sirmiro skrev:
Jag håller med trådskaparen - detta tåg är galenskap!
Vi börjar med tågets fördel, tunga laster - borta. Höghastighetståg fraktar samma saker som ett normalt flygplan.
Miljöaspekten - Oj, ett tåg släpper inte ut någonting... Eller vänta, stämmer det? Järnoxiden från spåren som skickar folk till sjukhus är ett bekymmer, naturen där djur och träd idag lever kommer få en metallklump på x antal ton som dödar allt som är i vägen, efter att mark skövlats. Och viktigast, var kommer elen från? Hur mycket el går åt?
Att tro att ett tåg inte slukar energi (som allt handlar om idag) är smått galet.
Då har vi hittat en evighetsmaskin. Nej, ser vi TGV så slukar det otroliga mängder energi, speciellt i höga hastigheter och start. Om vi då räknar energimängd per passagerare så tror jag inte att tåget är överlägset.
Koldioxid - Varför bry oss om den, det är en gas som motsvarar 0.0006% av atmosfären... Men det kan vi ta i en annan tråd, en annan gång. Nu kan vi se utsläppen som faktiskt sker. Med ett flygplan släpps det givetvis ut avgaser, men hur är det med tåget? Har ni någonsin stått vid ett par bommar på tomgång? Om vi uppskattar att 1000bilar (hela sträckan) står på tomgång i 3minuter för att ett tåg ska passera, ska de utsläppen då placeras på fordonssidan eller på järnvägen? Att vi inte i dagens läge klarar att hålla vårt land med el hela vintrar utan måste köpa "oren" kraft, hur ska det då bli med ett högförbrukande tåg? För vad man än tror så går all el in i samma nät, så all el är lika "ren" eller "smutsig"...
Övrigt - Hur blir det med ett höghastighetståg i snö? Mig veterligen finns det inget land som testat köra ett tåg i 1dm snö. Ska vi då ha ett höghastighetssnöröjningståg att skicka ut med? (ironi)
Flyg kan inte starta när det är riktigt kraftiga oväder, men oftast fungerar det att de bara startar åt motsatt håll eller på en annan bana.
Flera hållplatser - nån som åkt med "flygbussarna till norrland" någon gång? Skyways tar sina turbopropplan och de stannar på 2ställen, på under 2timmar. Ser vi då "riktiga" plan så går de mer effektivt och snabbare, och skulle kunna stanna på ganska många ställen och fortfarande vara snabbare än tåget.
Terminaler - titta sthlm och gbg, halva städerna upptas av spår på väg in till stationen. Nu ska det in ännu fler spår. Frågan är vad som då tar upp mest plats, all räls eller en flygplats (som redan finns).
Problemet med 1timmes incheckning är lätt ordnat. Går det täta flyg gör man väl bara som de har på tågen, när dörren stängs är det kört. Går utmärkt att ordna om man bara har handbaggage. Jag har själv kommit ca 10min innan planet ska lyfta och fått åka med. Men det funkar inte på Charter då folk missar semestrar och blir sura, då ser man till att samla alla innan för att det ska bli så lite missar som möjligt.
Så jag ser bara nackdelar med tåget jämfört med flyg.