Tja!
Jag har äntligen börjat mitt projekt jag alltid velat göra. Turbokonvertera en BMW.
Inte säker på om jag alltid tänkt på just e34 men den har iaf dominerat de senaste åren.
Tänkt att jag ska göra det när jag har eget hus med garage men då de verkar dröja så passar jag på när jag får ha på jobbet.
(Byggsmide verksta)
Det jobbiga är ju självklart att behöva köra in bilen fredag eftermiddag för att senast köra ut söndag kväll. Men de får duga
Planen var från början att få igång bilen efter påskhelgen. Då har jag iaf haft 4 hela dagar på mig i verkstan. Plus ca 4helger innan det. (Visar sig dock att de går ungefär 2steg fram och sen 2/3steg bakåt hela tiden)
Men då detta är min första gång som jag turbokonverterar så kommer ju allt självklart ta 10ggr längre tid än tänkt :p
Det är alltså en 525i manuell från -94.
Gått över 30000mil.
Oxfordgrön
Avtagbar dragkrok
Planen & hur det blev
Nu när jag hade bestämt mig för att turbokonvertera så va första tanken att jag skulle göra de billigt. Jag har ju hört om folk som tar någon gammal dieselskrotbil med stor turbo och använder de mesta som går.
Jag tänkte själv typ äh jag hittar någon begagnad turbo, köper intercooler och spridare o va de nu mer behövs så fixar jag det under en långhelg. Tjena
Kollade efter färdiga kit då jag inte hade någon kunskap om vad exakt som behövdes. Hittade ett par sidor som sålde. De kostade ca 40tkr för kompletta kit med piggyback sprut. Tyckte det lät skitdyrt..
Skulle kanske köpt det för nu har jag redan bränt över den summan och har inte allt klart riktigt. Dessutom behöver jag själv bygga och uppfinna för att komma vidare. Jag lär mig mer men det ingår ganska mycket frustration.
Så misstag efter misstag har det varit hittills men jag ändå lite framåt.
Hittade iaf en Garrett kullagrad med intercooler oanvänd och tänkte att de här blir ju bra. Märkesturbo för halva priset
Insåg efter att den är ganska liten men samtidigt rätt kul att börja smått.
Mål
Turbokonvertera ca 300hk till att börja med
Få en pålitlig hållbar bil
Efter att motorn går som den ska, blir det även lite upprustning utseendemässigt.
Räta ut bucklor
Byta/laga rostiga skärmar
Skaffa bromsad diff (beställd)
Setup
Garrett gt2860rs kullagrad
0,6bar
Siemens deka 630cc
ECU master EMU classic
Oöppnad motor till att börja med.
Beställt nästan allt till turbokonverteringen och har gjort en del.
Köpte ett grenrör som va i gjutjärn med t3 fläns och började bygga en adapter till t25 som tubon är
Svetsade fast skruvarna och planade den ”nya flänsen” och sen gängade nya hål
Grenröret va inte direkt jättebra gjort men får duga i början iaf
Försökte slipa till den dåliga gjutningen. Porta gångarna som var fulla med skägg samt slipa runt skruvhålen för att en ha möjlighet att få dit muttrarna.
Vissa småsaker kan jag störa mig väldigt mycket på och det är till exempel en dörr som saknar dörrstop. Speciellt om det är förardörren.. Vet inte hur tidigare ägare misshandlat fram detta
Hade visst ingen bra bild på lagningen men svetsade iaf ihop den och riktade plåten i dörren och nu stoppar den bra
Jag har äntligen börjat mitt projekt jag alltid velat göra. Turbokonvertera en BMW.
Inte säker på om jag alltid tänkt på just e34 men den har iaf dominerat de senaste åren.
Tänkt att jag ska göra det när jag har eget hus med garage men då de verkar dröja så passar jag på när jag får ha på jobbet.
(Byggsmide verksta)
Det jobbiga är ju självklart att behöva köra in bilen fredag eftermiddag för att senast köra ut söndag kväll. Men de får duga
Planen var från början att få igång bilen efter påskhelgen. Då har jag iaf haft 4 hela dagar på mig i verkstan. Plus ca 4helger innan det. (Visar sig dock att de går ungefär 2steg fram och sen 2/3steg bakåt hela tiden)
Men då detta är min första gång som jag turbokonverterar så kommer ju allt självklart ta 10ggr längre tid än tänkt :p
Det är alltså en 525i manuell från -94.
Gått över 30000mil.
Oxfordgrön
Avtagbar dragkrok
Planen & hur det blev
Nu när jag hade bestämt mig för att turbokonvertera så va första tanken att jag skulle göra de billigt. Jag har ju hört om folk som tar någon gammal dieselskrotbil med stor turbo och använder de mesta som går.
Jag tänkte själv typ äh jag hittar någon begagnad turbo, köper intercooler och spridare o va de nu mer behövs så fixar jag det under en långhelg. Tjena
Kollade efter färdiga kit då jag inte hade någon kunskap om vad exakt som behövdes. Hittade ett par sidor som sålde. De kostade ca 40tkr för kompletta kit med piggyback sprut. Tyckte det lät skitdyrt..
Skulle kanske köpt det för nu har jag redan bränt över den summan och har inte allt klart riktigt. Dessutom behöver jag själv bygga och uppfinna för att komma vidare. Jag lär mig mer men det ingår ganska mycket frustration.
Så misstag efter misstag har det varit hittills men jag ändå lite framåt.
Hittade iaf en Garrett kullagrad med intercooler oanvänd och tänkte att de här blir ju bra. Märkesturbo för halva priset
Insåg efter att den är ganska liten men samtidigt rätt kul att börja smått.
Mål
Turbokonvertera ca 300hk till att börja med
Få en pålitlig hållbar bil
Efter att motorn går som den ska, blir det även lite upprustning utseendemässigt.
Räta ut bucklor
Byta/laga rostiga skärmar
Skaffa bromsad diff (beställd)
Setup
Garrett gt2860rs kullagrad
0,6bar
Siemens deka 630cc
ECU master EMU classic
Oöppnad motor till att börja med.
Beställt nästan allt till turbokonverteringen och har gjort en del.
Köpte ett grenrör som va i gjutjärn med t3 fläns och började bygga en adapter till t25 som tubon är
Svetsade fast skruvarna och planade den ”nya flänsen” och sen gängade nya hål
Grenröret va inte direkt jättebra gjort men får duga i början iaf
Försökte slipa till den dåliga gjutningen. Porta gångarna som var fulla med skägg samt slipa runt skruvhålen för att en ha möjlighet att få dit muttrarna.
Vissa småsaker kan jag störa mig väldigt mycket på och det är till exempel en dörr som saknar dörrstop. Speciellt om det är förardörren.. Vet inte hur tidigare ägare misshandlat fram detta
Hade visst ingen bra bild på lagningen men svetsade iaf ihop den och riktade plåten i dörren och nu stoppar den bra
Senast redigerat av h3nrys (26 maj )
0
0
0
0