3500
Sök

Vad drar v70 diesel i stan vs på landsväg

1 062 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#1
ja funderar på att köpa en v70 diesel, då ja tycker att bensin motorerna i dom är väldigt törstiga. men ändå gillar dom bilarna.  vad drar din v70 i stan och på landsvägen? vet det skiljer beror på hur man kör, men får en ca uppfattning



tack på förhand

1 171 Inlägg
6 juli 2009
#2
En diesel kan man få att dra otroligt lite inne i stan om man tänker till. Ibland nerimot 0.6L/mil om man har tur men ofta under 0.7. Det går även att få den att dra 1.5l/mil om man gasar och kör på låga växlar och kopplar ur så fort man ska sakta farten.

Annars kolla databladet för Volvon, där har du en mätning enligt samma norm som andra bilar iaf.


Muttley
7 juli 2009
#3
De arbetsbilarna jag kör v70 från 07-08 drar i snitt 0.65 per mil. och de snittar allt från 30-70 mil om dagen nästan varje dag i veckan. dock är de automatare (trevligt till yrkesbil)

Så man kör riktigt billigt.
De är turbodiesel dessutom så de är bra tryck i de. otroligt trevlig bil smile

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#4
Hade en S70 -98 och den gick fasiken inte billigt! under 0,8 var helt omöjligt! oftast låg den runt litern! Finns ju liksom ingen mening med att åka en dieselbil då.. Tur att man såg ljuset och köpte en Passat av VW(märket som kan tillverka dieselmotorer) 1800kg bil 160hk 400vrid(chip) och den drar aldrig över 0,65 HUR MAN ÄN KÖR!(Inte ens med bilsläp med bil på) Alltså då menar jag att jag är väldigt gasglad och ger fullt järn väldigt ofta.. Kör på samma sätt med en sur volvodiesel och den går på 4 liter milen.. 

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 036 Inlägg
7 juli 2009
#5
JonR skrev:
Hade en S70 -98 och den gick fasiken inte billigt! under 0,8 var helt omöjligt! oftast låg den runt litern! Finns ju liksom ingen mening med att åka en dieselbil då.. Tur att man såg ljuset och köpte en Passat av VW(märket som kan tillverka dieselmotorer) 1800kg bil 160hk 400vrid(chip) och den drar aldrig över 0,65 HUR MAN ÄN KÖR!(Inte ens med bilsläp med bil på) Alltså då menar jag att jag är väldigt gasglad och ger fullt järn väldigt ofta.. Kör på samma sätt med en sur volvodiesel och den går på 4 liter milen.. 

MVH/Jon

Jag brukar köra passat 2.0 tdi som taxi och de är helt klart mkt trevliga och snåla..
Men volvo ligger absolut inte efter på något sätt, eftersom vi har en väldigt varierande bilpark så har man suttit en hel del mil i en v70 D5  och maken till kraft får man leta efter, riktigt gott drag i dom, och de är väldigt snåla.. Blir en hel del hårdkörning och 0.7 är inga problem..

Min favorit är trots allt Passat med DSG låda.. klockren bil! big_smile


1 567 Inlägg
7 juli 2009
#6
JonR skrev:
Hade en S70 -98 och den gick fasiken inte billigt! under 0,8 var helt omöjligt! oftast låg den runt litern! Finns ju liksom ingen mening med att åka en dieselbil då.. Tur att man såg ljuset och köpte en Passat av VW(märket som kan tillverka dieselmotorer) 1800kg bil 160hk 400vrid(chip) och den drar aldrig över 0,65 HUR MAN ÄN KÖR!(Inte ens med bilsläp med bil på) Alltså då menar jag att jag är väldigt gasglad och ger fullt järn väldigt ofta.. Kör på samma sätt med en sur volvodiesel och den går på 4 liter milen.. 

MVH/Jon

V70 TDI -98 har ju en audi diesel såg du inte det ljuset i  tunneln med wink Audi -VW =samma

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 juli 2009
#7
940R skrev:
V70 TDI -98 har ju en audi diesel såg du inte det ljuset i  tunneln med wink Audi -VW =samma

Stämmer. wink

Volvos egna D5 kom inte förrän -01 eller någon gång då. wink
Också den sägs vara relativt törstig för att vara en diesel.

Den nya D5an som kom nu i våras med dubbelturbo är en helt ny konstruktion, och ska tydligen fixa 0,6 i en S80, dessutom ska den vara tystare. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#8
940R skrev:
V70 TDI -98 har ju en audi diesel såg du inte det ljuset i  tunneln med wink Audi -VW =samma

Jo det är jag mycket väl medveten om! Men inte är den bättre för det! Tur för Audi att Volvo köpte den gamla traktormotorn av dom så den slapp hamna i nån modern audi eller vw!wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#9
TurbOla skrev:
Volvos egna D5 kom inte förrän -01 eller någon gång då. wink
Också den sägs vara relativt törstig för att vara en diesel.

Folk som åker D5 påstår att den är till och med törstigare än en 2,5D(97-00)! Helt makalöst, men gå in på www.turboperformanceclub.com och sök lite så får ni läsa endel intressanta trådar om soppaförbrukningen på volvo dieselar! Satt o gnodde igenom all info jag kunde hitta innan jag bestämde mig för en Passat 130hk istället för en D5:a! Folk snackar om både 1 och 1,5 liter milen! helt sjukt! Mer än det dubbla mot vad min passat går på! Dessutom dyrare skatt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#10
XM skrev:
Lite äldre dieselspisar 10-15 år på omkring 2L ska dra ca 0,6-0,7. På papperet ska min bil dra 0,55 men det är nog rena fantasisiffrorna. 0,60-0,65 med automat tycker jag är snålt och det är faktiskt förbrukning landsväg. Allra snålast är HDi som ha direktinsprutning. Ska jag in i stan och rota så sticker förbrukningen upp till 0,85. Det skiljer sig inte så mycket mellan olika märken.

Kärringen kör sin skoda felicia kombi 1,9D på 0,47 landsväg, min stora passat kombi -02 1,9TDI 130hk körde hon på 0,52 (90%landsväg).. 0,65 är det absolut högsta som jag kommit upp i med passaten..(50% körning med kärra med stort kapell) Men visst åker man tex V6 automat med 4wd så är ju 0,85 acceptabelt.. Ta tex en Gammal Passat -97 med 1,9TDI 110hk(en motor som har sina rötter från 80 talet) som utan problem går på 0,55! Då är det 1600kg bil vi pratar om... Så hur en modern dieselbil kan gå på 0,85 är ju helt ofattbart..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 juli 2009
#11
Kul att dom på TPC är ärliga med sina D5 förbrukningar iallafall då smile

Dom flesta här inne brukar ju snacka om 0.4-0.5 annars wink

0,75 lägre kommer man inte med en V70 2,4d 2007 iallafall.

// Niklas Johansson

529 Inlägg
7 juli 2009
#12
Min S70 drar i snitt 0.65-0.7l/mil ska man få den att snitta över litern så får man ligga i väldigt mycket. Har gått 0.53 som billigast och dyrast vet jag inte riktigt men kring 0.8 skulle jag tro.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

3 259 Inlägg
7 juli 2009
#13
Jag hoppas verkligen inte att ni sitter o tittar på era färddatorer när ni kommer med siffror som 0,53 på en volvo... Min S70 visade som lägst 0,54 på färddatorn.. men mätte man mellan tankningarna så fick man fram att det var 0,8 istället.. Och det är ju direkt inte nåt ovanligt fenomen att en färddator kan visa upp till 40% fel!

Blir så trött på alla blocket annonser på D5or, 2,5D som det står 0,49/mil blandad... Jo tjena.. om man bogserade halva biten på trippmätarn kanske.. Brukar maila o fråga om man kommer 150mil på en tank, svaret brukar bli "nä men nästan 90mil", antar att det är 60 eller 70 liters tank i en volvo? eller? Använder man hjärnan i två sekunder så förstår man att det inte blir några 0,49... 

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Entreprenör
1 286 Inlägg
7 juli 2009
#14
JonR skrev:
Jag hoppas verkligen inte att ni sitter o tittar på era färddatorer när ni kommer med siffror som 0,53 på en volvo... Min S70 visade som lägst 0,54 på färddatorn.. men mätte man mellan tankningarna så fick man fram att det var 0,8 istället.. Och det är ju direkt inte nåt ovanligt fenomen att en färddator kan visa upp till 40% fel!

Blir så trött på alla blocket annonser på D5or, 2,5D som det står 0,49/mil blandad... Jo tjena.. om man bogserade halva biten på trippmätarn kanske.. Brukar maila o fråga om man kommer 150mil på en tank, svaret brukar bli "nä men nästan 90mil", antar att det är 60 eller 70 liters tank i en volvo? eller? Använder man hjärnan i två sekunder så förstår man att det inte blir några 0,49... 

MVH/Jon

TACK coolcoolcoolcool

Äntligen någon som följer med mig i kampen mot "übersnåla" Volvo dieselar!!! smile

// Niklas Johansson

529 Inlägg
7 juli 2009
#15
JonR skrev:
Jag hoppas verkligen inte att ni sitter o tittar på era färddatorer när ni kommer med siffror som 0,53 på en volvo... Min S70 visade som lägst 0,54 på färddatorn.. men mätte man mellan tankningarna så fick man fram att det var 0,8 istället.. Och det är ju direkt inte nåt ovanligt fenomen att en färddator kan visa upp till 40% fel!

Blir så trött på alla blocket annonser på D5or, 2,5D som det står 0,49/mil blandad... Jo tjena.. om man bogserade halva biten på trippmätarn kanske.. Brukar maila o fråga om man kommer 150mil på en tank, svaret brukar bli "nä men nästan 90mil", antar att det är 60 eller 70 liters tank i en volvo? eller? Använder man hjärnan i två sekunder så förstår man att det inte blir några 0,49... 

MVH/Jon

Jag startade i Luleå och körde ner till Ö-vik, följde alla hastighetsskyltar och sen tankade jag och då hade den tagit 0.53 i snitt. Jag tittar inte på färddatorn, den vet jag att den inte stämmer. Jag brukar räkna ut när jag tankar vad den har snittat och då brukar den ligga kring 0.65-0,70 L/mil. Farsan har en likadan och den brukar också ligga runt dom siffrorna.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
7 juli 2009
#16
JonR skrev:
Jag hoppas verkligen inte att ni sitter o tittar på era färddatorer när ni kommer med siffror som 0,53 på en volvo... Min S70 visade som lägst 0,54 på färddatorn.. men mätte man mellan tankningarna så fick man fram att det var 0,8 istället.. Och det är ju direkt inte nåt ovanligt fenomen att en färddator kan visa upp till 40% fel!

Blir så trött på alla blocket annonser på D5or, 2,5D som det står 0,49/mil blandad... Jo tjena.. om man bogserade halva biten på trippmätarn kanske.. Brukar maila o fråga om man kommer 150mil på en tank, svaret brukar bli "nä men nästan 90mil", antar att det är 60 eller 70 liters tank i en volvo? eller? Använder man hjärnan i två sekunder så förstår man att det inte blir några 0,49... 

MVH/Jon

Min D5a -03 jag hade låg mellan 0,6-0,65 blandad körning när jag pendla till jobb och var nere på 0.43 som lägst, men då kämpa jag för att hålla nere förbrukningen och hastigheten låg på 70vägar.

Vet dom som haft dessa bilar runt -03or och köpt "nya" inte dom som säljs nu. Som fått en chock pga bränsleförbrukningen som legat närmare litern.

Smoke Tires Not Drugs.

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 juli 2009
#17
mickecorrado skrev:
när jag pendla till jobb och var nere på 0.43 som lägst, men då kämpa jag för att hålla nere förbrukningen och hastigheten låg på 70vägar.

Oj! Ja det är bara att gratulera då...! DU kom du alltså 163 mil på en tank diesel!

Grattis! big_smile

// Niklas Johansson

2 656 Inlägg
8 juli 2009
#18
NiKeMaN skrev:
mickecorrado skrev:
när jag pendla till jobb och var nere på 0.43 som lägst, men då kämpa jag för att hålla nere förbrukningen och hastigheten låg på 70vägar.

Oj! Ja det är bara att gratulera då...! DU kom du alltså 163 mil på en tank diesel!

Grattis! big_smile

hahahahaha förljer med på grattis tåget big_smile måste kännas fint och komma 160 mil på en tank wink


4 001 Inlägg
8 juli 2009
#19
JonR skrev:
XM skrev:
Lite äldre dieselspisar 10-15 år på omkring 2L ska dra ca 0,6-0,7. På papperet ska min bil dra 0,55 men det är nog rena fantasisiffrorna. 0,60-0,65 med automat tycker jag är snålt och det är faktiskt förbrukning landsväg. Allra snålast är HDi som ha direktinsprutning. Ska jag in i stan och rota så sticker förbrukningen upp till 0,85. Det skiljer sig inte så mycket mellan olika märken.

Kärringen kör sin skoda felicia kombi 1,9D på 0,47 landsväg, min stora passat kombi -02 1,9TDI 130hk körde hon på 0,52 (90%landsväg).. 0,65 är det absolut högsta som jag kommit upp i med passaten..(50% körning med kärra med stort kapell) Men visst åker man tex V6 automat med 4wd så är ju 0,85 acceptabelt.. Ta tex en Gammal Passat -97 med 1,9TDI 110hk(en motor som har sina rötter från 80 talet) som utan problem går på 0,55! Då är det 1600kg bil vi pratar om... Så hur en modern dieselbil kan gå på 0,85 är ju helt ofattbart..

Alla de där siffrorna beror på vem & hur man kör, ifall min sambo har V70:n så ligger den på ca 0,6 medan när jag kör så hamnar den på 0,7-0,8.

När jag hade Passat med 110hk diesel så låg jag nästan alltid på ca 0,65 -0,7 och med biltransporten så hamnade jag ofta på 1l/mil eller strax över.
Farsan hade en Merca 270Cdi och den låg på ca 0,7 & med biltransporten så drog den i sig 1,2.

Men självklart går en modern 1,9Hdi diesel billigare än en 90-tals 2,5Tdi.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
8 juli 2009
#20
NiKeMaN skrev:
mickecorrado skrev:
när jag pendla till jobb och var nere på 0.43 som lägst, men då kämpa jag för att hålla nere förbrukningen och hastigheten låg på 70vägar.

Oj! Ja det är bara att gratulera då...! DU kom du alltså 163 mil på en tank diesel!

Grattis! big_smile

Bruka köra mellan 125-130mil per tank.

Den gången jag prova att få ner bränsleförbrukningen så körde jag runt 50mil bara och det är räknat på vad som tankades.

Bilen var ny när jag köpte den och gått nästan 6000mil när jag sålde den.

Smoke Tires Not Drugs.


Sök