3063
Sök

Köpråd: hjälp med förslag till första bil?

535 Inlägg
10 augusti 2009
Amman är kvar!! Ska å kolla nu.
Snabbfråga, får man äga bil om man är under 18?

Motorer utan turbo.....suger!

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 augusti 2009
Javisst.

PVn är ju mera veteran, men samtidigt knepigare att rostlaga har jag hört. Jag har aldrig haft någon PV själv men den finns på min "när jag blir rik och har en billhall"-lista.
Senast redigerat av caromania (10 augusti 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
Håller tummarna för att det blir en Amazon då tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 278 Inlägg
10 augusti 2009
golf vr6 den med 4hjulsdrift?tongue

Street Knight

535 Inlägg
10 augusti 2009
caromania skrev:
Javisst.

Har för mej att jag läst på internet att man inte får stå som ägare på en bil om man är under 18, utan den måste då stå på vårdnadshavaren. Äh, skitsamma. cool

Rquired skrev:

Det är tack vare dig det gick så bra då? big_smile
10k ville han ha, men vi lyckades pruta ner till 8k. Fick med 4 i princip nya vinterdäck, en passagerar stol med original klädsel, lite annan skit och sist men inte minst ett original takräcke! Takräcket var inte inräknat i priset, utan det var något han kom på sen och skickade med.

Besiktigad i maj med blankt papper. Ytrost finns lite här och var, men det är ju en gammal bil! Största felen var att bakaxeln läckte olja, det läckte olja vid headersen(eller vad det heter), tempgivaren fungerade inte och ventilerna ska nog justeras. Just ja, det läcker in lite vatten på förarens fötter när det regnar också.

Men för 8k så är jag helnöjd! wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
caromania skrev:
Javisst.

Har för mej att jag läst på internet att man inte får stå som ägare på en bil om man är under 18, utan den måste då stå på vårdnadshavaren. Äh, skitsamma. cool

Rquired skrev:

Det är tack vare dig det gick så bra då? big_smile
10k ville han ha, men vi lyckades pruta ner till 8k. Fick med 4 i princip nya vinterdäck, en passagerar stol med original klädsel, lite annan skit och sist men inte minst ett original takräcke! Takräcket var inte inräknat i priset, utan det var något han kom på sen och skickade med.

Besiktigad i maj med blankt papper. Ytrost finns lite här och var, men det är ju en gammal bil! Största felen var att bakaxeln läckte olja, det läckte olja vid headersen(eller vad det heter), tempgivaren fungerade inte och ventilerna ska nog justeras. Just ja, det läcker in lite vatten på förarens fötter när det regnar också.

Men för 8k så är jag helnöjd! wink

Kan ta åt mig äran om du vill wink Grattis till nya (första) bilen! big_smile

261 Inlägg
11 augusti 2009
Jag får väl också gratulera wink Amazon är riktigt roliga bilar...  Hoppas du inte gör som jag gjorde som nybliven körkortstagare och besöker diket lol (nej, det var inte med en amazon utan en 240glt) Finns förvisso inget bättre sätt å lära sig hantera bilen än å busa cool

Dom är inte speciellt pigga, men jag tycker ändå att dom hänger på rätt så okej i normal trafik... Dessutom är dom skitroliga, både på grusvägar och snövägar wink

535 Inlägg
11 augusti 2009
Rquired skrev:
Kan ta åt mig äran om du vill wink Grattis till nya (första) bilen! big_smile

945TurboMS skrev:
Jag får väl också gratulera wink Amazon är riktigt roliga bilar...

Tack å tack. Ja, nog är det något specielt över dom.

945TurboMS skrev:
Dom är inte speciellt pigga, men jag tycker ändå att dom hänger på rätt så okej i normal trafik... Dessutom är dom skitroliga, både på grusvägar och snövägar wink

Nej, pigg var den då inte, men det är väl en del av nostalgin. smile Funderar på att köpa något småtrim så den piggnar på sig lite, eller om den ska vara kvar i originalskick med allt. Vet inte vilket som är best.

1 339 Inlägg
11 augusti 2009
Grattis!.. Nu kan du dessutom ta bort Moppen som visningsbild haha big_smile
Senast redigerat av Volvo740an (11 augusti 2009)

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 augusti 2009
Krockfarlig gammal sextiotalare som första bil? Njaee, mindre bra ide tycker jag. Idag när du kan få en 850 T5 (225 hk!) för med trasig motor för samma pengar.  Finns flera på blocket. Fixa motorn är mindre jobb än att renovera en 60-talare.
Men Sven-Göran och Einar i Gammelbilsklubben blir väl glada att få in lite ungt blod. Kanske får du hänga med på dragspelsstämman också!

No offense grabben, men du förtjänar bättre.

Volvo S80 2,9.

535 Inlägg
11 augusti 2009
Volvo740an skrev:
Grattis!.. Nu kan du dessutom ta bort Moppen som visningsbild haha big_smile

Haha, dags för glasögon? smile "Moppen" går lite värre än amman iaf. Så den blir kvar!

perzy skrev:
Krockfarlig gammal sextiotalare som första bil? Njaee, mindre bra ide tycker jag. Idag när du kan få en 850 T5 (225 hk!) för med trasig motor för samma pengar.  Finns flera på blocket. Fixa motorn är mindre jobb än att renovera en 60-talare.
Men Sven-Göran och Einar i Gammelbilsklubben blir väl glada att få in lite ungt blod. Kanske får du hänga med på dragspelsstämman också!

No offense grabben, men du förtjänar bättre.

Har velat ha en amazon ett bra tag. Gillar utseendet och nostalgikänslan över dom. Dom har inte så många hästar kanske, men vad spelar det för roll egentligen? Men alla är vi olika. Jag är då nöjd.

Förövrigt så kan jag inte så mycket om fyrtakts motorer (än), så att fixa en 850 T5 (225 hk!) med trasig motor hade blivit svårt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2009
Grattis!
Gör så här: kör bilen under ett halvår och känn efter om du är en äkta Amazonist så du inte lägger en massa pengar i onödan på trim o detaljer. Sedan tycker jag du ska försöka hålla den i originalskick. Om du behåller bilen många år, vilket är troligt, så kommer du ångra dig om du mekar sönder den.

535 Inlägg
11 augusti 2009
caromania skrev:
Sedan tycker jag du ska försöka hålla den i originalskick.

Det hade jag tänkt göra så gott det går. Eller i alla fall modifiera på sånt sätt att det går att återställa till originalskicket.
Men vad tycker ni, är det rätt att pynta/modifiera bilen med delar från -60-70talet? Hittade exempelvis en varvräknare från -70 på tradera som skulle vara fint att ha. Eller ett par gamla högtalare i dörrarna så man slipper överrösta allt oväsen? Ska nog köra lite först innan jag bestämmer något.
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (11 augusti 2009)

158 Inlägg
11 augusti 2009
Lycka till med bilen smile

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2009
Ja kör först innan du mekar. Smart att tänka att det ska gå att återställa.
Men högtalare i dörrarna, nja. Kapa inga hål i dörrsidorna. En variant är att du gör egna dörrsidor i masonit som du klär, de kan du ju kapa i. Men gör en egen tråd nu om Amazonen så vi inte trashar den här mera. smile Jag har en hel del tips o råd om Amazonen och det finns det fler som har.

30 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
tja trådskaparen här

nu tycker jag att ni har tappat fattning om vad tråden skapades för (för att hjälpa mig att hitta rätt första bil)

jag säger detta engång till!

jag söker en bil med sportkupe med minst 150hp i från -90 talet och max 40k då utan mindre skador på karossen och en motor som alltid startar.

om ni undrar vilka bilar som redan nämts så får ni kolla upp det själva.

mvh matte

Random
480 Inlägg
12 augusti 2009
Mitsubishi Eclipse? Ska ha runt 150hk.

Edit: Kanske redan har nämnts. men orkar inte läsa igenom
Senast redigerat av Fimp3n (12 augusti 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2009
Rover 220 turbo coupe

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2009
Bmw E36 eller Alfa GTV?

30 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
tja

jag har hittat en bil som jag blev kär i men jag undrar om det finns några fel på denna bil som jag ska kolla efter?

bilen jag hittade är en pontiac fiero GT big_smile

jag vet att de är två saker ni kommer att på peka och det är att dom flesta är automat växel och det andra är att den bara är två sitsig men

och dom flesta kostar ca 50k men man kan hitta billigare men lite arbete på:P

http://www.blocket.se/kronoberg/Pontiac … 18&w=3

mvh matte

Sök