3512
Sök

Hur mycket hk ökar ett avgassystem?

9 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
#1
Hejsan har tänkt lite på att bygga avgassystem men frågan är vilken tum man ska ha och och hur många hästar ökar det. blir och skicka in annars till någon som kan svetsa det.Är till en golf 3:a

tacksam för svar tongue


SSS -12
3 217 Inlägg
2 maj 2006
#2
Det sägs att det ger 3 - 5% effektökning... Men sen kan man tro så mycket man vill på detta!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 453 Inlägg
2 maj 2006
#3
Ger nog inte mer än ett par hästar max till din bil då du har sugmotor.


10 287 Inlägg
2 maj 2006
#4
Eller mindre effekt än orginal om man har otur. Motorn kan vara beräknad med en backpressure från avgassystemet och gå sämre med mindre mottryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

HEAVY METAL
765 Inlägg
2 maj 2006
#5
När jag fick mitt system från katten och bakåt byggt på firma på min kärra så garanterade dom minst 4 hästar och kanske nån enstaka fler... Så man bygger inte system för att vinna hästar om man har sugis.. jag gjorde det för ljudet.. Dock  måste på pekas att kärran har högre topphastighet sedan bytet... Men accellerationen är ingen skilland direkt-.!! 

oxå nämde han att man inte bör ha större avgassystem än 2.5" på en sug motor då mottrycket kan bli för litet på en sugis..!!
MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (2 maj 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

147 Inlägg
2 maj 2006
#6
Har inte heller märk någon som helst skillnad på prestanda bara ljudet smile, som är det viktiga. Fuderar på att byta catten till Racecat då kan man nog få en par hästar ialf, plus högre ljud wink

7 Inlägg
3 maj 2006
#7
med 2.5 tum blir inte motståndet så lågt att en effektminskning riskeras. Kollade upp detta med firman som ska bygga mitt. ca 5 hk trodde han att det skulle ge min i kombination med K&N filtret jag har på. Får på det 17 maj så då får vi c... Jag tycker ändå att ett sportsystem är klockrent då du får både ljud, utseende och lite mer effekt! Får se om jag mina förväntningar uppfylls! Med chip kan systemet bli ändå effektivare va?


25 Inlägg
3 maj 2006
#8
johan_uppsala skrev:
Med chip kan systemet bli ändå effektivare va?

Japp Chip avgassystem filter samt ett extraktor grenrör. det finns mycket man kan göra för att få fart på en sugmotor. Men det e dyrt ...

6 Inlägg
3 maj 2006
#9
vilket märke ska man ha på systemt för att få bästa resultat då?? eller rent av bygga ett själv??
ska ha ett nytt till min golf g60 nämligen.

7 Inlägg
3 maj 2006
#10
Har inte nån större erfarenhet av detta än men.. att bygga själv skulle jag inte göra då jag inte är så händig av mig.. Det skulle kanske spara lite pengar men jag tycker att garantin (6 år) och att specialister utför jobbet är värt ett par tusingar extra. Jag betalar 5500:- för allt.
De stora firmorna är ju Ferritta och raka rör. Sen finns det ju mindre firmor som också bygger egna (som avgasteknik där jag ska lämna in min bil). Tror inte att det blir nån större skillnad på effekt mellan firmorna. Enligt avgasteknik ska det inte vara det iallafall.


146 Inlägg
23 maj 2006
#11
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D


2 Inlägg
23 maj 2006
#12
BOBBBAN skrev:
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D

Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha smile
Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5" tongue
Senast redigerat av nimrod_pro (23 maj 2006)


10 287 Inlägg
23 maj 2006
#13
Borde man inte ha ytenhet som tumregel istället för diameter.....

/Göran


BOBBBAN skrev:
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

LicensSvetsare
280 Inlägg
23 maj 2006
#14
nimrod_pro skrev:
BOBBBAN skrev:
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D

Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha smile
Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5" tongue

En 6 liters motor brukar väl ha något sånt (6tum) ofta dubbla, så tillsammans hamnar det nog där omkring......

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

LicensSvetsare
280 Inlägg
23 maj 2006
#15
Ingen som vet var man kan hitta extraktorgrenrör till S3, A3 föresten?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

36 Inlägg
23 maj 2006
#16
det krävs en mappning för att få ut effekt av ett avgassystem


2 Inlägg
23 maj 2006
#17
IMÅP4CT skrev:
det krävs en mappning för att få ut effekt av ett avgassystem

Ja för att få ut maximal effekt bör man mappa om.
Dock så  skader det ju inte att hjälpa bilen att "andas" genom att sätta på ett avgassystem med bättre flöde.
Avgassidan är minst lika viktig som insugssidan. Det som kommer in måste komma ut smile


20 Inlägg
23 maj 2006
#18
AudiS skrev:
nimrod_pro skrev:
BOBBBAN skrev:
det ska intebli någon risk för nedsat prestanda som johan_uppsala skrev.. men men beräknar en tumm per liter i motorn så har du en 2 liters motor så ska du ha 2 tums system och sätter du på 2.5 system e det bara för att det ska låta lite mer:D har 2.5 på min å jag har bara 1.8 liters motor men gött låter det å fort går de med hehe:D

Då får man väl ta o slänga på ett 6 tums om det är en tum per liter motor haha smile
Skämtåsido sitter ju bara ett 2.5 enkelt på min bil för tillfället men när när extraktorgrenrören kommer på ska det bli iaf 2 st 2,5" tongue

En 6 liters motor brukar väl ha något sånt (6tum) ofta dubbla, så tillsammans hamnar det nog där omkring......

Mycke gissande här..
6" har ju mycket mer snittyta än 3"+3" (6").

Som sharky nämner kan det ju bli mindre effekt med ett för stort system.. Även i en turbobil.
Termodynamiken gör ju att om du kör med väldigt högt laddtryck ökar avgasvolymen..
>>Mer värme gör att avgaserna expanderar + massa andra faktorer..

Och som IMÅP4CT skriver; Mappning krävs eller en någorlunda anpassad mjukvara.

mvh


1 453 Inlägg
23 maj 2006
#19
Volvo_boost skrev:
Som sharky nämner kan det ju bli mindre effekt med ett för stort system.. Även i en turbobil.

mvh

Jaså? Hur funkar det då om man tar bort avgassystemet helt och hållet från en turbomotor, ökar eller minskar effekten?


LicensSvetsare
280 Inlägg
24 maj 2006
#20
Volvo_boost!!
Det var faktiskt mest menat som ett skämt, borde nog ha skrivit det!

För övrigt så brukar ju tex pullers ha typ så korta och stora rör som möjligt.... Ingen turbo där inte..   Och turbo diesel traktorer brukar inte ha så mycket som en ljuddämpare, ett rakt fett rör på en 5-6 tum!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!


Sök