3010
Sök

Mazda 323f -90 nått konsigt fel. Någon som vet?

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#1
Äger som sagt en mazda 323f med den stora DOCH motorn.
Började när jag köpte den med att den "ryckte till" på låga varv, efter en dag så började det med att den gick segt och ryckte till med. Nu efter 4 dagar så har jag precis bytt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, rotor och fördelardosa. Motorn låter mycke bättre och det behövdes värkligen, men den går fortfarande segt när den blir varm. När den är kall går den som ett skott, men så fort den blir varm å man trycker ner gasen lite så vill den ge mycke men klarar inte.
Väldigt irriterande, har bara gått 11 000 mil, så jag tror inte motorn har rasat.

Någon som har haft samma problem eller tror sig veta vad det kan vara?
Väldigt tacksam för svar.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
#2
Har du kollat om motorn går på alla cylindrar?

Livet startar vid 220 km/h

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#3
Saabare skrev:
Har du kollat om motorn går på alla cylindrar?
Hur kan man kolla det på ett lätt sätt?

Ska kanske tillägga att den drar onormalt mycke bränsle.
Glömde även sätta i en av tändstiftshattrna idag när jag va ute å körde. Då hade den samma symptom hela tiden som den har nu, fast nu kommer det bara när jag gasar på.
Har hört att när den går sämre varm så brukar det vara elfel.
Senast redigerat av freddp (29 april 2006)

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
#4
freddp skrev:
Saabare skrev:
Har du kollat om motorn går på alla cylindrar?
Hur kan man kolla det på ett lätt sätt?
Ha stereon avstängd o kör på en väg där det är tomt. O lyssna till om du hör missljud från motorn. Kolla motoroljan för säkerhets skull. Jag är inte så bra på Mazda eftersom jag kan mest på Saab. Hoppas jag blir till nån hjälp.

Livet startar vid 220 km/h

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#5
Saabare skrev:
freddp skrev:
Saabare skrev:
Har du kollat om motorn går på alla cylindrar?
Hur kan man kolla det på ett lätt sätt?
Ha stereon avstängd o kör på en väg där det är tomt. O lyssna till om du hör missljud från motorn. Kolla motoroljan för säkerhets skull. Jag är inte så bra på Mazda eftersom jag kan mest på Saab. Hoppas jag blir till nån hjälp.
Oljan bytte jag idag. Ska inte vara något fel med den. hjälpte en hel del att byta den med knackningar i ventilen m.m.
Men inte tillräckligt för att den skulle gå bättre varm.
kanske är lika bra att lämna in den på mazda så får dom söka upp vad felet är.
Det är ju ett ganska svårt fel att lösa, finns så många saker som kan vara fel i stort sett.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

21 761 Inlägg
29 april 2006
#6
Bytte du tändkablarna också? Det finns en möjlighet att en av dem kan vara dålig men frågan är om det förklarar att bilen går bra när den är kall, vet inte riktigt. I vilket fall som helst tror jag inte att det är bortkastat att kolla och eventuellt byta tändkablarna. Mer vet jag inte tyvärr.

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
#7
freddp skrev:
Saabare skrev:
freddp skrev:

Hur kan man kolla det på ett lätt sätt?
Ha stereon avstängd o kör på en väg där det är tomt. O lyssna till om du hör missljud från motorn. Kolla motoroljan för säkerhets skull. Jag är inte så bra på Mazda eftersom jag kan mest på Saab. Hoppas jag blir till nån hjälp.
Oljan bytte jag idag. Ska inte vara något fel med den. hjälpte en hel del att byta den med knackningar i ventilen m.m.
Men inte tillräckligt för att den skulle gå bättre varm.
kanske är lika bra att lämna in den på mazda så får dom söka upp vad felet är.
Det är ju ett ganska svårt fel att lösa, finns så många saker som kan vara fel i stort sett.
Lika bra det. Anledningen till att jag skrev att inte lämna in till mazda var att det skulle va billigt.

Livet startar vid 220 km/h

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#8
Saabare skrev:
freddp skrev:
Saabare skrev:

Ha stereon avstängd o kör på en väg där det är tomt. O lyssna till om du hör missljud från motorn. Kolla motoroljan för säkerhets skull. Jag är inte så bra på Mazda eftersom jag kan mest på Saab. Hoppas jag blir till nån hjälp.
Oljan bytte jag idag. Ska inte vara något fel med den. hjälpte en hel del att byta den med knackningar i ventilen m.m.
Men inte tillräckligt för att den skulle gå bättre varm.
kanske är lika bra att lämna in den på mazda så får dom söka upp vad felet är.
Det är ju ett ganska svårt fel att lösa, finns så många saker som kan vara fel i stort sett.
Lika bra det. Anledningen till att jag skrev att inte lämna in till mazda var att det skulle va billigt.
Va ute och körde lite med den nu. kör man sakta på gasen så går det perfekt. Men tar man ner gaspedalen lite för mycke så stryps den. känns inte som att det är något problem med tändkablarna då i alla fall. Jag är inte så insatt i hur det fungerar, men när jag drar ner gaspedalen i bott, öppnar den upp för mer luft och mer bensin då? eller bara bensin? för det kan ju vara så att bränslefiltret är rätt så tätt så den kan inte få igenom så mycke bränse så snabbt?
Eller vad tror ni?
Tack för alla svar!

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

21 761 Inlägg
29 april 2006
#9
Ja, då är det ju bra att kolla filtret. Är det insprutare?

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Ja, då är det ju bra att kolla filtret. Är det insprutare?
Japp det är insprutare. Men alltså om det är något med stiften eller runt omkring så känns det som att det kulle vara så hela tiden. men har man väl fått fart på bilen så hackar den inte och går inte segt om man säger så.
Finns det nått annat som det kan vara? jag kan inte komma på mycke mer.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

21 761 Inlägg
29 april 2006
#11
Nej, det låter ju inte som tändningsproblem, det har du nog rätt i. Kanske lika bra att ta den till verkstad, som du sa, och hoppas på att de inte ruinerar dig.

Streetracer
53 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Nej, det låter ju inte som tändningsproblem, det har du nog rätt i. Kanske lika bra att ta den till verkstad, som du sa, och hoppas på att de inte ruinerar dig.
Ja det är ju det man är rädd för. Men tror du man måste ta den till en mazda vekstad. Eller räcker det med en vanlig hedelig mackverkstad. dom är ju ofta billiga och lurar inte skiten ur en.
För det kanske är så att dom måste söka upp problemet å grejer. jag vet inte.

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

21 761 Inlägg
29 april 2006
#13
Beror väl på om en mackverkstad har rätt utrustning ifall man måste kolla i något diagnosuttag eller liknande, vet inte riktigt.

Streetracer
53 Inlägg
30 april 2006
Trådstartare
#14
När jag är ute och åker nu går den bra, riktigt bra, men när man har gasat upp den bra nån gång så går den sämre å sämre hela tiden.
Så jag funderade på en sak, mitt kylarvatten är inte det bästa i den, så jag ska byta det. men kan det ha något med saken att göra. den ligger å är lite över hälften på mätaren i värme hela tiden.
Kan det göra så att jag förlorar effekt?
Jag provar i alla fall med det i morgon, så får jag byta bensinfilter med.
Funkar inte det så får jag väl lämna in den.

Tack för all hjälp alla!

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

207 Inlägg
30 april 2006
#15
nej kylarvattnet spelar ingen roll.. du förlorar inte effekt på det iaf:P

314 Inlägg
30 april 2006
#16
Testa att byta tändkablarna... Jag hade typ samma problem... Slutade med att katalysatorn pajade.. =/


SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2006
#18
BMW635_Robban skrev:
haha, inte lätt med gamla rishögar
Så du kan inte hålla din attityd på rätt nivå?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 277 Inlägg
6 maj 2006
#19
Fuckface skrev:
BMW635_Robban skrev:
haha, inte lätt med gamla rishögar
Så du kan inte hålla din attityd på rätt nivå?
Du har inte sett killens inlägg på min sida sååå TYST


SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2006
#20
BMW635_Robban skrev:
Fuckface skrev:
BMW635_Robban skrev:
haha, inte lätt med gamla rishögar
Så du kan inte hålla din attityd på rätt nivå?
Du har inte sett killens inlägg på min sida sååå TYST
Så därför har du en skälig anledning till att nervärdera hans tråd?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök