3361
Sök

Audi 100 (C4) AQ startar inte.

Pessimist
82 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
har försökt med nästan allt snart. Har fått över en person med VAG-Com och det finns inte ett fel på bilen, enligt den.

Ändå så startar inte bilen. Den går på i tändningen, fläkten startar, bensinpumpen, allt. När man sen vrider till läge III (för att starta bilen alltså) så stendör allt. Håller man kvar nyckeln så börjar det ticka, först från reläerna (eller något) under ratten, sen från motorn. Det tickar kanske två gånger i sekunden, eller i alla fall 1,5 gånger i sekunden. Efter man gjort detta går inte bilen på i tändningen, utan att man drar loss batteriet.

Jag har skrivit om detta fenomen på NA (Nordic Audi) och de tipsen jag fick där har jag testat, alla utan resultat.

Nu börjar jag bli desperat. Finns det någon här som kan ha någon aning om vad det kan vara för fel???

Random Hero
4 047 Inlägg
19 juli 2009
låter som batteriet e kasst så som du beskriver allt ? lr att starten kuggar över

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
19 juli 2009
Plocka fram en multimeter och mät på själva batteripolerna (inte polskorna) när du försöker starta motorn, då ser du direkt ifall det är problem med batteriet.

För att undersöka om det är startmotorn som eventuellt har fått kortslutning så kan mätningen kompletteras med en tångamperemeter, den visar om det går väldigt hög ström ner till startmotorn fastän den inte drar runt.

Om spänningen på batteripolerna inte sjunker under tex 10,5-11 V så är det inte fel på batteriet, men om spänningen sjunker till 6 V eller lägre så är det antingen batteriet eller startmotorn som bråkar. Tångamperemetern hjälper i så fall till att visa vilken av dessa två saker som är felet. smile

Pessimist
82 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
låter som batteriet e kasst så som du beskriver allt ? lr att starten kuggar över

Jag kanske skulle ha skrivit med att det var ett tips jag fick, batteriet alltså. Köpte ett splirrans nytt för 1200kr på en verkstad. Vart ingen skillnad alls...

Vad menar du med att starten kuggar över? Vad kan man göra åt det / hur kollar man det?

Pessimist
82 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Plocka fram en multimeter och mät på själva batteripolerna (inte polskorna) när du försöker starta motorn, då ser du direkt ifall det är problem med batteriet.

För att undersöka om det är startmotorn som eventuellt har fått kortslutning så kan mätningen kompletteras med en tångamperemeter, den visar om det går väldigt hög ström ner till startmotorn fastän den inte drar runt.

Om spänningen på batteripolerna inte sjunker under tex 10,5-11 V så är det inte fel på batteriet, men om spänningen sjunker till 6 V eller lägre så är det antingen batteriet eller startmotorn som bråkar. Tångamperemetern hjälper i så fall till att visa vilken av dessa två saker som är felet. smile

Batteriet är nytt och uppmätt, det är som det ska... smile

Startmotorn vet jag pinsamt nog inte vars den sitter... (är inte inne på bilar p.g.a bristande intresse wink )Tångamperemeter vet jag inte vad det är, dock så vet jag att jag inte har någon... smile

21 761 Inlägg
19 juli 2009
Okej, då får man anse att batteriet inte är boven. En multimeter behövs dock fortfarande.

Nästa steg är att mäta spänning på batterikabelskorna om det blir samma spänning där som på batteripolerna, det kan vara dåliga polskor eller eventuellt dålig kontakt inuti polskorna där själva kabeln sitter fastklämd. Vrid nyckeln till startläge och se vad spänningen blir.

Är spänningen bra där också, då flyttas plusmätpinnen ner till startmotorn där batteripluskabeln sitter fast. Försök starta igen. Är spänningen okej, flytta minusmätpinnen till en ren metallyta på motorblocket och försök starta.

Ta gärna hjälp av en polare, dels blir det lättare att hitta startmotorn och dels är det lättare att mäta samtidigt som nyckeln vrids i stsrtläge. smile

Pessimist
82 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, då får man anse att batteriet inte är boven. En multimeter behövs dock fortfarande.

Nästa steg är att mäta spänning på batterikabelskorna om det blir samma spänning där som på batteripolerna, det kan vara dåliga polskor eller eventuellt dålig kontakt inuti polskorna där själva kabeln sitter fastklämd. Vrid nyckeln till startläge och se vad spänningen blir.

Är spänningen bra där också, då flyttas plusmätpinnen ner till startmotorn där batteripluskabeln sitter fast. Försök starta igen. Är spänningen okej, flytta minusmätpinnen till en ren metallyta på motorblocket och försök starta.

Ta gärna hjälp av en polare, dels blir det lättare att hitta startmotorn och dels är det lättare att mäta samtidigt som nyckeln vrids i stsrtläge. smile

Tack för dina tips. Ska ta med frugan ut och testa detta under kvällen. Återkommer med resultat.

Dock så sitter batteriet under baksätet, men jag tror att startmotorn sitter i motorutrymmet. Har som sagt ingen aning om vars den sitter. Något tips?

Pessimist
82 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Kom precis på att jag kanske ska tillägga att bilen inte startar med starthjälp heller....

812 Inlägg
19 juli 2009
En gång när mitt batteri var dött på min Audi 100 så var det det enda sättet att få igång den var genom att rulla igång den (start hjälp från ett anant batteri fungerade inte)

21 761 Inlägg
19 juli 2009
scampi skrev:
Kom precis på att jag kanske ska tillägga att bilen inte startar med starthjälp heller....

Vart sätter du startkablarna på din bil då?
Plusstartkabeln på en plusplint i motorrummet och minusstartkabeln på motorblocket eller?

Pessimist
82 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
scampi skrev:

Vart sätter du startkablarna på din bil då?
Plusstartkabeln på en plusplint i motorrummet och minusstartkabeln på motorblocket eller?

Precis!

Har fungerat tidigare när jag glömde stänga av stereon... tongue

Pessimist
82 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Jag löste det genom att byta polskor på bägge polerna.

De gamla var inte ens skitiga eller dåliga på något sätt. Det var ett "wildcard" som grannen tipsade mig om, och det fungerade..

Tack för all hjälp ändå!

Sök