3481
Sök

S80 växelproblem (4:ans växel läggs ej i, automat.)

112 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjenare.. har en s80 automat.. men varför lägger den inte i 4:ans växel ?
har kollat oljan och den e bra.. men vad kan det annars vara..? tackar för svar mvh


4 005 Inlägg
7 juli 2009
#2
CLIFF_ skrev:
Tjenare.. har en s80 automat.. men varför lägger den inte i 4:ans växel ?
har kollat oljan och den e bra.. men vad kan det annars vara..? tackar för svar mvh

Vilken olja menar du?

Vad får du för felkoder då?


Skaune
8 juli 2009
#3
en ventil i lådan som hängt sig?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
8 juli 2009
#4
Olika S80 har olika lådor så det underlättar om du skriver vad du har för motor och årsmodell!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
26 juli 2009
#5
Jag snor tråden en stund (A)

Jag har samma problem, men nu smäller den nästan in 4:ans växel....

Volvo S80 T6 -99

EDIT

Jag har bytat olja och filter till växellådan.
Senast redigerat av Manati (27 juli 2009)


451 Inlägg
27 juli 2009
#6
Systers killes mamma har oxå samma problem med en S80. Vet inte vad de är!

827 Inlägg
27 juli 2009
#7
detta e ju typ ett standard problem på volvos automatlådor, en kompis föräldrar hade en S80 med samma problem o nu har dom en V70N med automat som inte växlar som den ska.

Det e jävligt synd att det e så för annars e S80 en jävligt fin o bra bil, men skulle ja köpa en skulle ja hellre köpt en S80 T5 med manuell låda.



Funkar lådan sämre när bilen blit varm elr e det samma hela tiden?
Senast redigerat av Andree (27 juli 2009)


11 Inlägg
23 november 2009
#8
och jag får inte i 5an i min s70. och har ingen felkod. den bara funkar inte :S
någon ideé av någon ?

snåla inte på soppan.. snart är den slut :O

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 november 2009
#9
_bunken skrev:
och jag får inte i 5an i min s70. och har ingen felkod. den bara funkar inte :S
någon ideé av någon ?

Aut eller manuell?

Jonas

362 Inlägg
26 november 2009
#10
Känns ju som någon ventil eller solenoid, när det bara är en växel som inte fungerar.


I got Dubs!
2 423 Inlägg
26 november 2009
#11
du har inte kommit åt lock up knappen?


3 120 Inlägg
26 november 2009
#12
Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#13
viccoA skrev:
Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.

Du menar att Aisins lådor inte är bra?
Volvo och Saab köper sina lådor från samma företag, och ofta är det likadana lådor men med annan sprängkåpa och annat program i...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 120 Inlägg
26 november 2009
#14
TurbOla skrev:
viccoA skrev:
Tyvärr är Volvos automatlådor allt annat än bra, kollar man på beg S80/V70n har var och varannan bil bytt låda.
Växlar inte lådan upp är det förmodligen en ventil som har hängt upp sig, problemet är att lådorna är lite svåra att serva själv, tror min granne betalade ca 10.000tkr för service på sin automatlåda hos en specialist, men då var det fler fel på den.

Tips är att byta olja och filter i lådan var 3000:e mil, men det är få bilar som skötts så sen de var nya för enligt volvo behöver man aldrig byta oljan. Fast de som kör taxi med Volvos drivlinegaranti i regel bytt olja vid varje eller varannan service.

Du menar att Aisins lådor inte är bra?
Volvo och Saab köper sina lådor från samma företag, och ofta är det likadana lådor men med annan sprängkåpa och annat program i...

Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#15
viccoA skrev:
Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.

Taxi-bilarna verkar inte ha såna problem, eller är det bara tyst om dom?
Ser ofta D5 med automater med många många mil på mätaren.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 120 Inlägg
26 november 2009
#16
TurbOla skrev:
viccoA skrev:
Hursomhelst så fungerar de fortfarande förbaskat dåligt, oljekylen är underdimensionerad vilket ger stora problem på de bilar som gått mycket i storstadsmiljö. Lådan är oerhört kompakt och det har nog tyvärr gjort att driftsäkerheten blivit sämre.
Min S80 bytte jag låda på vid 17.000 mil. Alla jag S80 automat som har körts av vänner och bekanta har i princip bytt låda runt 20.000 mil.

Har ni problem med ventiler i lådan så kostar ett nytt ventilpaket ca 15.000 på bilia + arbete.

Taxi-bilarna verkar inte ha såna problem, eller är det bara tyst om dom?
Ser ofta D5 med automater med många många mil på mätaren.

Taxibilar har också med oljebyte i lådan på sitt serviceprogram, det har inte volvo för privatpersoner/firmabilar. Ringer man och frågar om oljebyte på lådan svarar de typ Varför det? Olja som håller hela bilens livslängd bla. bla.
Bara för att en D5 automat gått långt innebär det väl inte att lådan inte är bytt?


Enligt http://www.matthewsvolvosite.com:
Ungefär 60% av alla automatlådor levererade 2001 har blivit utbytta. Han gissar att 25% av automatlådor levererade 2002 har blivit utbytta. det enkla svaret är att Volvo ej rekomenderar oljebyte samt att oljekylningen är undermålig.
Senast redigerat av viccoA (26 november 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2009
#17
viccoA skrev:
Taxibilar har också med oljebyte i lådan på sitt serviceprogram, det har inte volvo för privatpersoner/firmabilar. Ringer man och frågar om oljebyte på lådan svarar de typ Varför det? Olja som håller hela bilens livslängd bla. bla.
Bara för att en D5 automat gått långt innebär det väl inte att lådan inte är bytt?


Enligt http://www.matthewsvolvosite.com:
Ungefär 60% av alla automatlådor levererade 2001 har blivit utbytta. Han gissar att 25% av automatlådor levererade 2002 har blivit utbytta. det enkla svaret är att Volvo ej rekomenderar oljebyte samt att oljekylningen är undermålig.

Ah, jo oljebyte är viktigt, oavsett automatlåda.
Sen kan man inte heller byta filtret, vilket är ännu sämre.
Men jag  vet inte om man ska klaga på Volvo eller Aisin som tillverkar lådorna?

Temperaturen gör ju att oljan slits snabbare, men så länge man har koll på oljans skick ska väl lådan klara 100 grader varm olja - eller hur nu varm den blir?
Kanske inte på en stripp eller bana dock... tongue

Åtminstone på Volvo sitter ju oljekylaren integrerad i vattenkylaren, men det räcker kanske inte?

Om lådan är bytt tycker man att det borde stå i annonserna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kung
26 Inlägg
28 augusti 2013
#18
bumpar denna ist för starta en ny tråd.

Om man har en volvo årsm 2000 som gått 30.000mil prick.

Men oljan aldrig bytts på automaten, törs man lämna in på ett byte då?   Menar "rör inget som det inte är fel på".

Den funkar fint lådan, men e trög som fan på vintern tills den blivit varm.

2 266 Inlägg
28 augusti 2013
#19
vykan skrev:
bumpar denna ist för starta en ny tråd.

Om man har en volvo årsm 2000 som gått 30.000mil prick.

Men oljan aldrig bytts på automaten, törs man lämna in på ett byte då?   Menar "rör inget som det inte är fel på".

Den funkar fint lådan, men e trög som fan på vintern tills den blivit varm.

Klart du törs de.
Tänk på att man byter inte olja utan man sköljer/spolar ur den gamla med nya olja, så de brukar kunna gå åt närmare 18-20 liter olja.

De har de gjort dom gångerna jag bytt på mina s/v70 bilar.

svetsdiff !!!


Sök