Hejsan har tänkt lite på att bygga avgassystem men frågan är vilken tum man ska ha och och hur många hästar ökar det. blir och skicka in annars till någon som kan svetsa det.Är till en golf 3:a
När jag fick mitt system från katten och bakåt byggt på firma på min kärra så garanterade dom minst 4 hästar och kanske nån enstaka fler... Så man bygger inte system för att vinna hästar om man har sugis.. jag gjorde det för ljudet.. Dock måste på pekas att kärran har högre topphastighet sedan bytet... Men accellerationen är ingen skilland direkt-.!!
oxå nämde han att man inte bör ha större avgassystem än 2.5" på en sug motor då mottrycket kan bli för litet på en sugis..!! MVH/ adde
Har inte heller märk någon som helst skillnad på prestanda bara ljudet , som är det viktiga. Fuderar på att byta catten till Racecat då kan man nog få en par hästar ialf, plus högre ljud
med 2.5 tum blir inte motståndet så lågt att en effektminskning riskeras. Kollade upp detta med firman som ska bygga mitt. ca 5 hk trodde han att det skulle ge min i kombination med K&N filtret jag har på. Får på det 17 maj så då får vi c... Jag tycker ändå att ett sportsystem är klockrent då du får både ljud, utseende och lite mer effekt! Får se om jag mina förväntningar uppfylls! Med chip kan systemet bli ändå effektivare va?
Har inte nån större erfarenhet av detta än men.. att bygga själv skulle jag inte göra då jag inte är så händig av mig.. Det skulle kanske spara lite pengar men jag tycker att garantin (6 år) och att specialister utför jobbet är värt ett par tusingar extra. Jag betalar 5500:- för allt. De stora firmorna är ju Ferritta och raka rör. Sen finns det ju mindre firmor som också bygger egna (som avgasteknik där jag ska lämna in min bil). Tror inte att det blir nån större skillnad på effekt mellan firmorna. Enligt avgasteknik ska det inte vara det iallafall.
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D
Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5"
Borde man inte ha ytenhet som tumregel istället för diameter.....
/Göran
BOBBBAN skrev:
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D
Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5"
En 6 liters motor brukar väl ha något sånt (6tum) ofta dubbla, så tillsammans hamnar det nog där omkring......
det krävs en mappning för att få ut effekt av ett avgassystem
Ja för att få ut maximal effekt bör man mappa om. Dock så skader det ju inte att hjälpa bilen att "andas" genom att sätta på ett avgassystem med bättre flöde. Avgassidan är minst lika viktig som insugssidan. Det som kommer in måste komma ut
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D
Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5"
En 6 liters motor brukar väl ha något sånt (6tum) ofta dubbla, så tillsammans hamnar det nog där omkring......
Mycke gissande här.. 6" har ju mycket mer snittyta än 3"+3" (6").
Som sharky nämner kan det ju bli mindre effekt med ett för stort system.. Även i en turbobil. Termodynamiken gör ju att om du kör med väldigt högt laddtryck ökar avgasvolymen.. >>Mer värme gör att avgaserna expanderar + massa andra faktorer..
Och som IMÅP4CT skriver; Mappning krävs eller en någorlunda anpassad mjukvara.
Volvo_boost!! Det var faktiskt mest menat som ett skämt, borde nog ha skrivit det!
För övrigt så brukar ju tex pullers ha typ så korta och stora rör som möjligt.... Ingen turbo där inte.. Och turbo diesel traktorer brukar inte ha så mycket som en ljuddämpare, ett rakt fett rör på en 5-6 tum!