2483
Sök

Nya snabbtåg i Sverige? varför inte flyg istället?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 september 2009
#21
Founder skrev:
Edil_ skrev:
Tänk dig hur mycket ett flygplan släpper ut Vs. tågens utsläpp så har du ett jäkla bra svar på din fråga..

Och en tågstation tar inte riktigt lika mycket plats som en hel flygplats xD

Har du tänkt på hur mycket el det går åt att driva ett tåg? Vart kommer den elen ifrån idag när vi inte ens klarar av att driva våra hus med den el vi producerar utan tvingas köpa el från polen o tyskland där dom bränner kol för att utvinna el?

Sverige har enorma överskott på energi. Bara det att elbolagen väljer att sälja ut elen till andra länder till höga priser och sedan hyra in skräp-el från Polen osv. för i slutändan blir det en vinst för dem.
Så hade man gett fan i att sälja el till andra länder så hade vi klarat enorma mängder..kanske borde titta på de istället tongue

Jag e iaf för såna här tåg. Tåg till sthlm har i princip bara fördelar mot flyg. För det första slipper du incheckningen och säkerhetskontrollerna som tar lång tid.
Sedan slipper du transport till och från flygplatser, Arlanda ligger ju t.ex. inte speciellt nära centrala sthlm!
Plus att om du är affärsman så kan du jobba under tiden du reser, vilket du inte kan med flyget på samma sätt!
Bygg bygg bygg


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2009
#22
Mortalis skrev:
Founder skrev:
Edil_ skrev:
Tänk dig hur mycket ett flygplan släpper ut Vs. tågens utsläpp så har du ett jäkla bra svar på din fråga..

Och en tågstation tar inte riktigt lika mycket plats som en hel flygplats xD

Har du tänkt på hur mycket el det går åt att driva ett tåg? Vart kommer den elen ifrån idag när vi inte ens klarar av att driva våra hus med den el vi producerar utan tvingas köpa el från polen o tyskland där dom bränner kol för att utvinna el?

Sverige har enorma överskott på energi. Bara det att elbolagen väljer att sälja ut elen till andra länder till höga priser och sedan hyra in skräp-el från Polen osv. för i slutändan blir det en vinst för dem.
Så hade man gett fan i att sälja el till andra länder så hade vi klarat enorma mängder..kanske borde titta på de istället tongue

Jag e iaf för såna här tåg. Tåg till sthlm har i princip bara fördelar mot flyg. För det första slipper du incheckningen och säkerhetskontrollerna som tar lång tid.
Sedan slipper du transport till och från flygplatser, Arlanda ligger ju t.ex. inte speciellt nära centrala sthlm!
Plus att om du är affärsman så kan du jobba under tiden du reser, vilket du inte kan med flyget på samma sätt!
Bygg bygg bygg

Sommartid har vi överskott och säljer för att kunna få lägre priser när vi måste köpa vintertid. Så sommartid är det inget bekymmer att driva tåget. Vintern kan vi skippa värmen i husen istället, eller?

Bromma flygplats? Arlanda till charter och frakt, bromma till "pendeln"?
Finns flyg med wifi. Det kommer fler och fler plan där du får nyttja mobilen (och då förstärkningar av sändningen i planet så du kan nyttja den) så varför ska de inte kunna jobba på planet? Blir det för kort tid för att de ska hinna börja jobba? Som jag skrev innan har jag, på arlanda, kommit genom allt med incheckning på 10minuter och sedan suttit i planet.


75 Inlägg
14 september 2009
#23
Så tåget är inte miljövänligare verkar det som, är knappast billigare och där försvann alla fördelar? Ja förutom att du måste stå i kö, men du vinner i vilket fall som helst på det eftersom flyget tog 45 min?

Den här iden låter precis lika bra som tunneln genom hallandsåsen :lol

Jag tycker att det borde satsas mer på att utvecka flygplanens motorer vilket också ioförsig är på väg..

//Flygtekniker

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

blacken
14 september 2009
#24
sirmiro skrev:
Jag håller med trådskaparen - detta tåg är galenskap!

Vi börjar med tågets fördel, tunga laster - borta. Höghastighetståg fraktar samma saker som ett normalt flygplan.

Miljöaspekten - Oj, ett tåg släpper inte ut någonting... Eller vänta, stämmer det? Järnoxiden från spåren som skickar folk till sjukhus är ett bekymmer, naturen där djur och träd idag lever kommer få en metallklump på x antal ton som dödar allt som är i vägen, efter att mark skövlats. Och viktigast, var kommer elen från? Hur mycket el går åt?
Att tro att ett tåg inte slukar energi (som allt handlar om idag) är smått galet. smile Då har vi hittat en evighetsmaskin. Nej, ser vi TGV så slukar det otroliga mängder energi, speciellt i höga hastigheter och start. Om vi då räknar energimängd per passagerare så tror jag inte att tåget är överlägset.

Koldioxid - Varför bry oss om den, det är en gas som motsvarar 0.0006% av atmosfären... Men det kan vi ta i en annan tråd, en annan gång. Nu kan vi se utsläppen som faktiskt sker. Med ett flygplan släpps det givetvis ut avgaser, men hur är det med tåget? Har ni någonsin stått vid ett par bommar på tomgång? Om vi uppskattar att 1000bilar (hela sträckan) står på tomgång i 3minuter för att ett tåg ska passera, ska de utsläppen då placeras på fordonssidan eller på järnvägen? Att vi inte i dagens läge klarar att hålla vårt land med el hela vintrar utan måste köpa "oren" kraft, hur ska det då bli med ett högförbrukande tåg? För vad man än tror så går all el in i samma nät, så all el är lika "ren" eller "smutsig"...

Övrigt - Hur blir det med ett höghastighetståg i snö? Mig veterligen finns det inget land som testat köra ett tåg i 1dm snö. Ska vi då ha ett höghastighetssnöröjningståg att skicka ut med? (ironi)
Flyg kan inte starta när det är riktigt kraftiga oväder, men oftast fungerar det att de bara startar åt motsatt håll eller på en annan bana.
Flera hållplatser - nån som åkt med "flygbussarna till norrland" någon gång? Skyways tar sina turbopropplan och de stannar på 2ställen, på under 2timmar. Ser vi då "riktiga" plan så går de mer effektivt och snabbare, och skulle kunna stanna på ganska många ställen och fortfarande vara snabbare än tåget.
Terminaler - titta sthlm och gbg, halva städerna upptas av spår på väg in till stationen. Nu ska det in ännu fler spår. Frågan är vad som då tar upp mest plats, all räls eller en flygplats (som redan finns).
Problemet med 1timmes incheckning är lätt ordnat. Går det täta flyg gör man väl bara som de har på tågen, när dörren stängs är det kört. Går utmärkt att ordna om man bara har handbaggage. Jag har själv kommit ca 10min innan planet ska lyfta och fått åka med. Men det funkar inte på Charter då folk missar semestrar och blir sura, då ser man till att samla alla innan för att det ska bli så lite missar som möjligt.

Så jag ser bara nackdelar med tåget jämfört med flyg.

Tåg likaväl som flyg har sin för respektive för och nackdelar, längre sträckor typ mellan två länder så kan flyget vara till en fördel, men "kortare" sträckor så är tåget överlägset för att det kan lasta mera gods än något flygplan någonsin kan lasta och till en lägre "miljöenergi" kostnad. och är säkrare...
Senast redigerat av blacken (14 september 2009)

Piratpartiet
339 Inlägg
14 september 2009
#25
Lite oväntat att man vill lägga sjuka pengar på transport i södern. Hade varit fint om vi hade fått tåg som är åtminstone från 70talet hit uppåt norrbotten.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2009
#26
blacken skrev:
sirmiro skrev:
Jag håller med trådskaparen - detta tåg är galenskap!

Vi börjar med tågets fördel, tunga laster - borta. Höghastighetståg fraktar samma saker som ett normalt flygplan.

Miljöaspekten - Oj, ett tåg släpper inte ut någonting... Eller vänta, stämmer det? Järnoxiden från spåren som skickar folk till sjukhus är ett bekymmer, naturen där djur och träd idag lever kommer få en metallklump på x antal ton som dödar allt som är i vägen, efter att mark skövlats. Och viktigast, var kommer elen från? Hur mycket el går åt?
Att tro att ett tåg inte slukar energi (som allt handlar om idag) är smått galet. smile Då har vi hittat en evighetsmaskin. Nej, ser vi TGV så slukar det otroliga mängder energi, speciellt i höga hastigheter och start. Om vi då räknar energimängd per passagerare så tror jag inte att tåget är överlägset.

Koldioxid - Varför bry oss om den, det är en gas som motsvarar 0.0006% av atmosfären... Men det kan vi ta i en annan tråd, en annan gång. Nu kan vi se utsläppen som faktiskt sker. Med ett flygplan släpps det givetvis ut avgaser, men hur är det med tåget? Har ni någonsin stått vid ett par bommar på tomgång? Om vi uppskattar att 1000bilar (hela sträckan) står på tomgång i 3minuter för att ett tåg ska passera, ska de utsläppen då placeras på fordonssidan eller på järnvägen? Att vi inte i dagens läge klarar att hålla vårt land med el hela vintrar utan måste köpa "oren" kraft, hur ska det då bli med ett högförbrukande tåg? För vad man än tror så går all el in i samma nät, så all el är lika "ren" eller "smutsig"...

Övrigt - Hur blir det med ett höghastighetståg i snö? Mig veterligen finns det inget land som testat köra ett tåg i 1dm snö. Ska vi då ha ett höghastighetssnöröjningståg att skicka ut med? (ironi)
Flyg kan inte starta när det är riktigt kraftiga oväder, men oftast fungerar det att de bara startar åt motsatt håll eller på en annan bana.
Flera hållplatser - nån som åkt med "flygbussarna till norrland" någon gång? Skyways tar sina turbopropplan och de stannar på 2ställen, på under 2timmar. Ser vi då "riktiga" plan så går de mer effektivt och snabbare, och skulle kunna stanna på ganska många ställen och fortfarande vara snabbare än tåget.
Terminaler - titta sthlm och gbg, halva städerna upptas av spår på väg in till stationen. Nu ska det in ännu fler spår. Frågan är vad som då tar upp mest plats, all räls eller en flygplats (som redan finns).
Problemet med 1timmes incheckning är lätt ordnat. Går det täta flyg gör man väl bara som de har på tågen, när dörren stängs är det kört. Går utmärkt att ordna om man bara har handbaggage. Jag har själv kommit ca 10min innan planet ska lyfta och fått åka med. Men det funkar inte på Charter då folk missar semestrar och blir sura, då ser man till att samla alla innan för att det ska bli så lite missar som möjligt.

Så jag ser bara nackdelar med tåget jämfört med flyg.

Tåg likaväl som flyg har sin för respektive för och nackdelar, längre sträckor typ mellan två länder så kan flyget vara till en fördel, men "kortare" sträckor så är tåget överlägset för att det kan lasta mera gods än något flygplan någonsin kan lasta och till en lägre "miljöenergi" kostnad. och är säkrare...

Gods?
Var?
Det är ett TGV... Det går inte att lasta mer än i ett plan. hmm
Och på denna nya linje kommer inte godståg få åka.

För jag håller med om att godståg är bättre än fraktflyg, men detta är ett snabbt tåg som gör halva farten av planet men lika många passagerare...


1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#27
Ja vad vi bör komma ihåg här är att detta inte är en fråga om Tåg VS Flyg utan Snabb-tåg som bara ska frakta folk mellan göteborg - stockholm och malmö kontra flyg...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2009
#28
Alphasonic skrev:
Lite oväntat att man vill lägga sjuka pengar på transport i södern. Hade varit fint om vi hade fått tåg som är åtminstone från 70talet hit uppåt norrbotten.

Inlandsbanan? Sen hur nya tåg det är beror på lönsamheten. smile


DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2009
#29
blacken skrev:
Hellre en timmes check-in än 15 års väntan på tåget till Stockholm.

Vad fasen ska du i Stockholm och göra?. Vi har nog som det är..big_smile

Äsch, ett avskum hit eller dit gör väl ingen skillnad?
Kommer ändå bara sitta på plattan och lukta kiss. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 067 Inlägg
14 september 2009
#30
Flyger eller kör bil..

Tåg är som TV shop.. "Please allow 2 - 6 weeks for delivery"

Tåg är dyrt och suger ..   11h från sta'n till civilisationen..


blacken
14 september 2009
#31
Founder skrev:
Ja vad vi bör komma ihåg här är att detta inte är en fråga om Tåg VS Flyg utan Snabb-tåg som bara ska frakta folk mellan göteborg - stockholm och malmö kontra flyg...

Även då så är tåget att föredra, miljövänligare, säkrare, trevligare än flyg..
Fast skulle gärna se riktiga ånglok på rälsen också, skulle vara coolt att töffa med...

715 Inlägg
14 september 2009
#32
Founder skrev:
Ytterligare en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan. Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.

Har du tänkt på det långa loppet? Det är en engångskostnad med stålet till tåget resten drivs av el, medans flyget kräver en del bränsle. Själv vet jag inte vilket som är miljövänligast för är det någon som kan berätta var elen kommer ifrån? Kommer det ifrån ett kolkraftverk så är mitt argument emot flyget kanske lite meningslöst men kommer det från vind eller vatten så tar det ju inte på miljön.

Tog aldrig med kärnkraftverk för alla tycker olika och där finns inget rätt och tycka. För visst är det bra så länge det håller, släpper inte ut något men funkar verkligen förvaringen att gömma det i ett berg är ungefär som att sopa in damm under mattan där hemma. Och ibland exploderar kärnkraftverk inte ofta med det händer som i tjenobyl eller hur det stavas (det där i Ukraina). Och denna tråd handla ju inte om kärkraftverk utan om kollektivtrakin så detta var bara en parates till varför jag inte tog med det i föregående stycke.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2009
#33
mulleina skrev:
Founder skrev:
Ytterligare en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan. Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.

Har du tänkt på det långa loppet? Det är en engångskostnad med stålet till tåget resten drivs av el, medans flyget kräver en del bränsle. Själv vet jag inte vilket som är miljövänligast för är det någon som kan berätta var elen kommer ifrån? Kommer det ifrån ett kolkraftverk så är mitt argument emot flyget kanske lite meningslöst men kommer det från vind eller vatten så tar det ju inte på miljön.

Tog aldrig med kärnkraftverk för alla tycker olika och där finns inget rätt och tycka. För visst är det bra så länge det håller, släpper inte ut något men funkar verkligen förvaringen att gömma det i ett berg är ungefär som att sopa in damm under mattan där hemma. Och ibland exploderar kärnkraftverk inte ofta med det händer som i tjenobyl eller hur det stavas (det där i Ukraina). Och denna tråd handla ju inte om kärkraftverk utan om kollektivtrakin så detta var bara en parates till varför jag inte tog med det i föregående stycke.

Vintertid kommer kraften från de kol och oljekraftverk vi köper el av. Under sommaren räcker den el vi själva producerar. Så energin som kommer driva dessa tåg kommer inte kunna klassas som ren till 100%. Dessa tåg förbrukar väldigt mycket energi vid start och toppfart, vilket gör att dessa tåg år fullt jämförbara med flyg i energiförbrukning och utsläpp.

Flyget idag är väldigt bra miljömässigt jämfört med hur det sett ut innan, precis som tåget. Säkerheten är likvärdig och vad som är trevligast är upp till var och en. Personligen tycker jag det är en befrielse på hösten att komma upp och se solen och toppen av molnen, men vi är alla olika och det gör att vi kan diskutera.

Och jag är som jag nämnt innan mycket fundersam över hur det ska gå när det ligger en snödriva och ett tåg kommer i 300km/h. Klassiska tåg har mer vikt och långsammare hastighet vilket gör att de klarar mycket, hur är tgv? Jag tvivlar på att det klarar det...


blacken
14 september 2009
#34
Säkerheten är likvärdig

Det är den på långa vägar icke likvärdig. Mular fler folk per år med flyg än med tåg. Och flyg är en avsevärt större miljöbov än tåg..

blacken
14 september 2009
#35
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
Hellre en timmes check-in än 15 års väntan på tåget till Stockholm.

Vad fasen ska du i Stockholm och göra?. Vi har nog som det är..big_smile

Äsch, ett avskum hit eller dit gör väl ingen skillnad?
Kommer ändå bara sitta på plattan och lukta kiss. big_smile

Coolt!. Kan reservera en plats åt dig, så kan vi sitta där och ösa galla över varandra, samt lukta kiss så att folk spyr i kvadrat när dom passerar..big_smile

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#36
blacken skrev:
Säkerheten är likvärdig

Det är den på långa vägar icke likvärdig. Mular fler folk per år med flyg än med tåg. Och flyg är en avsevärt större miljöbov än tåg..

Det med att fler dör i flyg än tåg stämmer inte alls överens. Totalt var det en enda olycka som orsakade dödsfall i Europa år 2008, normalt överlever minst 70% av alla som är med i en flygolycka. Jag har dessutom aldrig ens sett ett säkerhetsbälte på ett tåg? Åkte X2000 för 3 månader sedan och det fanns inga bälten...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 339 Inlägg
14 september 2009
#37
Angående säkerheten tror jag inte tågen kommer att vara så mkt säkrare

Upplys mig, hur många inrikesolyckor där massa folk har omkommit har vi haft dom senaste 10 åren med flyget?

Tågen är ovanpå det, MKT dyrare och inte så mkt bättre för miljön.

Även utvecklingen med bränsle & motorer pågår i detta ögonblick


blacken
14 september 2009
#38
Founder skrev:
blacken skrev:
Säkerheten är likvärdig

Det är den på långa vägar icke likvärdig. Mular fler folk per år med flyg än med tåg. Och flyg är en avsevärt större miljöbov än tåg..

Det med att fler dör i flyg än tåg stämmer inte alls överens. Totalt var det en enda olycka som orsakade dödsfall i Europa år 2008, normalt överlever minst 70% av alla som är med i en flygolycka. Jag har dessutom aldrig ens sett ett säkerhetsbälte på ett tåg? Åkte X2000 för 3 månader sedan och det fanns inga bälten...

Det är väl tvärtom minst 70% dör vid en flygkrash? av dom flygkrasher som har varit de senaste åren så har så gott som alla omkommit vid aktuellt olycka, några få incidenter har haft en "lycklig utgång"..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 september 2009
#39
blacken skrev:
Founder skrev:
blacken skrev:

Det är den på långa vägar icke likvärdig. Mular fler folk per år med flyg än med tåg. Och flyg är en avsevärt större miljöbov än tåg..

Det med att fler dör i flyg än tåg stämmer inte alls överens. Totalt var det en enda olycka som orsakade dödsfall i Europa år 2008, normalt överlever minst 70% av alla som är med i en flygolycka. Jag har dessutom aldrig ens sett ett säkerhetsbälte på ett tåg? Åkte X2000 för 3 månader sedan och det fanns inga bälten...

Det är väl tvärtom minst 70% dör vid en flygkrash? av dom flygkrasher som har varit de senaste åren så har så gott som alla omkommit vid aktuellt olycka, några få incidenter har haft en "lycklig utgång"..

Nja, de olyckor som tas upp i tv och löpsedlar. Och de målas ofta upp mer än sanningen.
Olyckor är trots allt inte bara totalhaverier in i höga torn, utan flyget har enormt mycket som klassas som olyckor. Och då kan 70% överlevande i just olyckor stämma riktigt bra. Ser vi då till antalet resor vs antal olyckor tror jag det blir väldigt jämnt, hur vi än räknar. Mycket till följd av att tåget kör ihjäl ett stort antal människor varje år, skador på fordon som fastnar på spåren osv.

Olyckor sker oavsett ressätt, men utan att gräva riktigt djupt i statistiken tycker jag att det går att säga att det är lika mellan tåg och flyg. För den skillnad som finns är marginell.
Vill vi sen se hur en olycka ser ut med höghastighetståg kan alltid söka lite på youtube eller minnas tyskland för ett antal år sedan. De tågolyckor vi haft här i landet har oftast gått otroligt bra pga "låg" hastighet och tur. Ta som det reginatåg som körde rakt in i ett lantbrukstillbehör utanför västerås. (traktorn hann inte undan) Såna övergångar kommer troligen behövas även på en ny linje, för jag tvivlar på att  man bygger en tunnel/bro för varje bonde.

Var kan man hitta info om energiåtgång på tgv och ett lämpligt plan? Och vilket plan bör man räkna på? Varken Cessna172 eller Boeing747 är lämpliga, men vad kan vara det? A300?


Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
15 september 2009
#40
Inte en chans att jag skulle välja flyget framför tåg när jag reser inom sverige. Flyg är ju så jääävla mycket omständigare på alla sätt o vis. Och nej, tror inte en sekund på att det flyg är miljövänligare.

O för övrigt känns det som att OP inte är direkt opartisk. Herr Founder vill ju bara ha mer jobb.

Whine whine!


Sök