -02, båda volvona såldes för att dom var på tok för törstiga, 110hk passaten såldes för att göra plats för 130hk passaten... Det är mina erfarenheter iaf!

Skulle vilja se en vanlig svensson köra den där volvon på 0,34L/mil! big_smile Under rätt omständigheter är det nog många bilar som går att köra på hälften av den vanliga soppaförbrukningen, men i verkligheten, nja det vette tusan!

MVH/Jon

Det är rätt kul att läsa det du skriver. Snacka om att du måste bära runt på en hel del hat mot just Volvo. Undrar varför egentligen, men det är inte mitt problem. Tycker bara synd om dig som verkligen måste få ont i huvudet, så många Volvos som finns där ute i vårt avlånga land..roll

Ontopic så tror jag mycket har mer hur man tänker i körningen också, och inte bara bilens fel. Har man tung gasfot, så drar den mer helt enkelt. De som kör effektivt gasar inte i nedförsbackar och så vidare. Inte alla som tänker på det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 001 Inlägg
6 juli 2010
#25
AirOne skrev:
JonR skrev:
Volvo dieslar är törstiga jämfört med andra dieselbilar, det är jag knappast ensam om att tycka. Personligen har jag ägt S70 TDI -98, V70 D5 -04, passat 110hk -98, passat 130hk -02, båda volvona såldes för att dom var på tok för törstiga, 110hk passaten såldes för att göra plats för 130hk passaten... Det är mina erfarenheter iaf!

Skulle vilja se en vanlig svensson köra den där volvon på 0,34L/mil! big_smile Under rätt omständigheter är det nog många bilar som går att köra på hälften av den vanliga soppaförbrukningen, men i verkligheten, nja det vette tusan!

MVH/Jon

Det är rätt kul att läsa det du skriver. Snacka om att du måste bära runt på en hel del hat mot just Volvo. Undrar varför egentligen, men det är inte mitt problem. Tycker bara synd om dig som verkligen måste få ont i huvudet, så många Volvos som finns där ute i vårt avlånga land..roll

Ontopic så tror jag mycket har mer hur man tänker i körningen också, och inte bara bilens fel. Har man tung gasfot, så drar den mer helt enkelt. De som kör effektivt gasar inte i nedförsbackar och så vidare. Inte alla som tänker på det.

det han säger är sanning, jag har en V70 och innan så hade jag en Audi med samma motor 2,5Tdi 140hk, trots det så var Audin bränslesnålare och definitivt betydligt snålare än V70:n när man hänger på ett släp.
En kompis till mig upplever samma sak mellan hans gamla Audi A6 2,5tdi och hans nuvarande V70N D5

Varför en V70 140hk drar mera än en Audi A6 140hk vet jag inte men så är det iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juli 2010
#26
kolvas skrev:
AirOne skrev:
JonR skrev:
Volvo dieslar är törstiga jämfört med andra dieselbilar, det är jag knappast ensam om att tycka. Personligen har jag ägt S70 TDI -98, V70 D5 -04, passat 110hk -98, passat 130hk -02, båda volvona såldes för att dom var på tok för törstiga, 110hk passaten såldes för att göra plats för 130hk passaten... Det är mina erfarenheter iaf!

Skulle vilja se en vanlig svensson köra den där volvon på 0,34L/mil! big_smile Under rätt omständigheter är det nog många bilar som går att köra på hälften av den vanliga soppaförbrukningen, men i verkligheten, nja det vette tusan!

MVH/Jon

Det är rätt kul att läsa det du skriver. Snacka om att du måste bära runt på en hel del hat mot just Volvo. Undrar varför egentligen, men det är inte mitt problem. Tycker bara synd om dig som verkligen måste få ont i huvudet, så många Volvos som finns där ute i vårt avlånga land..roll

Ontopic så tror jag mycket har mer hur man tänker i körningen också, och inte bara bilens fel. Har man tung gasfot, så drar den mer helt enkelt. De som kör effektivt gasar inte i nedförsbackar och så vidare. Inte alla som tänker på det.

det han säger är sanning, jag har en V70 och innan så hade jag en Audi med samma motor 2,5Tdi 140hk, trots det så var Audin bränslesnålare och definitivt betydligt snålare än V70:n när man hänger på ett släp.
En kompis till mig upplever samma sak mellan hans gamla Audi A6 2,5tdi och hans nuvarande V70N D5

Varför en V70 140hk drar mera än en Audi A6 140hk vet jag inte men så är det iaf.

Det är säkert dagens sanning, och jag misstror inte de som verkligen vet. Men det var mer sättet som mer påminner om dagisnivå när folk pekade finger och skrattade åt andra för att de hade en viss sorts spelkula när alla andra hade en annan, jag hellre påpekade och tyckte var onödigt.
Dock tror jag det är en del i "snittet" som skulle försvinna, om de började fundera hur de egentligen kör sina bilar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 259 Inlägg
6 juli 2010
#27
AirOne skrev:
Det är rätt kul att läsa det du skriver. Snacka om att du måste bära runt på en hel del hat mot just Volvo. Undrar varför egentligen, men det är inte mitt problem. Tycker bara synd om dig som verkligen måste få ont i huvudet, så många Volvos som finns där ute i vårt avlånga land..roll

Ontopic så tror jag mycket har mer hur man tänker i körningen också, och inte bara bilens fel. Har man tung gasfot, så drar den mer helt enkelt. De som kör effektivt gasar inte i nedförsbackar och så vidare. Inte alla som tänker på det.

Kan med största säkerhet påstå att jag ligger i top 20 listan av medlemmar som har ägt mest volvobilar på garaget.org så någon volvohatare är jag inte! Personligen älskade jag att köra min D5 -04, fanns ingen bättre bil att dra husvagn med eller att mala landsväg med, men när den drar soppa som en bensinare så försvinner ju poängen med dieselbil enligt min mening, plus att skatten är lite dyrare på volvon än på passaten! Och om folk vill köra volvodieslar så får dom göra det, är absolut inget jag har med att göra och inte det tråden handlar om heller och inte det som jag försöker få fram heller... Vore kul o veta vad som fick dig att tro det, nåt speciellt jag skrev? Jag bistår bara med mina personliga självupplevda erfarenheter, vad nu problemet med det är?

Finns garanterat inte en enda människa på detta forum som ärligt kan påstå att en 2,5tdi/D5 (Volvo) är snålare än en 110/130 1.9tdi(VW), sen om du har problem med att acceptera det så är ju inte det mitt fel? smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
26 375 Inlägg
6 juli 2010
#28
JonR skrev:
AirOne skrev:
Det är rätt kul att läsa det du skriver. Snacka om att du måste bära runt på en hel del hat mot just Volvo. Undrar varför egentligen, men det är inte mitt problem. Tycker bara synd om dig som verkligen måste få ont i huvudet, så många Volvos som finns där ute i vårt avlånga land..roll

Ontopic så tror jag mycket har mer hur man tänker i körningen också, och inte bara bilens fel. Har man tung gasfot, så drar den mer helt enkelt. De som kör effektivt gasar inte i nedförsbackar och så vidare. Inte alla som tänker på det.

Kan med största säkerhet påstå att jag ligger i top 20 listan av medlemmar som har ägt mest volvobilar på garaget.org så någon volvohatare är jag inte! Personligen älskade jag att köra min D5 -04, fanns ingen bättre bil att dra husvagn med eller att mala landsväg med, men när den drar soppa som en bensinare så försvinner ju poängen med dieselbil enligt min mening, plus att skatten är lite dyrare på volvon än på passaten! Och om folk vill köra volvodieslar så får dom göra det, är absolut inget jag har med att göra och inte det tråden handlar om heller och inte det som jag försöker få fram heller... Vore kul o veta vad som fick dig att tro det, nåt speciellt jag skrev? Jag bistår bara med mina personliga självupplevda erfarenheter, vad nu problemet med det är?

Finns garanterat inte en enda människa på detta forum som ärligt kan påstå att en 2,5tdi/D5 (Volvo) är snålare än en 110/130 1.9tdi(VW), sen om du har problem med att acceptera det så är ju inte det mitt fel? smile

MVH/Jon

Om du gör som jag och läser igenom dina kommentarer i tråden så kommer du förmodligen förstå vad jag är ute efter. Den och den skit för den och den är så dålig. Men den jag har är så bra för den är...och så vidare.
Det är som att vara tillbaka på barnskolan när man hört sånt snack. Men hursomhelst. Kul att du i alla fall kan skriva en kort mening om att de var bra på nåt i alla fall..och sen gick det åt skogen..
Inget illa menat dock.

Jag säger inte med detta att Volvo är bättre än till exempel Vw som har mer pengar till utvecklig och större kapacitet till att göra bättre dieselmotorer.
Jag säger hellre att de är nog inte så otroligt dåliga såsom folk tror bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

dBverkstan.se
64 Inlägg
6 juli 2010
#29
Kan ju bara utgå i från min egna d5a och den brukar ligga mellan 0,55-0,6 beroende på hur hårt man kört, då kör jag landsväg och motorväg 20mil om dagen, blir väl lite stadskörning också men huvudsakligen landsväg och motorväg. Kör då mellan 100-110mil på en tank och då brukar man få i en 58-60L i tanken. Då brukar färdatorn säga 0,38 big_smile

3 259 Inlägg
6 juli 2010
#30
Jag påstår inte att "den" är bra, bara för att jag har "den"! Jag säger däremot att "den" är bra, därför har jag "den", viss skillnad... Och ja, enbart för att soppaförbrukningen är som den är så vill jag inte ha en sån, barnsligt eller ej, tyck vad du vill, men att åka dieselbil handlar till 99,99% för mig om just förbrukningen! Man åker ju diesel för att man är snål.... Och varför just en volvo ska dra 2dl mer per mil än en VW vet jag inte men det är en störande faktor... Därav min negativitet!

En dålig sak tycker jag illa om, en bra sak tycker jag positivt om oavsett vad tillverkaren heter....

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2fast4you
371 Inlägg
6 juli 2010
#31
sen har jag också en teori. visst volvon är törstig men då håller den ju typ 2 te 3 gånger längre än dom flesta dieselbilar även mercedes är törstig. men dom håller i genomsnitt 2 te 3 gånger längre dom me. så kan bero på att det inte är riktigt samma tolleranser på allt.. för när såg ni senast en typ passat diesel me 50 t mil på mätarn and still going strong?

haru kört fast eller

3 259 Inlägg
6 juli 2010
#32
impresst skrev:
sen har jag också en teori. visst volvon är törstig men då håller den ju typ 2 te 3 gånger längre än dom flesta dieselbilar även mercedes är törstig. men dom håller i genomsnitt 2 te 3 gånger längre dom me. så kan bero på att det inte är riktigt samma tolleranser på allt.. för när såg ni senast en typ passat diesel me 50 t mil på mätarn and still going strong?

Att man ser många MB och volvo med 50.000+mil på mätaren är väl kanske av den enkla anledning att dom bilarna är väldigt vanliga som taxi, men nåt som bör tilläggas är ju att från att den var ny tills det att den har gått 50.000mil så har nog en hel del bytts ut, vilket kan göras med vilket bilmärke som helst!

Min Passat 1.9TDI, har nu rullat 32.000mil, oskruvad! Det enda som är gjort åt drivlinan är kamrem, oljor, filter, generator, och en yttre drivknut,(den andra yttre är på G nu) för att ge ett exempel, men då var exemplaret jag hittade extremt välskött, i stort sett nyskick när jag köpte den för 3års sedan med 26.000mil på mätaren, kan dock inte uttala mig om det gäller generellt men har inte hört så mycket om rasade 1,9tdi's, det enda jag vill påminna mig att ha hört är trasiga spridare till 130hästarn som gått sönder pga dåligt bränsle (om man tex tankar skitdiesel) men det är ju inte bilens fel...

Personligen har jag bytt växellådor med missljud på några manuella V70 D5 (-02-06) med 15-25.000mil på mätaren, automatlådorna vet jag inte men dom är väl inte kända för att vara stryktåliga vill jag minnas? Men motorerna mig veterligen verkar hålla lika bra som dom flesta andra märken...... till exempel VW! wink

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (6 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 001 Inlägg
6 juli 2010
#33
impresst skrev:
sen har jag också en teori. visst volvon är törstig men då håller den ju typ 2 te 3 gånger längre än dom flesta dieselbilar även mercedes är törstig. men dom håller i genomsnitt 2 te 3 gånger längre dom me. så kan bero på att det inte är riktigt samma tolleranser på allt.. för när såg ni senast en typ passat diesel me 50 t mil på mätarn and still going strong?

ser en sådan passat nästan varje dag... det är rosten eller slarv med kamremsbytesom dödar dom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök