2597
Sök

68 Camaro T/A

I samarbete med: www.bakaxeldelar.se www.mooneyessweden.com www.76olja.nu

972 787 Visningar
Uppdaterades senast 28 januari 2024
Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 april 2013
Openers skrev:
PHrnfeldt skrev:
Stiligt som vanligt! Jerico lådan är en dogbox låda va?

Jäss!

Härligt! Tål mycket stryk då. Har den där rakskurna eller snedskurna drev?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 april 2013
JERICO LÅDA!?!?!?!

Shit just got real! Fyfan, får man pilla på lådan sen när bilen är färdig? wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

712 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Openers skrev:
PHrnfeldt skrev:
Stiligt som vanligt! Jerico lådan är en dogbox låda va?

Jäss!

Ja, hoppas det. Rakskurna - ska höras att det sitter en rejäl låda i... wink

Thunderbird88 skrev:
JERICO LÅDA!?!?!?!

Shit just got real! Fyfan, får man pilla på lådan sen när bilen är färdig? wink

Jajjemän! Hehe, kanske det...

3 929 Inlägg
20 april 2013
Ruggigt porriga lådor!
Ungefär vad får man betala för en? Du behöver inte säga vad du betalade men på ett ungefär.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

712 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Ruggigt porriga lådor!
Ungefär vad får man betala för en? Du behöver inte säga vad du betalade men på ett ungefär.

Som vanligt beror det på utförande, hur komplett etc och var man handlar. Jag valde att ta här från Sverige så jag kan få hjälp vid ev. frågor eller problem. Kan nämligen ingenting om detta då jag aldrig hållit på med dylikt tidigare.

Begagnad låda finns från ca 15000:- (i USA) upp till 30 000:-. Ny startar från ~25-35k. Tillkommer spakställ som ligger på femtusingen för vanlig h-setup, upp till tiotusen för sekventiellt utförande. Koppling etc är ca 10-20 000:- om det ska stå pall.

Ganska stora skillnader alltså beroende på...

3 929 Inlägg
20 april 2013
Tackar för utförliga svaret! smile

Får sukta efter sånt ett tag wink
Har dock själv inte tid just nu att hålla på och bygga om för att få i sånt så blir bara en upphottad automat (som står pall för 1200häst) i min tongue Enkelt, bara stoppa på.

712 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Tackar för utförliga svaret! smile

Får sukta efter sånt ett tag wink
Har dock själv inte tid just nu att hålla på och bygga om för att få i sånt så blir bara en upphottad automat (som står pall för 1200häst) i min tongue Enkelt, bara stoppa på.

Vem har tid? smile

3 929 Inlägg
20 april 2013
Haha jadu tongue Det är stora frågan! wink Får nog skeppa med mig bilen utomlands när man är borta och jobbar big_smile haha

TBM Yamaz
199 Inlägg
20 april 2013
Openers skrev:
Yamaz skrev:
den vanliga dagsrutinen på garaget: logga in, klicka på händelser, skita i alla förutom ditt projekt<3 loooove it! följer varenda steg som vanligt!smile nog vatt följare typ 2 år nu!

btw, la precis märke till hur jävla lik du e James Hetfield på din profilbild xD ahah

Haha, den om James får jag höra ganska ofta IRL också! Det tar jag som en stenhård komplimang! big_smile

Skoj med "hardcore-följare"! Enda jag kan förtälja just nu dock är att jag väntar på delar. Sitter i detta ögonblick å gör i ordning kvitton till svenska tullen, så grejerna kan tullas in snabbt. När den leveransen kommer då är det dags att skruva ihop motorn!

haha de ska du:) han e fan king! metallica (minus ulrich) i mitt hjärta

aha fittar dom sig me dina grejer i tullen? "jaa vi måste kolla så att du inte gömt kokain i motorblocket!"? tongue

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 april 2013
Openers skrev:
PHrnfeldt skrev:
Openers skrev:
Jäss!

Ja, hoppas det. Rakskurna - ska höras att det sitter en rejäl låda i... wink

Riktigt det! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 049 Inlägg
21 april 2013
Grattis till din nya sekventiella låda och koppling, kan du förklara varför det är nödvändigt med denna, ska du köra strip. En fyrpetad munchie 22 är heller inte fel. I min vardagsbil, en Saab 2,3 T -07 sitter det en sekventionell låda, men jag är livrädd för att rycka sönder något så jag kör i automatläget.

Går din låda att både växla manuellt och automatiskt?

712 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
Grattis till din nya sekventiella låda och koppling, kan du förklara varför det är nödvändigt med denna, ska du köra strip. En fyrpetad munchie 22 är heller inte fel. I min vardagsbil, en Saab 2,3 T -07 sitter det en sekventionell låda, men jag är livrädd för att rycka sönder något så jag kör i automatläget.

Går din låda att både växla manuellt och automatiskt?

Nu är inte jag någon Saab-expert, men det är inte så att du har en automat i den som du kan växla manuellt?! Har ej hört att Saab har sekventiell låda i någon bil från fabrik.

Fyrpetad Muncie är helt fel ja. Jag ska ej köra strip utan mestadels bana. Denna låda är ej en automat så den växlar inte automatiskt.
Senast redigerat av Openers (21 april 2013)

1 049 Inlägg
21 april 2013
Där ser man faran med att uttala sig om något som man inte kan, man har fel.

Kan du förklara hur din sekventiella låda arbetar.

712 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
tommyhjortasen skrev:

Nej, det kan jag inte för jag kan inget om växellådor. Sök på internet, borde finnas lite info.

3 929 Inlägg
21 april 2013
tommyhjortasen skrev:

Har jag inte helt fel så är Jerico en "Dog box".
Tänk dig att du har en manuell låda.
Ta bort synkringar och istället så stoppar man dit "dog rings". Synkringar gör växlingar segare och jobbigare när man ska växla fort, men underlättar när man ska växla söligt vid låga RPM. Du har annars t.ex Faceplated där du inte alls har några synkringar och bara står och matar växlar som en jävla idiot. Vid lugn växling måste du dubbel trampa kopplingen eller matcha RPM a'la 60-tal.
Hur som helst, vanligtvis så har en dog box rakskurna drev men finns också med helical. Det dog rings gör är att dom "guidar" in växeln. Men inte mer än det. Gör du fel så kan du ha sönder dom. Det är inte så värst vanligt att pajja själva dreven i växellådan utan oftast brukar det vara dogsen man sliter ut med felväxlingar istället.

Fördelar med detta?
RYCKA VÄXLAR! smile
På en faceplated låda så behöver du bara dutta till kopplingen, på en dog box är det bara att rycka.
Jag tvivlar starkt på att man kan ha roligare med en manuell låda än en faceplate/dog box. Det är nog toppen av hur kul en växellåda kan bli.

EDIT: En fyrpetad Muncie är mesigt jämfört med en Jerico wink
Senast redigerat av Thunderbird88 (21 april 2013)

712 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Stämmer bra, detta är en dog box med rakskurna drev.

Thunderbird88 skrev:
..............
EDIT: En fyrpetad Muncie är mesigt jämfört med en Jerico wink

Hehe, jaaaappp!
Senast redigerat av Openers (21 april 2013)

3 929 Inlägg
21 april 2013
Som jag anade då!
Bara ta det försiktigt vid lugna växlingar så du inte pajjar dogsen wink Samt har jag läst att missar man en växel på en dog box så ska du stoppa in högsta växeln, för att sedan gå ner till växeln du ville ha i. Du ska inte fortsätta försöka rycka i den. Då kan man skada dogsen smile Om du hör H-spak ställ då dvs. Kör du sekvensiellt eller drag-ställ så kommer du ju inte missa växlar tongue
Du får inte glömma att vråla som en pirat när du drar allt vad du har i spaken! big_smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (21 april 2013)

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 april 2013
Thunderbird88 skrev:
Som jag anade då!
Bara ta det försiktigt vid lugna växlingar så du inte pajjar dogsen wink Samt har jag läst att missar man en växel på en dog box så ska du stoppa in högsta växeln, för att sedan gå ner till växeln du ville ha i. Du ska inte fortsätta försöka rycka i den. Då kan man skada dogsen smile Om du hör H-spak ställ då dvs. Kör du sekvensiellt eller drag-ställ så kommer du ju inte missa växlar tongue
Du får inte glömma att vråla som en pirat när du drar allt vad du har i spaken! big_smile

Haha, bara det kommer va en show i sig!

712 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Thunderbird88 skrev:
Som jag anade då!

Jag har sekventiellt spakställ så jag borde inte missa smile För övrigt vrålar alltid som en pirat när jag "drar i spaken"!!!

3 929 Inlägg
21 april 2013
Ja missar du växel då så äre jävligt konstigt! big_smile Hoppas vi pratar om samma spak nu bara....

Sök