3331
Sök

Slapp växelspak, volvo s40 2.0 -96

Yrkeschaufför
165 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Tjena!

Undrar vad det kan vara för problem med växellådan, för spaken är slapp som attan på alla växlar, känns som friläge, det är absolut inge krångel när man kör eller så så jag undrar om bara kan vara någon fjäder eller liknande som behöver bytas? 

smile

62 Inlägg
27 augusti 2009
Med största sannolikhet:

Bussningarna som sitter i länkarna mellan växelspak och låda. Ett standardfel på dessa
modeller. Dom är gjorda utav plast och blir rätt så slitna bortemot 15 000 - 20 000 mil.
Varken särskilt dyra eller svåra att byta! (Tror t.o.m Volvo gör det relativt billigt idag)
Senast redigerat av Ullebubbe (27 augusti 2009)

88 Inlägg
31 augusti 2009
Det är bussningarna troligtvis.

Det berätta de på volvo för mig, de skulle dock ha bra mycket för byte, minns inte riktigt men de var närmare tvåtusen så jag har låtit bli, de stör inte så mycket, De ska väll gå och byta själv om man orkar..

Har också en S40, just en 2.0 som har en riktigt slapp växelspak, framför allt 3an's växel.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
Ullebubbe skrev:
Med största sannolikhet:

Bussningarna som sitter i länkarna mellan växelspak och låda. Ett standardfel på dessa
modeller. Dom är gjorda utav plast och blir rätt så slitna bortemot 15 000 - 20 000 mil.
Varken särskilt dyra eller svåra att byta! (Tror t.o.m Volvo gör det relativt billigt idag)

du tror inte att du kan skriva en utförlig guide? smile

1 043 Inlägg
2 september 2009
Om du köper delarna och sedan kollar under bilen så ser du att det är lätt att byta dom.
Byt både dom vid lådan och vid spaken, tror att där sitter en "o-ring" byt dom också.

minihea
5 september 2009
Det är bussningarna!
Byte dem idag både fram och bak!

Är inte svårt alls!

11ans nyckel! och hissa upp bilen!

Fram så satt det åt ganska mycket men fick bort dem!

Lossa bak först för att kunna vrida och slippa krångel för bultarna fram sitter svår åtkomliga men går om man vill!

ca 190kr på volvo!

62 Inlägg
5 september 2009
Åker du till en "Gör det själv hall", hissar upp bilen och kikar lite under bilen (rakt under växelspaken)
så ser du staget och platsbussningarna. Ett annat råd är att du köper en Haynes Gör det själv handbok. Dessa brukar ha extremt bra beskrivningar på det mesta. Kan även vara en riktigt bra investering om
du tänkt att behålla bilen. Dessa kostar runt 249:- på Biltema och OKQ8, själv köper jag alltid en sådan
till varje bilmodell jag införskaffar! Annars kan du ju alltid åka upp till Volvo, köpa bussningarna och få
en skiss utskriven på vart dom sitter, brukar aldrig vara något problem.
Senast redigerat av Ullebubbe (5 september 2009)

Sök