3735
Sök

Lådberäkning till RE SR 15

4 693 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#41
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink
Haha, det visste jag nästan big_smile Kommer du på tävlingen på BLIB på lördag btw? Sista tävlingen då

Booyakasha!

Basknarkare
470 Inlägg
20 september 2009
#42
Softis skrev:
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink
Haha, det visste jag nästan big_smile Kommer du på tävlingen på BLIB på lördag btw? Sista tävlingen då
haha xD nejfan har rivit hela bilen så de blir nog inget med de sad

Team Carbonize

4 693 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#43
Tråkigt sad Speladerätt rejält sist du var där. Men men...

Booyakasha!

Basknarkare
470 Inlägg
20 september 2009
#44
Softis skrev:
Tråkigt sad Speladerätt rejält sist du var där. Men men...
haha jovisst men mycke vill ha mer ^^ see you next year big_smile

Team Carbonize

4 693 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#45
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Tråkigt sad Speladerätt rejält sist du var där. Men men...
haha jovisst men mycke vill ha mer ^^ see you next year big_smile
Will do smile

Booyakasha!

Elektriker
139 Inlägg
20 september 2009
#46
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink
Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

BilstereoNörd
576 Inlägg
20 september 2009
#47
Freddah850 skrev:
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink
Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan
DC klipp uppstår när du försöker pressa slutsteget över sin maximala effekt, ja spänningsfall gör att gränsen nås tidigare men till störst del så beror det på allmän överstyrning av signalen...

Sen är det inte särskilt svårt att ibland känna efter på högtalarens kona om den blir varm när man spelar!
Det är väldigt enkelt att undvika uppeldade basar bara man är lite uppmärksam på högtalarens temp.
Man behöver inte vänta på att hela bilen ska vara rökfylld innan man sänker volymen...roll
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Team Autohifi!
865 Inlägg
20 september 2009
#48
Freddah850 skrev:
Stejfaan skrev:
Softis skrev:
Vet att du tänker på distad signal, men jag säger för mycket mos bara för att vara tvärt emot tongue
Och då säger jag att du inte kan nått wink
Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan
Det finns många saker som tar död på basar före en distad signal.... alla slutsteg lämnar förr eller senare en distad signal.

Att man anger effekt i olika dist säger inte att steget inte kommer ge en distad signal utan bara att det kan lämna den effekten vid den disten..

Krämar du full mutter på ett steg oavsett om det är billigt eller dyrt så kommer du få en distad signal, kort & gott! Och ju mera steöm steget får dess då enklare är det för steget att INTE ge en distad signal!

Men det du ska tänka på är att se till att lådan är RÄTT till basen.... att ett program säger att du ska ha en speciell låda betyder inte att den är den rätta tyvärr... teori & praktik går inte alltid hand i hand i detta ämne utan man missa massa saker i en uträkning i ett lådprogram.
Här kommer då erfarenheten in hos dem som räknar låda samt dennes kundskap av just din bil, musik stil osv....

Men för den som kanske inte har tillgång till detta så är sunt förnuft rätt bra att ta till..... fladrar basen som en vinge på en kolebri så är dte givetvis något som är fel och då är det att se vad är det som man bör ändra.... kan vara inställningar, steget för kraftig eller för klent, signalen till steget, lådan helt fel till basen, för lite ström till steget osv..... det finns lite som man ska kolla till...
Att slå ihopp något och sen tro ... FAN det är rätt så är man gensat ute på ganska halt vatten.
Sunt förnuft så löser sig det mästa och skulle man behöva hjälp så finns det massa handlare runt om i Sverige som är EXPERTER på billjud och de kan alltid hjälpa en, du ska givetvis gå till den som du har handlat av i första hand.

Lycka till!


4 693 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#49
MrCalle skrev:
Freddah850 skrev:
Stejfaan skrev:

Och då säger jag att du inte kan nått wink
Hej!
snabb men lite dum fråga kanske,
vad jag har förstått så "uppkommer" distad signal ifrån att det blir snabba kraftiga spänningsfall, eller har jag fel?

Därför när jag byggde detta ljudbygge, så byggde jag in 2st extra batterier bak som är jordade me 70mm2 jord i karossen(blästrat och m. taggbrickor). Från batteriet fram är det 35mm2. In i steget är det 50mm2. mellan batterier o konding är det 35mm2.

Då är frågan om det inte är så att dist uppkommer ur snabba kraftiga spänningsfall, hur uppkommer det, och hur förebygger jag så att jag inte bränner fler basar framöver?

mvh Freddan
Det finns många saker som tar död på basar före en distad signal.... alla slutsteg lämnar förr eller senare en distad signal.

Att man anger effekt i olika dist säger inte att steget inte kommer ge en distad signal utan bara att det kan lämna den effekten vid den disten..

Krämar du full mutter på ett steg oavsett om det är billigt eller dyrt så kommer du få en distad signal, kort & gott! Och ju mera steöm steget får dess då enklare är det för steget att INTE ge en distad signal!

Men det du ska tänka på är att se till att lådan är RÄTT till basen.... att ett program säger att du ska ha en speciell låda betyder inte att den är den rätta tyvärr... teori & praktik går inte alltid hand i hand i detta ämne utan man missa massa saker i en uträkning i ett lådprogram.
Här kommer då erfarenheten in hos dem som räknar låda samt dennes kundskap av just din bil, musik stil osv....

Men för den som kanske inte har tillgång till detta så är sunt förnuft rätt bra att ta till..... fladrar basen som en vinge på en kolebri så är dte givetvis något som är fel och då är det att se vad är det som man bör ändra.... kan vara inställningar, steget för kraftig eller för klent, signalen till steget, lådan helt fel till basen, för lite ström till steget osv..... det finns lite som man ska kolla till...
Att slå ihopp något och sen tro ... FAN det är rätt så är man gensat ute på ganska halt vatten.
Sunt förnuft så löser sig det mästa och skulle man behöva hjälp så finns det massa handlare runt om i Sverige som är EXPERTER på billjud och de kan alltid hjälpa en, du ska givetvis gå till den som du har handlat av i första hand.

Lycka till!
För kraftigt steg kan man ju aldrig få. Bara att gaina ner då smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 september 2009
#50
Fast så ska man ju inte använda gainen då, och jo ett steg kan bli för kraftigt. wink En bas tål inte hur mycket effekt som helst även om den är ren, förr eller senare så brinner talspolen pga för mycket effekt. Men då ska det nog vara ett rejält steg och dåliga basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team Autohifi!
865 Inlägg
20 september 2009
#51
ChriZtoffer skrev:
Fast så ska man ju inte använda gainen då, och jo ett steg kan bli för kraftigt. wink En bas tål inte hur mycket effekt som helst även om den är ren, förr eller senare så brinner talspolen pga för mycket effekt. Men då ska det nog vara ett rejält steg och dåliga basar.
Helt rätt..... Gianen är inte en volym ratt som många tror...

Gianen skall man använda för att justera in signalen man får från huvudenheten.... lämnar den ut 1volt så ska man matcha in den till det.
Då kommer högtalare hålla, låta bättre och systemet blir stabilare.

Det som många säger... " skruva upp det tills det låter illa sen backa 10-15%" är således fel.
ta reda på vad din huvudenhet lämnar för signal och matcha sen den på gainen.


stahre
20 september 2009
#52
Hur gör man då för att matcha ihop det? Min hu har en lågnivå på 2,5 V, hur vet jag hur steget matchar ihop med det?
förstår inte riktigt hur du menar.
mvh

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 september 2009
#53
stahre skrev:
Hur gör man då för att matcha ihop det? Min hu har en lågnivå på 2,5 V, hur vet jag hur steget matchar ihop med det?
förstår inte riktigt hur du menar.
mvh
Det är ganska enkelt....
Din Dain är graderad från ex. 0,2 volt - 5volt...

Ställer du gainen på 0,2volt så kommer du märka att basen spelar högre än om den står på 5 volt.....

Vad som händer är att ställer du gainen på 0,2 volt så förstäker slutsteget signalen efter att du skulle skicka in en signal som är ganska svag men i själva verket så är siganlen redan rätt stark.... om man gör så så kommer steget att överstyra siganel mycket tidigare och du får då ut en "distad" signal snabbare från slutsteget.
Det du skall göra om du vet att du skickar ut en signal på 2.5volt från din huvudenhet är att ställa gainen på ca 2.5volt..... vilket bör då bli om skalan är 0,2-5volt på ca halva.
Det är jätte svårt att få det exakt men man kan alltid få ett humm om hur det skall stå!

Sen skall du göra likadant med alla slutsteg.... då kommer systemet bli mera ballanserat.

Lycka till!


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
21 september 2009
#54
Det optimala hade varit det som Calle har skrivit

Men så är det inte i alla fall!!

Jag anser att man ska Lyssna när man ställer in slutsteg efter huvudenhet så det matchar högtalarna när man tycker det låter bra så ska det ställas in.
OBS! upp till en lagom musik nivå.

Dagens tillverkare av bil elektronik kan speca sina produkter över 50% fel mot vad det presterar i verkligheten utan att skämmas. Jag har mätt upp utsignalen på flertal olika märken samt prisklasser på CD spelare och vissa har angivet 4V ut men lämnar ca 2V innan signalen börja klippa och vid 4V så var det mer eller mindre 4kants våg ut.

Om man ska spela ruskigt högt och man ska vara säker på att signaler är rätt anpassat efter anläggningen så ta hjälp av någon som kan mäta upp signalnivån för att vara på säkra sidan. Vi pratar här om att hitta den sista dB vid SPL mätningar ej lyssnings nivå!!!

MVH//Björn


4 074 Inlägg
21 september 2009
#55
mycket mycket givande läsning!
Hur mäter man utsignalen?
Mvh

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

BilstereoNörd
576 Inlägg
21 september 2009
#56
dbakuten skrev:
Det optimala hade varit det som Calle har skrivit

Men så är det inte i alla fall!!

Jag anser att man ska Lyssna när man ställer in slutsteg efter huvudenhet så det matchar högtalarna när man tycker det låter bra så ska det ställas in.
OBS! upp till en lagom musik nivå.

Dagens tillverkare av bil elektronik kan speca sina produkter över 50% fel mot vad det presterar i verkligheten utan att skämmas. Jag har mätt upp utsignalen på flertal olika märken samt prisklasser på CD spelare och vissa har angivet 4V ut men lämnar ca 2V innan signalen börja klippa och vid 4V så var det mer eller mindre 4kants våg ut.

Om man ska spela ruskigt högt och man ska vara säker på att signaler är rätt anpassat efter anläggningen så ta hjälp av någon som kan mäta upp signalnivån för att vara på säkra sidan. Vi pratar här om att hitta den sista dB vid SPL mätningar ej lyssnings nivå!!!

MVH//Björn
Håller med till 100%, med tonkontroller o volym på max  så kan man kanske klämma ur vad som lovas!
Då med brutalt klipp som resultat.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
#57
MrCalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Fast så ska man ju inte använda gainen då, och jo ett steg kan bli för kraftigt. wink En bas tål inte hur mycket effekt som helst även om den är ren, förr eller senare så brinner talspolen pga för mycket effekt. Men då ska det nog vara ett rejält steg och dåliga basar.
Helt rätt..... Gianen är inte en volym ratt som många tror...

Gianen skall man använda för att justera in signalen man får från huvudenheten.... lämnar den ut 1volt så ska man matcha in den till det.
Då kommer högtalare hålla, låta bättre och systemet blir stabilare.

Det som många säger... " skruva upp det tills det låter illa sen backa 10-15%" är således fel.
ta reda på vad din huvudenhet lämnar för signal och matcha sen den på gainen.
Men om man då som jag har en original huvudenhet som sedan är kopplad till en signalprocessor (eller en hög till lågnivåomvandlare), hur ska man då göra för att ta reda på nivån på utsignalen? Vrida upp volymen fullt och köra en 50Hz ton och mäta med en multimeter på lågnivåutgångarna eller? Skulle vara bra att få till en korrekt inställning, nu är den mer eller mindre ställd på känsla för att få det hela lagom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
21 september 2009
#58
ChriZtoffer skrev:
MrCalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
Fast så ska man ju inte använda gainen då, och jo ett steg kan bli för kraftigt. wink En bas tål inte hur mycket effekt som helst även om den är ren, förr eller senare så brinner talspolen pga för mycket effekt. Men då ska det nog vara ett rejält steg och dåliga basar.
Helt rätt..... Gianen är inte en volym ratt som många tror...

Gianen skall man använda för att justera in signalen man får från huvudenheten.... lämnar den ut 1volt så ska man matcha in den till det.
Då kommer högtalare hålla, låta bättre och systemet blir stabilare.

Det som många säger... " skruva upp det tills det låter illa sen backa 10-15%" är således fel.
ta reda på vad din huvudenhet lämnar för signal och matcha sen den på gainen.
Men om man då som jag har en original huvudenhet som sedan är kopplad till en signalprocessor (eller en hög till lågnivåomvandlare), hur ska man då göra för att ta reda på nivån på utsignalen? Vrida upp volymen fullt och köra en 50Hz ton och mäta med en multimeter på lågnivåutgångarna eller? Skulle vara bra att få till en korrekt inställning, nu är den mer eller mindre ställd på känsla för att få det hela lagom.
Lyssna!!!

Jag menar det är ju dina öron som säger hur det låter i bilen. Skit i om det lämnar 1v ut eller om det lämnar 10v ut. Så länge det låter bra så kör på det.

MVH//Björn


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
#59
Då får det vara som det är då, för enligt mina öron så låter det då "bra" nu. Fast jag är en sån som gillar att mäta och ställa in saker så det var därför som jag ställde frågan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team Autohifi!
865 Inlägg
21 september 2009
#60
Det normala är dock som Björn, Tommy säger att man lyssnar sig till när det är rätt.... för många med erfarenhet så är det helt klart det enklaste.

MEN.... nu kommer det. Vet du inte vad du ska lyssna efter så är mitt råd det gällande för att få ett hum om hur det skall vara inställt och en vägledning till hur man använder gaien och inte använder den som en volymratt.

Man kan mäta upp siganlen ut från en huvudenhet men det är näste lika svårt det så enklast är nog att gå efter det angivna signal värdena från tillverkaren.

Men med lite sunt förnuft och tålamod så är det inte så svårt att få till ett bra inställt och balanserat system.

Lycka till!



Sök