2674
Sök

Saab 9000 2,3t -95 hugger och hackar

265 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
har problem!
motorn hugger och hackar emellan åt... känns som om turbon försvinner vid låga varv.. hoppar och hugger.. vet inte riktigt hur jag ska förklara detta.
har testat rycka strömsladden då jag trodde det var databoxen men det var det inte..

något förslag?

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

265 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
har kommit fram till nu att det är upp till strax över 2000 varv.... någon som vet???

kan det bero på avgas läcka i skarven mellan Downpipe och avgas?

något tips?!?!?!
ska in på bes. nästa vecka!!!

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 september 2009
Mycket svårt att avgöra utifrån di beskrivning då en hel del fel kan te sig på ungefär samma sätt. Klassiskt fel är ju dock tändkassetten, jag vågar absolut inte lova att det är det som är felet men känner du någon annan med trionic 5 eller DI/APC prova dennes tändkassette så har du i vart fall uteslutit ett av de mest förekommande felen.

Annars kan du börja kolla vacumslangar osv

Rock'n Roll

265 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Tackar... har beställt delar till avgas systemet nu så ska testa fixxa det i helgen... tändkasetten säger du... hmm.. undra om de finns någon som vill låna ut sin för att testa???

mvh Niklas

3 295 Inlägg
15 september 2009
byt tändstift, NGK BCPR7ES-11 ska du har, inget annat.

265 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
kan det vara så enkelt så hade det varit guld.. ska åka och beställa i morgon!
ingen som har tändkassett att låna ut?!?!

265 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
någon som vet vilka årsmodeller och ifall typ 9-3 tändkasett passar?!?! ska leta delar i morgon så HJÄÄÄÄLP!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 september 2009
StarShine skrev:
någon som vet vilka årsmodeller och ifall typ 9-3 tändkasett passar?!?! ska leta delar i morgon så HJÄÄÄÄLP!

Röda från 9-3 98-99, 9000 94-98, 900 94-98

alla slangar hela som till btr:en och mapsensorn? roll
Senast redigerat av kwansa (17 september 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

10 Inlägg
17 september 2009
kan vara luftmasse mätaren, va samma på farsans bil

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 september 2009
skoogh_93 skrev:
kan vara luftmasse mätaren, va samma på farsans bil

Bilen saknar luftmassemätare, då den har mapsensor roll Men en god idé annars! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

265 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
tackar!!! ska ta en rejäl koll på den nu i helgen så får vi se.. ska nog fan lösa detta.. hahah smile TUSEN TACK!

265 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
hallå igen!
ocj nu har jag testat lite.. har bytat tändkassett,lagat avgassystemet och kollat stiften.. allt det funkar...

MEN!!!
när jag startar bilen och kör sågår den hackigt pålåga varv, upp till ca 2.000rpm.. efter en stund tänds CHECK ENGINE lampan och då börjar bilen gå som vanligt igen.. inget hackning och går som den ska...

någon som har en vettig förklaring?!?!?!

265 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Nån Kunnig Måste Ha En Bra Lösning! Ska In På Besiktning I Morgon!!!

5 710 Inlägg
24 september 2009
När CE lampan tänds.....
Om du stänger av bilen och vrider på tändningen, hur många gånger blinkar CE lampan?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

100 Inlägg
3 oktober 2009
Jag har en saab 9000 CSE 2,3T en LLT ombyggd till FTT. När jag har kört lungt med bilen så har den gått bra. Men om jag har dragit på fullt och kommer upp i varv dunkar det till och det bromsar till. Är det växellådan som är slut, och det är växeln som nästan hoppar ur? har haft det problemet ett tag. Men igår efter att dragit på några gånger, och stannat bilen. så började det ryka som bara den. öppnade huven och växellådan var full av olja runt om den uppe på och på sidorna, en liten pöl under bilen. Vad hände?? några förslag? Tacksam för alla svar! Mvh Stefan

Saab 9000

265 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
mitt problem löste sig.. visa sig vara spricka i slangen från insug till map-sensor...

MEEEEN!!!
nu har den börjat bete sig annorlunda.. går bra sä länge jag inte belastar turbon men så fort turbon börjar jobba så går den precis som att den missar på en cylinder plus inget tryck i den alls.. tjänar mer på att seg dra den utan turbotryck nu än att ge gas.. något tips?!?!

MOTORLAMPAN ÄR SLÄCKT! OBS!

1 002 Inlägg
3 oktober 2009
-steff- skrev:
Jag har en saab 9000 CSE 2,3T en LLT ombyggd till FTT. När jag har kört lungt med bilen så har den gått bra. Men om jag har dragit på fullt och kommer upp i varv dunkar det till och det bromsar till. Är det växellådan som är slut, och det är växeln som nästan hoppar ur? har haft det problemet ett tag. Men igår efter att dragit på några gånger, och stannat bilen. så började det ryka som bara den. öppnade huven och växellådan var full av olja runt om den uppe på och på sidorna, en liten pöl under bilen. Vad hände?? några förslag? Tacksam för alla svar! Mvh Stefan

Har du koll på hur mycke den laddar?

...

5 710 Inlägg
4 oktober 2009
StarShine skrev:
mitt problem löste sig.. visa sig vara spricka i slangen från insug till map-sensor...

MEEEEN!!!
nu har den börjat bete sig annorlunda.. går bra sä länge jag inte belastar turbon men så fort turbon börjar jobba så går den precis som att den missar på en cylinder plus inget tryck i den alls.. tjänar mer på att seg dra den utan turbotryck nu än att ge gas.. något tips?!?!

MOTORLAMPAN ÄR SLÄCKT! OBS!

Låter precis som DI-kasetts problem.....prov byt med en annan.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Saab älskare!
4 597 Inlägg
4 oktober 2009
byt DI kasett, och kolla ALLA vacum slangar, kan vara en as liten spricka, du hittade ju en slang, kan mycket väl vara fler som inte är bra.

100 Inlägg
4 oktober 2009
Den laddade runt 1bar tror jag! men har kollat lite. ser ut som om oljan kom från toppen! kan topppackningen gått. och när det kändes som om växeln hoppade så var det så att bilen tappade komp?

Saab 9000

Sök