3303
Sök

Köpa och bygga dragrace bil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#21
Takashi skrev:
Ska du köpa och trimma en bil för 120k eller bara trimma för 120k?

Han skrev att han hade 120k att spendera på bil, chassi och motor smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
3 augusti 2009
#22
Om du har 120k på att spendera på en bil, samt drivlina, så är nog BMW sexa med överladdningen, eller V8'a the way to go.

Eventuellt en gammal Honda CRX, rycka motorn och plantera en BMW M20 kanske. roll

Väger ingenting heller.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

83 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#23
Jag har en bil, antingen lägga ner 120k på den, fast kanske i onödan då.. Eller köpa en bil och trimma för 120k..

Är nog inne på en e30, tycker dom ser riktigt råa ut..

Vill inte ha en jänkare, är mer haj på turbo motorer smile

347 Inlägg
3 augusti 2009
#24
Kolla upp porsche 928 S fram tom 86
Fördelar:
V8 som det finns kompressor och turbokit att köpa färdigt ifrån USA till.
Lätt att komma upp i 680hk utan ge sig på motorn allt för mycket. (Turbo-kit sen färdig)
Drivlina, chassi allt tål mycket hk (Finns bilar i USA som har gått 10-tusentals mil med 500hk+ utan problem)
Går att lätta till 1100kg (Mesta av bilen är aluminium)
Finns gott om delar att få tag på och det är inte så farligt dyrt
Vet iallafall 3st som bygger racingbilar på 928S i Sverige så tips finns att få.

Finns ett antal exemplar på blocket runt 50kkr och kompressorkit med allt som behövs kostar runt 45kkr
Med det kittet behövs alltså ingenting mer än det som finns i förpackningen för att få 550hk och somsagt drivlinan klarar det utan problem (Kan behöva en bättre koppling men det är rätt rejäla doningar från början)

Sen är det lite kul att sticka ut också smile

Liten video med en kompressormatad S4 Automat som har lågt tryck på kompressorn och "bara" 358hk på bakhjulen bilen förövrigt är helt original.
Resultatet är iallafall sjukt:

http://www.youtube.com/watch?v=lXjBsq0fc5E
Senast redigerat av davel (3 augusti 2009)


83 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#25
davel skrev:
Kolla upp porsche 928 S fram tom 86
Fördelar:
V8 som det finns kompressor och turbokit att köpa färdigt ifrån USA till.
Lätt att komma upp i 680hk utan ge sig på motorn allt för mycket. (Turbo-kit sen färdig)
Drivlina, chassi allt tål mycket hk (Finns bilar i USA som har gått 10-tusentals mil med 500hk+ utan problem)
Går att lätta till 1100kg (Mesta av bilen är aluminium)
Finns gott om delar att få tag på och det är inte så farligt dyrt
Vet iallafall 3st som bygger racingbilar på 928S i Sverige så tips finns att få.

Finns ett antal exemplar på blocket runt 50kkr och kompressorkit med allt som behövs kostar runt 45kkr
Med det kittet behövs alltså ingenting mer än det som finns i förpackningen för att få 550hk och somsagt drivlinan klarar det utan problem (Kan behöva en bättre koppling men det är rätt rejäla doningar från början)

Sen är det lite kul att sticka ut också smile

Var ett bra förslag... Ska titta lite närmare på det smile

347 Inlägg
3 augusti 2009
#26
En video på en turbomatad variant

http://www.youtube.com/watch?v=rWd6nJ7Y … re=related

Blir ju lite sugen att fixa till min lite.


904 Inlägg
3 augusti 2009
#27
Det finns hur många vägar som helst att gå.. frågan är ju vad du själv har tänkt dig..

Ska du bygga en bil som ska gå så snabbt som möjligt så spelar det inte så stor roll vad du utgår från, för du kommer ändå behöva bygga om bakvagnen till 4-link eller liknande.

Att föredra är väll lite längre hjulbas, och en stabil motor..

BMW E36 går säkert att hitta nått rasat ex som du river ut allt ur.. bygegr ny bakvagn i med feta slicks å sen leta en motor å låda som passar dina ändamål smile

Men som flera skriver så BMWs M20B25 motor som sitter i E30 som exempel mellan 87-91, visst de går att få mycekt effekt men dom verkar inte vara så väldigt drifsäkra, de går att byta till billet vippor å pyramid rinagr med mera med mera men de krånglar förr eller senare.

BMWs M50 motorn verkar hålla bättre  när den väl tuktas, den sitter i E36 och E34 mellan 91-97? eller nått sånt.

Alla motorer går att få bra fart i smile
Jag har en polare från Järvsö som plockat 800+ ur en Supra MKIII motorn med original stakar!!! hör och häpta.. de mästa andra är väll iof bytt smile Han har inte bilen längre men men den motor sitter i en kolfiber volvo som presterar låga 8or nu...

Finns väll även ett par andra kolfiber volvos som presterar höga 7or med Volvo fyran och 16v topp...


Men nu var de ju så att du hade en budget på 120 papp... vore jag du skulle jag satsa på valfritt chassie, eventuellt leta ett redan påbörjat projekt.

Bygga fyrlink, sen smeta i en fin V8 och automatlåda. Hur du än vrider och vänder på det så är det troligen det billigaste alternativet och de mest drifsäkra.
Det sista jag skulle satsa på er en E30 med original delad bakvagn iaf smile

De ska va gött å leva

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#28
MrVain skrev:
Det finns hur många vägar som helst att gå.. frågan är ju vad du själv har tänkt dig..

Ska du bygga en bil som ska gå så snabbt som möjligt så spelar det inte så stor roll vad du utgår från, för du kommer ändå behöva bygga om bakvagnen till 4-link eller liknande.

Att föredra är väll lite längre hjulbas, och en stabil motor..

BMW E36 går säkert att hitta nått rasat ex som du river ut allt ur.. bygegr ny bakvagn i med feta slicks å sen leta en motor å låda som passar dina ändamål smile

Men som flera skriver så BMWs M20B25 motor som sitter i E30 som exempel mellan 87-91, visst de går att få mycekt effekt men dom verkar inte vara så väldigt drifsäkra, de går att byta till billet vippor å pyramid rinagr med mera med mera men de krånglar förr eller senare.

BMWs M50 motorn verkar hålla bättre  när den väl tuktas, den sitter i E36 och E34 mellan 91-97? eller nått sånt.

Alla motorer går att få bra fart i smile
Jag har en polare från Järvsö som plockat 800+ ur en Supra MKIII motorn med original stakar!!! hör och häpta.. de mästa andra är väll iof bytt smile Han har inte bilen längre men men den motor sitter i en kolfiber volvo som presterar låga 8or nu...

Finns väll även ett par andra kolfiber volvos som presterar höga 7or med Volvo fyran och 16v topp...


Men nu var de ju så att du hade en budget på 120 papp... vore jag du skulle jag satsa på valfritt chassie, eventuellt leta ett redan påbörjat projekt.

Bygga fyrlink, sen smeta i en fin V8 och automatlåda. Hur du än vrider och vänder på det så är det troligen det billigaste alternativet och de mest drifsäkra.
Det sista jag skulle satsa på er en E30 med original delad bakvagn iaf smile

M20 är väldigt driftsäker orginal, och även i trimmat utförande om man gör rätt. Det som brukar ge sig är toppen, man kan svetsa en kylkanal för att undvika detta. Byggen på M20 är rätt vanligt så där finns erfarenhet att hämta. Och varför skulle dessa krångla förr eller senare, finns visserligen en hel del bonntrimmade som rasar men det kan man inte skylla på bilen/konstruktionen...?

Bmws M5x brukar kallas Bmws B20, vilket säger sitt om dess hållbarhet. Skall du trimma och ta ur mycket effekt är en tidig M50 (innan 1992) utan vanos och alublock lämpligast. Även denna finns det exempel på bilar med hög effekt utan allt för mycket förändringar, finns en på garaget som har närmre 800hp (fick för mig 761) i sin bil. Kanske du kan hitta honom och fråga? tongue

Bmw är rent generellt bilar byggda med grova dimensioner och lämpar sig därför mycket väl till trim eller hårdkörning, den enda nackdelen är väl att det är dyrare att bygga på Bmw än det är att få ut samma effekt ur en volvo 740. Å andra sidan var inte Volvo aktuellt?

Hade jag haft valet hade jag nog byggt på en Bmw eller en jänkare. Eller varför inte Mercedes? Rejäla grejer precis som Bmw och inte den vanligaste bilen inom dessa kretsar direkt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

904 Inlägg
3 augusti 2009
#29
Rquired skrev:
MrVain skrev:
Det finns hur många vägar som helst att gå.. frågan är ju vad du själv har tänkt dig..

Ska du bygga en bil som ska gå så snabbt som möjligt så spelar det inte så stor roll vad du utgår från, för du kommer ändå behöva bygga om bakvagnen till 4-link eller liknande.

Att föredra är väll lite längre hjulbas, och en stabil motor..

BMW E36 går säkert att hitta nått rasat ex som du river ut allt ur.. bygegr ny bakvagn i med feta slicks å sen leta en motor å låda som passar dina ändamål smile

Men som flera skriver så BMWs M20B25 motor som sitter i E30 som exempel mellan 87-91, visst de går att få mycekt effekt men dom verkar inte vara så väldigt drifsäkra, de går att byta till billet vippor å pyramid rinagr med mera med mera men de krånglar förr eller senare.

BMWs M50 motorn verkar hålla bättre  när den väl tuktas, den sitter i E36 och E34 mellan 91-97? eller nått sånt.

Alla motorer går att få bra fart i smile
Jag har en polare från Järvsö som plockat 800+ ur en Supra MKIII motorn med original stakar!!! hör och häpta.. de mästa andra är väll iof bytt smile Han har inte bilen längre men men den motor sitter i en kolfiber volvo som presterar låga 8or nu...

Finns väll även ett par andra kolfiber volvos som presterar höga 7or med Volvo fyran och 16v topp...


Men nu var de ju så att du hade en budget på 120 papp... vore jag du skulle jag satsa på valfritt chassie, eventuellt leta ett redan påbörjat projekt.

Bygga fyrlink, sen smeta i en fin V8 och automatlåda. Hur du än vrider och vänder på det så är det troligen det billigaste alternativet och de mest drifsäkra.
Det sista jag skulle satsa på er en E30 med original delad bakvagn iaf smile

M20 är väldigt driftsäker orginal, och även i trimmat utförande om man gör rätt. Det som brukar ge sig är toppen, man kan svetsa en kylkanal för att undvika detta. Byggen på M20 är rätt vanligt så där finns erfarenhet att hämta. Och varför skulle dessa krångla förr eller senare, finns visserligen en hel del bonntrimmade som rasar men det kan man inte skylla på bilen/konstruktionen...?

Bmws M5x brukar kallas Bmws B20, vilket säger sitt om dess hållbarhet. Skall du trimma och ta ur mycket effekt är en tidig M50 (innan 1992) utan vanos och alublock lämpligast. Även denna finns det exempel på bilar med hög effekt utan allt för mycket förändringar, finns en på garaget som har närmre 800hp (fick för mig 761) i sin bil. Kanske du kan hitta honom och fråga? tongue

Bmw är rent generellt bilar byggda med grova dimensioner och lämpar sig därför mycket väl till trim eller hårdkörning, den enda nackdelen är väl att det är dyrare att bygga på Bmw än det är att få ut samma effekt ur en volvo 740. Å andra sidan var inte Volvo aktuellt?

Hade jag haft valet hade jag nog byggt på en Bmw eller en jänkare. Eller varför inte Mercedes? Rejäla grejer precis som Bmw och inte den vanligaste bilen inom dessa kretsar direkt smile

Läser man mycket på PPF så ser man sanbbt att M20 håller med ombyggnad men inte i längden.. i prinsip alla som bygger kör ras förr eller senare.

Jag har två polare som har M20 turbos å bägge jävlas, den ena har svetsad topp. Billet vippor, pyramid ringat block med mera med mera.. Den har bromsat 947hk å har i spinsip allt som går att göra på M20 motorn.

När man bygger dragrace bygge så vill man ha en motor som håller repa in och repa ut.. träning ger färdighet å bra tider, ingen kör snabbt direkt från början.

vaför inte sattsa på en
BMW M50 (24v 325 motorn)
BMW S38 (Gamla M5 motorn)
En Audi femma med diesel block.. grymt stadig maskin upp till 800hk
Volvo rödblockare med 16V topp.
Supra MKIV sexan är ju också grymt driftsäker men verkar dyr å trimma.
Opels 16V GSI motor är också grymt lätt trimmad men man bör nog nöjsa sig runt 5-600hk
SAABs äldre 2.3 liters fyra från sena 9000?

De ska va gött å leva

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
3 augusti 2009
#30
Om det inte är ett krav på Rwd så hade jag satsat på nån audi quattro.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2009
#31
MrVain skrev:
Rquired skrev:
MrVain skrev:
Det finns hur många vägar som helst att gå.. frågan är ju vad du själv har tänkt dig..

Ska du bygga en bil som ska gå så snabbt som möjligt så spelar det inte så stor roll vad du utgår från, för du kommer ändå behöva bygga om bakvagnen till 4-link eller liknande.

Att föredra är väll lite längre hjulbas, och en stabil motor..

BMW E36 går säkert att hitta nått rasat ex som du river ut allt ur.. bygegr ny bakvagn i med feta slicks å sen leta en motor å låda som passar dina ändamål smile

Men som flera skriver så BMWs M20B25 motor som sitter i E30 som exempel mellan 87-91, visst de går att få mycekt effekt men dom verkar inte vara så väldigt drifsäkra, de går att byta till billet vippor å pyramid rinagr med mera med mera men de krånglar förr eller senare.

BMWs M50 motorn verkar hålla bättre  när den väl tuktas, den sitter i E36 och E34 mellan 91-97? eller nått sånt.

Alla motorer går att få bra fart i smile
Jag har en polare från Järvsö som plockat 800+ ur en Supra MKIII motorn med original stakar!!! hör och häpta.. de mästa andra är väll iof bytt smile Han har inte bilen längre men men den motor sitter i en kolfiber volvo som presterar låga 8or nu...

Finns väll även ett par andra kolfiber volvos som presterar höga 7or med Volvo fyran och 16v topp...


Men nu var de ju så att du hade en budget på 120 papp... vore jag du skulle jag satsa på valfritt chassie, eventuellt leta ett redan påbörjat projekt.

Bygga fyrlink, sen smeta i en fin V8 och automatlåda. Hur du än vrider och vänder på det så är det troligen det billigaste alternativet och de mest drifsäkra.
Det sista jag skulle satsa på er en E30 med original delad bakvagn iaf smile

M20 är väldigt driftsäker orginal, och även i trimmat utförande om man gör rätt. Det som brukar ge sig är toppen, man kan svetsa en kylkanal för att undvika detta. Byggen på M20 är rätt vanligt så där finns erfarenhet att hämta. Och varför skulle dessa krångla förr eller senare, finns visserligen en hel del bonntrimmade som rasar men det kan man inte skylla på bilen/konstruktionen...?

Bmws M5x brukar kallas Bmws B20, vilket säger sitt om dess hållbarhet. Skall du trimma och ta ur mycket effekt är en tidig M50 (innan 1992) utan vanos och alublock lämpligast. Även denna finns det exempel på bilar med hög effekt utan allt för mycket förändringar, finns en på garaget som har närmre 800hp (fick för mig 761) i sin bil. Kanske du kan hitta honom och fråga? tongue

Bmw är rent generellt bilar byggda med grova dimensioner och lämpar sig därför mycket väl till trim eller hårdkörning, den enda nackdelen är väl att det är dyrare att bygga på Bmw än det är att få ut samma effekt ur en volvo 740. Å andra sidan var inte Volvo aktuellt?

Hade jag haft valet hade jag nog byggt på en Bmw eller en jänkare. Eller varför inte Mercedes? Rejäla grejer precis som Bmw och inte den vanligaste bilen inom dessa kretsar direkt smile

Läser man mycket på PPF så ser man sanbbt att M20 håller med ombyggnad men inte i längden.. i prinsip alla som bygger kör ras förr eller senare.

Jag har två polare som har M20 turbos å bägge jävlas, den ena har svetsad topp. Billet vippor, pyramid ringat block med mera med mera.. Den har bromsat 947hk å har i spinsip allt som går att göra på M20 motorn.

När man bygger dragrace bygge så vill man ha en motor som håller repa in och repa ut.. träning ger färdighet å bra tider, ingen kör snabbt direkt från början.

vaför inte sattsa på en
BMW M50 (24v 325 motorn)
BMW S38 (Gamla M5 motorn)
En Audi femma med diesel block.. grymt stadig maskin upp till 800hk
Volvo rödblockare med 16V topp.
Supra MKIV sexan är ju också grymt driftsäker men verkar dyr å trimma.
Opels 16V GSI motor är också grymt lätt trimmad men man bör nog nöjsa sig runt 5-600hk
SAABs äldre 2.3 liters fyra från sena 9000?

Ok, kör man med 950hp kan jag förstå varför M20 inte håller i längden. Tänkte på lite mer vettiga effekter, men som du skriver är nog M50 ett vettigare val smile wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
3 augusti 2009
#32
Du säger att du inte är så sugen på v8 men det är den enda rätta vägen att gå. Persåker säljer ju färdiga csb med kompressor för 75k. Sen använda någon liten lätt kaross.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 augusti 2009
#33
en sak som kan vara vettig är att köpa en bil som går att köra utan att trimma ihjäl! för han bör ju lära sig hur man kör dragracing innan han ger sig ut med en bil som klarar en 10... dock så är det ju smart att välja en bil som sedan efter tränings/prova på perioden har potential till att nå sånna effekter..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

904 Inlägg
3 augusti 2009
#34
Lyssna på Camaro67. Där har du nått som håller i längden, repa efter repa! smile

E36 med härligt 4-link och liberty låda wink ähhh!!

De ska va gött å leva

904 Inlägg
3 augusti 2009
#35
Rquired skrev:
MrVain skrev:
Rquired skrev:

M20 är väldigt driftsäker orginal, och även i trimmat utförande om man gör rätt. Det som brukar ge sig är toppen, man kan svetsa en kylkanal för att undvika detta. Byggen på M20 är rätt vanligt så där finns erfarenhet att hämta. Och varför skulle dessa krångla förr eller senare, finns visserligen en hel del bonntrimmade som rasar men det kan man inte skylla på bilen/konstruktionen...?

Bmws M5x brukar kallas Bmws B20, vilket säger sitt om dess hållbarhet. Skall du trimma och ta ur mycket effekt är en tidig M50 (innan 1992) utan vanos och alublock lämpligast. Även denna finns det exempel på bilar med hög effekt utan allt för mycket förändringar, finns en på garaget som har närmre 800hp (fick för mig 761) i sin bil. Kanske du kan hitta honom och fråga? tongue

Bmw är rent generellt bilar byggda med grova dimensioner och lämpar sig därför mycket väl till trim eller hårdkörning, den enda nackdelen är väl att det är dyrare att bygga på Bmw än det är att få ut samma effekt ur en volvo 740. Å andra sidan var inte Volvo aktuellt?

Hade jag haft valet hade jag nog byggt på en Bmw eller en jänkare. Eller varför inte Mercedes? Rejäla grejer precis som Bmw och inte den vanligaste bilen inom dessa kretsar direkt smile

Läser man mycket på PPF så ser man sanbbt att M20 håller med ombyggnad men inte i längden.. i prinsip alla som bygger kör ras förr eller senare.

Jag har två polare som har M20 turbos å bägge jävlas, den ena har svetsad topp. Billet vippor, pyramid ringat block med mera med mera.. Den har bromsat 947hk å har i spinsip allt som går att göra på M20 motorn.

När man bygger dragrace bygge så vill man ha en motor som håller repa in och repa ut.. träning ger färdighet å bra tider, ingen kör snabbt direkt från början.

vaför inte sattsa på en
BMW M50 (24v 325 motorn)
BMW S38 (Gamla M5 motorn)
En Audi femma med diesel block.. grymt stadig maskin upp till 800hk
Volvo rödblockare med 16V topp.
Supra MKIV sexan är ju också grymt driftsäker men verkar dyr å trimma.
Opels 16V GSI motor är också grymt lätt trimmad men man bör nog nöjsa sig runt 5-600hk
SAABs äldre 2.3 liters fyra från sena 9000?

Ok, kör man med 950hp kan jag förstå varför M20 inte håller i längden. Tänkte på lite mer vettiga effekter, men som du skriver är nog M50 ett vettigare val smile wink

Den andra har ca 500hk å jävlas lika mycket, topp packningar som går.. toppar som spricker fast dom är svetsad. Billet vippot som är feltillverkade å går ner sig... Ja listan kan göras lång smile men när dom funkar så går dom så in i helvete.

De ska va gött å leva

806 Inlägg
3 augusti 2009
#36
Är det inte jävligt svårt att få ner kraften ordentligt i e30 (utan att det spinner) iaf pga hjulupphängningen?


Meister
6 763 Inlägg
3 augusti 2009
#37
MrVain skrev:
Lyssna på Camaro67. Där har du nått som håller i längden, repa efter repa! smile

E36 med härligt 4-link och liberty låda wink ähhh!!

Jag har en känsla av att de motorerna är ganska snälla gatmotorer så det håller garanterat bra. Annars kan man plocka ihop en motor själv och du gillade ju turbo så de är bara att börja shopa. Kan tipsa om summitracing.com om du vill kolla på delar till ett v8-bygge. De har ju även andra grejor som du lär behöva om du ska bygga på tex en bmw.


Thedriftking
3 augusti 2009
#38
jag skulle nog köra på en v8 smile  kanske en kompressormatad? eller turbo? i en valfri kaross, t.ex e30,  m.m.  skulle nog bli bra, men man får ju bygga om massa men kommer nog va värt det? smile

674 Inlägg
3 augusti 2009
#39
jag har en audi s2 till salu om de kan vara nåt?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

83 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#40
Det kanske kan vara något. Nu är det inte akut då jag kanske tänkt köpa allt sent i höst för att pula med i vinter.

Men är de bra bilar att bygga på annars?


Sök