3075
Sök

DRL + US-blinkers?

186 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#1
Finns det USA-blinkers (till volvo 2/7/900 samt 85x70) med DRL i som man får ha tända (lagligt) med orange sken på dagen?
Wikipedia säger att DRL ska vara "white yellow or amber" och amber är ju typ blinkersfärg?
Eller får inte DRL vara i samma reflektor som blinkers?

Supraman
2 300 Inlägg
26 juli 2009
#2
nepp, du får inte ha orange sken om det ska va lagligt, endast gult eller vitt.

För att det ska räknas som drl eller varselljus som det kallas här så ska det motsvara en ljusstyrka på c:a 20 w eller mer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 005 Inlägg
26 juli 2009
#3
Isacsson_ skrev:
Finns det USA-blinkers (till volvo 2/7/900 samt 85x70) med DRL i som man får ha tända (lagligt) med orange sken på dagen?
Wikipedia säger att DRL ska vara "white yellow or amber" och amber är ju typ blinkersfärg?
Eller får inte DRL vara i samma reflektor som blinkers?

Här har du reglerna om vilket ljus som är tillåtet:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

Så nej. Du får inte ha fast sken i dina blinkers såvida inte bilen är flyttogods från utlandet och inregistrerad så.


186 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#4
linuslinje skrev:
Isacsson_ skrev:
Finns det USA-blinkers (till volvo 2/7/900 samt 85x70) med DRL i som man får ha tända (lagligt) med orange sken på dagen?
Wikipedia säger att DRL ska vara "white yellow or amber" och amber är ju typ blinkersfärg?
Eller får inte DRL vara i samma reflektor som blinkers?

Här har du reglerna om vilket ljus som är tillåtet:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

Så nej. Du får inte ha fast sken i dina blinkers såvida inte bilen är flyttogods från utlandet och inregistrerad så.

Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

744 Inlägg
26 juli 2009
#5
På sidan 8 i broschyren står följande:

VV-broschyren skrev:
I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan
helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Någon som har koll på läget?
Får man ersätts halvljuset med dimljus vid regn och dimma?
Vart dras då gränsen för kraftig nederbörd?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 juli 2009
#6
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Jonas

186 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#7
Volvo_Mannen skrev:
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Får man ha parkeringsljus i samma som blinkers då?
Har en 850, känns svårt att hitta nåt som SBP godkänner.

Men man får eftermontera varselljus iaf?
Senast redigerat av Isacsson_ (26 juli 2009)

4 005 Inlägg
26 juli 2009
#8
Jimmu skrev:
På sidan 8 i broschyren står följande:

VV-broschyren skrev:
I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan
helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Någon som har koll på läget?
Får man ersätts halvljuset med dimljus vid regn och dimma?
Vart dras då gränsen för kraftig nederbörd?

Ja, broschyren är rätt basic och är gjord för att inte kunna tolkas fel.
Förut när alla regler stod på VV så var de lättare att hitta reglerna om ljus, nu hittar jag dem inte på transportstyrelsen. hmm

Vid de tillfällena får man använda dimljus ISTÄLLET för halvljus. dock inte samtidigt.
Vart gränsen för kraftig nederbörd går avgör polisman på plats. Men tät dimma eller skyfall brukar vara godkänt.

Volvo_Mannen skrev:
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Blinkers får inte ha "flerfunktion".

Om du vill ha annorlunda lampor så finns det ju en del färdiga tredje part lamphus du kan ersätta?


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
26 juli 2009
#9
Jimmu skrev:
På sidan 8 i broschyren står följande:

VV-broschyren skrev:
I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan
helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Någon som har koll på läget?
Får man ersätts halvljuset med dimljus vid regn och dimma?
Vart dras då gränsen för kraftig nederbörd?

Du får ha dimljus eller halvljus när du vill men aldrig tända tillsammans då det är stor bländrisk för mötande trafik. Bry dig inte om nederbörden. Ha den belysningen du tycker lyser upp bäst i regn eller kraftigt snöfall.

471 Inlägg
26 juli 2009
#10
Isacsson_ skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Får man ha parkeringsljus i samma som blinkers då?
Har en 850, känns svårt att hitta nåt som SBP godkänner.

Men man får eftermontera varselljus iaf?

Skall du ha blinkers och pos.ljus i samma hus,så skall de ha skiljda reflektorer.


Xenoholic
2 559 Inlägg
26 juli 2009
#11
Rspeter skrev:
Jimmu skrev:
På sidan 8 i broschyren står följande:

VV-broschyren skrev:
I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan
helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Någon som har koll på läget?
Får man ersätts halvljuset med dimljus vid regn och dimma?
Vart dras då gränsen för kraftig nederbörd?

Du får ha dimljus eller halvljus när du vill men aldrig tända tillsammans då det är stor bländrisk för mötande trafik. Bry dig inte om nederbörden. Ha den belysningen du tycker lyser upp bäst i regn eller kraftigt snöfall.

Dimljus får inte användas när som helst. Endast när det är dagsljus, samt när det är dimma eller
kraftig nederbörd. Allt enlig polisman som stoppade mig när jag körde med endast dimljus tända i skymmningen inne i stan. cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Supraman
2 300 Inlägg
26 juli 2009
#12
linuslinje skrev:
Jimmu skrev:
På sidan 8 i broschyren står följande:

VV-broschyren skrev:
I dimma eller kraftig nederbörd ska
du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan
helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Någon som har koll på läget?
Får man ersätts halvljuset med dimljus vid regn och dimma?
Vart dras då gränsen för kraftig nederbörd?

Ja, broschyren är rätt basic och är gjord för att inte kunna tolkas fel.
Förut när alla regler stod på VV så var de lättare att hitta reglerna om ljus, nu hittar jag dem inte på transportstyrelsen. hmm

Vid de tillfällena får man använda dimljus ISTÄLLET för halvljus. dock inte samtidigt.
Vart gränsen för kraftig nederbörd går avgör polisman på plats. Men tät dimma eller skyfall brukar vara godkänt.

Volvo_Mannen skrev:
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Blinkers får inte ha "flerfunktion".

Om du vill ha annorlunda lampor så finns det ju en del färdiga tredje part lamphus du kan ersätta?

Jo då, handlar om att det ska va rätt ljus.
På t,ex volvo fh12 första gen så var dom standard utrustade med us_blinkers, fullt godkänt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 005 Inlägg
26 juli 2009
#13
Stefan Varberg skrev:
Om du vill ha annorlunda lampor så finns det ju en del färdiga tredje part lamphus du kan ersätta?
Jo då, handlar om att det ska va rätt ljus.
På t,ex volvo fh12 första gen så var dom standard utrustade med us_blinkers, fullt godkänt.

Var inte detta helt vanliga sidomarkeringslykta då?
Eller var det blinkers som lös med fast sken som blinkade när man blinkar?

Låter mycket märkligt hur den har kunnat bli godkänt.


94 Inlägg
26 juli 2009
#14
På den Volvo FL 220 jag kör på jobbet så sitter det en tvåpolig 21/5w lampa som lyser fast tillsammans med parkeringsljuset men blinkar starkare tillsammans med blinkers, precis som US-blinkers alltså. Det är standard från fabrik och fullt godkänt!

http://pici.se/pictures/eRCUeQcIN.jpg
Jag pratar om den lampan som sitter precis vid framhjulet alltså.


7 274 Inlägg
26 juli 2009
#15
HemuleN skrev:
På den Volvo FL 220 jag kör på jobbet så sitter det en tvåpolig 21/5w lampa som lyser fast tillsammans med parkeringsljuset men blinkar starkare tillsammans med blinkers, precis som US-blinkers alltså. Det är standard från fabrik och fullt godkänt!

http://pici.se/pictures/eRCUeQcIN.jpg
Jag pratar om den lampan som sitter precis vid framhjulet alltså.

Ja men den sitter åt sidan och går förmodligen som sidomarkering.
Du har väl blinkers framåt också?
Den delar inte funktion med något annat.


4 005 Inlägg
26 juli 2009
#16
HemuleN skrev:
På den Volvo FL 220 jag kör på jobbet så sitter det en tvåpolig 21/5w lampa som lyser fast tillsammans med parkeringsljuset men blinkar starkare tillsammans med blinkers, precis som US-blinkers alltså. Det är standard från fabrik och fullt godkänt!

http://pici.se/pictures/eRCUeQcIN.jpg
Jag pratar om den lampan som sitter precis vid framhjulet alltså.

Rolig platta du står på, en sådan har jag saknat MÅNGA MÅNGA gånger. smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 juli 2009
#17
linuslinje skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Isacsson_ skrev:
Okej, det är alltså gamla varselljusen som kommer igen?
Tänkte att det var nåt nytt med EU och skit, men tydligen inte.

Det står f.ö ingenstans i broschyren att man inte får ha fast sken (vitt) i samma reflektor som blinkers, så då undrar jag självklart: Får man det? smile Vet att jag letat efter det förut utan resultat.

Den broshyren är ju ganska basic.
Men jag tror inte man får kombinera flera funktioner i samma reflektor om vi inte snackar parkeringsljus.

Blinkers får inte ha "flerfunktion".

På volvos V70N med xenon så sitter det en separat parkeringsljuslampa i blinkersens reflektor, så det borde ju vara lagligt.

Jonas

Elektriker
109 Inlägg
26 juli 2009
#18
Volvo_Mannen skrev:
linuslinje skrev:
Okej, det är alltså
Blinkers får inte ha "flerfunktion".

På volvos V70N med xenon så sitter det en separat parkeringsljuslampa i blinkersens reflektor, så det borde ju vara lagligt.

Det har jag med för mej, men sitter dom i samma reflektor. Nån med v70 som vet??


Xenoholic
2 559 Inlägg
27 juli 2009
#19
T ex nyare BMW 5-serien har väl oranga dioder som lyser framåt, men det tror jag inte är tillåtet att eftermontera, så bara för att nån annan bilmodell har det så är det ju inte alls säkert att man kan göra det på vilken bil som helst.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

94 Inlägg
27 juli 2009
#20
Brains skrev:
HemuleN skrev:
På den Volvo FL 220 jag kör på jobbet så sitter det en tvåpolig 21/5w lampa som lyser fast tillsammans med parkeringsljuset men blinkar starkare tillsammans med blinkers, precis som US-blinkers alltså. Det är standard från fabrik och fullt godkänt!

http://pici.se/pictures/eRCUeQcIN.jpg
Jag pratar om den lampan som sitter precis vid framhjulet alltså.

Ja men den sitter åt sidan och går förmodligen som sidomarkering.
Du har väl blinkers framåt också?
Den delar inte funktion med något annat.

Jo absolut, det är ju kombinerad blinkers och sidomarkering så att säga.



Sök