impresst skrev:
sen har jag också en teori. visst volvon är törstig men då håller den ju typ 2 te 3 gånger längre än dom flesta dieselbilar även mercedes är törstig. men dom håller i genomsnitt 2 te 3 gånger längre dom me. så kan bero på att det inte är riktigt samma tolleranser på allt.. för när såg ni senast en typ passat diesel me 50 t mil på mätarn and still going strong?
Att man ser många MB och volvo med 50.000+mil på mätaren är väl kanske av den enkla anledning att dom bilarna är väldigt vanliga som taxi, men nåt som bör tilläggas är ju att från att den var ny tills det att den har gått 50.000mil så har nog en hel del bytts ut, vilket kan göras med vilket bilmärke som helst!
Min Passat 1.9TDI, har nu rullat 32.000mil, oskruvad! Det enda som är gjort åt drivlinan är kamrem, oljor, filter, generator, och en yttre drivknut,(den andra yttre är på G nu) för att ge ett exempel, men då var exemplaret jag hittade
extremt välskött, i stort sett nyskick när jag köpte den för 3års sedan med 26.000mil på mätaren, kan dock inte uttala mig om det gäller generellt men har inte hört så mycket om rasade 1,9tdi's, det enda jag vill påminna mig att ha hört är trasiga spridare till 130hästarn som gått sönder pga dåligt bränsle (om man tex tankar skitdiesel) men det är ju inte bilens fel...
Personligen har jag bytt växellådor med missljud på några manuella V70 D5 (-02-06) med 15-25.000mil på mätaren, automatlådorna vet jag inte men dom är väl inte kända för att vara stryktåliga vill jag minnas? Men motorerna mig veterligen verkar hålla lika bra som dom flesta andra märken...... till exempel VW!
MVH/Jon