2521
Sök

SAAB 9-3 - 03 Nyare modellen Installation av baslåda

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
Mannis skrev:
du kommer dock märka att all bas inne i kupén försvinner wink bara för att saab har nå optiskt tjosan och då måste du koppla in en högnivå/lågnivå omkopplare från tex dörrhögtalarn. men sen funkar de fint!

Nja det där är faktist väldigt olika beroende på vad man kopplar in. Jag har testat en del olika under mitt bygge och blir inte riktigt klok på det hela. Med vissa steg så kan man köra högnivån direkt in utan problem, med andra så blir det så som du beskriver (dörrhögtalarna samt centern blir tysta). En del omvandlare fungerar bra medans andra fungerar mindre bra och ger ett vinande ljud, och vissa fungerar inte alls utan gör precis som en del steg och slår ifrån det som AMP1 driver. Nuvarande set-up med en signalprocessor (RF 3sixty) som matas med högnivå fungerar dock kanon.

Ang. att byta ut hubudenheten så går det utan att programmera, men då måste man ha kvar CD-spelaren (tror jag att det är) samt en liten box som finns på huvudenheten. Men då en dubbeldin spelare inte passar i hålet och en enkeldin kommer att se väldigt liten ut så tycker jag att man hellre kan behålla originalet, ljudet från den är ändå helt okej och helt klart i klass med en 2000kr eftermarknads HU (förutom den tråkiga fasta EQn då).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

25 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Jag har konstaterat att jag får en ordentligt tryck in i bilen men ska dra in rör igenom hatthyllan för att öka på det lite mer smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2009
Ja tryck är det inga som helst problem att få, problemet är istället att få basen att spela tight och snyggt! smile Men är det en portad färdigbyggd låda som du har eller? För att bara dra rör genom hatthyllan kommer nog inte att ge nånting.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
Kommer fan inte på vad nyckelhåls saken heter xD men du fattar nog tongue där du startar bilen iaf xD

nyckelhålssaken? tändningen haha

1 785 Inlägg
8 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
jimmyostrom skrev:
Jo det ska det vara, men enligt Saab här i Ronneby så går det att programera om datorn så det går att koppla i en annan stereo utan att bilen fattar det......

Jag väntar med spänning för att se resultatet för jag har en kund som ska göra denna operation inom en snar framtid.....

Dock så finns det ingen monteringsram eller liknande....

Mannis skrev:

Men ska inte det vara ett jäkla bök att få iordning på, just i en saab?

Tacka gammla bilar vettja lol

Håller med!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

26 Inlägg
1 juli 2014
Tjena, återupplivar denna tråden lite.. Har en saab 9-3 200hk Tubro från 98 med (vad jag tror är) AC3. Ska skjuta upp mitt ljudbygge ett tag pga ekonomin men så länge har jag en fråga..

Jag har AC3-ljudet tror jag (2 högtalare över instrumentbrädan, 2 st i hatthyllan, inget extra slutsteg) men i vilket fall som helst. Har inhandlat denna lilla pryl http://www.backesljud.se/saab-lagnivaadapter
och undrar helt enkelt om detta är en lösning för att snabbt och enkelt få in en baslåda utan att skarva massa sladdar, tror jag har kollat rätt, men stereon går att koppla ihop med detta sen sladdar t slutsteget?

Tänkte dra vanlig ström till batteriet och remoten till antennen där bak, funkar väl?

tacksam för svar smile

Sök