2501
Sök

Köpråd: hjälp med förslag till första bil?

20 Inlägg
18 juli 2009
#21
Honda Prelude? Har själv en sådan. 160 ponnys på 1300kg. Och då har jag 2.3:an och årsmodell -92 (gen 4). Inredning är topp. Riktigt jävla sexig är den. Komforten är skön. Dock inte för dom i baksätet. Där får endast en 6-åring plats. Men du skulle ju ha en coupe så det spelar väl mindre roll.

Bilen är pigg och ligger som ett strykjärn på vägen. Men för dom pengarna får du nog en V-TEC för som är ännu piggare. Även bonus där är att V-tecen är skottsäker. 2.0 och 2.3 är inte lika skottsäkra då det är några som fått lagerras i sina motorer pga underdimensionerade oljekanaler. Men det är som allt annat. Hittar man ett exemplar som är i fint skick och fortsätter hålla det i fint skick har man normalt inga problem. smile

Jag är iaf väldigt nöjd med mitt luder. wink


806 Inlägg
18 juli 2009
#22
Rquired skrev:
Äh en (normalt) trimmad 850 drar inte en M3, alla dessa historier om ifrånkörda M3or härstammar från tuffingar som satt M3-emblemet på sin 316, 320 eller vad det nu är...

Däremot drar en trimmad 850 en 328, även en med M50 insug. Men är det  bara "fort rakt fram" man har för ögonen så har man inte riktigt fattat grejen med en Bmw ändå så...

Väldigt konstigt för att jag drog 2 m3or e46or (en efter en) med min 850 chippad och lättad. kte om

Men det är ju inte bara ett ryckte om att m3 e46an bara har 309 hk från fabrik det va många som bänkades och visade samma resultat  och jag kan ju säga att de va ingen konst att dra dom heller


806 Inlägg
18 juli 2009
#23
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:
D_Nilsson skrev:

Haha nej nej!wink På motorvägen vette sjutton, har jag aldrig provat. Från stilla stående tänkte jag på...det nämnde jag inte...ber om ursäkt för det. Sen skrev jag "under rätt förutsättningar drar jag han"...t.ex vid drag race. "Köra jämnt grejen" körde vi från 50km/h till 120km/h, då gick det jämnt. Sen är det ingen T5, det är en R. Sen finns det ju en grej som heter ironi, att man behöver nackkrage efter att ha åkt 328:a är ju såklart krydd från min sida (ironi)!...just det uttalandet kan man ta med en nypa salt!wink

Däremot en 850R manuell skulle jag ha det svårare emot såklart! Men en orginal Turbo/T5 (226hk) drar jag vid dragrace...kör jämnt vid 50-120.

Om du inte tror att min går jämnt med en 850R eller nån sketen Volvo så kan man ju räkna lite på vikten...R:en väger ca 1650kg? Om min väger ca 1350kg...det gör stor skillnad!smile

Tycker dock inte att vi borde ha den diskussionen här, vi kan tjabbla på i våra gästböcker istället.

Menar du förresten att en orginal T5 (?) skulle dra en M3 E36 med 321hk på motorväg?...det låter väldigt konstigt. Eller du kanske tänker på chippat?

Bilen är såklart chippad och har ca 300hk +/- lite...

Det gäller att vara övertydlig med vad man skriver på internet för  ironi är fruktansvärt svårt att tolka över nätet.. annars får man helt enkelt skriva (ironi) efter skojjet så att folk fattar smile

Aa okaj=) Ja då är det klart att det blir jämnare!wink
Ja det har du rätt i såklart!smile...blir tyvärr lätt missförstånd över nätet:P

Fast egentligen tycker jag att man inte borde jämföra en trimmad 850 (eller trimmad bil överhuvudtaget) med en orginalbil...de spelar ju i 2 helt olika ligor om man tänker efter. Inte jämför Top Gear eller Motorjournalen t.ex en trimmad S60R med en orginal M3 E92 t.ex;) Så det är ju självklart att en 328:a inte har en chans mot en trimmad 850 t.ex=) Men en orginal 850 T5 och en 328 spelar i samma liga tycker jag=)

ja så finns det ju ett ordspråk som lyder You race with what you got;) alltid sånt snack 'aja men man kan ju inte jämföra orginal mot trimmat' men hallå det är bara ett chip kostar 4k


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#24
Frippe08 skrev:
D_Nilsson skrev:
AcesHigh666 skrev:

Turbolagg är inget hållbart argument... och vad jag har fått erfara så kräver sugmotorer i regel att du varvar för att det ska hända grejer... så trådskaparen bör ta ovanstående inlägg med en nypa salt då det enda vettiga i det är att en chippning är meningslös, som på de flesta bilar utan turbo..

Dock så kan jag liksom required ändå rekomendera BMW då de flesta verkar nöjda med dem, samt att de går bra även om en chippad t5 lätt hänger av en BMW m3 e36, svänger det så är det nog ombytta roller.. men hur ofta rejsar man igentligen på kurviga vägar? det mesta görs upp på motorväg och dylikt.

Annars är kanske golf 3 gti 16v något? 150hk och lär gå som ett skott, själv har jag en 8v på 115hk och t.o.m den är rolig att köra, räcker inte det så finns vr6 med ca175 respektive typ 190hk, bereoende på motoralternativ, men dem verkar vara törstiga och alla jag pratat med som haft en har sagt att det är problem bilar... annars är iaf 8v otroligt driftsäker och 16v lär inte vara mycket sämre.

Annars är kanske 850/855 turbo/t5 något för dig? för din budget borde du kunna hitta ett fint exemplar i originalskick, allt som ens är chippat är inte av intresse då det är sönderkört skrot. Leta hellre upp en svensonbil ibra skick och få mil och trimma den själv. 300hk är busenkelt att plocka ur utan att ens byta något, förutsatt att motorn är fräsch givetvis.

Njae, nu håller jag inte riktigt med dig!wink BMW´s sugmotorer skiljer sig från många andra tillverkares sugmotorer. Just motorn som sitter i 328:an (M52B28) har ett grymt bottenvrid t.ex. Ligger du på ca 3000 varv och ger fullt kan jag lova att man kommer behöva nackkrage ett tag...man får en galen smäll i ryggen. Min kompis 850R (orginal) har inte suck t.ex, jag drar han utan problem vid rätt förutsättningar då min tutar på som tåget medans han måste vänta på sitt laddtryck. Däremot VW´s VR6-motorer (sugmotor) behöver mycket varv för att komma igång, ganska lik en turbomotor i karaktären om jag förstått det rätt.

Jag menade inte sugmotorer överlag utan motorn i 328:an, det var ju den bilen jag rekommenderade!wink Så då tycker jag inte att trådskaparen bör ta mitt ovanstående inlägg med en nypa salt.

Haha galen smäll i ryggen tongue njae min polare har en 328 och någon galen smäll får man inte tycker jag. Sedan tycker jag att man inte kommer iväg med en 328a förens 3k 4k rpm det är då trycket kommer vad jag har upplevt iaf... Då kan man ju llika gärna köpa en turbo bil där trycket kommer mellan 3k 4k rpm och ta tex min bil som laddar 0,9 då trycker det på bra mer än en 328a.

Visst 328an är bekvämare mer bil för pengarna drar säkert lika mycket soppa som en 200sx, försäkringarna ligger ungefär på samma nivå ( jämfört med min och min polares 328) men hur många vänder ryggen till en 328 coupe ? och hur många vänder till en rätt så ovanlig bil som 200sx. Så vill du ha en bekväm bil som är stadig och relativt ny köp en 328. Vill du ha en kul lättrimmad bil som är obekvämare men mer uppseende väckande ta nissan 200sx.

Klarar en 200sx sig på 0.9 liter milen trots hårdkörning? I så fall drar de lika mycket soppa, annars skulle jag gissa på att Bmw drar mindre sås, har billigare delar och håller bättre.

Att Bmw var billigast att underhålla framgick i teknikens världs stora undersökning, där en Bmw E46 med sexa var billigast att underhålla av alla testade tillsammans med Ford Ka. Volvo S60 var tre gånger så dyr, och det är ingen överdrivet dyr bil det...

Om lodiseNs 850 kan kallas normalt trimmad vete fan, och jag bryr mig inte heller. Men att en M3 E46 skulle tappa 11% i drivlinan är bara löjligt. Och jag har ingen aning om han verkligen drog en äkta M3 eller inte, svårt att bevisa här i alla fall...

Åter igen är det när det svänger som är det viktiga med en Bmw, inte rakt fram. Det senaste finns det ett flertal snorstarka amerikanare till wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
19 juli 2009
#25
min polares 323 e46 drar 1-1.1 i hård körning sen vet jag inte om den är helt frisk! ang effekt tappningen så är det ju bevisat men men, de va 2 m3or;)  det värsta är ju det att jänkarna har lärt sig göra kurvtagnings bilar nu med


39 Inlägg
19 juli 2009
#26
Håller med D_Nilsson, BMW coupé är ett hett tips, men ni glömmer ju en viktig del i bilköpandet. Motorn, fan motorljudet är ju en väldigt viktig del tycker jag, ska ju låta gött wink Välj bil med ögonen och öronen! Fler cylindrar än 4 är ju lite ballare! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#27
lodiseN skrev:
min polares 323 e46 drar 1-1.1 i hård körning sen vet jag inte om den är helt frisk! ang effekt tappningen så är det ju bevisat men men, de va 2 m3or;)  det värsta är ju det att jänkarna har lärt sig göra kurvtagnings bilar nu med

Är det bevisat så borde det inte vara något problem att lägga upp en länk på detta... wink


Jänkarna har alltid varit duktiga på att bygga bilar, på den senaste tiden har de kanske inte riktigt visat detta men de är på gång. Corvette C6 är ett bra bevis på det...
Senast redigerat av Rquired (19 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#28
tja

tack så mycket för alla tips jag har kollat över alla och har 4 st kvar som jag inte kan välja mellan så jag undrar om ni kan övertyga mig till att välja rätt bil?

jag ska välja mellan

BMW 328i e36

Opel calibra

Honda Prelude

Nissan 200sx

så nära slutet så hjälp mig till ett beslut:P

utgå:D

Drifttekniker VA
580 Inlägg
19 juli 2009
#29
Bmw 328:an eller 200sx skulle jag ha satsat på. 200:an kan du dock få mycket bättre prestanda i när du trimmar den (förbanat rolig att köra också kan jag intyga). 328:an får du ju en mycket skönare komfort i plus att 193hk orginal räcker gott och väl i en första bil.
Preluden och Calibran skulle jag stryka helt från listan.
Senast redigerat av Lalla78 (19 juli 2009)


30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#30
jag håller med om 200sx men inte när det gäller calibran jag tycker att calibran är en snygg bil att styla och den kan man trimma till ca 200 häst:P och det är billigare att köpa en calibra och trimma och styla än att köpa en BMW 328 orörd

så calibran är inte ute sluten

men hondan kan vi stryka;)

mvh matte

Drifttekniker VA
580 Inlägg
19 juli 2009
#31
Menar du en calibra med sugmotor eftersom du säger trimma den till 200hk? En Calibra turbo har 205hk och att trimma calibrans sugmotor till 200hk kan du nog glömma om du inte vill spendera otroliga summor med pengar. V6:an har 170hk orginal och starkaste 4:an har 150hk. Calibra Turbon har en riktigt svag länk nämligen fyrhjulsdriften som inte brukar hålla. Med mina erfarenheter vågar jag påstå att calibrans kvalite inte håller måttet riktigt (har kamrater som haft calibror som inte gör annat än står på reparation) Självklart finns det välvårdade undantag som med andra bilar. Calibror är jäkligt fina det kan jag hålla med om men inget annat.
Nä bort med Calibran också smile


30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#32
om du läser från början så söker jag en bil med sport kupe och inget annat:P

Drifttekniker VA
580 Inlägg
19 juli 2009
#33
Preluden är också jäkligt nice men för att citera en bekant till mig "efter att du drog mig med din 200:a så beslutade jag mig för att köpa en supra" smile Han tyckte inte effekten räckte till i preluden. Nu har han dock köpt en supra mk IV och jag har inte en suck istället sad

Kom att tänka på en sport kupe som glömts bort med din budget. Toyota supra MK3 med rak turbo 6:a ca 240hk orginal och en grym trim potencial. Här har du en tex http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_ … =7&w=3
eller denna http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =7&w=3
eller en Toyota celica gt 4 http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_ … =7&w=3
Senast redigerat av Lalla78 (19 juli 2009)


30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#34
XM skrev:
Å du tycker inte en Subaru Legacy Turbo kallas sportig? tongue

visst är Subaru Legacy Turbo en sportig bil men dom andra bilarna som räknades upp är inte till den klassen och Subaru Legacy Turbo är en väligt dyr bil som man måste betala minst 50.000 för om man inte ska ha kombi och i såna fall så skulle jag hellre köpa en audi coupe s2 med 220 hk orginal som gör 0-100 på 6 sek blankt eller en nissan 200sx s14 med 200 hk orginal och gör 0-100 på 6,9 sek.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juli 2009
#35
XM skrev:
Röstar för Subrau Legacy Turbo. Tidig 90-talare, permanent fyrhjulsdrift med viskokoppling som fördelar kraften 60-40 eller 40-60. 4-cyl boxermotor med låg tyngdpunkt och helt balanserad. Subaru var en av de första biltillverkarna att ha permanent 4wd på personbilar. Bra, driftsäkra och roliga att köra vintertid. Du får en för kaffepengar. Hittar du med turbo har du 200hk. Fördelen är att den inte är särskilt populär bland unga och då är risken mindre att du hittar ett trimmat eller sönderskruvat ex. Japsarna är kusligt driftsäkra.

Jag vågar även kasta in udda alternativ som franska bilar, Citroën XM eller Xantia, Peugeot 405 Mi16, Peugeot 605 (lyxbil för struntsumma), Renault 25 fast den är jag osäker på om den importerades till Sverige.

Alfa 164 eller 156 - det är en bil för dig som gillar köregenskaper, tempramet och som tänker med hjärtat.
Alfa är Italiens motsvarighet till Saab - väldigt omtyckt i sitt hemland men har en rätt liten internationell upplaga.

Tyvärr är ingen av dem bilarna coupekarosser, så de passar inte riktigt in här wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

175 Inlägg
19 juli 2009
#36
Ska du ha Calibra tycker jag du ska satsa på 2.0 16v med 150 hk. Riktigt bra motor med härligt temperament. 0-100 på runt 8 sekunder smile
Med lite massage landar du väl på runt 200 sughästar smile
Turbon vet jag ej hur den går, men den är ju betydligt lättare att trimma och antar att den går bättre! smile
Calibra 4x4 är annars inget att hänga i granen då fördelningslådan inte är speciellt bra smile
Rost får du tänka på också.

30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#37
Lalla78 skrev:
Preluden är också jäkligt nice men för att citera en bekant till mig "efter att du drog mig med din 200:a så beslutade jag mig för att köpa en supra" smile Han tyckte inte effekten räckte till i preluden. Nu har han dock köpt en supra mk IV och jag har inte en suck istället sad

Kom att tänka på en sport kupe som glömts bort med din budget. Toyota supra MK3 med rak turbo 6:a ca 240hk orginal och en grym trim potencial. Här har du en tex http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_ … =7&w=3
eller denna http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =7&w=3
eller en Toyota celica gt 4 http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_ … =7&w=3

men en toyota supra 3.0l 6cyl dricker väl en massa soppa?

30 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#38
vad säger ni om jag lägger in en till bil i debatten en audi coupe b4 med en 2,8l v6 174 häst orginal tror ni att det är något att ha?

806 Inlägg
19 juli 2009
#39
legion_swe skrev:
vad säger ni om jag lägger in en till bil i debatten en audi coupe b4 med en 2,8l v6 174 häst orginal tror ni att det är något att ha?

adå men den drar inte mindre än Supran kan jag ju säga dig


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 juli 2009
#40
lodiseN skrev:
legion_swe skrev:
vad säger ni om jag lägger in en till bil i debatten en audi coupe b4 med en 2,8l v6 174 häst orginal tror ni att det är något att ha?

adå men den drar inte mindre än Supran kan jag ju säga dig

Det är nog sant det du säger... då hade jag hellre köpt en audi coupe med 20v femman... den har väl liknande effekt?

Eller så hade jag skrotat idén med sport coupe och kört på med en audi s4... går att hitta fina exemplar med (vad jag tror är) samma motor som audi s2... DVS en mycket trevlig och trimmvänlig turbomaskin på ca 220? hästar original..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök