3663
Sök

Lådberäkning till RE SR 15

6 558 Inlägg
18 september 2009
#21
Softis skrev:
Haha, jag vet det tongue Fast jag tror inte basarna pallar fullt med ett sådant steg.
Jag har själv 2 st sr 12d4or som jag ger 2 kilo å det e inga somhelst problem big_smile Bara ja får mitt nya steg så ska dom få ännu mer  tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Basknarkare
470 Inlägg
18 september 2009
#22
Softis skrev:
Haha, jag vet det tongue Fast jag tror inte basarna pallar fullt med ett sådant steg.
du vet?? hur kan du veta vad dom basarna tål eller inte?? finns mängder med folk som matar dom med 2-3kilo stycket o de lirar kanon.. ETT sinus 1500 är FÖR litet för 4 sr15 helt klart..... minst ett på två basar enligt mig om du nu ska "spela högt" och då är plötsligt d2 fel variant med...

Team Carbonize

Basknarkare
470 Inlägg
18 september 2009
#23
racer-putte skrev:
Softis skrev:
Haha, jag vet det tongue Fast jag tror inte basarna pallar fullt med ett sådant steg.
Jag har själv 2 st sr 12d4or som jag ger 2 kilo å det e inga somhelst problem big_smile Bara ja får mitt nya steg så ska dom få ännu mer  tongue
Du har lite mer än 2 kilo också vet du väll putte tongue trodde ja du visste nu ;D ( i 12 volt därtill big_smile )

Team Carbonize

6 558 Inlägg
18 september 2009
#24
Stejfaan skrev:
racer-putte skrev:
Softis skrev:
Haha, jag vet det tongue Fast jag tror inte basarna pallar fullt med ett sådant steg.
Jag har själv 2 st sr 12d4or som jag ger 2 kilo å det e inga somhelst problem big_smile Bara ja får mitt nya steg så ska dom få ännu mer  tongue
Du har lite mer än 2 kilo också vet du väll putte tongue trodde ja du visste nu ;D ( i 12 volt därtill big_smile )
Jaja bagateller big_smile big_smile å mer blire tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Basknarkare
470 Inlägg
18 september 2009
#25
racer-putte skrev:
Stejfaan skrev:
racer-putte skrev:

Jag har själv 2 st sr 12d4or som jag ger 2 kilo å det e inga somhelst problem big_smile Bara ja får mitt nya steg så ska dom få ännu mer  tongue
Du har lite mer än 2 kilo också vet du väll putte tongue trodde ja du visste nu ;D ( i 12 volt därtill big_smile )
Jaja bagateller big_smile big_smile å mer blire tongue
samma här ^^ big_smile

Team Carbonize

21 761 Inlägg
18 september 2009
#26
Softis skrev:
Bilens mått är ca 95x38x80 cm
Va??
Har du skaffat dig en trampbil eller nåt? winkwink

Team Autohifi!
865 Inlägg
18 september 2009
#27
Basarna kommer tyvärr bara garva åt 1500 steget om du bara ska ha ett sådannt!

1st per bas om du ska kunna spela högt!

SEN... den som gämför effekt på en högtalare mot ett slutsteg vet tyvärr inget om bilstereo eller stereo för övrigt. Sluta med det!
Det har igen med varandra att göra.

Vi har kört 5-6kilo på dessa basar och det var inga problem!

Om du endast ska ha 1st steg så sälj då 3 av basarna för en kommer då att spela högre än 4st på samma steg!
Se bara till att ha ström till steget för utan det så kommer det inte funka ändå!

Ström in = effekt ut.... kort & gott!


4 693 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Softis skrev:
Bilens mått är ca 95x38x80 cm
Va??
Har du skaffat dig en trampbil eller nåt? winkwink
Haha, nej fan. Det är SAABen ju tongue

Booyakasha!

4 693 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#29
MrCalle skrev:
Basarna kommer tyvärr bara garva åt 1500 steget om du bara ska ha ett sådannt!

1st per bas om du ska kunna spela högt!

SEN... den som gämför effekt på en högtalare mot ett slutsteg vet tyvärr inget om bilstereo eller stereo för övrigt. Sluta med det!
Det har igen med varandra att göra.

Vi har kört 5-6kilo på dessa basar och det var inga problem!

Om du endast ska ha 1st steg så sälj då 3 av basarna för en kommer då att spela högre än 4st på samma steg!
Se bara till att ha ström till steget för utan det så kommer det inte funka ändå!

Ström in = effekt ut.... kort & gott!
Klart att jag vet att man kan mata på en hel del mer på basarna, men inte några längre perioder. Kanske en burp eller 2 på raken.

Vill ju inte åka och dunka musik med 5 kw på basar som inte pallar mer än 1,4 kw.

Men seriöst, om jag använder bara den ena och skickar på den 1500 rms så ska det spela högre än alla 4??

Booyakasha!

Team Autohifi!
865 Inlägg
19 september 2009
#30
Softis skrev:
MrCalle skrev:
Basarna kommer tyvärr bara garva åt 1500 steget om du bara ska ha ett sådannt!

1st per bas om du ska kunna spela högt!

SEN... den som gämför effekt på en högtalare mot ett slutsteg vet tyvärr inget om bilstereo eller stereo för övrigt. Sluta med det!
Det har igen med varandra att göra.

Vi har kört 5-6kilo på dessa basar och det var inga problem!

Om du endast ska ha 1st steg så sälj då 3 av basarna för en kommer då att spela högre än 4st på samma steg!
Se bara till att ha ström till steget för utan det så kommer det inte funka ändå!

Ström in = effekt ut.... kort & gott!
Klart att jag vet att man kan mata på en hel del mer på basarna, men inte några längre perioder. Kanske en burp eller 2 på raken.

Vill ju inte åka och dunka musik med 5 kw på basar som inte pallar mer än 1,4 kw.

Men seriöst, om jag använder bara den ena och skickar på den 1500 rms så ska det spela högre än alla 4??
Vi brukar inte bygga för "burp" utan för att spela musik under längre stunder.
Och jag är rätt säker på att du kommer kunna spela högra med 1st bas till steget än med 4st!

Vi kan dra en liten parallel...... om du köper en bil med 150hk under huven... tror du då att du kommer använda all effekt konstant från 1/varv i minuten till 8000/ varv i minuten?.... Nää
Samma sak är det med ett steg, en effekt angivelse är inte att du får ut den effekten konstant utan du "KAN" få ut den maximalt under vissa förhållande.
Samma gäller alla slutsteg, dyra som billiga.

Effekt angivelsen på talspolen är gjord under helt andra former och kreterier än på ett slutsteg.
Denna angivelse är effekt den kan ta till vara på konstant ( rms ) och skulle du få ut denna effekt kostant från steget så krävs det att du kör en konstant ton och med att strömen garanterat inte dippar.
Detta kommer du aldrig att kunna göra.

Se det lite som när du tar bilen till stan.... det är inte ofta som du kör den på varvstopp utan oavsett om du gasar som en tok stundtals så är du inte på MAX vad bilen KAN prestera i vart fall.
Så är det när du spelar musik med... du använder inte sakerna till 100% någon gång.

Så kort och gott..... skulle du se det som effekt nog med 1st 1500steg till dina 4 basar så är det samma sak som att ha en bil som man konstant måste köra på varvstopp för att flytta de 4:a passagerarna som sitter i.

Hoppas att du fattar liknelserna.

Det skadar inte att ha mera effekt, det brukar underlätta!

Om man återgår till din fråga.... 150db med 4st Sr15 & 1st SL-A1500 = Nej inte en chans! -sorry!


4 693 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#31
Tack för det utförliga svaret, gillar liknelsen smile Klart att det spelar högre med mer effekt, men det blir inte underdimensionerat steg om vi säger så.

Verkar ändå inte bli 4st 15" sad Kanske lika bra det iofs. KAN bli 2 st och då kan jag inte koppla i 1 ohm sad men det löser sig nog på något sätt.

Men 150 db är målet just nu iaf

Booyakasha!

Team Autohifi!
865 Inlägg
19 september 2009
#32
Softis skrev:
Tack för det utförliga svaret, gillar liknelsen smile Klart att det spelar högre med mer effekt, men det blir inte underdimensionerat steg om vi säger så.

Verkar ändå inte bli 4st 15" sad Kanske lika bra det iofs. KAN bli 2 st och då kan jag inte koppla i 1 ohm sad men det löser sig nog på något sätt.

Men 150 db är målet just nu iaf
Den lådan som jag gav dig förslag på är kapabel till 150db+ med 1st SL-A3000 steg & 2st SR15.
Detta är gjort flera gånger om så även du ska kunna klara det.

Tänk bara på detta.... Fuska inte när du bygger.
Se till att ha ström och fixa alla anslutningar i hela ström kedjan!

Lycka till!


4 693 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#33
Tack ska du ha! smile Blir det 2 st RE 15" så blir det garanterat den lådan som du rekomenderade

Booyakasha!

560 Inlägg
19 september 2009
#34
He He missade att han bara skulle ha ett 1500 steg.

Kan blir knappert då.

Men det är ju inte omöjligt att köpa fler 1500 steg lol

TT-Avant skrev:
jimmyostrom skrev:
Att spela högt är en av dom viktigaste sakerna i livet loltongueroll

Jo med 4 SR 15" så blir jag VÄLDIGT förvånad om du inte spelar en bit över 150dB.....

Börja med att köra på 300 Liter för alla 4 basarna, detta ska funka kalasbra omn du har platsen till det.

Men du kommer aldrig från att labba tyvärr, "labba" är boven som gör att det spelar högt big_smile

Softis skrev:

Jo, men jag fattade inte om 150 liter var minus port och bas eller om det blir typ 165 eller nått utan port och bas.

Tror du att det går att spela runt 150 db med alla 4? Vad gissar du på att jag kan spela med bara 2 st?

Att spela högt är viktigt!!! big_smile
Kommer han spela det med enbart ETT Sinus 1500 steg?
Blir det inte klent med endast ett sånt steeg till 4 basar?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 september 2009
#35
Softis skrev:
Basarna ligger på 350 rms/st. 350 x 4 = 1400 och steget ger 1500 så det ska räcka. Knappt, men det räcker.

Men jag vill veta om det går att spela högt med bara 2 st? Såg att frippe hade spelat 149,5 db med sina 2 st. Men sen om det var en spela högtlåda eller musiklåda vet jag inte.

Men kul att det antagligen kommer att dundra på över 150 db med 4 st smile Fasen så kul det vore tongue
150,7 har ja spelat som högst med dem basarna nere på vallåkra. Och det är ingen "burp-låda"
Men som sagt så räcker inte ett 1500-steg till alla basarna tyvärr

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#36
Det sket sig i alla fall..... Han jag skulle byta med ångrade sig sad

Booyakasha!

Elektriker
139 Inlägg
19 september 2009
#37
Körde ett sinus live 3000 o en RE SR 12D4, men det gick inte så länge tills det sa poff, får bli att köpa ngt värre framöver smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Basknarkare
470 Inlägg
20 september 2009
#38
Freddah850 skrev:
Körde ett sinus live 3000 o en RE SR 12D4, men det gick inte så länge tills det sa poff, får bli att köpa ngt värre framöver smile
Och det vet vi alla vad de beror på? smile

Team Carbonize

4 693 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#39
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue

Booyakasha!

Basknarkare
470 Inlägg
20 september 2009
#40
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink

Team Carbonize


Sök