2933
Sök

Gjorde lådan mindre, blev den för liten?

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Softis skrev:
Gör det något om ja sätter röret på åvansidan? får inte plats någon annanstans.

Testa så får vi se hur det blir. smile

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Ja, har inte så mycket annat att välja på. Vilket är bäst, ta ur frigoliten eller låta den vara kvar?

Alltså 142 eller 167 liter?
Senast redigerat av Softis (13 juli 2009)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Ta ur frigoliten, då blir det aningen djupare bas. smile

Krångelpelle. wink

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Hahaha!!! Lika bra att göra rätt från början big_smile Du som är för snäll och hjälper till dygnet runt bara smile

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
Baslådan bytes emot 2 st 15" eller 1-2 rejält fläskiga 12""
MDS GP-800 säljes, pma vid intresse

byter du mot ett par riktigt fläskiga diskanter då?

2 665 Inlägg
13 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Inget dämpull: Snabbare transientsvar basen reagerar snabbare och spelar mer exakt. Dock riskerar man att tappa lite djupbas. Använder jag till SPL lådor.

Mer till mkt dämpull: Kan ge mer djupbas till bekostnad på transientsvaret dvs. basen kan upplevas som släpig

Och ja 75% med dämpull till en sluten tongue

http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_transientsvar.html

Ja den sidan skriver om transient svar. Men det står inget om att det blir bättre utan dämpull.
Om det blir bättre så går den nog bara att mäta inte höra.
men en sak som inte behöver diskuteras är att ljudkvaliteten blir lidande utan dämpull.
Men det är sällan det pratas om det här på garaget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
13 juli 2009
Softis skrev:
Sandvik skrev:
Rickard-v skrev:
På bilderna ser det ut som du har frigolit i lådan? är det så o varför??

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=706087

Han har väll gjort det för att testa en mindre volym på lådan?

Absolut, hade ändå ett flak hemma och det passade precis... nästan smile Tog upp 25 liter iaf, inte så illa utan att behöva kapa sönder den.

Så man spelar alltså inte högre utan dämpull? Fattade inte riktigt era resonemang. Vill ju kunna spela så högt så arslet lossnar big_smile Jag..... kanske tog i lite där, skyller på att klockan är mycket. Men det ska vara så högt det bara går iaf.

HAHA bra tänkt men inte en chans att det skulle påverka nämnbart. En lätt porös plastbit kan inte påverka basen. Med tegelstenar skulle ditt experiment troligen funka. När inte ens betongväggar i ett hus stoppar basvågorna......
Koppla in mätutrustning som mäter vart resonansen på basen ligger. O stoppa i frigoliten o mät igen.
Resonansfrekevensen på basen som kallas FS är mätt i friluft och ökar alltid i låda och ökar mera ju mindre låda du har.
Då kan du mäta fram om basen tycker lådan blivit mindre.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 juli 2009
Rickard-v skrev:
pattilatti2 skrev:
Inget dämpull: Snabbare transientsvar basen reagerar snabbare och spelar mer exakt. Dock riskerar man att tappa lite djupbas. Använder jag till SPL lådor.

Mer till mkt dämpull: Kan ge mer djupbas till bekostnad på transientsvaret dvs. basen kan upplevas som släpig

Ja den sidan skriver om transient svar. Men det står inget om att det blir bättre utan dämpull.
men en sak som inte behöver diskuteras är att ljudkvaliteten blir lidande utan dämpull.

Jasså? Blir den?
Hur kommer det sig då att det är såpass många som tävlar som INTE har dämpull i lådorna?
Pratar om slutna just nu för SQ.

Går vi in på SPL så kör de allra flesta utan dämpull i sina portade lådor för att dämpullen inte skall bromsa luftflödet...sedan om DET är rätt eller fel låter jag vara osagt då jag själv inte labbar med DB....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
13 juli 2009
Ska du spela högt så porta lådan som ni är på väg att göra.
Då låter det som du har 3gånger så mycket effekt.

1st 15cm rör är alldeles för lite till 6st 10". 1st 7cm (3") är lagom till en 10" o har ca38cm2 o du behöver 6st =228cm2

1st 15cm(6") blir 178cm2

1st 10cm (4") har 78,5cm2 x3 = 235cm2. Helt ok eftersom du ska spela riktigt högt då är det bra att ligga i överkant. Annars andas inte portens som den ska o lådan börja övergå till sluten konstruktion och tappa djupbas på hög nivå.

Så satsa på 3st 10cm rör med trattar i båda ändar.
Senast redigerat av Rickard-v (13 juli 2009)

2 665 Inlägg
13 juli 2009
Lonefox skrev:
Jasså? Blir den?
Hur kommer det sig då att det är såpass många som tävlar som INTE har dämpull i lådorna?
Pratar om slutna just nu för SQ.

Går vi in på SPL så kör de allra flesta utan dämpull i sina portade lådor för att dämpullen inte skall bromsa luftflödet...sedan om DET är rätt eller fel låter jag vara osagt då jag själv inte labbar med DB....

Vet ej. Bristande kunskap?? Mina erfarenheter är mycket från testande av lådor hemma i vardags rummet o där hör du skillnader mycket bättre än i den gräsliga akustiken i en bilkupe.
O hemma hör du klart att basen blir bummlig o odefinerad utan dämpull.
Har mest testad basreflexlådor men har läst mycket o ingen rekomenderar en sluten låda utan dämpull. Förutom bilstereobranchen.
Dämpullen är bla till för att dämpa bakåtstrålande ljud och övertoner som inte ska komma ut i porten för basreflex, eller studsa tillbaka på baksidan av konen o grummla återgivningen i en sluten låda.
(sista gäller BR också)

Hur de gör på SPL är ju ointressant då just bara SPL är målet.

Men visst är det så att dämpullen på verkar ljudtrycket. Lagom är alltid bäst. Man brukar säga att en överdämpad låda tappar spelglädje o låter tråkigt.
Kanske en låda utan dämpull låter väldigt spelglad men har en hel del resonanser.
En perfekt avvägning är det bästa.

Komihåg att: En högtalare är alltid resultatet av en rad kompromisser!

21 761 Inlägg
13 juli 2009
3" rör (68 mm) = ca 36,3 cm2
4" rör (102 mm) = ca 81,7 cm2
6" rör (152 mm) = ca 181,5 cm2

Rickard-v skrev:
Dämpullen är bla till för att dämpa bakåtstrålande ljud och övertoner som inte ska komma ut i porten för basreflex, eller studsa tillbaka på baksidan av konen o grummla återgivningen i en sluten låda.
(sista gäller BR också)

Så är det nog, men då handlar det inte om rena baslådor (lägre än 100 Hz delning och minst 12 dB/oktav branthet). Om baselementet även ska spela midbas så kan såna saker hända, men med rena baslådor blir det inte märkbart på detta sätt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 juli 2009)

2 665 Inlägg
13 juli 2009
Mina 3" är 69mm. (Räknade på 70mm för enkelhetens skull)

De andra kan jag inte uttala mig om.

Så dina beräkningar är nog mera exakta.

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Ja, det skiljer nog ibland mellan olika tillverkare av rören. Det konstiga är dock att på 4" och 6" rör så är rörstorleken ungefär samma som innerdiametern, men just 3" rör verkar storleken alltid gälla ytterdiametern. Lite skumt tycker jag. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 juli 2009
Rickard-v skrev:
Ska du spela högt så porta lådan som ni är på väg att göra.
Då låter det som du har 3gånger så mycket effekt.

1st 15cm rör är alldeles för lite till 6st 10". 1st 7cm (3") är lagom till en 10" o har ca38cm2 o du behöver 6st =228cm2

1st 15cm(6") blir 178cm2

1st 10cm (4") har 78,5cm2 x3 = 235cm2. Helt ok eftersom du ska spela riktigt högt då är det bra att ligga i överkant. Annars andas inte portens som den ska o lådan börja övergå till sluten konstruktion och tappa djupbas på hög nivå.

Så satsa på 3st 10cm rör med trattar i båda ändar.

Har han inte mer än sina 7-800w så ska det inte behövas mer än en 6" port för att det ska spela.
Lufthastigheten lär inte bli så hög att det behövs mer port.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
Rickard-v skrev:
pattilatti2 skrev:

om du nu har testaT OCH LÄST SÅ MKT, SÅ BORDE DU JU DÅ veta varför man kör utan dämpning..

för att de inte ska upplevas som att man har "slavbas" ljudet ska vara så korrekt som möjligt. Nu snackar ja om portade lådor.

I slutet så skrev ja att de bör vara 75% dämpning, men de går säkert att labba och köra utan då de kommer bli mkt renare och inte lika djupbas.

Bygger man lådan korrekt behövs ingen dämpning. big_smile

Han ska köra me ett nytt steg. så lufthastigheten kommer att öka. så fler portar kommer nog att behövas. men i dagsläget så räcker de nog med 1. Har skrivit om just mer power redan i de första inlägget i tråden typ:tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (13 juli 2009)

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Japp, mer power blir det.
Men är det inte bättre att göra lådan som den ska vara (rätt antal rör) direkt istället för att göra om den igen senare?

Booyakasha!

2 914 Inlägg
13 juli 2009
pattilatti2 skrev:
om du nu har testaT OCH LÄST SÅ MKT, SÅ BORDE DU JU DÅ veta varför man kör utan dämpning..

inte för att säga vem som har rätt eller fel. men är det inte en smaksak om man vill ha dämpning eller inte.

men det jag läst och förstått i denna tråd så är dämpning en kompencering av en "dålig" låda?? har jag rätt?

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Nej, dämpningen plockade jag ur för att inte lura lådan att den var större än vad den egentligen är då den redan var för stor. Frigoliten där emot är till för att kompensera lådvolymen.

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 juli 2009
kalle_kalle skrev:
pattilatti2 skrev:

inte för att säga vem som har rätt eller fel. men är det inte en smaksak om man vill ha dämpning eller inte.

men det jag läst och förstått i denna tråd så är dämpning en kompencering av en "dålig" låda?? har jag rätt?

för att få så korrekt ljud som möjligt:P i en portad är de stor skillnad på dämpad och inte dämpad.

i en sluten tänker ja inte uttala mig.

om man läser länken bla. som ja postat här i tråden så står de om grunden till det.

istället för att gissa o gissa o gissa o gissa

basen spelar inte sämre... den släpar lite mer med dämpning´.........

hört talas om slavbasar? ofta är de sådana i hemmahögtalare tongue

finns många sätt att få saker att spela annorlunda inte bara dämpning i lådan tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (13 juli 2009)

4 693 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Fick förslag på ett byte med denna http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D29140 i en portad låda. Ska jag byta?

Booyakasha!

Sök