3401
Sök

WG Saab 900

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
Jag och kompisen har var sin Saab 900 2.0 Turbo fulltryckare -97, kompisens WG-stång är rörlig och min är döds stumm, hans går även att pysa, men inte min.. Min klocka är större än hans.

Hur ska en orgnial WG vara, Rörlig och liten eller Stor och stum ?

Pysningen är satt mellan Magnetventil och tryck klocka.

Även om man rycker slangen till klockan så ska den ladda tills fuelkutten går in och stryper spridare, det gör inte min. ligger på 0,7 i ladd även om slangen är där eller inte...

Någon som vet ? tongue

MVH Niklas


7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#2
Wastegaten ska vara rörlig men inte dödsslapp.
Sen ska man inte använda pysventil på dessa bilar.


Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#3
Brains skrev:
Sen ska man inte använda pysventil på dessa bilar.

För att?

team Svineri. Volvos under construction.

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#4
turbo5a skrev:
Brains skrev:
Sen ska man inte använda pysventil på dessa bilar.

För att?

Styrsystemet sköter det själv via magnetventilen.
Givetvis KAN man byta ut den mot en pysventil för det är ju precis det en magnetventil är, en elektriskt styrd pysventil.
Men att kasta dit en sån och öka laddet långt förbi vad bilen är kapabel till är inget jag rekomenderar.
Sen om du pyser upp laddet så försvinner även datorns möjlighet att ställa ner laddtrycket om den skulle börja spika eller så.


Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#5
Brains skrev:
turbo5a skrev:
Brains skrev:
Sen ska man inte använda pysventil på dessa bilar.

För att?

Styrsystemet sköter det själv via magnetventilen.
Givetvis KAN man byta ut den mot en pysventil för det är ju precis det en magnetventil är, en elektriskt styrd pysventil.
Men att kasta dit en sån och öka laddet långt förbi vad bilen är kapabel till är inget jag rekomenderar.
Sen om du pyser upp laddet så försvinner även datorns möjlighet att ställa ner laddtrycket om den skulle börja spika eller så.

Kanon Mr Brains. tackar för den infon.

team Svineri. Volvos under construction.

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#6
Vill man fortfarande leka med en pysventil så föreslår jag istället att man skaffar/lånar en bärbar dator samt lär sig lite om T5suite.
Där kan man leka med allt möjligt i styrsystemet, garanterat roligare/farligare/bättre än en pysventil wink

http://trionic.mobixs.eu/ För dom intresserade.
Senast redigerat av Brains (30 augusti 2009)


Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#7
Brains skrev:
Vill man fortfarande leka med en pysventil så föreslår jag istället att man skaffar/lånar en bärbar dator samt lär sig lite om T5suite.
Där kan man leka med allt möjligt i styrsystemet, garanterat roligare/farligare/bättre än en pysventil wink

http://trionic.mobixs.eu/ För dom intresserade.

Skulle gett dig en kram för det där. kanon bra.

Edit: finns det till volvo? idiot fråga.. men ändå.
Senast redigerat av turbo5a (30 augusti 2009)

team Svineri. Volvos under construction.

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#8
Haha det är lugnt, redan fått en del kramar idag så jag klarar mig wink
Men jag föreslår iaf att om man ska börja leka med T5 eller T7suite så läs på ordentligt först, ställ frågor osv.
Mycket bättre det än att man råkar sabba någonting.

Jag kan inte något alls om programmet då jag aldrig har använt det men dom har säkert ett forum där annars så finns det en hel del folk på saabturboclub som har börjat leka med programmen.

Om det finns till volvo eller inte kan jag inte svara på, hör med folk inne på något vettigt volvoforum så får du säkert ett bra svar.
Men kan man mappa om orginalsystemet så borde det finnas något trevligt program för det med wink
Senast redigerat av Brains (30 augusti 2009)


Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#9
Brains skrev:
Haha det är lugnt, redan fått en del kramar idag så jag klarar mig wink
Men jag föreslår iaf att om man ska börja leka med T5 eller T7suite så läs på ordentligt först, ställ frågor osv.
Mycket bättre det än att man råkar sabba någonting.

Jag kan inte något alls om programmet då jag aldrig har använt det men dom har säkert ett forum där annars så finns det en hel del folk på saabturboclub som har börjat leka med programmen.

Om det finns till volvo eller inte kan jag inte svara på, hör med folk inne på något vettigt volvoforum så får du säkert ett bra svar.
Men kan man mappa om orginalsystemet så borde det finnas något trevligt program för det med wink

Jasså du har fått för många kramar... attans lol

Jaa jag är väldigt sugen på det här med just styrtekniken på "modernare" bilar, därför jag frågar.

om det finns nån som vet ifall det finns liknande till volvo så släng ett pm till mig! för guds skull tveka inte.

team Svineri. Volvos under construction.

7 274 Inlägg
30 augusti 2009
#10
Om du är intresserad utav att bara lära dig hur styrsystemen fungerar så såg jag iaf att hemsidan jag länkade till har ett PDF dokument om T5an på nästan 200 sidor wink
T7ans var bara på drygt 100...
Sen finns ju även megasquirt, lite billigare styrsystem som vissa byter till.
Mycket gör det själv så även där finns det en hel uppsjö av dokument om inkoppling, mappning osv osv smile
http://megasquirt.se/

Sen finns ju även Vems, Nira och säkert en hel del till som jag inte kan namnen på.

Nu har vi råkat hamna lite smått off-topic så jag ber om ursäkt för det cool
Senast redigerat av Brains (30 augusti 2009)


Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#11
Brains skrev:
Om du är intresserad utav att bara lära dig hur styrsystemen fungerar så såg jag iaf att hemsidan jag länkade till har ett PDF dokument om T5an på nästan 200 sidor wink
T7ans var bara på drygt 100...
Sen finns ju även megasquirt, lite billigare styrsystem som vissa byter till.
Mycket gör det själv så även där finns det en hel uppsjö av dokument om inkoppling, mappning osv osv smile
http://megasquirt.se/

Sen finns ju även Vems, Nira och säkert en hel del till som jag inte kan namnen på.

Nu har vi råkat hamna lite smått off-topic så jag ber om ursäkt för det cool

Mest sugen på att se möjligheterna med original systemet. Nira i3 och allt det där är ju inget direkt avancerat. Om jag får tycka till, det är ju väldigt lätt använt och finns manualer och allt annat.

Söker helt enkelt mera möjligheter med original prylar.

Edit: tycker inte vi hamnat så OT, fortfarande inne på laddtryck roll
Senast redigerat av turbo5a (30 augusti 2009)

team Svineri. Volvos under construction.

5 710 Inlägg
1 september 2009
#12
bladhenator skrev:
kompisens WG-stång är rörlig och min är döds stumm, hans går även att pysa, men inte min..

Kan sätta en tumnagel på att din WG sitter fast.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
bladhenator skrev:
kompisens WG-stång är rörlig och min är döds stumm, hans går även att pysa, men inte min..

Kan sätta en tumnagel på att din WG sitter fast.....

mvh Jonas

Men den laddar ju stadigt och till dit den ska =/


5 710 Inlägg
2 september 2009
#14
bladhenator skrev:
jonTe skrev:
bladhenator skrev:
kompisens WG-stång är rörlig och min är döds stumm, hans går även att pysa, men inte min..

Kan sätta en tumnagel på att din WG sitter fast.....

mvh Jonas

Men den laddar ju stadigt och till dit den ska =/

Wg kan in normala fall röra sig från 0-90°, alltså kan den kärva fast i vilket läge som helst och ge vilket tryck som helst.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#15
jonTe skrev:
bladhenator skrev:
jonTe skrev:

Kan sätta en tumnagel på att din WG sitter fast.....

mvh Jonas

Men den laddar ju stadigt och till dit den ska =/

Wg kan in normala fall röra sig från 0-90°, alltså kan den kärva fast i vilket läge som helst och ge vilket tryck som helst.....

mvh Jonas

Okej . . Ny wg som gäller då alltså? tongue Eller kan man smörja på något sätt ?


5 710 Inlägg
3 september 2009
#16
bladhenator skrev:
jonTe skrev:
bladhenator skrev:

Men den laddar ju stadigt och till dit den ska =/

Wg kan in normala fall röra sig från 0-90°, alltså kan den kärva fast i vilket läge som helst och ge vilket tryck som helst.....

mvh Jonas

Okej . . Ny wg som gäller då alltså? tongue Eller kan man smörja på något sätt ?

Njaa...har varit med om det en gång på en 9000 och där smorde jag med kopparpasta på spray från insidan.
Detta hjälpte ett tag.....men sedan kom fenomenet tillbaka.
Lösning blev att byta turbinhus, WG klaffen/axel går inte att demontera utan att slipa bort en fet svets.
Möjligt att man sedan kan brotcha hål + axel och montera tillbaka + svetsa igen men frågan är vad som är lättast.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
bladhenator skrev:
jonTe skrev:

Wg kan in normala fall röra sig från 0-90°, alltså kan den kärva fast i vilket läge som helst och ge vilket tryck som helst.....

mvh Jonas

Okej . . Ny wg som gäller då alltså? tongue Eller kan man smörja på något sätt ?

Njaa...har varit med om det en gång på en 9000 och där smorde jag med kopparpasta på spray från insidan.
Detta hjälpte ett tag.....men sedan kom fenomenet tillbaka.
Lösning blev att byta turbinhus, WG klaffen/axel går inte att demontera utan att slipa bort en fet svets.
Möjligt att man sedan kan brotcha hål + axel och montera tillbaka + svetsa igen men frågan är vad som är lättast.....

mvh Jonas

Haha, uppgraderar hela turbo skiten istället.. Men tack för hjälpen ! smile

Kanske hör av mig igen wink


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök