2579
Sök

tomgångs problem på en audi 90 20v

32 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#1
Har tomgångs problem på min audi 90,, den ligger runt 1000-1100 rpm och undrar om det är nån som vet hur man gör för att ställa tomgången på en 20v.??

Lev livet medans du kan. Du vet aldrig när det tar slut...

SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2006
#2
Är detta regelbundet eller rör det sig bara i början och när du precis bromsat in inför ett stopp?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

32 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#3
den ligger där uppe konstant... kan nån gån få ner den under 1000 strecket men för det mästa ligger den där uppe

Lev livet medans du kan. Du vet aldrig när det tar slut...

SSS -12
3 217 Inlägg
6 maj 2006
#4
Det är inte så att gaswiren ligger på ständig spänning så att du kan släppa lite på den? Utöver det så har inte jag någon aning! Tror inte att den beter sig så för att den skulle läcka tjuvluft... Annars är jag bara en hyvens fotograf med vilda gissningar, hoppas någon kan hjälpa dig!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 maj 2006
#5
har bilen varit strömlös? i så fall är det nog läge att åka till vag och be dem göra en grundinställning av gasspjället, är gjort på ett par minuter...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

32 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#6
bilen har varit ström lös ett x antal gånger sen jag köpte den!! kan vara det felet

Lev livet medans du kan. Du vet aldrig när det tar slut...

2 Inlägg
24 maj 2006
#7
Tjo!
Detdär med grundinställning av gasspjället är inget man kan tillämpa på denna bilen då den har mekaniskt gasspjäll.
Men på spjällhuset (dit gasvajern går) finns en justeringsskruv för tomgången. Vrider du denna åt höger, så borde tomgången sänkas. Om den inte går att skruva mer åt höger, då ligger förmodligen problemet hos t.ex. tomgångsmotorn eller gaspjällskontakten (som ger signal när gaspjället ligger i "tomgångsläge", dvs då man inte trycker ner gaspedalen).

Om inte det går att skruva in skruven mer:
Du kan testa att lyssna samtidigt som du vrider på gaspjället och höra om du hör ett klick. Om du gör det då är gaspjällskontakten iaf rätt inställd, men om den fungerar rent elektriskt får man mäta sig fram till. Om du vet hur en OHM-mätare fungerar, då har du en svart 3-polig kontakt som sitter på gaspjället. Rör du på gaspjället så ska du få olika värden.
Vill du ha detaljerad förklaring, så skriv.

MVH
Samuel

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
24 maj 2006
#8
kan även vara en vakuumslang som hoppat av/spruckit... audis motorer är äckligt känsliga för vakuumläckage...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök