Som topic lyder.
Här nedan beskriver jag hur du/man skall göra för att få elhissar och elspeglar på en Volvo 740 som inte har något fördraget alls till detta.
Det första du behöver inskaffa innan några moment görs är:
Elhiss/Fönsterhiss motorer förare och passagerardörr.
OBS!
Det är skillnad på desse så var klar över att du skaffar 1st höger och 1st vänster dvs höger och vänster.
Likadant med speglarna skaffar du 1st höger och 1st vänster spegel/ar.
Kabelhärva förardörr och passagerardörr. (Går bra med vilketsom ta från en 89a eller något som inte har AUTO-down mög så slipper du extra problem.)
Ta även 1st knapp-sats med elhissar fram och elspeglar till förardörren samt 1st knappsats till passagerardörren med knapp till den rutan om det ska gå att trycka seperat på passagerarsidan ner rutan.
På min bil körde jag med ett 760-kablagé från en -88:a det har 24stift totalt i förardörr-kablagét och 12st i passagerar-kablagét.
Dörrsidor hög+vä i din färg vanligtvis blå i alla volvo modeller, utan hål till fönstervevar, då vi ska ersätta detta.
Hur som helst nog om detta.
Det är grunden iaf vad du behöver, rutorna behöver du inte byta om du inte vill.
Nu om du är händig har du fixat på/in allt och ska koppla in det hela d.vs elen alltså.
Nedan beskriver jag hur jag gjorde, jag körde inte med relä då jag ansåg att jag inte ska ha i bakdörrarna i framtiden ska du det så kanske vi kan lösa det på något annat sätt vid ett senare tillfälle jag har iallafall kopplat enligt detta:
Steg 1: Ta av batteriets minus pol då vi ska jobba med elen å inte vill ha något större problem senare.
Steg 2: Från förardörren går det en gul/röd kabel i dörr-kablagét som du skall dra till säkringen 8 i centralen, detta är då plus(12V).
Steg 3: Koppla in vit/grön, vit/brun, vit/blå till passagerardörrens dörr-kablagé skarva färg till färg det är lätt.
Steg 4: Klipp av följande onödiga kablar då vi inte skall ha till bak:
Gul kabel
Brun kabel
Grå kabel
Grön kabel
Rosa kabel
OBS!
Klipp inte av dem för mycket om du väljer att att montera elhissar bak vid ett annat tillfälle.
Steg 5: Blåe kablen i förardörren ska dras på kabel till blåe kablen i passagerardörren.
Steg 6: Grå/Röd kabel i förardörren ska dras på kabel till grå/röd kabel i till höger framdörr(passagerarsidan)
Steg 7: Hur många kablar finns det kvar i det nya kablagét?
Steg 8: Klipp och skarva kablarna från det gamla kontaktstycket (Vita) rätt färg på rätt färg.
Steg 9: Nu har du 1 kabel kvar i den gamle socklen den är blå/gul som flaggan, den lät jag sitta kvar i sockeln om man vill koppla det som det var orginal i framtiden.
Steg 10: Nu ska elspeglarna få ström det får dem på orange kabel som dras till säkring 14(Cigguttag).
Jag har kopplat det enligt egen ficka och det fungerar kalas på min bil.
Allt fungerar.
helt idiotsäkert.
Blå/gul och Blå/grön kabel ska dras i RÖD/GUL (Ström-kablen då vi inte behöver relä)
Centrallås till passagerardörren ska dras på färg till färg, varierar på härvor men på 760i-kablagét är det vit/röd som är gul/svart och röd/blå till grön/svart
Du drar också nytta utav volvos färgschema på deras kablar och här nedan följer det:
BN = Brun
BL = Blå
GN = Grön
GR = Grå
P = Rosa/Skär
R = Röd
SB = Svart (JORD -31)
W = Vit
Y = Gul
B = Beige
Är du osäker på demonteringen av rutan kan du ta en titt på denna länken:
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … ss#p308393