3510
Sök

Köpråd: Svets

242 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#1
tja funderar på att köpa ny svets och undrar om detta kan vara något att ha. svetsen kommer andvändas på en företag där det finns jordbruk så ska kunna svets hyfsat tjockt material men de ska också andvändas till bilbygge.

telwin MIG/MAG   
MIG/MAG-svets med hylla för gasflaska
 
3-fas för svetsning av stålplåt, rostfritt samt aluminium. Fläktskydd med överhettningsskydd. Utrustad med timer för punktsvetsning. Isolationsklass H. Levereras med hjulsats, reduceringsventil samt svetstråd 0,8 mm. Flusstrådkapacitet: 0,9 mm. Trådkapacitet: 0,6-0,9 mm. Intermittens: 140A/25% A. Svetsström min/max: 30/180 A. IP21. Säkring: 10 A. 400 V. Vikt: 46 kg. L800xB450xH570 mm.  (Artnr: 210010) 
pris 7299kr

funderar också på denna en

esab MIG-svets OrigoMag C170   

För svetsning med skyddsgas och vanlig solidtråd. Svetspistol längd 3 m. Försedd med hjul och plattform för gasflaska. Gasslang 1,5 m. Kontaktmunstycke för 0,8 mm tråd. 8 st spänningssteg. Steglös trådmatning. Max svetstrådrulle 15 kg. 3-fas. Tomgångsspänning: 15,5-30,6 V. Strömförbrukning: 170 kW. Intermittens: 130 A. Svetsström min/max: 30/170 A. IP23. Säkring: 10 A. 400 V. Vikt: 63 kg. L860xB420xH730 mm.  (Artnr: 210041) 
pirs 7999

även denna har jag kollat på

esab MIG-svets OrigoMag C250   
För proffssvetsning!
 
För professionell reparationssvetsning och viss produktionssvetsning i verkstäder. Svetsa med skyddsgas och vanlig solidtråd eller svetsa utan skyddsgas med specialrörtråd, s.k. flusstråd. Svetspistol längd 3 m. Försedd med hjul och plattform för gasflaska. Gasslang 1,5 m. Kontaktmunstycke för 0,8 mm tråd. 8 st spänningssteg. Steglös trådmatning. Max svetstrådrulle 15 kg. 10 st spänningssteg. 3-fas. Tomgångsspänning: 19,5-42,5 V. Intermittens: 190/20% A. Svetsström min/max: 50/250 A. IP23. Säkring: 16 A. 400 V. Vikt: 82 kg. L860xB420xH730 mm.  (Artnr: 210042) 
pirs 10995kr

tacksam för svar smile

118 Inlägg
11 september 2009
#2
Jag har en ESAB C170, grymt nöjd med den.
Helt klart ett bra köp.


1 417 Inlägg
11 september 2009
#3
Nån av Esab:arna skulle jag ta. Den första verkade lite väl klen för att vara så pass dyr, om man jämför med esaben som var bra mycket kraftfullare för nästan samma pengar.
Det jag funderar på är, är det 0,8 som max för tråd? Verkar också lite lite. Inte FÖR lite, men 1,0 eller 1,2 i trådtjocklek funkar ju bättre om ni skulle svetsa grovt.

Som sagt, nån av esabarna. Köper du den billigare får du pengar över till tråd och gas wink


242 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#4
Holme skrev:
Nån av Esab:arna skulle jag ta. Den första verkade lite väl klen för att vara så pass dyr, om man jämför med esaben som var bra mycket kraftfullare för nästan samma pengar.
Det jag funderar på är, är det 0,8 som max för tråd? Verkar också lite lite. Inte FÖR lite, men 1,0 eller 1,2 i trådtjocklek funkar ju bättre om ni skulle svetsa grovt.

Som sagt, nån av esabarna. Köper du den billigare får du pengar över till tråd och gas wink

telwinen är ju en 180:a och esaben en 170:A det innebär väl att telwinen är kraftfullare eller ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 september 2009
#5
Se bara till att det är en 3-fas, vanlig 220V har förmågan att inte riktigt orka med. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 417 Inlägg
11 september 2009
#6
timpa_ skrev:
Holme skrev:
Nån av Esab:arna skulle jag ta. Den första verkade lite väl klen för att vara så pass dyr, om man jämför med esaben som var bra mycket kraftfullare för nästan samma pengar.
Det jag funderar på är, är det 0,8 som max för tråd? Verkar också lite lite. Inte FÖR lite, men 1,0 eller 1,2 i trådtjocklek funkar ju bättre om ni skulle svetsa grovt.

Som sagt, nån av esabarna. Köper du den billigare får du pengar över till tråd och gas wink

telwinen är ju en 180:a och esaben en 170:A det innebär väl att telwinen är kraftfullare eller ?

Förvisso, men esaben hade väl bättre intermittens. Dvs, den orkar köra på högre ampere längre tid än vad telwinen orkar med samma ampere.
Man räknar på hur många minuter av en tiominuters period den kan köra på ett angivet amperetal.
Om du kan svetsa med 130 amp i 6minuter i sträck utan att den blir varm, så är det 60% intermittens vid 130a. Högre amp ger lägre intermittens, och tvärtom smile


242 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#7
Holme skrev:
timpa_ skrev:
Holme skrev:
Nån av Esab:arna skulle jag ta. Den första verkade lite väl klen för att vara så pass dyr, om man jämför med esaben som var bra mycket kraftfullare för nästan samma pengar.
Det jag funderar på är, är det 0,8 som max för tråd? Verkar också lite lite. Inte FÖR lite, men 1,0 eller 1,2 i trådtjocklek funkar ju bättre om ni skulle svetsa grovt.

Som sagt, nån av esabarna. Köper du den billigare får du pengar över till tråd och gas wink

telwinen är ju en 180:a och esaben en 170:A det innebär väl att telwinen är kraftfullare eller ?

Förvisso, men esaben hade väl bättre intermittens. Dvs, den orkar köra på högre ampere längre tid än vad telwinen orkar med samma ampere.
Man räknar på hur många minuter av en tiominuters period den kan köra på ett angivet amperetal.
Om du kan svetsa med 130 amp i 6minuter i sträck utan att den blir varm, så är det 60% intermittens vid 130a. Högre amp ger lägre intermittens, och tvärtom smile

okej ja då lärde jag mig något nytt smile

535 Inlägg
20 december 2009
#8
http://www.blocket.se/dalarna/Mig_svets … =6&w=1

Lånar tråden lite. Vad tror ni om denna svets? Tänkte använda den för att svetsa igen några rosthål på bilen. Behöver inte bli snyggt då det är i hjulhusen..
Filarc byggs väl av esab?

Motorer utan turbo.....suger!

4 001 Inlägg
20 december 2009
#9
Lemmy_Kilmister skrev:
http://www.blocket.se/dalarna/Mig_svets … =6&w=1

Lånar tråden lite. Vad tror ni om denna svets? Tänkte använda den för att svetsa igen några rosthål på bilen. Behöver inte bli snyggt då det är i hjulhusen..
Filarc byggs väl av esab?

bra fråga, jag hittar ingen som helst info om den någonstans.

här är en som är rätt hyfsad:
http://www.blocket.se/kalmar/Migsvets_1 … 18&w=1

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

535 Inlägg
20 december 2009
#10
Hittar ingen info heller om den jag länkade. Men det var bra pris på den och endast 1 mil härifrån. Så den hade passat ganska bra. Kan det vara värt att köpa den utan flaska och köra på flusstråd tills vidare, och sen när ekonomin tillåter köpa en gasflaska?

Den du länka hade varit nice. Men även den såldes utan flaska.

Motorer utan turbo.....suger!

4 001 Inlägg
20 december 2009
#11
Lemmy_Kilmister skrev:
Hittar ingen info heller om den jag länkade. Men det var bra pris på den och endast 1 mil härifrån. Så den hade passat ganska bra. Kan det vara värt att köpa den utan flaska och köra på flusstråd tills vidare, och sen när ekonomin tillåter köpa en gasflaska?

Den du länka hade varit nice. Men även den såldes utan flaska.

flusstråd har jag provat men jag tyckte inte det funkade så bra, själv kör jag med kolsyra (en gammal kolsyresläckare) och det funkar helt ok, betydligt billigare än Mison.

kolla med närmsta återförsäljare för svetsar om dom har någon begagnad svets annars, dom brukar ha någonting stående som är helt ok för hemmabruk, jag köpte min ESAB 180 3-fas med gasklocka, 5kg tråd & nästan nytt slangpacket för 3500kr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

832 Inlägg
22 december 2009
#12
Lemmy_Kilmister skrev:
http://www.blocket.se/dalarna/Mig_svets … =6&w=1

Lånar tråden lite. Vad tror ni om denna svets? Tänkte använda den för att svetsa igen några rosthål på bilen. Behöver inte bli snyggt då det är i hjulhusen..
Filarc byggs väl av esab?

Är till 99% säker på att det är esab som gör Filarc. Det jag vet är att dom gör tråden iaf och då borde dom ju göra svetsarna oxå tycker jag. Flusstråden funkar väll i nödfall men det blir ju inte direkt snyggt av den. Det blir rätt mycket loppor och porar lätt. Men det funkar väll tills vidare Men som Kolvas sa så funkar det bra med en kolsyresläckare enda nackdelen med kolsyra är att det blir en varmare smälta och man kan få ställa ner svetsen lite till om man svetsar i tunnplåt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

535 Inlägg
22 december 2009
#13
Lurken_85 skrev:
Det blir rätt mycket loppor och porar lätt. Men det funkar väll tills vidare Men som Kolvas sa så funkar det bra med en kolsyresläckare enda nackdelen med kolsyra är att det blir en varmare smälta och man kan få ställa ner svetsen lite till om man svetsar i tunnplåt.

Flusstråd är alltså inte så bra om man rostlagar om det blir mycket porer?
Om jag köper kolsyresläckare så borde jag alltså kunna svetsa i grövre plåt med den extra värmen? Hade kanske varit behändigt. smile Annars så har jag hittat en tub på blocket för 900.

Motorer utan turbo.....suger!

832 Inlägg
23 december 2009
#14
Lemmy_Kilmister skrev:
Lurken_85 skrev:
Det blir rätt mycket loppor och porar lätt. Men det funkar väll tills vidare Men som Kolvas sa så funkar det bra med en kolsyresläckare enda nackdelen med kolsyra är att det blir en varmare smälta och man kan få ställa ner svetsen lite till om man svetsar i tunnplåt.

Flusstråd är alltså inte så bra om man rostlagar om det blir mycket porer?
Om jag köper kolsyresläckare så borde jag alltså kunna svetsa i grövre plåt med den extra värmen? Hade kanske varit behändigt. smile Annars så har jag hittat en tub på blocket för 900.

Jo det funkar att laga rost med flusstråd oxå. Det beror väll på hur noga man är. tongue Men som sagt det funkar bäst med solid tråd. Men vad var det för tub du hittat på blocket? Det är ju rätt dyrt å fylla tex mison det är ju därför man kanske kör med kolsyra som hobbysvetsare det kostar inte så mycket å fylla.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

535 Inlägg
23 december 2009
#15
Här är tuben. Ge f*n i att köpa den nu! tongue
http://www.blocket.se/ostergotland/Gast … =6&w=3
Vad kan det kosta att fylla 5kg mison jämfört med kolsyra? Borde väl gå att fylla kolsyra i samma tub?

Som sagt, bara rostlagningen håller och inte börjar rosta igen så är jag glad. Bryr mej inte om hur det ser ut.

Eftersom jag ändå håller på att fråga; Ungefär hur tjockt material kan man svetsa i med en svets på 125 Amper?

Motorer utan turbo.....suger!

832 Inlägg
23 december 2009
#16
Tror det kan bli lite svårt att fylla samma tub med kolsyra med tanke på regler och lagar som finns. Tror inte det är speciellt populärt och fylla en tub med något annat än vad som står på tuben. Men Mison 18 kostar väll ca 400-500 kr att fylla. Kolsyra kommer jag inte riktigt ihåg men det går väll att ta reda på.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

535 Inlägg
23 december 2009
#17
Det priset kan jag nog leva med. 5kg, hur längre räcker det i tid? Har för mej att jag har hört att det räcker ca 2 timmars svetsande, vet inte om det stämmer.

Motorer utan turbo.....suger!

535 Inlägg
9 januari 2010
#18
http://www.blocket.se/varmland/Telwin_1 … =6&w=1
Telwin ska väl vara ett ganska bra "budget" märke?
Hur hög bör amperen vara vid svetsning av bilplåt? Kommer troligen inte att svetsa grövre..

Motorer utan turbo.....suger!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2010
#19
Bilplåt tål i princip ingen ampere alls... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 Inlägg
10 januari 2010
#20
Hej beroende på vad du ska svetsa och hur mycket pengar du vill använda. jag skulle ta de större esaben i och med att de har de mesta som du kommer att behöva. plus att dom har alla tänkbara reservdelar till dom oxå. med 0.8mm tråd så får du inte tjocka plåtar att fastna lika bra som med en 1.0mm tråd men de är tomgångsströmen som av gör vad du svetsar. plus att de finns ju engångs tuber att köpa med mison gas men dom har ju en ganska kort arbets tid ca 8 timmar



Sök