3346
Sök

Skillnaden mellan Audis 2.3E. 98kw ochh 100kw

9 120 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Audi 80 cabbarna har 98kw medans Audi 80 sedan och Coupe har 100kw. Någon som vet vad det är för skillnad på motorerna??


Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
#2
Skillnaden är väl inte egentligen någonting. 98kw heter NG medans 100kw heter NF (har jag för mig..), någon större skillnad har jag inte märkt någonstans.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2009
#4
Putteliten skrev:
Okej, det är bara olika styrka på dom?

Jag törs inte säga med all säkerhet. Men den lilla skillnaden på effekten märks ingenstans. Inte antal HK iaf, vridet vet jag inte vad NG har.. NF har iaf 190Nm.
Kanske är skillnaden bara dendär vakumhistorian som NG motorn har på topplocket, har inte sett en enda NF med den saken där.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 120 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#5
Okej.
98kw 133 hk 186Nm i vrid är det i caben.
Så ytterst liten skillnad kan man säga då...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#6
Putteliten skrev:
Okej.
98kw 133 hk 186Nm i vrid är det i caben.
Så ytterst liten skillnad kan man säga då...

Ja precis, inget man känner av direkt. Hade varit kul att veta skillnaden på dessa motorer.
Det enda jag kan tänka mig är som sagt vakumpumpen som sitter på NG topparna, med den kanske även vakumsystemet skiljer sig mellan nämnda motorer.

Vi får se ifall det är någon insatt som kan svara på detta smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 758 Inlägg
16 september 2009
#7
Är säkert nåt sånt där avgasreningskrafs som gör skillnaden. Är inte insatt i Audimotorer, men på Volvo och SAAB finns det en del motorer som är identiska, förutom just småsaker som avgasreningsdetaljer som tillkommit för att uppfylla nya lagkrav etc. Då kan det skilja nån kW här och där.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#8
schnauz skrev:
Är säkert nåt sånt där avgasreningskrafs som gör skillnaden. Är inte insatt i Audimotorer, men på Volvo och SAAB finns det en del motorer som är identiska, förutom just småsaker som avgasreningsdetaljer som tillkommit för att uppfylla nya lagkrav etc. Då kan det skilja nån kW här och där.

Ja just, där sa du något. smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 september 2009
#9
Nu har du allt fel Tommy!

Det är NG-motorn som har 136hk och 190Nm!

Skillanden har jag tyvärr ingen aning om sad

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#10
LeafBox skrev:
Nu har du allt fel Tommy!

Det är NG-motorn som har 136hk och 190Nm!

Skillanden har jag tyvärr ingen aning om sad

Nedu grabben wink Kollar man upp tex din bil som har NG motorn står det 100kw, men 98kw inom parentes.

NG motor var det på min förra 90 från 1988, samma där.. 98kw.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 september 2009
#11
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Nu har du allt fel Tommy!

Det är NG-motorn som har 136hk och 190Nm!

Skillanden har jag tyvärr ingen aning om sad

Nedu grabben wink Kollar man upp tex din bil som har NG motorn står det 100kw, men 98kw inom parentes.

NG motor var det på min förra 90 från 1988, samma där.. 98kw.




Mvh Tommy

Njaa, vart hittar du det någonstans?

För både i reg-beviset samt på mekonomens hemsida så får jag då 100,98kw.
Och även i datorerna på skolan (mekotech sys (?)) Så får jag även 100kw.
Har inte sett nånnstans att det skulle finnas anknytningar till att vara 98kw. neutral

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#12
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Nu har du allt fel Tommy!

Det är NG-motorn som har 136hk och 190Nm!

Skillanden har jag tyvärr ingen aning om sad

Nedu grabben wink Kollar man upp tex din bil som har NG motorn står det 100kw, men 98kw inom parentes.

NG motor var det på min förra 90 från 1988, samma där.. 98kw.




Mvh Tommy

Njaa, vart hittar du det någonstans?

För både i reg-beviset samt på mekonomens hemsida så får jag då 100,98kw.
Och även i datorerna på skolan (mekotech sys (?)) Så får jag även 100kw.
Har inte sett nånnstans att det skulle finnas anknytningar till att vara 98kw. neutral

Har inte kollat din bil specifikt, men alla NG ska ha 98kw, sen om det är skrivet 100kw i regbeviset är ju en annan sak, skillnaden är ju obefintlig mellan 98 och 100 kw så det är inget att orda om wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#13
Hittade detta:

"I was wondering if anyone can tell me all the differences between the NF and NG code engines. Is the only thing different the intake manifold and where the injectors go? Speaking of injectors, will my 4000 cis-e injectors plug in to the head/ manifold? Lastly, do both engines have the same cam, and the 40mm valves?"

See below, yes, yes, and yes.

I'll list the differences one more time. Please listen louder...

The NF and NG are identical from the oil pan gasket to the head gasket.

Generally, the NF is used in the "big" cars (5000/100) and the NG in the "little" ones (cgt/80/90), although some 100's have the NG style head - on an engine called "NF." No one knows why.

The big car oil pan is a bit different - there is a "dent" in the little car oil pan to allow room for the radiator and AC condenser. (All 10 valve I5 oil pans are interchangeable except for this little difference.)

From the head gasket up there are radical differences. The NF looks like your 4000/Coupe engine, except for the lack of a vacuum pump. The intake manifold is a bit different but bolts up exactly the same. This is the engine you want to use. You use your fuel and exhaust system, and it is plug and play.

The NG uses a two piece intake manifold, and the injectors are mounted in the manifold. If you want to use this engine you will also need the fuel injector lines as they are routed differently, and the black boot from airbox to throttle body, and all the clutter on top of the intake manifold (cruise, throttle stuff, etc) since it is different. Your throttle cable may not be a simple hook up either. These heads also have the vacuum pump for brake assist (in addition to engine vacuum).

You will use your engine mount brackets. You will also use your old distributor and cam cover, in order to use your engine management system intact.

There are many pictures of an NF being rebuilt and installed in a 4000 Quattro, this file is the first of a series of about nine!

There is a poor photo of an 87.5 cgt bay here showing the NG setup. Also, photos of my 90 Quattro engine when I was doing the timing belt show it well.

"Which is better to swap into a 4000 Quattro? I am going to use my fuel and ignition system and my intake/exhaust manifolds."

The NF, hands down.

"Do these engines have more low end torque than my 2.2 JT? Lastly, should I use the whole long block, or just the short block with my head and my 38mm valves?"

Yes they do, in fact, they have more over the entire rpm range. Use the whole long block.

"So the NF engine is the one I want. I think I remember that it became available in 5000's in 1986. How can I tell that I'm getting an NF instead of some crappy 2.2 that someone swapped in when they broke their NF, is there a code on the block, if so how do I decode it?"

The only things I can think of are the knock sensor bolted to the left side of the block and the transistor booster thing that fires the coil. Oh yeah, and no vacuum advance servo on the distributor. But to tell if it was retrofitted with a 2.2? No real way to tell if someone actually did something as foolish as you describe. The way I would tell under such circumstances (unknown or unsure used engine) is to check for the little oil squirter nozzles in the block under each piston. To do this the oil pan must be removed.


http://www.humanspeakers.com/audi/nf-vs-ng.htm

Skillnaden var alltså lite större än jag trodde.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 september 2009
#14
Mkt intressant läsning. Kul att se att det faktiskt fanns en skillnad tongue
Men vrf envisas både meko och framförallt reg-beviset att säga 100kw? :S

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#15
LeafBox skrev:
Mkt intressant läsning. Kul att se att det faktiskt fanns en skillnad tongue
Men vrf envisas både meko och framförallt reg-beviset att säga 100kw? :S

Är den import din bil?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 september 2009
#16
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Mkt intressant läsning. Kul att se att det faktiskt fanns en skillnad tongue
Men vrf envisas både meko och framförallt reg-beviset att säga 100kw? :S

Är den import din bil?

Mvh Tommy

Nejnejnej. Svensksåld som tusan tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#17
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Mkt intressant läsning. Kul att se att det faktiskt fanns en skillnad tongue
Men vrf envisas både meko och framförallt reg-beviset att säga 100kw? :S

Är den import din bil?

Mvh Tommy

Nejnejnej. Svensksåld som tusan tongue

Okay, nåja. Har lagt in en tråd på NA om vilka skillnader det är mellan NG, NF och AAR som sitter i 2.3E C4 Får se ifall det ger nåt.

Edit: Kom just ihåg motorkoden på den C4ans 2.3a


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 september 2009
#18
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
te_wik skrev:

Är den import din bil?

Mvh Tommy

Nejnejnej. Svensksåld som tusan tongue

Okay, nåja. Har lagt in en tråd på NA om vilka skillnader det är mellan NG, NF och den "nya" 2.3E som sitter i C4orna. Får se ifall det ger nåt.


Mvh Tommy

yikes Uppdatera gärna med länk till tråden

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2009
#19
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
LeafBox skrev:

Nejnejnej. Svensksåld som tusan tongue

Okay, nåja. Har lagt in en tråd på NA om vilka skillnader det är mellan NG, NF och den "nya" 2.3E som sitter i C4orna. Får se ifall det ger nåt.


Mvh Tommy

yikes Uppdatera gärna med länk till tråden

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=5



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

9 120 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#20
LeafBox skrev:
Mkt intressant läsning. Kul att se att det faktiskt fanns en skillnad tongue
Men vrf envisas både meko och framförallt reg-beviset att säga 100kw? :S

Ta en bild på motorn i din coupe, så tar ja en bild på cabens så får vi se hur det ser ut då...



Sök